Lease maar: Kia Optima PHEV of VW Passat GTE

Auteur: , 83 Reacties

Als we een blik op een willekeurig stuk Nederlands asfalt werpen is de Duitser de meer voor de hand liggende keuze. Of dat terecht is?

Lease maar: Kia Optima PHEV of VW Passat GTE

Dat mogen jullie natuurlijk zelf bepalen. In elk geval zullen deze twee PHEV’s na 31 december aanstaande niet meer als warme broodjes over de toonbank vliegen. Plug-in hybrides en gewone hybrides worden qua bijtelling vanaf komend jaar gelijk getrokken met “gewone” auto’s en zonder financiële prikkel zien we weinig zakelijke rijders een stekkerauto kopen. Tenzij die stekkerauto volledig elektrisch is, natuurlijk.

Maar voor we op de zaken vooruitlopen, eerst een rijtje cijfers.

Auto
Kia Optima PHEV
VW Passat GTE
Catalogusprijs€ 37.995€ 42.150
Bijtellingspercentage15%15%
Vermogen205 pk218 pk
Koppel375 Nm400 Nm
Topsnelheid192 km/u225 km/u
0-100 km/u9,4 s7,4 s
Verbruik1,6 l/100 km1,6 l/100 km
CO2-uitstoot37 gram/km37 gram/km

Zoals je ziet is de Optima PHEV een stukje vriendelijker geprijsd dan de Passat (rijtest). Het verbruik (en dus ook de CO2-uitstoot) van beide auto’s kwam op de testcyclus kennelijk precies overeen. Wat dat betreft geen verschillen dus, al moeten we wel opmerken dat de Volkswagen aanzienlijk sneller is. Zeker met de verbruikscijfers in het achterhoofd is dat best opmerkelijk. Verder geeft Kia een volledig elektrische actieradius op van 54 kilometer. De Passat haalt (net als de Optima op papier) 50 kilometer.

Kosten

Bij een van de grotere leasemaatschappijen hebben we bekeken wat het leasetarief voor beide auto’s is op basis van een looptijd van 48 maanden bij 40.000 kilometer per jaar. Daarbij komt de Optima uit op een maandbedrag van afgerond 727 euro per maand. De Passat zet daar met 748 euro per maand een vrij scherp tarief tegenover.

Uitrusting

Standaard is de Kia Optima DynamicLine voorzien van Harman Kardon-audio, metallic lak en 17 inch velgen. De Passat GTE Connected Series (de versie waar we in dit artikel van uit gaan) krijgt eveneens standaard 17 inchers en een uitgebreid geluidssysteem mee. Een puntje dat de Optima voorheeft op de Passat, is de achteruitrijcamera. Wel bieden beide auto’s hulp bij het parkeren door middel van radarsensoren voor en achter. De Volkswagen is op zijn beurt wel weer standaard voorzien van een trekhaak. Verder is de optielijst bij de Duitser aanzienlijk langer dan in het geval van de Koreaan.

Vormgeving

Een uiterst subjectief puntje, waar we toch even de aandacht op willen vestigen. De Optima Sportswagon kreeg in conceptcar-vorm de handjes op elkaar. De productieversie werd uiteraard ietsjes bijgepunt om ‘m een wat gangbaarder uiterlijk te geven. Toch is de Koreaan wat ons betreft nog steeds een knappe auto.

De Passat zouden we beslist niet lelijk noemen, maar het is in vergelijking met de Kia wat meer een grijze muis. Imagotechnisch wat neutraler dus, mits de klant niet op de hoogte is van dieselgate.



83 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik spreek mijn eigen standpunt nu wel tegen, maar ik zou voor de Passat gaan. Ik vind hem zowel van binnen als van buiten mooier…
@hight96: pff tuurlijk koes je voor de vagger, het is alsof ze een boot met een reddingsbootje vergelijken. Waarom vragen jullie dan niet
Passat of Lexus
@vagtroep: Jij doet je naam ook eer aan… Bovendien is een Lexus van een ander niveau dan de Volkswagen.

OT: De Passat natuurlijk! Een stuk mooier en ook een superstrak interieur.
@basv: ja precies dat dus, je kunt een vw passat toch niet vergelijken met een kia optima? Behalve de 7 jaar garantie is de kia op elk punt gewoon minder.
@hight96: als ik moest kiezen dan idd Passat alleen maar omdat die achterkant/daklijn van de Optima zo’n rommeltje is.. maar ik zou zeggen tegen m’n baas ik haal wel een auto met vergelijkbaar verbruik en dan doe jij de tankpas goed?
Dat mensen hier nog over zouden twijfelen.. De Kia verliest het op bijna elk punt.
@caraddicted: omdat de meeste mensen de kia niet als alternatief zien… als heel Nederland nu in een Aziaat reed ipv Duitser was die Duitser de dikke verliezer geweest.
@peug206: nee want dan moet er nog steeds iets mankeren aan je ogen om de design flaters van Kia recht te lullen..
@caraddicted: Enkel de prijs, maar daar doet niemand het voor…
Passat natuurlijk.
Krijg je tenminste een hoogwaardige afwerking met keurige naden en zachte materialen. Is toch zonde van het geld als je kiest voor een Tupperware Kia
@bram95: Je doet je naam eer aan, je leeft nog in 1995 blijkbaar…
Kia. En dan wel om de reden dat ik koreanen qua verbruikscijfers meer vertrouw dan de Duitsers.
Ik kies voor geen van beide. Ik haat rijdende stekkerdozen en zie dit totaal niet als de toekomst. Eerder snel ontwikkelde techniek om zo snel mogelijk een leaseslet te worden. Parkeer mijn auto vanaf nu ook gewoon dubbel op parkeerplaatsen met stopcontacten ernaast. Ben er klaar mee.
@straatzakelijk: Zo straatzakelijk is je reactie niet.
@straatzakelijk: Ah, jij bent zo eentje die erg teleurgesteld is als het opgegeven verbruik niet gehaald kan worden? Heb ik altijd speciaal gevonden, mensen die het doen om het verbruik.
@bogey: uhh? Waar lees je in mijn reactie iets over verbruik?
@straatzakelijk: Excuus, was uiteraard @peug206
@straatzakelijk: Ah, was jij dat die ik laatst klem gezet heb? :-)
@peug206: Alsof verbruik ook maar iets boeit bij een leasebak ;)
@phr34k: als hij zichzelf niet vol gooit dan toch zeker wel iets, bij de benzine pomp staan wachten op gedruppel is verschrikkelijk.. bij iedere auto.. wie er ook betaald..
De VW Passat is erg strak, neemt niet weg dat de VW in mijn auto zeker de voorkeur krijgt.
Als ik tussen deze beide zou moeten kiezen, dan de Passat. Helaas. Optima een spannendere auto om te zien, maar de zittingen zijn te kort. En ja ik heb wel eens in zo’n auto gezeten. Heb m namelijk zo’n 4 jaar geleden nog als mogelijke opvolger van de toenmalige leaser (Passat)bekeken
Geen lastige keuze, degelijke Duitser natuurlijk!
Waarom een standaard trekhaak?
Kia natuurlijk.
@toyotafortuner: waarom?
De GTE….. een praktijkverbruik wat slechter is als een 6 jaar Toyota HSD die zonder externe stroom rijdt en waar bij de Golf bij 30.000km al accupaketten gewisseld worden.

De kwaliteit zoals we die bij DAS AUTO gewend zijn….. om te huilen!!
@persian1: Ik hoop toch dat je weet dat praktijk verbruik afhankelijk is van rijstijl.
Zoniet verwijs ik graag naar het vergelijk tussen een Prius en een BMW M3 van TopGear. (s11e01)
Als je onder die Optima ipv die putdeksel velgen, wat hippere velgen zet, dan krijgt de Optima vast meer handjes op elkaar.
Passat, geen twijfel over mogelijk.
De Optima!

Aangezien ik het allebei twee enorm kleurloze auto’s vind en de Passat voor mij net iets kleurlozer is…
Goed verhaal, maar o dit nog onnodig. Niemand gaat voor het VAG-product kiezen, ongeacht de specificaties.
@crx: Maar dan zonder schrijffouten. Excuses, ik blijf dat swipen onhandig vinden.
@crx: de reacties hierboven geven toch een ander beeld. Mooi voorbeeld dat een mening geen feit is. Doei
crx via Android app
@87sandyd: Klopt, ik ben blij verrast dat er zoveel redelijk onderbouwde meningen tussen staan. Toen ik mijn bericht postte stonden deze er nog niet, dus ik had het toen nog niet gelezen.
Daarnaast zijn meningen natuurlijk per definitie geen feiten.

Groetjes
De Talisman! Oh wacht, die stond niet in deze optie.
@nelissaab: talisman hybride?
@phdg: Ik had er straal overheen gelezen, lekker bezig @nelissaab. Tijd voor weekend..
@nelissaab: tijd voor een pintje dus!
Nee ik dacht dat ik weer iets had gemist, want ik ben op zoek naar een nieuwe lease wagen en de talisman is zeker een kanshebber
Ik zeg het niet graag maar ook ik zou in dit geval voor de Passat gaan. Mag de kwaliteit misschien slechter zijn en het verbruik niet kloppen, maar gezien het een lease geval is who gives a sh*t.
Je krijgt er betere prestaties voor terug, de looks zijn ook wat vriendelijker voor het oog en door de opgegeven verbruik- en uitstoot cijfers betaal je relatief gezien maandelijks minder dan bij de Optima.
Kia… Volkswagen sucks
Gisterwn de golf gte gereden. Dat hybride systeem werkt perfect en is erg prettig in combinatie met adaptive cruise control, zeker in files. Daarom zou ik uit deze 2 de passat kiezen.
Leuke en originele vraagstelling, @MauritsH! Ik kan me zo voor stellen dat er mensen daadwerkelijk deze keuze mogen maken.

Het is een heel lastige. De Passat is alles net even wat verfijnder, maar kwalitatief is de Kia weer een stuk beter. En de Kia is mooier. Knalrode GT-Line, goede wielen eronder: dikke bak, hoor!
@willeme: waarom is in jouw ogen de Kia kwalitatief beter?
@edgar: simpel. Volkswagen geeft 2 jaar garantie. Kia 7 jaar. Dat is niet zo maar een marketing term. Daarbij staan Kia’s te boek als uiterst betrouwbaar. TSI én DSG hebben beiden flink onder vuur geleden met issues.
Crx; Niemand kiest voor VAG?? Wat lees ik hier dan? De meeste kiezen voor de Passat. Even wachten met reageren en dan zien dat er wel voor Vag word gekozen . Beetje dom?
De kia. Het ook wil ook wat en de passat is maar een saaie auto die al 20 jaar oud kan zijn. Vorige modellen zien er nog jonger uit
Brrr. Lease, hybride en nieuw. Drie dingen waar ik echt niet van hou in één auto. Of nouja twee dan. Als het dan toch moet doe mij die kia maar. Minder dealerbezoeken verwacht ik.
Kia. Indien zij het snelste de offerte opsturen. Als Volkswagen dealer sneller is met de offerte, dan de Volkswagen.
Noem me saai maar ik kies toch de Passat. Gewoon een veel mooiere bak
@mick0210: maar dan wel in het donkerblauw
In de Kia krijg je Harman Kardon mee. De Passat zou ook uitgebreid audio systeem hebben. In de Connected Series zitten gewoon standaard 8 speakers, verder niks. Geen versterker of Dynaudio…
Sodeju wat is die KIA een klap trager dan die Passat zeg. Weet iemand de reden? 600 kilo zwaarder, of…?
@camber24: Kia is gewoon eerlijker met de fabrieksopgaves…
@svenska_aeroplan_ab: ja, en om die reden laat je ook echt de ene LEASE auto staan tgv de andere. Wat een gelul zeg. ‘Nee ik kies die ene, want die andere is minder eerlijk…’ Echt een Calimero argument…
@camber24: Calimero argument? Ik noem het meer een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid. Of verder kijken dan je neus lang is. Of intelligentie.
@svenska_aeroplan_ab: lees even m’n andere reactie. Had je eerste reactie verkeerd gelezen.

Je aanname over eerlijkere fabrieksopgaves; ga er eens mee rijden zou ik zeggen.
@camber24: Ik ken beide auto’s goed, en heb met beiden gereden. Ik zal zeker voor de Kia kiezen: mooiere afwerking, betere materialen, veel stiller, scherper weggedrag, betere stoelen, veel betere audio en navigatie, beter op elkaar afgestemd hybride systeem, ruimte achterin 2x zo groot, met LED pakket veel betere verlichting (LED van de Passat is echt meer voor de vorm, lichtopbrengst is zeer matig), ehhhm dat is het wel… De Passat heeft wel mooiere velgen standaard! Dus dat is íets…
@svenska_aeroplan_ab: bedankt voor je opsomming. Ben blij dat je geen auto’s test op professioneel niveau. We hadden een tijdje een programma met Bavo Galema. Die ging ook helemaal los op een willekeurige KIA. Was al erg genoeg. Je vermoedelijke liefde voor Saab deel ik dan echter wel. En dan kan ik je voorkeur voor de KIA al helemaal niet begrijpen. Van oerdegelijk en innovatief naar een copycat met slechte afwerking en klikobeleving.
@camber24: Het is natuurlijk heel erg leuk om alles van VW af te kraken tegenwoordig ;).

Echt kloppen doet het niet denk ik. De VW Passat verkoopt ongeveer in Europa net zo goed als ALLE andere middenklassers bij elkaar (premium niet meegerekend). De bovenstaande opsomming is natuurlijk de reinste kolder. Een Passat heeft een veel fraaier interieur dan de Optima. Bij de Kia is het niet storend, maar wel duidelijk minder.

Bij de Kia zijn de Navigatie, audio, stoelen en het rijden niet zo goed als bij de Passat. Wederom, het gat is kleiner dan ooit maar de opsomming klopt inderdaad niet.
@willeme: Gelukkig, ben ik niet de enige die er de kolder van in zag. Vind de Optima zeker geen verkeerde auto. Maar moet in een aantal punten toch echt z’n meerdere erkennen. Wellicht heb jij wel overigens het antwoord op m’n eerdere verwondering; hoe komt het dat dat ding zoveel trager is dan de Passat?
@svenska_aeroplan_ab: sorry, je zei fabrieksopgaves. Verkeerd gelezen. Trek je opmerking wel in twijfel. Die Passat benadert z’n waarden wel degelijk.
Oh ja, en Passat. Volwassener auto. Betere afwerking. En minder plastic/kliko achtig dan de KIA.
@camber24: Passat dan liefst wel met een andere voorbumper zonder die afzichtelijke dagrijverlichting. Ook bij de Golf GTE en de nieuwe Megane en Talisman vind ik dat echt zum kotzen.
Hoe kan de Passat bijna even duur zijn in de lease als er 7.000 euro verschil in zit?

Is dit bewijs dat VAG hun auto’s voor hoge kortingen aanbied aan de leasemaatschappijen?’
@johanw: ook de restwaarde. Een Aziaat schrijft nu eenmaal meer en sneller af dan een geliefde Duitser.
@camber24: Nog zo’n achterhaalde gedachte… Laatst werd de (behoorlijk ‘oude’) Lexus IS getest ten opzichte van de nieuwe C en nog nieuwere A4. En dat waren beiden nog de stations met hogere restwaarde! Toch won de Lexus op het gebied van restwaarde…
@svenska_aeroplan_ab: lijkt me gevalletje gelul. Bovendien is een Lexus nog geen KIA he vriend…
@camber24:

Schijnt juist day Kia 2e hands ook aantrekkelijk is wegens de 7 jaar garantie waar vw met 2 jaar ophoudt…
@svenska_aeroplan_ab: nogmaals, een KIA is geen Lexus… Je probeert nu je punt te maken door een andere auto erbij te halen. Niet erg sterk.
@svenska_aeroplan_ab: Nou, een Kia is geen Lexus he. En die ene uitzondering bevestigd alleen maar de regel…
@camber24:

Wat een onzin aangezien een Civic juist 2e Hands de prijzen hoog blijven liggen…worden nieuw weinig verkocht (minder lease aantallen) maar er is een grote groep klanten die een Civic willen kopen…
@johanw: Honda kwaliteit staat nog steeds op eenzame hoogte. je moet van het uiterlijk houden maar ze zijn bijna onverwoestbaar als je netjes onderhoud laat doen. Dat vertaalt zich in hoge occasion prijzen, zelfs met 2a 3 ton op de teller (benzine) moet je nog flink aftikken.
via Android app
De Passat in sedanvorm, nahh. Geeft u mij maar de passat GTE station!
Kiezen? ok dan eerlijk: De Passat, ziet erg zakelijk goed uit van binnen en buiten. Kia zijn voor mij persoonlijk “Hondehokken” en daar wil ik niet in rijden, hoe goed ook. sorry liefhebbers van Koreaanse troep
Kiezen? Eerst rijden… Dan kiezen…
Als je de budgetten gelijk stelt, zal je de Kia nog wel wat mooier kunnen aankleden denk ik.

Wel jammer dat de optima zoveel trager is op papier…
Eerst even in beiden rijden.. ik heb wel in oudere Passat’s en Kia’s gereden en toen was de VW gewoon een stuk beter, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn. Kia is de laatste tijd namelijk goed bezig, ook qua design.
De Passat, niets mis met de Kia. Perfecte auto om je van a naar b te brengen, voor een goede km prijs. Alleen mist Kia nog de verfijning. Afwerking komt erg plastiekerig over, kwaliteitsindruk van de gebruikte materialen.. Mocht Kia zich op deze punten verbeteren dan heb je wel een ijzer sterk product waar niemand meer om heen kan! Zelf heb ik een VAG product, Seat van 6 jaar oud en mijn vriendin had een Kia C’eed vd zaak bouwjaar 2016, allebei diesel dat dan weer wel..
@josvanrey: oh ja en de Kia had een draak van een versnellingsbak..
Ik zie dat de straat jullie gelijk geeft: de Kia is zo zeldzaam dat het een nekkendraaier is als hij een keer langskomt. Voor de Passat in deze vorm heb ik geen greintje sympathie. Een ongeïnspireerde carrosserie, hybride techniek die getuige praktijkcijfers er als een ‘O ja’ bij is geschroefd, motor en transmissie met een pijnlijk track record, van een importeur waarvoor datzelfde geldt. Het merk zelf staat er ook niet bepaald om bekend dat het waarmaakt wat het belooft.
Ik zou ze moeten rijden om te zien of interieur, ruimte, kwaliteitsbeleving of rijdynamiek me op andere ideeën brengen, maar tot die tijd wordt het voor mij de Kia.
Geen van beide. Echt niet. Rij ik liever in een Twingo. Echt waar. Welk denkend mens kiest er nou nog een product van die VW maffiaclub? Kia, prima auto’s, maar ik heb geen sympathie voor het bedrijf. Té groot, te niet Europeans.

De prestaties van de Passat zijn beter dan de Kia, de Kia slaat terug met meer uitrusting, betere kwaliteit en lagere kosten. De hier genoemde leaseprijs, betreft dat nu de fully loaded Kia ten opzichte van een kale Passat?
Kia natuurlijk, Passat kan nooit een vrijwillige keuze zijn, daar rij je in omdat je hem door de strot krijg geduwd, kwalitatief zeer slecht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).