Lease maar: Hyundai i30 of Renault Mégane

Auteur: , 55 Reacties
Lease maar

Strakke Koreaan of een vlotte Fransman?

Vroeger was het C-segment veruit het populairste segment in de Nederlandse verkoopstatistieken. 50.000 verkochte Opel Kadettjes per jaar was geen uitzondering. Ook de Volkswagen Golf en Ford Escort deden goede zaken. Maar de traditionele C-segment klant bestaat eigenlijk niet meer. Deze koopt nu één of twee maatjes kleiner (of een crossover). Voor veel leaserijders is de C-segment auto inmiddels wél weer een optie geworden. Als je voorheen een D-segment middenklasser hebt gereden en de kosten hiervan zijn te hoog geworden, zou je bijvoorbeeld een klasse lager kunnen kijken.

Het is een cliché, maar ook in deze klasse zijn de auto’s volwassener dan ooit tevoren. Een paar weken terug keken we naar deze twee compacte middenklassers en kwamen tot de conclusie dat je niets te kort kwam. Integendeel. Daarom kijken we nu naar deze twee C-segmenters. In dit geval behandelen we twee benzinevarianten.

Auto:
Hyundai i30 1.4 T-GDI Premium
Renault Megane TCE 130 Bose
Catalogusprijs:€ 28.495€ 27.140
Fiscale prijs:€ 27.695€ 26.290
Leasetarief:€ 475€ 450
Vermogen:140 pk bij 6.000 tpm130 pk bij 5.500 tpm
Koppel:242 Nm bij 1.500 tpm205 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:208 km/u198 km/u
0-100 km/u:9,1 sec.10,6 sec.
Verbruik:5,0 l/100km 5,3 l/100km
CO2 uitstoot:114 gram/km119 gram/km

Wat ons opvalt:
Hyundai’s zijn niet meer zo voordelig als voorheen. Sterker nog, in vergelijking met de Renault is de i30 zelfs een fractie duurder. De Hyundai is een klein beetje completer (zie ‘uitrusting’). Het grote verschil zit hem toch in de motor. Op papier lijkt het verschil klein te zijn. De 1.4 van de Hyundai heeft 10 pk meer dan de 1.2 van Renault. De i30 heeft wel meer koppel en levert dat ook eerder. Dat zie je terug in de prestaties.

Uiterlijk

Dat de klasse ook wel eens de Golf-klasse wordt genoemd is terug te zien aan het uiterlijk. Beide zijn kloeke hatchbacks met weinig fratsen. Als we dit vergelijken met 20 jaar geleden valt op dat Hyundai enorme stappen heeft gezet en dat Renault per modelgeneratie het roer radicaal omdraait. De tijden van de Accent en Lantra zijn echt wel voorbij. @CasperH noemde de i30 bijna Europees. Nu wordt de auto in Rüsselsheim ontworpen en Tsjechië gebouwd, dus daar valt wat voor te zeggen. Het is geen sprankelend design, maar zal zeker niemand tegen het hoofd stoten.

Renault

De huidige Renault Megane is ook geen baanbrekende auto, zoals de tweede generatie dat bijvoorbeeld wél was. Ook hier een keurig ontwerp. In tegenstelling tot de Hyundai heeft de Renault ontegenzeggelijk meer charme. De aparte koplampen geven de auto en eigen aanzicht en ook van achteren is de auto zeer herkenbaar.

Hyundai

Interieur:

De Renault is zakelijker dan ooit. Alles is rechttoe rechtaan en vrij duidelijk. Het geheel wordt gedomineerd door het centrale scherm. Daarmee kun je van alles aanpassen. Het is zeker niet verkeerd, maar het is overduidelijk niet een scherm van het niveau Volvo V90 (daar is de prijs overigens ook naar). Het is het verschil tussen een Retina iPad en een Android tablet. Ze doen allebei hetzelfde, maar er zijn toch wezenlijke verschillen. Doch voor deze klasse en dit prijsniveau is het oké. Het is in elk geval anders dan een tablet bovenop het dash.

Renault

Dan de Koreaanse Tsjech. Kennen wij de oude Hyundai’s nog? Ja, ze waren goedkoop. Maar dat zag je overduidelijk terug in het interieur. Met de jaren kregen de Koreanen het beter voor elkaar. Kijk maar naar de i30, gewoon een keurig en overzichtelijk dashboard. Waar de Megane een soort iPad heeft, krijgt de i30 een mega-PSP (Playstation Portable, vraag maar aan je neefje) mee. Of het werkt zullen we moeten uitproberen, maar origineel is het zeker.

Lease maar

Uitrusting:
Hier kunnen we kort over zijn. Beide auto’s zijn meer dan compleet uitgerust. Lane assist, dual-zone climate control, audio-systeem met DAB en USB, groot navigatiesysteem en lichtmetalen velgen krijg je bij zowel de Hyundai als de Renault. De Koreaan krijgt nog een beetje luxe extra mee in de vorm van een achteruitrijcamera, led-koplampen, vermoeidheidssensor en nog meer airbags (knie en zij-achter). Niet echt een groot verschil.

Rijden:
De Hyundai is nog kakelvers. Qua rij-eigenschappen is het zodoende nog een beetje gissen, maar ook op dit vlak hebben de Koreanen de laatste jaren grote stappen gezet. We verwachten dat deze i30 zich behoorlijk kan meten met de concurrentie.

Lease maar

De Renault Megane is al door Team Autoblog aan de tand gevoeld. De bevindingen kun je zien in deze rijtest.

Lease maar

Conclusie:
Deugdelijk, compleet en zonder fratsen. Beide bieden eigenlijk alles wat je nodig hebt, zonder dat je dezelfde auto als de buurman hebt. Voor welke ga jij? En vooral: waarom?

Meer leasemodellen vergelijken? Check leaseprijsvergelijker.nl.



55 reacties

Dat deze 2 auto’s nu vergeleken worden
, zegt dat iets over Renault of Hyuandai?
@87sandyd: Het zegt meer iets over willeme; highend Android tablets zijn namelijk al een aantal jaar superieur aan iPads, ook scherm-wise :)
Zo op papier kan ik werkelijk geen keuze maken. De Renault vind ik van buiten mooier, de Hyundai van binnen. De opties geloof ik wel, dat zal elkaar niet al teveel ontlopen.

Het rijden en kwaliteitsgevoel moet de doorslag geven.
@jack_abarth: Precies wat ik dacht…eigenlijk gewoon het hyundai dash in de renault gooien
Hyundai i30 omdat dat iPad dinges in de Megane nogal traag en onlogisch is qua menu-indeling, jammer want qua design is het wel een mooie voiture!
Megane for sure. Moet heel wat gebeuren wil hier een Koreaan op de oprit komen, achterhaalde gedachte of niet.
@breinstein: Wij hebben een paar keer een Koreaan voor de deur gehad. Die waren echter niet van mij, en zolang het geen feestnummer betreft gaat dat ook niet gebeuren. Er gaat overigens al genoeg geld naar Korea.
Als ik moest kiezen werd het de Koreaan. De Megane lijkt wel een rijdende kerstboom. Iemand moet bij Renault uit gaan leggen dat meer LEDjes niet meer “premium” betekend. Dit geldt trouwens voor meer merken.
@fordnut: ben het helemaal met je eens. Al die gekke vormen van de leds, doet afbreuk aan het design. VW heeft er ook een handje van
@fordnut: Gek he.. in eerste instantie vond ik het een hele flitsende verschijning, die aparte led verlichting van de megane/talisman. Maar zie hem nu dagelijks en begin het meer en meer echt lelijk te vinden.
@fordnut: Eens, en dan mag diegene meteen door langs Audi. Die maken er ook een kerstboom van met bijvoorbeeld die lopende achterlichten. Die fratsen doen zoveel afbreuk aan de rest van design en impressie.
I30 for sure, ik vind de Megane leuk maar de I30 ziet er met name van binnen gewoon beter uit.
Ik zou nog even verder kijken
Best een lastige keuze. Op voorhand zou ik zeggen de Megane. Vind ik een mooie auto. Maar de i30 heeft een fraaier interieur, dat vind ik er verrassend goed uitzien.

Het exterieur van de Megane vind ik mooier dan dat van de i30. De Megane oogt wat spannender terwijl de i30, ondanks zijn stoere neus, een bravere uitstraling heeft. Wel vind ik de achterlichten van de Megane wat te groot. Bij de Talisman zijn ze precies goed, bij de Megane iets uit verhouding.

Ik vind het moeilijk. Op dit moment zeg ik de Megane. Maar het interieur van de Hyundai is zo mooi…
@viezefreddyw:
Zo zie je maar dat smaken toch best verschillen ;-)
Ben niet zo’n voorstander van het interieur van de Hyundai..
Zo de positie van het centrale scherm vind ik totaal niet mooi.
Doen ze bv ook in de nieuwe Fiesta.. Vind het ook een enorme afknapper in dat interieur..
Verder vind ik het exterieur van beide wagens dan wel weer top.
Ik zelf zou eerder voor de Renault kiezen.
Komt ook omdat ik meer met het merk zelf heb..
@dimglor: Ik snap dat je de positie ervan niets vind.
Ikzelf zou er best mee kunnen leven, al vind ik het inderdaad ook niet ideaal. Maar ik vind het scherm van de Megane van een te slechte kwaliteit. Traag, niet mooi, werkt niet denderend en beeldkwaliteit is niet zo super. Mijn simpele, 5 jaar oudere Citroën DS3 doet dat gewoon beter ondanks het feit dat dat scherm kleiner is.

Daarnaast vind ik het dashboard, deurpanelen en het tellerscherm van de Hyundai mooier ontworpen. Met name het tellerscherm. Lekker twee tellers naast elkaar, een toerenteller en snelheidsmeter.
@viezefreddyw:
Ik heb een paar keer even met het scherm zitten “spelen” in Renault showroom en ook op autosalon en ik vond het best meevallen.
Is natuurlijk ook niet zo’n waarheidsgetrouwe test op deze manier uiteraard..
Met de Hyundai heb ik totaal geen ervaring, dus die zou ik eens van dichter moeten bekijken.
Is best een goeie zaak dat Hyundai en dergelijke merken hun auto’s naar een hoger plan tillen.
Extra concurrentie voor de Europese merken kan alleen maar extra innovatie aanwakkeren!
De achterkant van de hyundai lijkt sterk op die van de golf.
De Hyundai. Vind m net wat strakker ogen
De Megane voor mij, mooier exterieur en zo spannend vind ik het interieur van de Hyundai niet.
Ik wist niet dat die i30 zo’n mooi interieur had. Niet verkeerd. Verder vind ik het ook wel een moeilijke keuze. De Megane vind ik qua exterieur een stuk mooier. De i30 is echter weer wat vlotter door het verkeer te jakkeren. Ik denk dat een proefrit het voor mij zou moeten bepalen.
Haha, een Bose edition…omdat er 2,5 krakende bose speakertjes inhangen? Staat er zeker ook een “premium” Bose plaatje op het voorscherm. Triester gaat het niet worden.
@cpp1: dan is dat wel de schuld van Bose zelf… zij leveren die ‘2,5 krakende boxjes’ zélf aan.

Overigens is Bose niet echt premium. Het is OK, maar zeker niet high-end op het gebied van audio. Wel veel waar voor je geld. Dus past wat dat perfect op een Renault.
@willeme: Het verschil tussen in-auto bose systeem (met genoeg krakende speakers (audi, infiniti)) tov de gemiddelde huurauto; is een stuk groter dan de upgrade van Bose naar B&O of B&W dat in verschillende modellen wordt aangeboden. Ik ben iig zeer tevreden met het bose systeem in mijn Infiniti en had niks te klagen over het Bose systeem in mn oude Audi. .. en ik klaag snel :)
@willeme: Grappig, wanneer het om audio spul voor thuis gaat is Bose juist geen waar voor je geld, omdat je voor hetzelfde budget veel beter spul kunt krijgen van serieuze audio merken. “Buy Other Sound Equipment” is geen onbekende uitspraak.

Het embleempje heeft voor mij geen waarde, zie ze graag verdwijnen. Ik kan me echter wel voorstellen dat Bose het in een auto wel voor mekaar krijgt leuk geluid te leveren. Ze staan er immers om bekend in gecontroleerde omgevingen nog een alleraardigst geluid te kunnen creëren ondanks de weinig indrukwekkende componenten.

Zou het op een Renault waarschijnlijk ook direct aanvinken. Goede audio is een vereiste.
@cpp1:

Wat dat betreft heeft Bose hun naam de afgelopen 10-15 jaar behoorlijk te grabbel gegooid en is het ook niet meer de kwaliteit als waar ze pakweg 15-20 jaar geleden voor stonden.
@cpp1: ik kan je uit ervaring vertellen dat de nieuwe i30 beschikt over een heerlijke geluidsinstallatie. Ik ben geen geluidstechnicus, maar naar mijn inziens doen ze het erg goed, ook op hogere volumes.

Hyundai is echt niet meer wat het geweest is, in positieve zin dan.
De Renault. De Fransen zijn zeer goed bezig met lekkere autootjes die zowel strak en zakelijk zijn als sportief en “emotioneel”. De lijnen zijn prachtig en luscious.
Achterkant megane die lichten vind ik lelijk maar erger is dat trage scherm. Voelt aan alsof je de goedkoopste tablet uit China heb laten overkomen.
Keuze 3: Doorsparen voor iets mooiers
@joostie: Neen, keuze 3: Mazda 3. ;-)
PSP!?!? Ha! Dat hadden we jaren terug!
@banaan7: Ben bang dat het ding geen UMD schijven vreet, geen Lumines helaas. Zal hij wel te hacken zijn om er een vracht retrogames op te spelen?

Leuk apparaat was dat in ieder geval! Tekenend dat de PSP wordt genoemd maar niet z’n opvolger de Vita.
Geen van beide, ik zou eerder naar de Opel Astra, Seat Leon of Mazda 3 kijken, moest ik iets uit deze klasse kiezen.
Maar als het toch moet, dan de Hyundai, gewoon omdat die sneller is, en omdat de Renault een vreselijk interieur heeft, en tranen vanbuiten.
Absoluut de Megane, interieur van de i30 is wel echt mooier.
De Megane. Alle Hyundai’s die ik zou overwegen worden hier niet verkocht namelijk.
Nooit gedacht, maar ik zou voor de Koreaan gaan.
Ik zou het vooral af laten hangen van een ritje. Geen van de twee lijkt echte USP’s te hebben.
Dus hoe voelt t sturen en hoe voelt de bak. Geeft t veel herrie?
En hoe goed is de telefoon integratie voor muziek en bellen.
In dit segment de opel astra, de mooiste auto naar mijn mening
Ik denk dat wij thuis met de renault megane.
De Renault vind ik qua exterieur erg geslaagd, lekker afwijkend. Qua interieur en bediening heb ik er echter mijn vraagtekens bij… De Hyundai vind ik al niks.

Wat dat betreft neig ik ook sterk naar de Mazda waar alles klopt, of de nieuwe Astra.
De i30
De i30. Geen Franse auto en al helemaal geen Renault.
Ik heb daar niets mee.
Aan leasen doe ik niet, dus er word gekocht.
Bij kopen geef je je zuurverdiende centen uit, en dan wil ik kwaliteit en betrouwbaarheid.
De Renault Mégane word direct geskipped, het maakt me angstig.
De Hyundai i30. Betrouwbaar als een os. Wel wat ouderwets, maar goed je kan niet alles hebben. Voor mijn types is er de Hyundai Veloster.
Ik neem de Megane, ik denk dat het qua betrouwbaarheid wel voor elkaar is. Mijn broertje heeft een Clio 1.5 Dci station met 180.000kilometer heeft er werkelijk 0,0 problemen mee. Dat kon hij van zijn vorige auto, een Polo, niet zeggen.
@rufctr01: Vind je het gek; met die 1.5dCI is stilstaan voor het stoplicht nog spannender dan rijden ….
De Honda Civic, zonder enige twijfel. Nieuw, topopnderstel en afdoende vermogen.
@desmond: wat snap je niet van kiezen tussen een i30 en een Renault ?
Renault Megane …. reden, ik rijdt er al één, dus waardige opvolger
Als ik hem zelf moest betalen, koos ik voor de Hyundai. 5 jaar fabrieksgarantie i.p.v. 2, een motor die nét ff wat lekkerder presteert en daaraan gekoppeld zuiniger in het verbruik. Ook ben ik niet zo’n fan van de led-kerstbomen rondom de koplampen van de Mégane. Het straalt te veel een after-market ‘zie mij eens dagrijverlichting hebben’ uit. Vooral in combinatie met de onvermijdelijke drang om óók nog gelijktijdig de mistlampen te voeren. Daarnaast ben ik ook geen fan van hoe Renault tot op heden de multimedia on board heeft geregeld, alhoewel ik niet weet hoe de Koreanen dit voor elkaar hebben. Maar goed, er komen ook beduidend meer smartphones en tablets uit Korea dan uit Frankrijk, dus dat zou het ontwikkelingsniveau een beetje kunnen weerspiegelen.
De Mazda 3 Sedan.

De I30 en Megane missen beide iets. Het zijn de net niet auto’s van dit segment
Ik zou eerder voor een KIA gaan mooier vandere buiten en binnen en in dit geval en de hyundai en de Renault plastic fantastic laten staan.
Hyundai omdat hyundai
Hyundai. Geen fan van die ‘led’ wallen onder de koplampen van Renault, alsook niet van het goedkope plastiek interieur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).