• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laurens v/d Acker wil hete Dacia’s gaan maken

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 november 2013 om 15:32 – 23 Reacties

Superhete Dacia Logan


Bijna elk automerk heeft wel een lekker snel en sportief RS/GTI-model in zijn lineup, maar Dacia nog niet. Als het aan hoofdontwerper Laurens van den Acker ligt gaat daar verandering in komen.

We kennen de reclamespotjes allemaal: shockingly affordable. Wellicht, maar spannend, ho maar. Als Captain Slow zijn mond niet over je kan houden is dat wellicht vleiend, maar niet heel erg goed voor je street cred. Een spannend voorkomen en/of imago is natuurlijk voor een budgetmerk als Dacia geen topprioriteit, net zoals dat voor Skoda in zijn begindagen niet zo was.

Maar kleine merken worden groot, en dat biedt ruimte voor diversificatie. Dacia heeft Renault als moederbedrijf, en als er één fabrikant goed is in beestachtig snelle hete B- en C-segmenters bouwen, dan is het Renault wel. De kennis is dus in huis, en de wil nu ook, zo maken we op uit van den Ackers woorden in BNR’s Nationale Autoshow, die hierbij vrij expliciet Skoda als inspiratie danwel mikpunt noemt.

Sleutelwoord wordt volgens de Nederlander ‘betaalbare sportiviteit’. Je moet je kernwaarden niet verloochenen natuurlijk. We zijn reuze benieuwd naar de eerste radicaal rappe rag-Roemenen! Hebben de Roemeendames ook eens een keer een échte Dacia RS te wassen…

Foto: gepimpte Dacia Logan, autojunk.nl

Ook interessant!

  • Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech
    Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech
  • Dacia DUSTAR
    Dacia DUSTAR is betaalbaar ruimtevaart-programma
  • Dacia stoft Duster af met facelift
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, laurens-van-den-acker

Vorig bericht: « Toyota FT-86 Open Concept: gaat hij ooit in productie?
Volgend bericht: Frits Hessing is persoonlijk failliet verklaard »

Lees Interacties

Reacties

  1. utr1984 zegt

    22 november 2013 om 15:35

    Waarschijnlijk pittig motortje maar een matige handling. Zo geweldig rijden Dacias niet en veel geld in een goede rijdersauto stoppen en ws vragen maakt ‘m dan al gauw te duur toch?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 november 2013 om 15:59

      @utr1984: Dacia rijden “niet zo goed” omdat ze vooral voor Oost Europa (slecht wegdek) gemaakt zijn. Maar met andere vering en schokdemping kun je heel veel veranderen en het is relatief goedkoop. Er kan ook gewoon een Renault motor in, dus Laurens hoeft alleen een paar spoilers te designen en een goede afkorting voor achterop te verzinnen. Heel duur hoeft het niet te zijn.

      Login om te reageren
  2. ruben911 zegt

    22 november 2013 om 15:36

    hete dacia…onmogelijk

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 november 2013 om 17:54

      @ruben911: Laat hem maar eens een paar uur in de Spaanse zon staan.

      Login om te reageren
  3. Simpson zegt

    22 november 2013 om 15:38

    Binnenkort uitgebrande dacia’s op AB?

    Login om te reageren
  4. bmwe46csl zegt

    22 november 2013 om 15:48

    Iedereen meteen negatief, maar als je kijkt naar wat lada heeft neergezet in de WTCC, en dan ook nog eens een rijder als rob huff binnen haalt. Dan is het echt wel mogelijk!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 november 2013 om 16:03

      @bmwe46csl: een wagen inzetten in het WTCC is toch wat anders als een Dacia RS in de showroom.

      Login om te reageren
    • bmwe46csl zegt

      22 november 2013 om 19:22

      @bmwe46csl: het is dan. Maar ik bedoel meer dat het zeker mogelijk is, het blokje van een twingo RS in een Dacia.

      Login om te reageren
  5. thomcarspotter zegt

    22 november 2013 om 15:49

    Goh, hier zat ik laatst nog over na te denken!
    Toeval!

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      22 november 2013 om 19:38

      @thomcarspotter: Kijk, dat geloof ik dus niet.

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        22 november 2013 om 19:44

        @heidi: maar het is wel zo.

        Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    22 november 2013 om 16:03

    Ik gok dat de prijs van een Renault in een vergelijkbaar percentage toeneemt als een BMW als men sportieve dingen gaat toevoegen. De marketing daarachter is logisch. Op het moment men een vergelijkbaar percentage van de lagere nieuwprijs van de Dacia toevoegt om de Dacia sportief te maken, dan is dat dus niet veel. Als we er even van uit gaan dat er op al deze bakken een verlijkbare winstmarge (na variable kosten) zit; dan kan men niet heel veel doen aan zo’n Dacia. Bumperjes ene beetje meespuiten en ene beejte groter maken. Ander stuurtje erin, ander motiefje op de bekleding. Misshien wat plastic vervangen met nep-carbon en wat interieur lichtjes veranderen in donker rood; da’s allemaal vrij goedkoop. Daarna wat andere veren eronder, die de auto en cm of 3 dichter bij de grond zetten; ook dat moet niet al te veel kosten.
    En dan komen de prestaties… andere moter. Succes om dat binnen de kosten te houden!

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      22 november 2013 om 16:27

      @gregorius: Niks toevoegen, weghalen! Plastic kuipstoeltjes erin, alle bekleding eruit en tien turbo peeka extra.Gaan met die banaan, of misschien toch maar een tennisbal op de trekhaak?

      Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    22 november 2013 om 16:18

    voila,

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      22 november 2013 om 19:11

      @jrk68: is dat een sandero? Of een ouwe clio? Of zouden behalve de motoren, de spoilerpakketten ook 1 op 1 over te zetten zijn? :)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        22 november 2013 om 19:20

        @Simpson:
        Als ik het goed zie is het een Sandero, wat dan technisch weer een oude Clio is.
        Het tupperware zal zeker niet passen op een Clio, of je moet heel handig met plamuur zijn.
        @jrk68
        Iets hoger op de pootjes en het is een gaaf budget bakkie, zo te zien ligt er al een turbo blokje in. Ik meen een intercooler achter die bumper te zien.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          22 november 2013 om 20:12

          @tupperware: De 1.2tce wordt al geleverd in de Sandero. Wellicht met wat upgrades.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            22 november 2013 om 20:30

            @E34M5Touring:
            Tja, ik volg Dacia niet echt op de voet maar een 1.2 TCE lijkt mij zelfs met wat upgrades niet genoeg voor een hete Dacia.
            Ik denk wel dat je in deze gelijk hebt. Ik vind hem op die foto van hem er trouwens best geinig uitzien.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              22 november 2013 om 22:35

              @tupperware: Turboblok uit de Clio RS. Waarschijnlijk in iets mildere vorm. Kan best leuk uitpakken.

              Login om te reageren
  8. krokant zegt

    22 november 2013 om 17:13

    Breng dan liever de Clio V6 terug, Renault:)

    Login om te reageren
  9. FB_100000669506090 zegt

    22 november 2013 om 20:57

    Voor als iemand interesse heeft in die rode Dacia hierboven;

    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238216219&asrc=st

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      22 november 2013 om 21:54

      @FB_100000669506090: verkeerd in perfecte staat! En voor dat gelt.

      Login om te reageren
  10. gearhead zegt

    23 november 2013 om 12:59

    Dit zijn ontwikkelingen die haaks op het gedachtengoed van Dacia staan: eenvoudige auto’s zonder opsmuk voor weinig geld. Pretentieloos dus. Maar ach, airco is toch wel lekker, lichtmetaal ook wel, hmmm hoger in de markt zetten is wel prettig voor de marges… Ergo, niet alleen technisch een Renault maar ook qua positionering. Meer van hetzelfde dus…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North