
Een onverwacht populair Stellantis-merk presenteert een Golf GTI-concurrent voor de Golf GTI die nog vijf jaar in de toekomst ligt.
Als je hét bewijs wil van dat principes te koop zijn, is de opmars van Chinese automerken in Nederland een mooi voorbeeld. Want veel mensen hebben de mening dat China een eng land is, waar de overheid je altijd in de gaten houdt (en ons dus ook als we hun producten kopen), mensenrechten niet op één lijn zitten met die van ons, et cetera. En dan biedt een Chinees merk een auto aan voor een paar duizend euro minder dan de Europese concurrentie, en dan staat ‘ie de volgende dag nog voor de deur. Dankzij merken als MG en Lynk & Co die een teen in het water dippen is bekend dat ook China gewoon welkom is om auto’s hier te verkopen. En dan wordt duidelijk hoe ver de Chinezen zijn gekomen. Ook helpt het om het toch een beetje lokaal te maken, denk aan MG die goed gebruik maakt van het feit dat ze nog opereren onder de naam van het oude Morris Garages.
Leapmotor
Of neem Leapmotor. Het klinkt niet als een heel baanbrekend merk, met dito auto’s. Maar dan blijkt dat het merk hier ondersteund wordt door Stellantis en je dus hetzelfde gemak krijgt als anderen in dat concern. En dus gaat het nu hard. De T03 als elektrische stadsauto en de C10 als SUV die je als (RE)EV kan krijgen zijn al los, maar je kan nu ook de volledig elektrische B10 bestellen voor slechts 27.995 euro. Voor een auto waar weinig mis mee is, is dat gewoon aantrekkelijk.

Binnenkort volgt een Leapmotor die voor liefhebbers van traditionele autovormen meer in de smaak valt. In China wordt deze verkocht als Lafa 5, terwijl Leapmotor hem in 2026 hier naartoe gaat brengen als Leapmotor B05. Het wordt een soort VW Golf, maar dan elektrisch. En in plaats van een soort MPV te worden qua lijnenspel (hallo ID.3 en Cupra Born), wordt het gewoon een doorsnee hatchback. Je hoeft het geen mega-inspirerende auto te vinden, maar geef toe: lelijk is ‘ie ook niet. Alleen, ondanks beloftes over een ‘goed sturende auto’ van Leapmotor, oogt ‘ie wel wat saai.

Leapmotor B05 Ultra
Daar komt een oplossing voor. Leapmotor onthult voor de thuismarkt de Lafa 5 Ultra. En ja, deze is bedoeld voor de internationale markt, waardoor je mag verwachten dat deze als Leapmotor B05 Ultra de Europese markt gaat opzoeken. En wat is het? Precies wat je denkt dat het is: een extra hete versie van de Golf-rivaal. Volkswagen zelf wil met de aankomende ID. Golf waarschijnlijk ook werk maken van het GTI-label dat volgend jaar elektrisch verschijnt, maar als dat te lang duurt is de B05 Ultra hopelijk een doekje voor het bloeden.

De B05 Ultra is gericht op jongeren. Dat klinkt als marketingpraat, maar Leapmotor ondervindt dat 70 procent van de ‘blinde kopers’ (die de auto online bestellen) jonger is dan 35 en daar is echt wel een wens voor een potige versie van de Lafa 5. Leapmotor heeft de auto uit de doeken gedaan tijdens een media-evenement, waar nog niet heel veel is bevestigd. Zo weten we nog steeds niet wat de Lafa 5 en B05 doen qua motoren. Wel dat de Ultra-versie opgeleukt wordt met extra aerodynamica, zoals een voorsplitter, sideskirts en een vrij forse spoiler en diffusor. Best een dik bommetje, al hoop je natuurlijk dat het meer is dan uiterlijk vertoon. (via CarNewsChina)








VW kijkt u mee?
Gaat Stellantis nu de competitie aan met VAG door de Golf te kopiëren? Het moet niet gekker worden: Xi meets Trump.
En, en maar klagen over de resultaten van de Italiaanse merken, maar een onbekend eigen Chinees merk zou succesvol moeten worden worden. Wat een brevet van onvermogen geeft Stellantis zichzelf. Niet verrassend, wel treurig.
Voor Europa: een Alfa carrosserie, zelfde prijs en assemblage in Italië.
Jij bent geen Alfa-rijder. Sorry, dat lijkt me onmogelijk. Een knockoff van een Golf op Chinese basis gebruiken voor een Alfa Romeo: verder weg van wat Alfa Romeo is kun je niet zijn. Alsof je zilvervliesrijst voor een pizzabodem gebruikt.
Remember de Alfa Romeo Arna?
Je leeft in het verleden. Zou een Alfa op Chinese basis niet een betere auto kunnen zijn dan een Alfa op Peugeot basis of het andere alternatief, geen Alfa.
@mashell: jij snapt het helaas ook al niet. Een Alfa Romeo hoeft helemaal geen goede auto te zijn – die zijn er immers al genoeg: doorwrocht, betrouwbaar, praktisch, zouteloos automobiel witgoed met logische ergonomie en een redelijk prijskaartje. *gaapt*
Nee, een Alfa Romeo moet eerst en vooral een goede Alfa Romeo zijn. Dat betekent dat er best af en toe een buitenspiegel vanaf mag vallen, de radio mag vastlopen, het dashboard mag uitvallen – zo lang je maar echt blij wordt van het rijden op die ene dag dat alles wel gewoon werkt zoals het hoort.
Het jammere detail is natuurlijk alleen dat je daar geen bedrijf op kunt laten bestaan. Het is niet voor niets dat het merk al sinds het begin der tijden verlies op verlies stapelt.
Dus dan maar geen Alfa Romeo meer. We verdienen collectief ook geen leuk en interessant autolandschap, als je de hokken ziet die we massaal wel kopen.
-edit:check-
Hallo VW kijkt u mee?!
Mooie ontwerp! Hier kan de VAG groep nog van leren. Over de techniek is het waarschijnlijk anders om.
Hier kan de VAG groep van leren. Alsof VAG ook maar een nachtje wakker ligt van dit gebrul. Ach hou toch op. Enige pluspunt is de lichtbalk achter, anders dacht ik ook “wat een achterdacht oud kut ontwerp.”
Smoelt nog lekker ook! Gevaarlijke concurrentie voor de VAG hatchbacks
Ik denk dat het voor VW zelf nog moeilijk genoeg zal zijn om een echte elektrische Golf GTI te maken. Laat staan voor Leapmotor. Het ziet er helemaal niet verkeerd uit, maar een goede GTI is wel meer dan alleen een snelle motor.