De Slowaak Jozef Kabaň zal onder Adrian van Hooydonk verantwoordelijk worden voor de designtaal van BMW. Voor BMW i en BMW M is Domagoj Dukec aangetrokken.
De naam Jozef Kabaň zal niet meteen een belletje bij je doen rinkelen, maar de Slowaak was wel verantwoordelijk voor een hele trits auto’s die je zeker wel kent. Nadat hij in de jaren ’90 een designwedstrijd wint krijgt hij een baan aangeboden bij Volkswagen. Daar tekent hij mee aan het exterieur van de Volkswagen Lupo en de Seat Arosa. Veel spannender is dat hij ook betrokken is bij het ontwerp van de Veyron, waarvan in 1999 het eerste en al sterk op het eindproduct gelijkende prototype getoond wordt.
In 2003 maakt hij de overstap naar Audi, waar hij in 2007 Chief of Exterior Design wordt. Een functie die hij maar korte tijd zal bekleden, omdat hij begin 2008 verantwoordelijk wordt voor het design bij Skoda. Daar tekent hij onder andere (mee aan) de Octavia, Superb en Kodiaq. En nu verruilt Kabaň dus eindelijk het warme VAG-nest om de handschoen bij BMW op te pakken.
Bij BMW waren de laatste tijd wat personele problemen op de designafdeling. Eerst verlieten MINI-designer Anders Warming en BMW i-tekenaar Benoit Jacob het Beierse merk. Later stapte ook BMW’s designbaas Karim Habib op. Een penibele situatie voor BMW en opperste design-eindbaas Adrian van Hooydonk.
Behalve Kabaň heeft BMW ook Domagoj Dukec een nieuwe job gegeven. De 41-jarige designer was lange tijd Head of Exterior Design bij BMW en was in die hoedanigheid medeverantwoordelijk voor de BMW X4 en 2 Serie Active Tourer. Of we zijn nieuwe baan als hoofd design van BMW i en BMW M als promotie moeten zien…?
screamer zegt
Hmmm, ik van dat stuk voor stuk lelijke auto’s.
Dus ik verwacht dat het design bij BMW er niet beter op gaat worden.
1 ding scheelt, ik wil toch geen BMW. Dus ze gaan me ook niet missen als klant ;)
fanboy zegt
Wat is er gebeurd met die witte BMW? Te lang de fohn erop gehouden? Ziet er niet best uit.
Dizono zegt
@fanboy: en ik heb er nog wel zo m’n best op gedaan :'(
fanboy zegt
@dizono: Hahaha, +1 voor de moeite
pinut187 zegt
@Dizono: ik moest toch wel even twee keer kijken!
mout zegt
@dizono: Oopsy. Ik had er niet eens een photoshopje in herkend. Kan je nagaan wat een anonieme brol die MPV / SUV dingesen zijn.
kilum zegt
@fanboy: Het is geen BMW. Maar een Skoda Kodiaq met Dizono fotosoup sausje.
tenaci zegt
@kilum: no shit Sherlock!
allesmetturbo zegt
De een tekent een lupo en de ander een x4 & activebreinaald.. weet nu niet of dat positief uitpakt voor BMW. Aan de andere kant is een beetje verandering ook wel welkom bij bmw
timt zegt
@allesmetturbo: Ja ach, er zijn ook mensen die ooit Aston Martins tekenden Ford Fiestas gaan schetsen…
mrrallycross zegt
Hoop dat hij wat meer tekenvrijheid krijgt. Zal echter niet.
cossiekiller zegt
Is dat die luierik die alle auto’s op elkaar doet lijken bij VAG?
oemplus zegt
@cossiekiller: Want BMW’s lijken niet op elkaar…
Edge zegt
Als je ziet wat voor een misvormd gezicht de gefacelifte Octavia heeft meegekregen kun je niet anders dan concluderen dat meneer Kaban niet op goede voet bij VAG is vertrokken. Zoiets teken je niet als je het beste voorhebt met je werkgever.
Design_Driven zegt
Staat nog best die nieren op de Skoda
schaap zegt
kan hij bij BMW een concurrent tekenen voor de Bugatti Veyron. Misschien komt er dan een echte BMW sportwagen.
Hopelijk maakt hij het zich dan wel niet te makkelijk door de Bugattigril te vervangen door BMW niertjes en de achterlichten te vervangen door de exemplaren van bv de 7 serie. Alle achterlichten lijken bij BMW toch op elkaar tegenwoordig
SummerSky zegt
Ik heb BMW onder Van Hooydonk al opgegeven… Next!
janmetdelangeachternaam zegt
Laten we het maar zo zeggen, er zijn ontwerpers met mooiere designen
dagdromer zegt
Geinig. Toen ik net (ruim een jaar geleden) in mijn nieuwe Superb sedan onderweg was, die je toen nog niet veel op de weg zag, hebben meerdere personen op verschillende momenten me aangesproken. ‘Mooie auto, BMW?’
jaapiyo zegt
@dagdromer: de Superb en Kodiaq zijn ook cleane auto’s inderdaad. Alleen ben ik het wel met @edge eens dat de Octavia facelift mislukt is. Nou ja, misschien heeft Jozef die aan een stagiair overgelaten.
dagdromer zegt
@jaapiyo: die nieuwe Octavia is inderdaad een beetje persoonlijk zullen we maar zeggen.
jaapiyo zegt
Het lijkt me niet eens zo’n verkeerde keuze. De Lupo was op zich een strak
DuitsSlowaaks design zonder tierelantijntjes. Als er een ding is waar ik me aan stoor bij moderne BMW’s naast de FWD dan zijn het wel al die onnodige (chromen) frustels op de koets en de inkepingen in de flank. Ja die laatste zijn dan zogenaamd functioneel, maar voor die 0,02 liter brandstof die het bespaart per 100 kilometer had ik ze liever achterwege gelaten.mashell zegt
@jaapiyo: die frutsels vinden de Chinezen mooi (als je wel eens in een Chinees restaurant gaat eten dan weet je dat het nog heel veel erger kan). De Chinezen zijn anno nu een belangrijkere doelgroep dan de Europeanen. Overigens zie ik regelmatig de nieuwe 7 serie van onze directeur, in de praktijk, in de juiste kleur valt dat met die frutsels allemaal erg mee.
jaapiyo zegt
@mashell: toch vraag ik het me wel eens af of het geen valkuil is om zozeer te buigen voor die markt. Want uiteindelijk willen ze daar kennelijk toch ook (nog) graag een Europees statussymbool rijden. Schiet je een beetje je doel voorbij als dat Europese statussymbool er vervolgens uitziet als de gemiddelde Aziaat.
Dutchdriftking zegt
Gaan de BMWs dan nog meer op elkaar lijken? Lupo is als GTI en als 3L best een knap ding. De Veyron en de nieuwe Lijn van Skoda kan ik ook wel waarderen. Dus het zal er eigenlijk alleen maar beter op worden. Sla het artikel van laast van ome Willem over BMW er maar op na, kan weinig slechter.
thomasthomas zegt
Lijkt me leuker auto designer te zijn dan smartphone designer. Je eigen heel het jaar druk maken of je de koptelefoon aansluiting weg zult halen (wat nog verrekes ongemak is ook).
mashell zegt
@thomasthomas: als mensen al klagen over dat alle auto’s op elkaar lijken. Dat is bij de smartphones nog vele malen erger.
nopetrolnofun zegt
Namen ze maar iemand aan die ging over motoren voor de M serie , dat kan BMW beter gebruiken
lekkaah zegt
@nopetrolnofun: want? Ze moeten 1 op 3 rijden en 6 liter groot zijn net als in de prehistorie?
toniominestrone zegt
@lekkaah: jaaaaaaaaaa!, lekkere 6 in lijn met een mooie snerp uit de uitlaat, dan mag jij een 3-cilindertje met 2 turbootjes!
lekkaah zegt
@toniominestrone: mooi man, waar is die fantasiewagen van je?
toniominestrone zegt
@lekkaah: Fantasie wagen? Jij de 2-serie Tourer, dan pak ik een 330ci e46, kijken wie er voor lul rijdt, tip: doe vast een zonnebril op!
frederik zegt
Hmmm, dit voorspelt weinig goeds. Was Henrik Fisker niet meer beschikbaar? :-)
560pk zegt
De nu met veel hoon overladen Karim Habib tekende wél de prachtige 6 serie.
Ik ga hem in ieder geval missen.
Van deze nieuwe meneer zie ik tot heden geen enkel echt fraai ontwerp.
Misschien, hopelijk, keert dit nog ten goede.
En een ontwerper die de 2 active tourer heeft getekend bevorderen? Imo kan je die alleen maar ontslaan.