Lease maar: BMW 520d of Mercedes E220d

Auteur: , 127 Reacties

Voor vandaag hebben we een echte hersenkraker!

Lease Maar!

Oké, stel je voor. Na jaren gewerkt te hebben op de sales afdeling heb je promotie gemaakt. Eindelijk manager. Yes! Naast een hoop verantwoordelijkheden en het feit dat je nu een complete afdeling moet aansturen komt er ook een leuker salaris bij om de hoek kijken. Dat niet alleen, de bijbehorende leaseauto maakt de nieuwe functie erg aantrekkelijk. Aangezien je nu meer kilometers moet gaan maken is een dieselmotor een vereiste.

Maar niet alleen op de werkvloer verandert er het één en ander, ook thuis is de situatie anders. Die kleine blèrende creaturen (‘baby’s’) zijn zindelijk geworden, kunnen lopen en hebben al zoveel Brinta verorbert dat ze toe zijn aan het kaften van hun boeken iPad. In goed Nederlands: je zit met pubers. Dus je auto moet aan de ene kant representatief genoeg zijn om voor te komen rijden, maar ook comfortabel genoeg op de lange ritten. Oh, en die kinderen moeten er in passen.

Oké, bovengenoemde is een wat specifieke situatie. Maar het is zeker geen ondenkbare en het zorgt er voor dat er op dit moment twee topkandidaten zijn. In onderstaande tabel kun je zien hoe dicht het bij elkaar zit:

Auto:
BMW 520d (G30)
Mercedes-Benz E220d (W213)
Catalogusprijs:€ 58.046€ 53.995
Bijtellingspercentage:21%21%
Netto bijtelling:
Leasetarief:€1.235,19€966,32
Vermogen:190 pk bij 4.000 tpm194 pk bij 3.800 tpm
Koppel:400 Nm bij 1.750 tpm400 Nm bij 1.600 tpm
Topsnelheid:235 km/u240 km/u
0-100 km/u:7,5 sec.7,3 sec.
Verbruik:4,1 l/100km 3,9 l/100km
CO2 uitstoot:108 gram/km102 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uit gegaan van een looptijd van 48 maanden en jaarkilometrage van 40.000 km.

Zo op het eerste gezicht lijkt de Mercedes net even het beste jongetje van de klas te zijn. De motor is iets eerder bij de les, iets zuiniger en de prestaties zijn net even wat hoger. Dit kan mede komen door de automaat. De Mercedes heeft een gloednieuwe 9-traps automaat (van eigen makelij) terwijl de BMW 520d eigenlijk dezelfde aandrijflijn heeft als zijn voorganger. In de basis zijn de motor en de bak (8-traps automaat van ZF) niet veranderd met het nieuwe model. Verschil: bij de BMW kun je in 520d-trim kiezen voor een handgeschakelde zesbak, elke Mercedes-Benz E-klasse is uitgerust met een automaat.

BMW

Uiterlijk
Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk, maar beide ontwerpen zijn degelijk genoeg om voor te komen rijden. De nieuwe 5-serie is wel het ‘nieuwste’ model, als dat je ding is. Maar verder is het zoals vanouds. De BMW is net even wat strakker en sportiever, terwijl de Mercedes een wat klassiekere uitstraling heeft. Mocht het je te anoniem zijn: beide auto’s zijn uit te rusten met een M-Sport of AMG pakket. Wordt ‘ie net even wat dikker van.

Interieur
Eigenlijk hetzelfde als met het uiterlijk. De BMW is wat strakker en moderner tegen het ietwat barokke interieur van de Mercedes. Qua ruimte zul je in geen van beide problemen ervaren. Met een wielbasis van bijna 3 meter lang moet je écht lange kinderen hebben (formaatje basis-speler bij Chicago Bulls), wil het niet toereikend zijn. Beide auto’s zijn aan te kleden met een enorme keur aan bekledingen en houtsoorten, uiteraard tegen betaling.

Kies Maar!

Uitrusting
Zoals je kunt zien is de BMW iets meer dan 4 mille duurder. Dat komt door de iets completere uitrusting van de 520d. Standaard heeft de 5-serie een navigatiesysteem, parkeersensoren (voor en achter), dimmende binnen- en buitenspiegels en, jawel, LED koplampen. De Mercedes pareert dit met (deels) elektrisch bediende stoelen en LED achterlichten. Als je ze gelijk uitrust, kom je op ongeveer dezelfde prijs uit. U begrijpt: ook op dit punt zijn ze zeer aan elkaar gewaagd. Houd er rekening mee: lederen bekleding, 18″ velgen en metallic lak zitten er dan nog níet op.

Mercedes

Rijden
Dit zijn twee auto’s die vooraan meestrijden in hun klasse. Dus uiteraard hebben we ze alletwee aan de tand gevoeld. Voor een rijtest met de BMW 5-serie klik je hier, voor de test van de Mercedes E-Klasse klik je daar. Ook qua rijden zijn de twee erg aan elkaar gewaagd, het zijn voornamelijk nuance verschillen. Beide auto’s zijn uitstekende voitures en laten niet echt ergens steken vallen.

Kortom: twee uitstekende keuzes, maar voor welke kies jij? Laat het weten in de comments welke en vooral: waarom!



127 reacties

Merc
Dan de 5. Die lijkt op de 7-serie, die echt wel gaaf is om te zien! Vind de E een beetje een ‘grijze muis’ in het Mercedes gamma, duidelijk geen S-klasse, maar ook niet echt een ‘eigen’ gezicht ten opzichte van de C-klasse. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De Merc is in alles beter en goedkoper, inkoppertje lijkt mij! Vooral het interieur ben ik erg van gecharmeerd.
@atrak: Het zou een inkoppertje zijn als uit meerdere rijtesten bleek als de E inderdaad in alles beter was en als jij beide auto’s ook al uitvoerig had getest en ook tot die conclusie was gekomen. Gemakshalve ga ik er even vanuit dat dit niet zo is, dus het gaat wat ver om te zeggen dat de E in alles beter is dan de 5. Echter heb je wel een beetje gelijk: op papier verslaat de E de 5 namelijk wel ;)
@berlinetta: Van dit type auto met deze motorisering gaan 9 van 10 voor de meest comfortabele optie, en het zal mij heel erg verbazen als dat de E niet is. Wat heb je aan een dynamisch onderstel i.c.m. de basisdiesel? Bij een V8 variant is dit voor kopers misschien belangrijker. Het prijs verschil is gewoon te groot, dus kan je de E ook veel leuker samenstellen met hetzelfde budget.
100% de Benz.
@aarsgewei: idem dito!
Audi a6
Ik vind het auto’s die zeer aan elkaar gewaagd zijn, maar toch ook weer van elkaar verschillen. De E is de comfortabele, stijlvolle cruiser. Je komt niks tekort in deze auto. Het interieur moet je ding zijn, maar ik vind het heel fraai vormgegeven.
De 5 is de perfecte allrounder. Zowel comfortabel cruisen als een leuk potje sturen is mogelijk. Misschien iets minder stijlvol dan de E, maar wel iets vlotter en moderner.

De 5 past dan toch net iets beter bij mij dus daarop zou mijn keus vallen.
@berlinetta: Als we kijken naar de cijfers is de 5-serie niet vlotter maar trager dan de E-klasse. Ook is hij nog eens een stuk goedkoper.

Als het aankomt op dynamisch rijgedrag in een 5-serie, moet je eens gaan kijken voor een youngtimer. De E39 was de laatste echt dynamisch rijdende 5-serie. Deze nieuwe G30 is zeker niet zo sportief en dynamisch rijdend wat je misschien zou verwachten van een BMW. Hij is veel meer gericht op comfort. Dat is niet perse een slecht iets, ik hou juist van comfort in een luxesedan.
@viezefreddyw: Met vlotter bedoelde ik niet sneller. Ik bedoel dat de 5 iets frisser/moderner overkomt. De E is een stuk klassieker.

En je hebt helemaal gelijk wat betreft de dynamiek van de 5. Echt dynamisch is hij zeker niet meer. Maar zoals @casperh al opmerkte, is het nog altijd de strakst sturende auto in zijn klasse. Daarbij is de 5 comfortabel genoeg voor mij. Juist die balans spreekt mij erg aan.

Maar nu ik er nog eens beter over nadenk, zou ik beide auto’s laten staan en voor een XF gaan. Dat past toch het best bij mij ;)
@berlinetta: Je zette me dus even op het verkeerde been door het woord vlotter te gebruiken ghehe. Het is eigenlijk ook een hele lastige keuze. Het zijn twee uitstekende auto’s die er beide erg goed uit zien. De Mercedes vind ik net even wat mooier en het interieur vind ik een plaatje. Heel erg rustgevend ook. De 5-serie heeft mij een iets te druk interieur en ik ben geen fan van Ipadschermen als navigatie.

Als ik puur kijk naar het doel van beide auto’s, kilometer na kilometer opvreten, dan is de E voor mij persoonlijk de beste auto.
@viezefreddyw: Is ook zeker een moeilijke keus. Een proefritje zou eigenlijk voor mij ook de uiteindelijke doorslag moeten geven. Zodra ik me hijs in het weelderige interieur van de E en lekker over de snelweg ga zweven, kan het zomaar zijn dat ik de 5 compleet vergeet ;)
@viezefreddyw: Maar ook een E39 is dynamischer dan een Merc E uit die tijd..
Merc is altijd comfortabeler geweest, een Audi ook overigens. Merc is dus voor de classy ones (en voor de Bling liefhebbers), de BMW voor de gerijpte salesmanager met kinderen, die zijn huisje-boompje-beestje leven ietwat tracht compenseren door voor de BMW te kiezen :)

En Audi… dat is best (lees: worst) of both worlds =D *verschuilt zich*
@lekkaah: Haha plusje voor je laatste zin.

Maar het klopt dat Mercedes altijd al voor het comfort heeft gekozen. En dat is wat mij juist heeft geprikkeld al die jaren. Maar de nieuwe 5-serie is niet dynamisch meer. Is gewoon een comfortabele reisgenoot. Het is dus gewoon puur wat jezelf de mooiere auto vind. Qua rijden gaan ze aardig gelijk op.
@berlinetta: de XF met het interieur van de 5-serie of de E-klasse (ik vind ze beide mooi) en je hebt de perfecte wagen. Het exterieur van de XF is echt bloedmooi, het interieur loopt jaren achter op de BMW en de Merc. Zo jammer…
@leaper035t: Het interieur van de XF valt inderdaad wat tegen. Van alle Jaguars overigens. Terwijl het bij de vorige generaties schitterend was. Er gaat toch iets mis daar.
@berlinetta: Nog een groot verschil: Moderne BMWs zijn beter naar mate ze kleiner en lichter worden, terwijl MBs juist beter worden naar mate ze groter worden. Die typische rijdynamiek van BMW gaat verloren naar mate de auto zwaarder wordt, terwijl het typische MB comfort en luxe pas echt op z’n recht komt bij de grotere modellen (de A en B staan mijlen ver van de C,E en S klasse af qua )
@dawwg: qua alles, maar ik had alles tussen HTML-haken gezet …. Wanneer gaat Autoblog eens 21ste eeuw webtechnologie gebruiken met fatsoenlijke output-encoding en een edit knop ???
@dawwg: tip: ga eens rijden in de zwaarste BMW’s, een X5 of een X6. Die rijden een stuk dynamischer dan de Q7’s of ML’s. Dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Looks BMW, voor de rest de Benz
Bmw
Een Volvo S90! En als ik tussen deze twee zou moeten kiezen de Mercedes
@tom307: alleen 4-cilinders in de Volvo. Dat vind ik jammer. Prachtauto verder en dan doel ik op de Estate. De kont van de sedan vind ik persoonlijk een grote misser.
Mercedes-Benz E220d, de 5-serie is mij iets te klinisch, al moet ik zeggen dat ik ‘m nog niet in het echt heb gezien.
Daarnaast heb ik gewoon een zwak voor het merk Mercedes-Benz.
Een donkerblauwe of zwarte E-klasse graag!
BMW vind ik persoonlijk een mooiere auto. Ja ik ben ook BMW liefhebber.
Maar ik kan de Mercedes zeker ook waarderen.
In zo’n auto hoort gewoon een zescilinder, niet zo’n schraapdiesel. Ik zou dus voor hetzelfde geld een klasse lager gaan winkelen. Een 3 serie of Alfa Giulia kan prima overweg met een 4 pitter diesel van rond de 200pk.
@trustmeiamanengineer: als Mercedes de 1.6 met 136 pk had gebruikt was ik met je mee gegaan. Maar zoals je in de rijtest hebt kunnen zien is de 2 liter in de merc niet bepaald onder bemeten.
Laat die baan maar zitten. Da’s niks voor mij.
Absoluut de Mercedes wat ik een veel fraaiere auto vind dan de 5-serie. Mij zou het niets uitmaken dat hij goedkoper is, ik vind het gewoon een mooiere auto. Voor het dynamische rijgedrag hoef je de 5-serie niet te nemen. Hij is toch meer op comfort gericht en de laatste dynamische 5 was de E39.

Een echte kilometervreter die er goed uit ziet, comfortabel is, vol luxe aan boord en er ook nog eens goed uitziet. Dan ga ik voor de Benz. Maar dan wel mét de ster op de motorkap.
@viezefreddyw: die laatste zin is uiteraard overbodig. Het is pas een Mercedes-Benz als er een ster op de motorkap staat.

Het is dan ook een gekke gewaarwording als je de Mercedes-Benz dealer binnenstapt. Er staan opeens een hoop op Mercedes-Benz lijkende auto’s, maar dan net niet.
@lekbak: Volledig eens! Ik zal nooit een Mercedes kopen zonder ster op de kap. Dat hoort gewoon.
Bmw voor mij in het koningsblauw en M-pakketje
Waarom is de 5 trouwens 28% duurder in de lease ondanks de 7.5% hogere aanschaf?
@aarsgewei: dat moet ‘m in de afschrijving, onderhoud, MRB en/of verzekering zitten.

Ik gok dan vooral op de verzekering, zal dan door de hogere aanschafwaarde komen plus het feit dat voor het verzekeren van een BMW vaak een extra risico-opslag betaald moet worden. (of dat terecht is, is een ander verhaal, maar ik ken 2 verzekeraars die bij o.a. BMW en Honda verhoogde premie vragen)
@aarsgewei: @willeme: kunnen jullie ons vertellen waar de leaseprijs vandaan komt? Uit de samenwerking met Leaseplan? In dat geval: kan Leaseplan ons dan ook de opbouw van deze 2 prijzen geven? (of bij welke lease-toko de prijzen dan zijn opgevraagd?).

Ik bedoel: de meeste mensen die hier ‘BMW’ reageren zullen dat roepen omdat ze de BMW mooier vinden. Als ze daadwerkelijk 1235 ipv 966 per maand moeten betalen, lijkt het me dat vrijwel iedereen de MB zou nemen.
@gregorius: Voor de goede orde: dit is niet een samenwerking met Leaseplan.

Zoals je kunt zien is de uitrusting tussen de twee niet gelijk. Dat kan nog wel iets uitmaken. Wellicht dat de leasemaatschappij ook de BMW anders beoordeeld qua restwaarde en dat een E220d een betere restwaarde dan een 520d. Na 4 jaar kun je precies dit type goed als taxi doorverkopen.

Meestal pakken we meerdere prijzen om daar een gemiddelde van te maken, maar de 5-serie was dermate nieuw dat die nog niet overal bekend zijn. Toch wilden wij jullie de keuze niet onthouden.
waarom zou iemand nog voor een 6-handbak kiezen ipv van voor de heerlijke 8-traps automaat?
Ik vind het interieur van de BMW wel erg rommelig overkomen met heel veel knopjes en onrustige lijnen.

Veder zit er bijna 300 euro verschil in lease tarief (966 tov 1250) ten faveure van de Mercedes. Daar kun je nog een mooie kleur en AMG pakket mee configureren. Hetgeen ook wel wat zegt over het onderhoud en afschrijving van Mercedes. In de tijd dat bij mijn werkgever nog Mercedes geleased mocht worden, viel het me ook op dat Mercedes heel scherp qua lease prijzen zat.

Mijn keuze zou dus de E zijn.
Mercedes
Wil de organisatie met zo’n leasetarief voor een (sales) manager functie contact met mij opnemen? Ik heb interesse in de functie bij deze.

Ps. 40.000km voor een salesmanager is relatief weinig 60.000 komt eerder in de buurt en zal het tarief vast negatief beïnvloeden…
Lees ik dat Nouw goed het brokke interieur van de e-klasse vind het een stuk mooier dan van de 5er
Enkel op basis van foto’s en filmpjes: de bmw, gewoon een mooier interieur dan de merc. Het interieur van de merc in mijn ogen is kitsch. Het uiterlijk van van beide is gewoon saai. En het infotainment van Bmw vind ik vele malen beter.
Ohhja en ik haat echt dat de versnellingspook aan het stuur zit en niet in de middenconsole ( een raar trekje maar dit maakt of kraakt echt een auto voor mij)
Btw voordat je op de e klasse een AMG pakket configureert zou ik even proef zitten. Ik ben met 1.76 niet heel lang en ook niet erg gewichtig. Ik vond de stoelen erg nauwsluitend, voor mij prima, maar als je wat groter bent zou het wel eens krap kunnen worden.
De benz is denk ik beter, maar ik zou alsnog voor de BMW gaan
Geen van beide, ik zou liever meer betalen elke maand en een benzine motor hebben ipv een diesel motor!
@spykerboy: maar in dit geval betaald de baas de wagen.
@freezzr: O en bijtelling word niet meer betaald in Nederland?? dat doe je immers wel zelf, of word dat voor jou ook door je baas volledig vergoed zodat jij geen bijtelling hoeft te betalen prive? ;)
@spykerboy: natuurlijk bijtelling, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit ergens heb kunnen bepalen dat mijn wagen een benzinemotor moest hebben. Ongeacht van hoeveel ik betaalde.
Sterren mogen wat mij betreft aan de hemel blijven ….

Beamer voor mij. Gewoon omdat ik bmw leuker vind.
Persoonlijk zal ik altijd de Mercedes nemen. Vind de uitstraling net iets mooier en wat meer klasse uitstralen. De BMW rijdt misschien een tikkeltje strakker, maar bij veel snelweg kilometers maakt dat geen verschil.

Voor de bijtelling die beide auto’s in de maand moeten kosten kun je trouwens privé beter een leuke auto kopen, maar dat ter zeide.
@dieselkameel: natuurlijk kun je voor de bijtelling van deze auto niet prive een leuke auto rijden. Als je de leeftijd en functie hebt (senior partner van een accountant of zoiets doodsaais) dat je deze wagens mag leasen dan vind je een gebruikte 3 serie natuurlijk niet meer een leuke wagen.
@mashell: ik zou liever geld uit geven aan een mooie occasion voor privé dan dat je 3-4 jaar lang geld betaald voor iets dat toch nooit van jezelf wordt.
@dieselkameel: bij lease is het normaal gesproken de werkgever die de wagen en de brandstof betaald. Jij betaald de bijtelling. En voor dat bedrag kun je prive eigenlijk niet wat fatsoenlijks rijden. Komt nog bij dat je bij een occassion nog afschrijving hebt, onderhoud en dat er altijd wat kapot kan gaan. En je in een auto rijdt die niet precies is zoals jij die zou willen hebben. Nu heb ik dat ook in de lease niet (leasebudget is natuurlijk altijd te laag) maar toch vind ik lease erg prettig en financieel aantrekkelijk.
@dieselkameel: appels en peren. Appels en appels = dit nieuw privé aanschaffen kost je een flinke duit, ook in de maand. En dan nog zeikt leaserijdend NL over de bijtelling…
S90 graag!
Geen van beide!
Overduidelijk de E klasse !! Op elke punt gewoon beter, zoals altijd..
Mercedes!
Ik was altijd BMW fan tot ik met Mercedes ben gaan rijden… rijdt subliem, verbruik is goed en is vooral super betrouwbaar!
Ben geen fan van beide modellen/merken, maar over het algemeen vind ik een 5-serie naar verloop van tijd mooier. De e-klasse heeft mij nog nooit kunnen raken, dus daar zie ik me dan ook niet in rijden. Dus blijft de 5 over..
BMW

330e dan

Vind ik persoonlijk mooier, is leuk uitgevoerd en kan nog met 15% bijtelling, voor een lease auto ook niet geheel onbelangrijk.
Persoonlijk zou ik de E klasse kiezen. Ik vind de 5 serie net te zakelijk wat in prive tijd dan net wat te is. Het uiterlijk qua lijnenspel en ook vooral het interieur vind ik bij de E-klasse gewoon top. Mooie lijnen waar je een emotie uit kunt halen. Persoonlijk nog niet met beide gereden wel met de e klassen die uiterraard mercedes gewend gewoon weer top comfortabel maar toch sportief rijd en stuurd :)
De E-Klasse. En wel hierom: ondanks taxi-grappen, turken-grappen en zigeuner-grappen blijft de Benz de meest logische keuze voor de man of vrouw die veel kilometers moet maken. Het zit ‘m in de – zoals ook in het artikel staat – nuances. De Mercedes is net een stukje stiller, net een stukje rustiger, net een stukje comfortabeler, net een stukje smeuïger, net een stukje zachter. Iemand die veel kilometers maakt (taxichauffeurs, Turken en zigeuners) kiest voor de meest rustige omgeving. Een auto moet een tweede huid zijn, een verlengde van de meest ideale woonkamer. De BMW is leuk als je jong bent, een grote auto kunt veroorloven en nog Nike Air-Max draagt onder je G-Star spijkerbroek. De BMW is het jongetje in de klas dat als eerste op de sportvelden klaarstaat om z’n 10 in alle sporten te halen. De Mercedes is iemand die nog even een diepe adem haalt, nog even ontspant en al weet dat als het nodig is hij een 10 haalt. De Mercedes ademt rust, kalmte. Het zijn auto’s waarmee je in alle rust 220 kan rijden, maar het hoeft niet. Alsof de auto zegt: “Waarom nog dat apengedrag vertonen? Je weet toch al dat je top league bent?” Dat maakt (de) Mercedes zo bijzonder en dat maakt de Mercedes de beste keuze.
@vonklausenburg: het is maar een leasebak hoor…
@2wheeler: O ja, want dat maakt zoveel uit voor het feit dat het een auto is. Een auto is een auto en als je liefhebber bent van auto’s kies je alsnog met je hart. Het is niet dat je een pak melk koopt. Man man man…
Moeilijke keuze. Het exterieur van de 5 serie is me te barok en het interieur van de E-klasse te gotisch. Als ik gedwongen wordt dan de 5 serie, interieur is dat wat je meeste ziet en dus het belangrijkst.
BMW want BMW. Alhoewel ik de Merc ook ontzettend mooi vind, zeker de AMG!
Tja, eerlijk gezegd zou ik liever het volledige leasebudget terug willen zien als bruto salaris en dan de afspraak maken dat je “representatieve” moet rijden. Dan zou ik gaan voor aanschaf van een jonge gebruikte V70, of het één van de laatste vorig model XC90 met weinig KM’s.

Stel die optie is er niet, dan zou het mij weinig uitmaken en ben ik met allebei tevreden.
@jack_abarth:

Van het eventueel overige bedrag een typecursus nemen…
@jack_abarth:

Het bruto bedrag betekend dat je minder dan 1/3 netto overhoud (alleszins voor de zielepoten in België) als je daarvan een alternatief moet betalen en geen gratis brandstof en onderhoud meer hebt…
@hupke:

Ik ken niet de exacte regels bij leasen, maar dit zit de brandstof toch nooit bij inbegrepen? Dus de tankpas wordt apart geregeld door je werkgever en zou dit dus ook doen bij je privéauto.
€1235 per maand voor een 520d!! Damn daar heb je hier een Belgie een M4 of i8 voor ?
@brent_decat: welkom in nederland, de ultieme hell voor autoliefhebbers
Kortom begin voor jezelf ! Hard werken voor zo’n schraapdiesel die nog niet eens van jezelf is moet je niet willen.
Wij hebben sinds Oktober een E220d. Exclusive uiterlijk, Prestige Plus, luchtvering, Technologie Pakket, MultiBeamLed verlichting. Hele prettige kilometervreter. Motor is meer dan snel genoeg en kan ook op de Autobahn meer dan zijn mannetje staan. De motor klinkt stationair wel echt als een viercilinder diesel maar hij is verder wel erg stil. De negentraps versnellingsbak is erg soepel maar kan af en toe wat ruw opschakelen. Het voordeel aan negen versnellingen is wel dat je net 2000 toeren draait bij 150 kmh wat de rust in de cabine vergroot. De schermen zijn schitterend, de LED verlichting is ontzettend goed, alhoewel veel tegenliggers knipperen, omdat ze niet gewend zijn aan hoe fel de lampen zijn, en de schuifdaken zijn een mooie toevoeging. De achterbank is goed voor twee volwassenen, maar het middendeel is echt vooral voor kinderen. De voorstoelen hebben meer dan voldoende steun en zijn behoorlijk instelbaar. Wij hebben ook de assistentie systemen (adaptieve cruise+zelf sturend) wat heel goed werkt, op de snelweg neemt het veel werk uit handen. Alleen merk je dat je in het begin teveel met andere dingen bezig bent omdat hij toch op dat systeem zit. Alleen stevige snelweg bochten in Nederland kan het zelfsturen nog niet aan.
De enige kritiekpunten zijn dat je wat dicht op de voorruit zit waardoor een lage zon vrij snel verblind, de lane assist grijpt op provinciale wegen soms te stevig in, als je opzij gaat voor een tegenligger, de parkeerassistent is niet superslim en vaak ben je zelf sneller, en de auto heeft zo’n lage rolweerstand dat je je constant schuldig voelt dat je niet eerder het gas los hebt gelaten. Eerlijk waar, hij blijft maar rollen.
Overall (tl:dr): fantastisch goede, slimme auto, heel rustig en comfortabel, en mijns inziens ook erg mooi.
Voor mij de Mercedes, heb in het verleden altijd met mercedes gereden. Vrouwlief zag een 5 serie liever dan de mercedes E -klasse destijds (heeft ze gelijk in, was ook mooier en moderner, de Mercedes was vrij barok, klassiek). Heb toen een een BMW 525d F11 gekocht. Dit jaar heb ik de BMW verkocht omdat de problemen niet ophielden ( twin-turbo defect en vervangen, zetelverwarming vervangen, vacuüm reservoir van turbo lek, luchtvering balg 3x vervangen, stuurhuis defect, … ), auto is elk jaar wel minstens 1 x afgesleept omdat hij in noodmodus ging, … (ongeveer € 12.000,- kosten gehad). Hoedenplank die bij het nemen van een vluchtheuvel kraakte of je met een aftandse vooroorlogse auto onder weg was. Dus het was niet enkel op motorisch vlak, ook stuurhuis en luchtvering gingen kapot. Kwalitatief was het interieur toch ook niet om naar huis te schrijven (de naden sluiten niet perfect aan). BMW was voor mij echt EEN GROTE TELEURSTELLING en dit voor een wagen met een aanschafwaarde van € 72.000,- in België. Rij nu terug met een Mercedes (laatste modellen van mercedes ogen mij inziens met AMG-line ook veel jonger en dynamischer) en ik denk niet dat ik nog terugkeer naar BMW. Ik vindt de nieuwe 5-serie ook een zeer mooie wagen maar als ze niets aan hun kwaliteit gedaan hebben, hoeft het echt niet voor mij. Over Audi kan ik mij niet uitspreken, hier heb ik geen ervaring mee.
De benz. In alle opzichten het best en heeft mooiere looks
Als ze op papier zoveel op elkaar lijken, doe mij dan maar een proefrit in beide. Daarná pas hersens kraken.
Ik zou voor de BMW gaan. Ik kan hier allemaal redenen gaan geven maar in alle eerlijkheid: ik vind de Merc ook een mooie auto om te zien maar BMW delivers, Mercedes niet altijd.
Ik zou voor de Mercedes gaan. Als je het zwart op wit bekijkt is dat de betere auto met z’n iets hogere vermogen en topsnelheid, lagere verbruik en lagere uitstoot, maar dat interesseert mij niet zoveel. Ik vind de E gewoon een héél mooie auto. De enige auto in deze klasse die mij wellicht zou doen twijfelen, is de Volvo S90.
Uiterlijk van de XF met het interieur van een van de twee Duitsers!
Wachten voor de Alfetta!

Waarom? Ik ben BMW liefhebber, maar deze 5 stelt me niet tevreden. (Je kan net zo goed de oude kopen) En de Merc vind ik te veel luxe en mist daardoor die sportiviteit!
Als we echt moeten kiezen buiten gebeuren van taxi etc….. zijn ze gewoon gelijk . Alleen rijeigenschappen zijn ietd anders. DUS wordt het gevoelsmatig welk merk spreek je meest aan. Bmw.of.mercedes
Uhm, en een vergelijkbare sedan van Volvo? Als die verkrijgbaar is dan is deze waardeloze keuze voor mij meteen opgelost.
Ik ga voor de Benz. Vooral het interieur doet het voor mij. Sjieke wagen. De 5 serie vind ik er niet mooier op geworden. De F10 was stijlvol, deze oogt veel te druk met die rare frutsels overal.
Geen van beide. €1235 bruto extra salaris, geen bijtelling betalen (€500). Dat is netto €1400 bij 40.000km zonder dat het je baas ook maar één cent extra kost. Kun je prima een leuke E60 M5 van rijden in plaats van een dieselschraper met 190pk.

En voor het representatieve haal je de badges eraf en zet je een bedienbare klep in de uitlaat.
Lease? Geen van beiden. Ik ga me niet in de schulden werken voor een auto, en lease blijft gewoon verkapt lenen. Ik zou dus de E220 kopen.
@lekbak: waarvoor je een lening afsluit om ‘m te kopen :p
@freezzr: uiteraard niet. Ik koop pas als ik het geld ervoor heb liggen, en ik heb het geld er pas voor liggen als ik mijn hypotheek heb afgelost. Een nieuwe mercedes voor mij is een situatie die net zo hypothetisch is als een leaseauto voor mij.
@lekbak: In de meeste gevallen is het gewoon een onderdeel van de vergoeding van de werkgever. Voor beide partijen komt het, over het algemeen beter uit dan tot je 60e wachten voordat je kan beginnen met sparen voor een auto ;). Mensen gebruiken de auto voor hun werk, en daarom wordt deze ter beschikking gesteld.
@willeme: ik weet redelijk hoe het werkt. Vaak is het ook mogelijk om een andere regeling te treffen. Deze zal dan ook altijd mijn voorkeur hebben. Dan kan ik een representatieve, maar wel veel goedkopere auto kopen en nog wat geld over houden. Ik ben zoals je waarschijnlijk weet groot fan van Mercedes maar het is een luxeproduct wat rationeel gezien nergens goed voor is. Ik vervoer mijn pubers dan ook liever in een w124 (die ik sowieso dan al heb) en rij zakelijk een jonge tweedehands fiesta of focus (ofzo…). Dan kan ik van het overgehouden geld lekker extra aflossen en kan ik al voor mijn 50e beginnen met sparen voor die luxe E-klasse. Of ik spaar nog eventjes door voor wat extra onroerend goed wat voor mijn pensioen gaat zorgen natuurlijk. Jeetje zeg, keuzes… Maar je zult nu vast wel een beetje snappen hoe ik denk.
@lekbak: Klopt, maar hier doe je je zelf te tekort. Uiteraard is het mogelijk om een hoger salaris te bedingen en niet gebruik te maken van een lease auto. Echter, in dit geval kunnen we er van uit gaan dat de persoon in de hoogste salarisschaal zit. Dus je krijgt ipv 1.000 euro per maand aan leaseauto nu een salaris + 1.000 euro. Dan betaal je daar 52% belasting over. Mocht je niet in de schaal zitten betaal je er 42% over.

Bij de leaseauto zit je met een bijtelling van 21% (als je er ook prive mee rijdt). Dat wil zeggen dat je 21% van de nieuwprijs van de auto boven op je salaris moet tellen. Daar kun je geen E-klasse van rijden. Rijdt je enkel zakelijk met rittenregistratie betaal je 0% bijtelling!

Daarbij is een W124 voor de veelrijder absoluut geen optie. Het is op zijn jongst toch een 21 jaar oude auto. Ondanks dat de W124 bekend staat als zeer betrouwbaar is dat geen garantie. Iets dat de W213 wél heeft. Qua comfort en luxe (de winnaar mag duidelijk zijn ;)) heeft iedereen andere eisen, maar met name qua veiligheid is het toch een enorm verschil.

Maar ben je eigen ondernemer, en rijdt je niet meer dan 15k per jaar, dan is zo’n ouwe E wel erg aantrekkelijk ;)
@willeme: de w124 is in mijn verhaal alleen voor de privé kilometers die ik maak met pubers achterin. Iets wat niet vaak zal gebeuren denk ik. Zonder uitgebreid restomodden (mijn uiteindelijke voorkeur, maar niet representatief) inderdaad niet bedrijfszeker genoeg.

Voor 500 (als mijn veel te snelle berekening klopt) bijtelling wat ik bespaar en 500 netto erbij is best een jonge kilometer vreter te rijden en dan kan je ook nog best wat overhouden. Uiteraard zal eea afhangen van de uiteindelijke voorwaarden maar ik kan me niet voorstellen dat een jonge tweedehands focus of mazda 3 niet voor aanzienlijk minder dan dat geld te rijden is. En die auto’s zijn prima geschikt voor dergelijke afstanden. Zoals ik zei, het is een keuze.
@lekbak: wat heeft lease met in de schulden werken van doen? Ik zie lease als iets waarbij een ander (mijn werkgever) mijn auto en brandstof voor mij betaald. De tegenprestatie is dat ook moet rijden met dat ding en dat mijn bruto salaris iets lager ligt als bij een baan zonder leaseauto. En natuurlijk moet ik bijtelling betalen, maar voor dat bedrag kan ik zelf niet (zo’n) auto rijden.
@mashell: uiteraard word er van jou verwacht dat je met schone kleren op je werk komt. Als je werkgever nou een hele dure miele wasmachine voor je leased en dat geld inhoud van je bruto loon. Je moet er zelfs nog een beetje belasting over betalen omdat je er ook je privé kleren mee wast.

Of je laat dat extra geld bij je inkomen en koopt daarvan een goede andere wasmachine. Eentje die veel goedkoper is dus. Uiteindelijk heb je geen mooie veel te dure miele staan, maar wel een goede wasmachine die net zo lang mee gaat en je kleren net zo schoon krijgt. Je houdt ook nog een paar extra centen over die je in je hobby’s kan steken.

Het is niet direct in de schulden steken, maar het is wel degelijk boven je stand leven.
Jaguar XF voor mij graag
Bij F10 versus W212 had ik het heel erg lastig gevonden. De W212, ook al had ik er zelf één, was gewoon goed maar niks bijzonders, terwijl de 5-Serie wat meer zijn eigen karakter creëerde. Dit zorgde imo voor de meest geslaagde 5-Serie aller tijden.
Bij de nieuwelingen, ga ik helaas toch zonder pardon voor de Benz. De 5-Serie zal wel weer zijn karaktertje hebben maar het is gewoon een hele grondige facelift zo op het oog. De Benzer is grondig vernieuwd, laat zien wat er technisch nu mogelijk is in dit segment. Dat hij ten opzichte van zijn broers en zussen geen uniek gezicht heeft maakt daarmee niks uit.
De Benz. Maar dan wel met die nieuwe dikke diesel!! Eigenlijk alleen om die motor. Omdat Merc eindelijk weer eens met een lekkere dikkert op de markt komt!! Hoort gewoon bij zo’n auto. Zo’n basisdiesel doet zo’n ding geen recht vind ik.
Tuurlijk een benz. Onder de lease auto’s toch nog best snel. Comfortabel. En ja het is een benz haha. Maar toch als ik zelf voor de keuze zou staan zou het toch een a6 sedan zijn of a5 sportback.
@audirick1995: Bijzonder dat jij de A5 Sportback noemt en niet de A7.
A5 is meer een A4, met een ander jasje, een A7 is echt tussen de A6 en A8 in. Maar het kan best zijn, dat jij dat anders ziet.
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe A6, of hij het niveau van de 5-serie en E-klasse evenaart, of dat het meer een S90, XF concurrent wordt.
@Orichy: ik zou veel liever een a7 kunnen kiezen maar helaas is die wel een stukje duurder dan 50K en een a5/a6 kan je hebben onder de 55K……
Heel makkelijk, de Benz
Ik moet zeggen dat ik het een hele moeilijke keus vind. Vind ze allebei mooi. Zal denk ik voor de BMW gaan omdat dat meer mijn ding is, maar dat gezegd hebbende kan ik heel goed begrijpen als andere voor de Merc zouden gaan.

Wat ik wel zeker weet is dat deze auto’s torenhoog boven de Audi staan. Valt mij trouwens op dat het vergelijken in de media steeds vaker tussen BMW en Merc is en dat je vrij weinig nog wat over Audi hoort. Lijkt net alsof het steeds minder als een concurrent wordt gezien.
De Mercedes-Benz, de BMW haalt al jaren niet het hoogste niveau, qua uitstraling van het interieur. Het oogt te “goedkoop”, het kan zou uit een BMW 1-, of 2-serie komen. Het is niet slecht, maar niet zo chic, als in de Mercedes-Benz.
Daarnaast vind ik de E-klasse een schoonheid om te zien en is de 5-serie mij te hip vormgegeven, niet echt een tijdloos ontwerp, meer sportief, zoals BMW dat ook meer voor ogen heeft en dat is niet mijn ding.
De rest heeft de Mercedes-Benz mee, op papier, prestaties, zuinigheid en prijs (Wij blijven Nederlanders, willen meer voor minder!), Dit is voor mij ondergeschikt, ook al was de Mercedes-Benz langzamer en de BMW goedkoper, beide had ik eigenlijk gedacht, blijf ik bij mijn keuze voor de E-klasse, past net wat beter bij mij, als persoon en mijn wensen, qua auto.
Doe maar een goed aangeklede c klasse.
De wagens liggen zo dicht bij elkaar dat je keus vooral een merkvoorkeur zal zijn. Zo lijkt mij, daarom kies ik de S90!
Zonder twijfel de BMW
De 5 heeft toch de betere looks. Daar zou ik voor gaan. Maar dan een 520d. Het liefst de 530d maar een 525d zou prima voldoen denk ik zo.

De E heeft iets kitscherigs wat me niet aanstaat.
Ik ben er aan uit, het moet de Mercedes-Benz worden want daar kan nu eenmaal 300kg meer Tabbert achter gehangen worden!
Na het lezen van de eerste twee alinea dacht ik: “Oké… en nu is hét moment om te scheiden!”
Na even dubben, wikken, wegen, de Mercedes E klasse. De legacy van dit model, zijn looks en engineering zijn geweldig. Als ik lang kijk naar de G30 van BMW dan klopt er iets niet en gaat Duits design over naar Japans. Wrong turn voor wat mij betreft. Mijn E220 Lease Edition heb ik al geconfigureerd en komt op 62duizend euro. Graag in het Selenietgrijs aub.
Beide auto’s zullen ongeveer hetzelfde doen en kunnen. Kwa looks zijn ze beide niet interessant.
Dus dan blijft het simpele rekensommetje van 966 euro vs. 1235 euro over….
In deze keuze al jaren voor de BMW gegaan maar ik ga nu voor het eerst voor de Mercedes. Vind hem mooier zowel van binnen als van buiten. Qua prestaties is ie ook beter en ook nogeens goedkoper. Dus hou je geld over voor het AMG pakketje. In het aubergine donker paars, blauw getinte ramen en wit leder interieur graag.
Bmw niet om dat het moet maar omdat het kan .

E-Klasse, maar wel met een ster op de motorkap.
Ik zou ze allebei laten staan en voor de nieuwe E-Klasse Coupe gaan.
Mercedes
BMW, omdat BMW.

en omdat ik vooral nooit mercedes zou rijden.
Bmw, veel mooier zijprofiel en modern interieur. Dat van mercedes doet me denken aan het interieur van een huis van lichte zeden, kitsch dus. Trouwens in België zijn leasetarieven nauwelijks verschillend van elkaar.
Als ik een Mercedes wil rijden wel ik wel een taxi
@raoufff: Probeer het eens, ik vrees dat je met een octavia of in het gunstigste geval een super B wordt afgescheept…
Wat ik jammer vind aan de BMW dat er vrij weinig nieuws gebracht wordt, je een nieuw jasje, en een extra gadget, gesture control…..maar motor en aandrijflijn komt van de vorige generatie…..pffff Auto fabrikanten gaan steeds sneller een nieuwe koets bouwen terwijl onderhuids het gros hetzelfde blijft, is audi ook goed in, nde enige innovatie zijn de nieuwe led lampjes. Mercedes heeft een geheel nieuwe motor en bak ontwikkeld, ook hebben ze meer ontwikkeling in het interieur gestoken met die 2 schermen. Heb nu een F11, heerlijke auto, ik zou eerst deze auto’s in het echt moeten zien om te kiezen…
De Mercedes voor mij.
Heb een kleine week mogen rijden in een E 220 met Exclusive pakket en Amg velgen. Ik wachtte al 3 maanden op mijn nieuwe C klasse (in Duitsland) en wilde net die week mijn oude auto inruilen toen deze stuk ging…..Koppeling kapot… De Mercedes dealer echter gaf mij een kleine week een E klasse ter beschikking tot mijn c klasse geleverd kon worden. Top dus.
Wat mij echter opviel is dat de 4 cilinder toch echt wel rumourig wordt als deze hard moet werken. Power is zeker aanwezig maar niet overdreven. Mijn c 220 is bijna net zo snel. Wel is het een super luxe wagen en ik ben echt nooit fan van mercedes geweest maar als je het interieuer ziet hebben ze een enorme slag gemaakt.. ongelofelijk. Maar goed dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Daar er 20inch Amg velgen onder zaten met 245 breed achter in combinatie met de dynamisch onderstel merk je dat de wegligging verrassend goed was . Voor mij in elk geval sportief genoeg. Zeker zal de Bmw nog beter in de bocht liggen maar als je kijkt waarvoor het gros een E klasse gebruikt voldoet deze denk ik uitstekend aan zijn doel.
Als BMW-man pur sang kies ik voor de Mercedes. Op alle fronten beter. Sinds BMW zijn roots heeft verloochend door hun modellen te laten ondersturen als een Audi en te laten deinen als een ouwe Amerikaan in een poging meer op comfort te gaan, kies ik voor écht comfort.
nichts…oder das beste!! BMW natuurlijk
haha hersenkraker in je dromen! Mercedes natuurlijk, mooier,sterker,sneller en zuiniger wat wil je nou nog meer?
Most definitely the beemer!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).