Top 10: goedkoopste auto’s van Nederland [editie 2014]

Auteur: , 55 Reacties

Wegens succes herhaald: de 10 auto's waarmee je qua aanschaf momenteel het goedkoopst uit bent in Nederland. Hoeveel moet je anno 2014 minimaal naar de dealer meenemen om splinternieuw te rijden?

Fiat Panda kost niks

De lijst van dit jaar is interessant, aangezien een groot deel van de auto’s die er vorig jaar in stonden is vernieuwd. Betekent dit een exodus aan oude bekenden en een influx aan nieuwelingen? Neen. We zien welgeteld twee nieuwkomers, die de bejaarde Peugeot 107 en Hyundai i10 uit de lijst hebben gewipt (de nieuwe is iets duurder), wel is de rangschikking aardig opgeschud.

Goedkope auto’s worden duurder

Een trend die we in 2013 al signaleerden is dat de onderkant van de markt zijn spotprijzen niet vast weet te houden: vorig jaar werd geklaagd dat er nog maar 2 auto’s onder de 8 mille te verkrijgen waren, tegenover 8 stuks het jaar daarvoor, nu is dit aantal teruggelopen tot 1. Ook de gemiddelde prijs schoot omhoog: bedroeg deze vorig jaar nog €8.422,40, inmiddels is deze gestegen tot €9.031,40.

Nieuwe generaties

De Renault Twingo en Toyota Aygo werden onlangs vernieuwd. Niet zomaar met een facelift, maar als een volledig nieuwe generatie. Helaas voor deze modellen komt onze lijst iets te vroeg, ze zijn nog niet leverbaar. Hun voorgangers wel, hoewel we je wel behoorlijk voor gek zouden verklaren als je nu nog voor het volle pond een oude Aygo of Twingo zou kopen.

In tegenstelling tot bovenstaande twee wagens vind je wel de geheel nieuwe Citroën C1 in de lijst. Het kleine VAG-trio zorgt voor de constante factor, ook al zijn ze duurder geworden.

Bij het opstellen van de top 10 zijn tijdelijke aanbiedingen, extra inruilkortingen en zaken als afleverkosten buiten beschouwing gelaten.

10. (10) Volkswagen Up €9.850,-

9. (-) Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Acces €9.590,-

8. (5) Toyota Aygo €9.495,-

7. (4) Citroen C1 €9.490,-

6. (8) Kia Picanto 1.0 CVVT ISG EconomyLine €8.995,-

5. (3) Suzuki Alto €8.929,-

4. (9) Mitsubishi Space Star €8.890,-

3. (1) Seat Mii € 8.700,-

2. (2) Skoda Citigo € 8.380,-

1. (-) Fiat Panda 60 Twinair €7.995,-

BAM! Fiat klapt er even een spotgoedkope Panda in, geen Classic, maar gewoon de nieuwste generatie. Uitgerust met een beest van een 964 cc tweecilinder die 60 pk en 88 Nm levert kom je nergens te kort en lacht iedereen je uit lach je iedereen uit.

Zet een complete obese NederTokkie-familie in de auto, laad hem af met een paar zware koffers, en laat ze dan de Vaalserberg op rijden. Dat wordt gegarandeerd de alarmlichten aanzetten.

Maar goed, Fiat verovert wel vanuit het niets de eerste plek in de lijst. Felitazione! (of zoiets)

Update 02-06: Toyota maakte vandaag de vanafprijs van de nieuwe Aygo bekend: € 9.695,-



55 reacties

Ook mooi dat er zulke auto’s bestaan zodat bijna iedereen een auto kan rijden, uiteindelijk dient het om je van A naar B te brengen.
@agera: niet dus. Als je eigenlijk geen auto kunt betalen moet je gaan fietsen of de bus nemen. Autorijden mag nog wel wat duurder.
@parker: Stoere reactie, hoort daar zo’n elitair “bwahrharharhar”-lachje bij?
@Jochempie: yep. Drijft de zorgkosten ook onnodig op, al die mensen die met dit soort brommobielen de snelweg op gaan. Bij de minste aanrijding fungeren zij zelf als kreukelzone in zo’n klein barrel. Eigenlijk moeten ze kleine gebakjes gewoon verbieden op de snelweg.
@parker: Je doet er ook alles aan om dat domme imago van staande te houden, bravo!
@parker: Kleuter, woon je nog thuis?
@agera: Ik zie er de lol zelfs wel van in om zo karig mogelijk rond te rijden, het auto-equivalent van kamperen t.o.v. een hotelletje pakken ;)
De goedkoopste is ook mijn favoriet in dit lijstje.
@dimi: Maar eigenlijk kan je voor dat geld een veel betere auto 2de hands kopen. Bijvoorbeeld de vorige generatie Civic met zijn schitterende onderstel, hier in Belgie heb je al een goeie voor zo’n 7000 euro. En dan heb je een zeer goede auto, die tevens nog iets goedkoper is dan zo’n kale Panda. Dan is de keuze wel snel gemaakt bij mij.
@dimi: maar geen fabrieks garantie heeft, een stuk onzuiniger is en mogelijk ook nog minder ruimte binnen in geeft.

Onzin vergelijken. Mensen die in de markt zijn voor een Panda als deze kijken absoluut niet naar een 2e hands Civic
@dimi: Sommige mensen vinden een tweede hands auto echt niet kunnen. Dan kopen ze liever de goedkoopste nieuwe auto. + een Panda is waardevast.

Maar in dit budget zou ik ook altijd voor een 2e hands gaan.
@reistje: Ik voorzie dat die Panda de nieuwe file-veroorzaker van het jaar wordt … als opa & oma daarmee de linkerbaan van de snelweg oprijden :(
De Panda blijft dus de beste auto die te koop is in Nederland. Ruim genoeg en sterk genoeg voor de file, koop en loop. En je lacht iedereen uit ja..
Aan de ene kant zijn auto’s eigenlijk spotgoedkoop, als je bedenkt wat je er voor krijgt, hoe duur het is om ze te maken/ontwikkelen en als je ze vergelijkt met andere vormen van vervoer/plezier zoals bijv een motor of (zeil-)bootje.. Echter als je je dan bedenkt dat een nieuwe fiat panda vroeger 9k gulden kostte, dan hebben we toch wel redelijke inflatie gehad de afgelopen 20 jaar..
@bestekla: Ik zou het niet alleen aan de inflatie wijden. Denk dat het vooral materiaalgebruik en elektronica is. De prijs van een moderne auto is circa 30% elektronica. Je moet niet onderschatten hoe complex een moderne auto is t.o.v een 20 jaar ouder model.
De belasting helpt natuurlijk ook lekker mee in Nederland.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: …en vergeet de toegenomen eisen m.b.t. milieu en actieve en passieve veiligheid niet. Die maken een auto er ook niet goedkoper op…
De meest volwaardige auto is dus ook de goedkoopste, dat doen ze goed bij FIAT..
Bwa, voor €8500 koop je nog altijd een erg goede occasie. Als ik moet kiezen tussen deze reeks nieuw, of de 2.0 i-vtec honda accord full option uit 2007 die ik nu pas gekocht heb, is de keuze erg snel gemaakt.
Mijn moeder heeft een Panda 0.9 Twinair en zo langzaam is dat ding nou ook weer niet. Zet de eco-knop uit en hij trekt best lekker op. Met piepende bandjes een bocht uit komen, is een koud kunstje. 180 op de snelweg is ook geen probleem. Ik vind het een geinig bakkie.
@berlinetta: Je deed me even lachen daar, 180 geen probleem… voor een 0.9 naft.
@berlinetta: Je bedoelt 160 km/h.
@SimonMc: 180 haalt ie zeker. Het is alleen een kwestie van geduld hebben ;)
@SimonMc:
De Twin Air 85 loopt 173 echte Km’s per uur, ik kijk er dus niet van op als hij de 180 op de klok haalt.
Een Aygo met een chippie loopt 177 op de GPS, dus echt traag kan je die ukkies niet meer noemen. De tijd dat zo’n hokje max 135 ging ligt al 20 jaar achter ons, wel een beetje met je tijd meegaan.
Het is eigenlijk felazione!
Als ik moet kiezen doe dan maar een Up!. Ik zou alleen geen nieuwe wagen kopen met de huidige occasion markt.
Wat een onzincommentaar over de Panda-motor. Wij zijn verschillende keren met een 55pk Fiat 128 met 5 personen en aanhangwagen met campinguitrusting naar Italië gereden. Geen enkel centje pijn.
@roppp: dat schijnt humor te zijn.
@roppp: iedereen achter jullie leed wel pijn.
@parker: tja, die konden we zien. Je hebt geen idee hoe hoog die aanhanger aanhanger was ;-)
Heb 3 auto’s gereden uit deze lijst, vw, renault en fiat. De twin-air was het leukst, al had hij ook de meeste kuren. De start-stop heeft te kleine akku en slaat te snel weer aan (of uit, net waar zijn gevoel naar staat). Je hebt heel goed zicht op de weg, en het brommende motortje laat zich graag hoog op toeren rijden, is echt geen straf. Als 2e auto voor de stadt is de fiat panda echt absoluut numero uno. Past ook veel in, makkelijk schoon te maken interieur, je kan overal makkelijk bij. Ik vind hem meer “echt” karakter hebben dan de fiat 500. Enige kandidaat die hem in zou kunnen halen qua rijplezier is wat mij betreft de nieuwe twingo met zijn motor achterin, maar zal wel duurder uitkomen, en of dat het waard is..
Ik denk dat men niet meer gewend is dat 60 pk heel redelijk is voor zo’n auto. Natuurlijk, met volle bepakking moet je ‘m redelijk in de toeren jagen om over wat bergpasjes te komen, maar het is zeker te doen. Heb een blauwe maandag een Polo 6N 1.4 met 60 pk gereden, en dat was met een beetje poken geen trage bak te noemen!

Jammergenoeg hebben de goedkoopsten geen standaard airco, maar 1. dat heb ik niet nodig en 2. Je ziet de meerprijs niet volledig in de restwaarde terug.

Dus al met al een redelijke deal, zo’n pinda!
@Jochempie:

Inderdaad, mijn Audi 80 B2 1.6D kan met zijn 54 atmosferische diesel pks ook nog prima meekomen. Men is te verwend geworden. Minder dan 150pk hebben is hetzelfde als stilstaan lijkt het.
Zou graag ook eens een lijstje zien, wat over de hele lijn de goedkoopste auto is.

Bedoel dus uiteraard aankoopprijs, maar vooral ook wat het je kost om te rijden.
Denk hier vooral aan verbruik, maar ook aan betrouwbaarheid, kostprijs van de onderdelen, en ook de prijs van een onderhoud bv.

Neem nu bv Kia. 7 jaar garantie, maar ken iemand die een Cee’d had, en een klein onderhoud kostte meer dan 200 euro, terwijl bij een gelijkwaardig merk een klein onderhoud meestal rond de 100 euro schommelt.

Let wel, dit was een spiksplinternieuwe auto, dus er waren geen extra dingen die moesten vervangen worden ofzo.
@SimonMc: Zo spiksplinternieuwe was ie dus niet meer.Minimaal 15.000 km of een jaar oud.€ 200 voor klein onderhoud aan een C’eed is volstrekt normaal en in deze klasse.
@sydney: Weet niet hoe het zit met prijzen in Nederland, maar ik kan je vertellen dat een klein onderhoud bij een Peugeot dealer bij ons 130 euro is, en bij een Renault dealer 100 euro is.

Dus ik vind 200 + euro absoluut niet normaal.
@SimonMc:
Vergelijk je dan wel C-segmenters met elkaar of ga je ervan uit dat het bij een Twingo hetzelfde kost als bij een Megane?
Om een voorbeeld te noemen, een Toyota Aygo beurtje kost 99 euro terwijl dat bij de Auris afhankelijk van de motorisering tussen de 152 en 206 euro is.
@SimonMc: dan moet je leaseprijzen vergelijken. Kia’s zijn vooral duur wbt afschrijving, geen hond die zo’n ding tweedehands zoekt..
@parker: Jij snapt het echt niet.
Ondanks het lullige exterieur, moet ik wel toegeven dat ik het dashboard van de Fiat Panda er best wel netjes uit vind zien!
@faster: En dat is verdienstelijk, meestal is het namelijk andersom.
Ik heb destijds voor mijn eerste auto bewust voor een nieuwe gekozen,een zwarte 206 1.1i 3 drs.Hij was nog niet in Nederland en bestelde ‘m zo uit de folder.Ik heb er twee jaar en iets minder dan 20.000 km mee gereden en heb,zeker ook doordat ik inmiddels in de verkoop zat en ‘m in de showroom mocht zetten er maar Fl. 2.837,- op af geschreven.Maar vooral om dat dat ding na twee jaar nog ongelofelijk waardevast was.
@sydney: dus je hebt er in die tijd een dikke e28 5 serie op afgeschreven, vind ik best veel
@undifined1: Jij begrijpt het florijn teken dus niet.Misschien kan je leraar op je lagere school dat nog eens uitleggen.
Als het echt om de centen gaat, zou je eigenlijk een overzichtje moeten maken van prijs + afleverkosten +kentekenplaten + tenaamstelling enz. wat de meeste dealers erbij rekenen. In deze prijsklasse kan dat behoorlijk wat uitmaken.
De citigo is toch wel een leuk bakje voor de stad.
Weer een geniale tekst van @sir_smokalot altijd een plezier om te lezen !
Ik heb zelf een half jaartje in de Panda TwinAir 60pk rondgetuft, in het begin erger je je kapot aan het het geluid van die 2 cilinder, na verloop van tijd begint het je minder op te vallen. In de klasse waar de auto in zit en ga je de Panda best waarderen hij is qua ruimte, kwaliteit van de stoelen en de prijs absoluut de beste koop! Gevolgd door het VAG trio die het op bouwkwaliteit zeker winnen!
Wat ik echter het gaafste gebakje vind, is een hyundai i10 :D
Zoals te zien op het linkervak aan 110 op Belgische wegen. En volgend jaar in de Mille Miglia. De wereld is van iedereen, jatoch? Sjakie?
De duurste in dit lijstje is de meest saaie, de goedkoopste is de leukste….. en al jaren bekend om z’n betrouwbaarheid, zuinigheid, lage afschrijving, praktische bruikbaarheid.
Ik wist het wel.
@sir_smokalot
Ik zou graag wel eens weten wat nu écht de goedkoopste auto is, globaal gezien dan
Volkswagenverkopers beweren wel al eens dat een golf of polo vele malen goedkoper is als je dan ook kijkt naar restwaarde, onderhoud, betrouwbaarheid, zuinigheid e.d.
Nu ben ik niet geneigd ze te geloven, maar welke wagen zou dat dan wel zijn?
Dat ligt eraan welke criteria je hanteert. Qua running costst is het wel uit te rekenen, voorbehouden dat er niets stuk gaat aan de auto.
je kan zeggen wat je wilt maar ik vind eerlijk geezegd dat dit soort autos niet op de weg horen.
Het is heel simpel als je geen auto wilt rijden of kunt betalen moet je er geen kopen.
je kan mij echt niet wijs maken dat een 964 cc tweecilinder die 60 pk en 88 Nm levert een degelijk vervoers middel is wat op de openbare weg thuis hoort.
Maar goed ik zal het waarschijnlijk allemaal wel weer verkeerd zien.
Nog een behoorlijk verschil tussen de UP!, City go en de Mii, terwijl het in feite de zelfde auto is.
Sowieso de Fiat Panda 60 Twinair! Al ben ik het niet helemaal eens met het design, maar verder heeft deze wagen alles voor een prima prijs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).