Lease maar: Citroën C1 of Kia Picanto

Auteur: , 84 Reacties

Voor een dubbeltje op de eerste rang.

Lease maar!

Nog niet zo heel erg lang geleden waren de A-segmenters kleine en oncomfortabele dozen op wielen. Ze waren spotgoedkoop in het gebruik. In de jaren 90 kwam daar een beetje verandering in. Auto’s als de Ford Ka en Renault Twingo combineerden een leuk uiterlijk en praktisch gebruiksgemak met een lage prijs.

Op dit moment is het een enorm populair segment. Er is een stijgende lijn te zien. In de top 20 van best verkochte auto’s in 2016 staan maar liefst zes A-segment auto’s. Tien jaar geleden waren het er nog maar vier en twintig jaar geleden slechts twee.

De meeste auto’s in deze klasse zijn nu dermate volwassen dat je er je zakelijke kilometers mee kunt rijden. Voor een beperkt bedrag kun je lekker het land door crossen. Voor de vergelijking: een maandtrajectkaart bij de NS voor Apeldoorn – Amsterdam kost zo’n 300 euro. Met de auto kun je van je route afwijken. Daarbij heb je lekker je eigen muziekje aan, kun je vertrekken wanneer je wilt en is de kans op difterie vele malen kleiner.

Voor dit vergelijk hebben we gekeken naar de voordeligste aanbiedingen. De enige eis was airconditioning. Dat is toch wel iets wat je wenst op een auto. We kwamen uit op de volgende twee auto’s:

Auto:
Citroën C1 VTi 68 Selection
Kia Picanto 1.0 CVVT EconomyPlusLine
Catalogusprijs:
(fiscale waarde)
€12.490
(€11.790)
€11.49
(€11.495)
Bijtellingspercentage: (2017)22%22%
Leasetarief:€235,-€245,-
Vermogen:69 pk bij 6.000 tpm69 pk 6.200 tpm
Koppel:95 Nm94 Nm
Topsnelheid:157 km/u158 km/u
0-100 km/u:14,3 sec.14,6 sec.
Verbruik:4,3,8 l/100km 4,1 l/100km
CO2 uitstoot:88 gram/km95 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Ook in het A-segment is er een succesformule voor een topaanbieding. Deze wijkt iets af in vergelijking met het B- en C-segment. Dat betekend turboloze driecilinders van een liter groot. Ook is het leuk om erachter te komen dat deze autootjes nog gewoon remtrommels hebben achter. Lekker nostalgisch.
Even een puntje om op te letten: de leaseprijzen waarmee wordt geadverteerd zijn compleet uitgekleed. Dus zonder vervangende auto, met een hoger eigen risico en geen airconditioning. Dus de ‘SLECHTS VOOR €199!!!’ is niet heel realistisch. Afhankelijk van de leasemaatschappij zul je net iets minder dan €250 per maand kwijt zijn (20.000 km per jaar voor 48 maanden).
Laatste puntje: de Citroën is nog relatief vers, maar de Kia Picanto loopt op zijn laatste benen. Het nieuwe model is onlangs al gelekt.

Uiterlijk
Normaal gesproken wil je voor dit budget iets met een dak (om droog te blijven), deuren (om er in te kunnen) en een raampje dat open kan (om het BigMac-menu aan te kunnen pakken in de McDrive). Tegenwoordig ziet het er ook nog eens goed uit. De eerste Citroën C1 was al een guitige auto, maar de huidige heeft gewoon een stoere snoet. Recht van voren lijkt het een kleuter die boos probeert te kijken terwijl er net een kilo Fruitella in zijn mond zit. De Kia Picanto gaat inmiddels een tijdje mee, maar ziet er nog niet verouderd uit, integendeel. Het ontwerp van Peter Schreyer oogt nog altijd strak. Met zijn dikke bumpers en alle lampen op de hoeken heeft de Kia een kloek voorkomen. Een duidelijke winnaar? Moeilijk. De Citroën is wat guitiger, de Kia iets serieuzer.

Lease maar!

Interieur
Hier is in de jaren enorm veel gewonnen. De oude Citroën C1 was wel heel erg basic, evenals de eerste Picanto. Ook hier is de Citroën meer de charmante lolbroek en de Kia de verantwoorde ouder. Ondanks dat de Citroën nog altijd basic is, komt het geheel wel vrolijk over. Met name de terugkerende lak-kleur in het interieur is een geinig element. Het instrumentarium is ook lekker funky en de stoelen lijken uit de Paul Smith collectie te komen. Bij de Kia kun je zien dat het design van binnen al wat belegen begint te raken. Ooit was het meer dan keurig voor dit segment, nu is het ok. Het is volwassener dan in de C1. Op zich zit het allemaal logisch in elkaar maar de jaartjes beginnen hier een beetje te tellen. Deze wint de Citroën dus met gemak.

Lease maar!

Uitrusting
Vroeger moest je het doen met opties als verwarming, getint glas en een hoedenplank. Stuurbekrachtiging was een (dure) optie. Bij beide modellen hebben we gekozen voor de op één na standaard uitvoering. Wat je dan allemaal krijgt is opmerkelijk: airconditioning, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, ABS met remkrachtverdeling, ESP, tractiecontrole, 6 airbags en een radio met USB aansluiting. Dat is echt heel erg netjes voor dit geld. Echt veel verschillen qua uitrusting zijn niet echt te noemen. Oh ja, de Kia heeft een toerenteller die de Citroën moet ontberen. De Citroën zet daar hill-assist tegenover.

Rijden
Ok, hier merk je wel dat het A-segment auto’s zijn. Je kan maar zoveel doen met een beperkt slagvolume en afmetingen. De motortjes zijn in beide gevallen adequaat, maar niet meer dan dat. Op de snelweg moet je echt toeren maken. In de stad zijn ze overigens in hun element. Wel is er een nuanceverschil. De motor van de Citroën voelt iets vinniger aan (hoog in de toeren), terwijl de Kia juist iets eerder bij de les is. Qua onderstel afstemming is het in orde. De Kia is iets meer de comfortabele auto, terwijl de Citroën net wat sportiever is. Maar ten opzichte van een Citroën C3 of Kia Rio merk je echt dat je onderaan de automobiele voedselketen zit.

Lease maar!

Conclusie
Beide auto’s zijn een uitstekend voorbeeld van een goed, doorwrocht ontwikkeld kleintje. Zo saai en treurig als het kon zijn is het allang niet meer. Op het gebied van veiligheid en uitrusting is het heel behoorlijk te noemen. Toch zijn er wel wat kleine verschillen. De Citroën is iets leuker, de Kia wat serieuzer. Mocht je van plan zijn de auto over te nemen na de leaseperiode, dan heeft de Kia een troef achter de hand in de vorm van 7 jaar fabrieksgarantie.

Kortom, twee back-to-basic mobielen met zowaar karakter en voldoende voorzieningen om niet te veel te hoeven afzien. Welke heeft jouw voorkeur? Laat het weten in de comments en vooral: waarom?



84 reacties

Ongezien en ongelezen kies ik voor de Picanto. Want die rijdt over 10 jaar ook nog. Ja, ik weet, dat lijkt gechargeerd gesteld maar zullen we over 10 jaar deze discussie hervatten? (OK, is in relatie tot lease wellicht geen argument maar als je duurzaamheid erbij haalt, dan weer wel. En dat doe ik ;-))
@poursuivant: goedzo, doe je ding!! Dat zouden meer mensen moeten doen!
@poursuivant: Waarop baseer jij dan dat de Citroën over 10 jaar niet meer rijdt? De eerste Citroën C1 dateert alweer uit 2005 en ik zie ze overal rondrijden. Zijn gewoon uitstekende stadsautootjes.
@viezefreddyw:
Zijn Opa zei dat altijd op familiefeestjes, reed vast in een Opel en de dealer noemde hem ‘vriend’
@desjonnies: dat is een volledig door Toyota ontwikkelde auto.
@viezefreddyw: Komt puur omdat het voor een groot gedeelte gewoon een Toyota is.
@poursuivant: Ik heb echt helemaal niets met de C1/107/Aygo gebakjes, maar het zijn voornamelijk Toyota ontwerpen, dan weet je gewoon dat het goed zit. En dat blijkt inmiddels ook wel. Het zijn gewoon taaie rakkers die probleemloos 200.000 km halen.
@poursuivant: die C1 doet dat ook hoor, is namelijk eigenlijk helemaal niet een Citroen, maar een Toyota. Alles wat er toe doet is Japans, het design Europees. Dus je kan met gerust hart beide karretjes kiezen.
@poursuivant: vooral je onderbouwing, klasse!
Ik ga voor de KIA. Ik vind hem net even wat strakker en volwassener. En ik zou al helemaal voor de KIA gaan als je kijkt naar de nieuwe Picanto. Dat is een zeer strak autootje geworden met een mooi interieur. Ik vind hem ook iets minder ‘vrouwelijk’.
@viezefreddyw: Verkoop JIJ TOEVALLIG ook EEN Mercedes E55 AMG?
@granlusso: Ik snap de grap even niet…
@granlusso: Laat maar, ik snap hem al. Ik moest blijkbaar nog even op gang komen.
Ford Ka = leuk uiterlijk? In welke wereld?
@sntial: Je zal ze op AB niet veel tegenkomen, maar er zijn een heleboel mensen die Ka’s leuk vinden. Ze heten vrouwen. Vrouwen hebben verstand van leuke auto’s, daarom rijden er zoveel in Mini’s en 500’s en geen één in een New Beetle.
@peugeotgti:
De zelfde vrouwen die een volledig gerestaureerde jaren 60 Mustang een oud wrak vinden en jou in jouw gezicht uitlachen als je zegt dat je een 4serie kan kopen met het bedrag dat de Ford waard is?
Hoewel de C1 écht veel leuker uitziet dan het oudere model, zou ik toch voor de Kia gaan. Ik vind hem gewoon net wat leuker ogen.

En toch, gezien mijn ‘proporties’: een B-segmenter zou meer bij mij passen.
Ik neem de fiets dan wel. Gezonder en nog goedkoper.
Leuke autootjes, maar dan voor de kleine ritjes en niet voor 20.000 kilometer per jaar.
Zit je veel op de weg, dan is wat meer auto toch ook wel lekker.
@bertorelli: ik rij met +- 25.000km per jaar een nieuw model C1, met bluetooth speedlimiter noem de meuk maar op. Ik heb alles wat de rest ook heeft, en lach qua kosten de ballen uit mijn broek.
@jaguarjunk: had een tweedehands fiesta gehaald voor dat geld en je was net zo goedkoop geweest. En dat is echt een heerlijk autootje. Echt een serieuze stap boven de c1. Dat is een prima stadsauto maar niet meer dan dat.
@lekbak: vanwege mijn werk moet ik Citroën rijden, en heb ik weinig invloed op welke. Maar ik denk inderdaad toch dat de volgende een slagje groter wordt, wellicht een DS 3.
@jaguarjunk: Maar wat doe je dan met het overgebleven geld. En 2de funauo kopen voor erbij?
@schaap: dat moet helaas nog wat jaartjes wachten. Voor nu gaat bijna alles op de gezamenlijke spaarrekening, zodat we wellicht over een jaar of wat die tweede funauto erbij kunnen nemen.
Private lease, voor de mensen die graag geld over de balk gooien.
@madmarky: veel goedkoper kan bijna niet hoor..
@nautique206: natuurlijk wel, na 3 jaar ben je je auto gewoon weer kwijt en heb je niks… Beetje de FC Twente mentaliteit dit
@dieselkameel: fc twente leefde boven zijn stand, heeft hier niet zoveel mee te maken.. reken maar eens uit wat autorijden echt kost, dan zul je zien dat het verschil niet zo groot is. Er zitten zeker nadelen aan, maar het is echt niet zo duur als velen denken..
@nautique206: iedereen die kan rekenen weet dat kopen goedkoper is dan private lease. En als je begint aan een tweedehandsje is het al helemaal veel goedkoper, of veel groter en luxer voor hetzelfde geld natuurlijk.
@lekbak: ik kan heel goed rekenen, en ik vind het verschil niet groot. Veel goedkoper kun je wel vergeten. Voor een kleine 200 Euro in de maand rij je geen klasse groter dan een c1 / picanto..en dan moet je zeker geen tegenvallers hebben met onderhoud
@nautique206: mijn collega rijdt sinds 3 jaar een astra uit ’06. Vorige week uitgerekend dat die auto ruim geschat 200pm heeft gekost inclusief afschrijving. Hij rijdt 20k per jaar en verbruikt gemiddeld 1:14. Op onderhoud is zeker niet bespaard, integendeel. En die auto is op alle vlakken beter en luxer.
@lekbak: reken maar eens opnieuw…Voor verzekering en wegen belasting ben je al 100 euro verder..
@madmarky: ik had een nieuwe i10 uit 2015 via private lease. Ik was voor een jaar nog geen 2000 kwijt. Dat was all in behalve peut. Kijk maar eens wat je zou afschrijven als je een nieuwe koopt en na een jaar inruilt. Naast de kosten van verzekering en mrb
@room850: Alleen is een standaard leasecontract 4 jaar. Dan ben je €8000 verder en heb je niet eens een auto meer om te verkopen.
@madmarky: leuk hè, rekenen…
@madmarky: misschien moet je je echt eens verdiepen in wat een auto kost….
@nautique206: Altijd minder dan wat de leasemij er maandelijks voor vraagt, daar moet de schoorsteen immers ook roken. Je koopt bij hun wat “autogerelateerde zorgen” af en komt altijd op een vast maandbedrag uit, maar ga nou niet doen alsof een auto leasen voordelig is.
Met de Picanto sta je veel vaker aan de pomp dan je lief is met een stadsautootje. Dingen rijden vaak maar 1 op 14 a 15, en dat icm een kleine tank maakt dat de actieradius niet groot. Doe mij maar de C1 met 1.2 VTi en open dak. Heel leuk ding!
Optie 3:
Andere werkgever zoeken…
Kiezen tussen twee van zulke auto’s kun je toch niet vragen aan een autoliefhebbers community? Ik ga liever fietsen!
@smex: het geld dat je bespaart door zo’n auto als daily te gebruiken, kan je gebruiken voor je leuke auto die je voor de mooie ritjes gebruikt.
@escort77:
Voor dat geld koop ik mij als auto liefhebber toch liever een leuke tweedehands wagen als goedkope daily.
Vw Up!
@baklava: dat is een grapje hoop ik?
Wat een rammelbakken zijn dat zeg…..
@rufctr01: Menig maal in gereden, altijd tevreden geweest. Afwerking goed, rijd sportief, kan prima meekomen in het verkeer ondanks kleine motor, prima uitrusting. Vind het persoonlijk de beste auto in zijn segment.
@baklava: ik heb er ook menigmaal in gereden en ik vind het helemaal niks. Zeker de stoelen niet….
@rufctr01: Ik heb hier een Aygo en een Up! op de stoep staan, en de Up! rijd gewoon veel beter. Het is wat ‘meer auto’ Betere afwerking, meer comfort, meer luxe. Neemt niet weg dat de Aygo gewoon een degelijke auto is, maar meer ook niet.
@oemplus: degelijk? Heb je die aygo wel eens van onderen gezien? Dat het allemaal speelgoed onderdeeltjes zijn is nog te verwachten bij zo’n autootje maar dat nagenoeg alles daar ongecoat is waar andere (grotere) auto’s wel gecoate delen hebben noem ik niet degelijk. Het blijft vast heel, maar verwacht geen extreme leeftijden van die series. Het is echt een wegwerp product wat niet te lang mee mag gaan.
@lekbak: Ja, heb er zowat wekelijks wel één op de brug staan op het werk ;) Je kan zeggen wat je wilt, spul is gewoon simpel en degelijk. Zijn goedkope auto’s in aanschaf, vaste lasten en in onderhoud. En zelfs ‘ongecoat’ (wat ik niet met je eens ben) roesten ze niet. Dus ja, degelijk.
@oemplus: ik werk in de binnenvaart en er hangen hier wekelijks een aantal auto’s in de kraan. Waaronder geregeld een aygo. Dingen zoals draagarmen en meer van dat soort meuk is bij alle auto’s die wij hier hebben zo zwart als de nacht. Maar niet de aygo, dat is gewoon kaal. De uitlaat is al bijna door na een paar jaar en volgens mij is er geen bout meer los te krijgen aan de onderkant van dat ding.

Maar eerlijk is eerlijk, het rijdt altijd en is zeker op alle vlakken goedkoop.
@lekbak: Ik heb er 1 uit 2009, van onderen geen roest te bekennen. Originele draagarmen zijn nog pikzwart (draagarmen met een migratie achtergrond) en de originele uitlaat is nog in prima staat. En juist alles is altijd gangbaar bij die auto’s, je hoeft er nooit met een brander bij omdat een bout niet los wil (iets waar de Fransen nog wat van kunnen leren) enige minpuntje is eigenlijk dat de koppeling vrij snel slijt (is ook een modificatie voor geweest, grotere koppelingsplaat) maar de andere kant van het verhaal is, dat alles logisch en degelijk in elkaar zit (weer iets waar de Fransen van kunnen leren) met als resultaat dat je de koppeling binnen een paar uur vervangen hebt. Eigenlijk is het een perfecte auto voor iemand die low budget wil rijden, in een relatief jonge auto.
Opvallend hoeveel duurder deze auto’s zijn geworden in 3 jaar tijd:
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-goedkoopste-autos-van-nederland-editie-2014-67595

Picanto van 8995 naar 11495
C1 van 9490 naar 12490

Oftwel zo’n 25% duurder geworden in 3 jaar tijd.
Misschien is er qua uitrusting iets veranderd of zaten er eerst verborgen afleverkosten bij, maar dan nog vind ik het een grote stijging.
@escort77: met name BPM..
Doe mij de Citroën maar, ziet er gewoon leuker uit.
Een paar opmerkingen:
-Qua interieur is er letterlijk niets te verliezen want er is geen goedkopere optie
-99,5% van de gebruikers gaat niet revven tot 6000 tpm dus effectief zijn er pakweg 45 pk’s in het toerengebied dat het meest gebruikt wordt
-Voor afstanden ongeschikt. Een mooi uitlaatgeluid hebben ze al niet, dus op de snelweg moet je naar krijsherrie luisteren.
-Kunnen op de snelweg maar met moeite meekomen met het verkeer. Rijd je op de rechterbaan achter een vrachtwagen en wil je naar de linkerbaan waar in de verte auto’s aankomen, dan is het simpelweg niet vlot genoeg om de Audi op je bumper of lichtsignalen van petjes te voorkomen
-Voor €250 per maand kan je een goede tweedehandse rijden

Getekend, iemand met 107 ervaring
Fiscale waarde van de Picanto slechts 11 euro 49, dat is pas voordelig!

Mijn brein zegt de Kia maar toch zou ik twijfelen over de C1. Een auto in dit segment moet iets schattigs of geks hebben, en de C1 heeft tenminste nog een beetje een fruitig uiterlijk. De Picanto daar in tegen is echt ongelooflijk saai, ik zie het plaatje al helemaal voor mij met een saai mens achter het stuur die een saaie baan heeft. En je weet al hoe ver het is als ze dingen als ABS met remkrachtverdeling, ESP, tractiecontrole, 6 airbags als uitrusting gaan noemen…..

In de echte wereld zou ik het geld er nooit voor over hebben. Ik zou veel gelukkiger zijn met een Ford Fiesta ST van de vorige generatie die je koopt voor 7/8.000 euro. Dan heb je nog wat geld over voor wat onderhoud of kosten ook.
In het geval van lease zou ik voor de Citroën gaan. Onderhoud wordt gedaan, inclusief slijtage onderdelen etc., restwaarde is niet jouw probleem. Oftewel je kan zo’n ding helemaal aftrappen, wat hilarisch is. In dat geval lijkt de Citroën me gewoon leuker. Lekker kleurtje en toffe velgen eronder en trappen met dat hok. Privé is de Kia natuurlijk de veel betere deal, want betrouwbaar en 7 jaar garantie.
Toyota aygo
Ik zou mijn keus baseren op de dealer denk ik. Of er moet aan één van de twee een irritatie zitten waar ik achter kom bij een proefrit. Als ik me niet vergis zou het de fransoos worden voor mij.
Leuk dat deze auto’s behandeld worden. Wel gaat de vergelijking met een NS maandkaart Apeldoorn – Amsterdam mank. Dan kom je al snel op meer dan 20.000 km per jaar uit het leasecontract uit. Echt goedkoper zal de auto dan ook niet zijn.
Dit soort auto’s leasen. Dan gaat er toch iets goed fout….
KI-JA!
Het is eigenlijk een slecht moment om deze Picanto te kopen of leasen, aangezien de nieuwe in de startblokken staat. Tenzij je een goede deal op een voorraadmodel kunt krijgen is er eigenlijk geen reden om niet even te wachten tot de nieuwe Picanto er is. Die oogt niet alleen beter, maar is ook een stuk moderner en kan zich ook qua infotainment en comfort meten met de C1.

Omdat ik nogal veel waarde hecht aan een fijn infotainmentsysteem waarmee je audio kunt streamen naar de auto kies ik op basis van deze twee dan ook voor de C1. Als wachten op de nieuwe Picanto ook mag, dan kies ik blindelings daarvoor. De kwaliteit van Kia is dik in orde, de nieuwe Picanto is gewoonweg mooier dan de C1 en oogt ook veel volwassener qua interieur. En die 7 jaar garantie hè, ook niet slecht.
Zijn er echt mensen die zoiets leasen of als leaseauto krijgen?
Als boodschappenautootje voor de vrouw gaat het nog net.
Maar ik zou er toch zelf geen 20000 km per jaar mee willen rijden.

Maar als ik dan toch moet kiezen, de Peugeot 108 met het interieur van de KIA.
Ik zeg Peugeot omdat de Citroen een lelijke bek heeft.
Goeiedag @autoblogger die tabellen worden per update minder leesbaar in de app. Ai caramba!
@camber24: tja, het blijft een klein schermpje;)
@autoblogger: ik bedoelde dag de layout compleet anders is. Stuur wel screenshotje naar jullie tips mailadres
@autoblogger: ik maak even van de gelegenheid gebruik om je te bedanken voor het fixen van de vertraging in de app. Ik heb er geregeld opmerkingen over gemaakt maar super dat het nu goed werkt!
Doe mij die Kia maar, toch een van de leukste A segmenters. Al wacht ik liever op het nieuwe model.

Citroen is mij nog nooit bevallen en de 108 heb ik als voorloop auto gereden en was echt een ramp. Al zou het deels ook de klasse zijn waardoor je na een uur niet meer in z’n auto wilt zitten.
Mag het ook een Aygo zijn?
Peugeot 108 Gt-line/ allure met 92pk graag.
Bij dit soort auto’s is er voor mij maar 1 kriterium, van welke stoel krijg ik de minste rugpijn.
Mij valt het op dat er vaak erg agressief wordt gereden in die staafmixers en met ware doodsverachting; juist op de grote weg wordt ik regelmatig voorbij gestoven door de Aygo/107/108/C1 brigade.
Ik krijg altijd het idee dat die motoren van die neurotische krachtbronnen zijn zoals sommige Alfa’s en BMW’s vroegâh hebben gehad.
Of een Porsha 911 ( de echte luchtgekoelde bedoel ik dan) zo een kreng zat altijd achterin te gieren en te gillen en moest de beer los – altijd!-
Maar dit terzijde, die staafmixer-brigade rijdt ook altijd alsof ze in een Leopard onderweg zijn.
Toevallig reed ik vandaag met een Fiat 595 Abarth, (van de FIAT garage) ook zo’n klein dingetje en twee van die staafmixers brulden me voorbij, eentje zat me uit te dagen, drukte ff het ‘sport’ knopje van de 595 in, zit ook zo’n ArnoKnoopits uitlaatsysteem onder, en ik heb die kerel nooit meer gezien, kijk ik op de tellert, zit ik zwaar twee keer door de maximum snelheid heen.
@desjonnies: dat is nou juist de charme van zo’n klein autootje. Je kunt praktisch overal altijd vol gas, omdat het toch al niet veel power heb.
Als je altijd volgas gaat met een 595 of Punto EVO ben je je rijbewijs zo kwijt.
@dieselkameel: eens! Altijd lachen op de 125kw motor van mevrouw 2wheeler, volgas over de dijkjes want echt rap ging het toch niet. De omstanders hadden ook nog wat te lachen, want met bijna 2 meter vlees rijd je toch flink voor lul op zo’n ondermaats brommertje.
@2wheeler:

Ik hoop dat je 25kw bedoeld, anders heeft jouw vrouw grotere ballen dan menig autoblogger!!
@jack_abarth: op zich, na die operatie…. nee je hebt gelijk natuurlijk! Het was een 125cc blok, niet 125kw!
@desjonnies: een auto met te lichte motor begin je erg makkelijk in te jagen. Als je toch gas moet geven blijf je dat makkelijk te lang doen. Ik betrapte mezelf er laatst zelfs op dat ik veel te hard begon te trappen in de verhuisbus. Met dik 4 ton (uiteraard 3.5t busje) ook zo’n ding waar je toch al gas moet geven om vooruit te komen, doortrappen is dan zo verleidelijk. 1:6 was het resultaat, oeps.
Dan neem ik de Picanto wel, die gaat tenminste 158.
Ik zou voor de Kia gaan, want het is geen Citroën.
De C1 uit deze vergelijking. Anders de VW Up
Hypothetisch gesproken zou ik voor degene kiezen met de beste stoelen, temeer omdat een C2 me ooit na een kleine 60 kilometer reeds rugproblemen heeft gegeven. De overgebleven verschillen zijn toch geneuzel in de marge.

Praktisch gezien komen beide modellen nog niet in aanmerking om als vervangend vervoer te mogen fungeren…
Ik heb van de baas een Peugeot 108 gekregen voor de zakelijke kilometers. Auto is inderdaad veel meer auto dan de vorige generatie 107. Grote manco blijft toch wel de snelweg, regelmatig terug schakelen naar de 3 om van 90 weer op te trekken naar 120/130 km per uur. Verbruiksopgave is ook pure oplichting. Ik heb in een jaar tijd 45.000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:16. Een B-segmenter op diesel rij je goedkoper.
Zonder t artikel gelezen te hebben ga ik voor de C1. BAM.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).