Uiteraard kan de Nederlander een stevig potje sturen, maar er is ook een technische reden voor het feit dat Max Verstappen de ranglijst na de eerste vrije training aanvoerde.
Renault heeft namelijk een engine upgrade meegebracht naar Singapore en da’s ook meteen de laatste grote update van het seizoen voor het blok dat we kennen onder de naam TAG Heuer. De Fransen hebben drie tokens besteed aan de verbetering van de power unit, maar net als bijvoorbeeld in Monaco het geval was krijgt maar één van de Red Bull-coureurs de motor met de nieuwste snufjes.
Dit weekend is dat, je raadde het al, Max Verstappen. In Monaco moest hij nog even een raceweekend geduld uitoefenen omdat teamgenoot Ricciardo de voorkeur kreeg, maar ditmaal trekt de Nederlander aan het langste eind. Red Bull benadrukt daarbij wel dat het verder geen politieke keuze was om Verstappen de nieuwe krachtbron te geven. Het kwam toevallig zo uit, net als dat in Monaco bij Ricciardo het geval was.
Het verschil zou in Singapore 1 à 2 tienden van een seconde per ronde bedragen. Vanzelfsprekend wordt dat verschil groter op omlopen met meer en langere rechte stukken. Wat de mannen van Renault precies uit de hoge hoed hebben getoverd, willen ze verder niet bekendmaken. Wel gaf Red Bull Racing eerder al prijs dat de ontwikkeling van het huidige chassis erop zit en dat de focus nu vrijwel volledig is verlegd naar de auto van volgend jaar. En dat wordt, als we de geruchten mogen geloven, een beest.
Overigens zal het fabrieksteam van Renault het nog een weekend met de oude krachtbronnen moeten stellen.
UPDATE: In VT2 trok Rosberg aan het langste eind op de zachtste banden. Hamilton kende technische probleempjes en kwam niet verder dan P7. Raikkonen zette zijn Ferrari op P2 en Max volgde op P3, vier honderdsten van een seconde voor teamgenoot Ricciardo.
pomoek zegt
Mijn verwachtingen zijn op zijn hoogst gespannen! Ik vermoed dat Renault Red Bull de geupdate motor heeft gegeven omdat ze dan wat meer exposure krijgen. Blijven die motoren volgend jaar nog steeds Tag Heuer heten of gaan ze die Renault noemen, nu het weer goed gaat?
gitaarknul zegt
@pomoek: volgens mij blijft het onder de vlag van tag heuer, mede omdat het nu lekker gaat wil zon merk zich daar natuurlijk wel mee blijven associëren
Edge zegt
@pomoek: Dat is nog niet bekend. Red Bull heeft bij de deal bedongen dat ze zelf mogen bepalen of ze de motoren als Renault gebadged laten of dat ze de naamrechten van de motor verkopen aan een andere partij. Zover bekend was de TAG Heuer deal in eerste instantie voor één jaar, omdat op dat moment nog niet zeker was of Red Bull in 2017 en 2018 met Renault motoren zou rijden of niet en Mercedes, Ferrari of Honda wellicht geen zin had in een rebadge-deal. Het zou dus zomaar kunnen dat ze in 2017 en 2018 TAG Heuer blijven heten, maar een ander merk is ook mogelijk. Aston Martin wellicht? Die sponsoren Red Bull immers al.
sjonniedeluxe zegt
@Edge: dat zou wel mooi zijn. Als ik een eco2 diesel had zou ik meteen aston martin stickers kopen.
Edge zegt
Ach, we moeten er vooralsnog niet te veel achter zoeken. Het verschil was slechts 0,049 seconden en behalve dat Max de nieuwere motor heeft weten we natuurlijk helemaal niks. Wellicht deed Max het rustig aan of volgde hij een ander programma en zitten de 1 à 2 tienden snellere rondjes nog in het vat. Misschien was Daniel wel gewoon verdomd snel, ondanks dat hij die oudere motor heeft. Of wat te denken van de motor zelf? Het zou natuurlijk prima kunnen dat ‘ie bij Max op dit moment een tandje teruggeschroefd staat om eerst de betrouwbaarheid te testen. Anderzijds zou het natuurlijk ook kunnen dat de verbeteringen in de praktijk tegenvallen en niet die beloofde 1 à 2 tienden opleverden.
Ik denk dat we het beste even tot de kwalificatie kunnen afwachten voordat we een écht oordeel kunnen vellen over de verbeteringen van de Renault motor.
pomoek zegt
@edge: Even de oranje zonnebril af: Verstappen is natuurlijk een van de posterboys van het seizoen 2016. Maar Ricciardo rijdt echt een topseizoen. Niet zo flamboyant als zijn teamgenoot maar ik kan mij niet herinneren dat hij grote fouten heeft gemaakt dit seizoen. Super degelijk en constant gereden, en bijzonder goed tijdens kwalificaties. Daar moet je als teammanager gewoon erg blij van worden. Dus, als je de exposure die Verstappen krijgt even weg denkt, is Ricciardo gewoon de kopman van het team.
Edge zegt
@pomoek: Precies, en dat is ook niet zo gek. Ricciardo is gewoon een hele goede coureur, en heeft bovendien veel meer ervaring met zowel Red Bull als met de F1 in het algemeen. Het zou naïef zijn om te denken dat Max op basis van zijn potentie en één raceoverwinning meteen kopman is. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar volgend seizoen, als beide coureurs weer op 0 beginnen. Geen gedoe met “Maar Max had een nadeel omdat hij de eerste vijf seizoenen en de voorbereiding nog bij Toro Rosso heeft gereden en dus minder punten kan scoren”, maar gewoon mano a mano met dezelfde voorbereiding en hetzelfde beginpunt zien wie bovenaan eindigt. En moeten gewoon eerlijk zijn, beide coureurs zijn enorm goed dus het kwartje kan beide kanten op vallen.
ahs1979 zegt
@Edge: seizoenen = races?
Edge zegt
@ahs1979: Scherp! Dat moeten inderdaad races zijn. ;-)
Rohrl-fan zegt
Gezien de posities in het kampioenschap uiteraard perfect te begrijpen, maar toch tikje apart dat het ‘klantenteam’ eerder een upgrade krijgt dan het fabrieksteam.
Anyway… Go Max!!! :-)
ahs1979 zegt
@rohrl-fan: heeft er mee te maken hoe oud hun huidige motoren zijn. Ze hebben een aantal maximum races wat ze met een blok willen doen. Als ze dan te vroeg naar de update overstappen hebben ze wellicht een issue aan het eind van dit seizoen.
Of bij Renault F1 kijken ze eerst even de kat uit de boom om te zien hoe dit blok het doet bij RBR.
martinus zegt
Na monaco en spa durf ik niet meer te hopen op wat moois.
't Peugje zegt
Racen blijft leuk. Het hele weekend je nagels afbijten, hopen en er zelfs vanuit gaan dat Max het podium haalt etc. en dan kan het 5 seconden na de start al helemaal afgelopen zijn. Heerlijke sport blijft het. Laten we nu vooral gewoon rustig kijken wat er gebeurt. Als Max zijn start goed is morgen dan scheelt dat al een slok op een borrel.
rvds15 zegt
Hoop dat het Renault team zich ook weer snel naar de top weet te brengen. Als kind gigantisch van hun races genoten vroeger!
samasama zegt
Ik hoorde team capo Christian Horner net vertellen dat ze beide met dezelfde specs rijden.
ahs1979 zegt
@samasama: in ieder geval vanaf zaterdag. Link: http://www.motorsport.com/f1/news/renault-upgrade-will-be-run-by-all-its-drivers-in-singapore-827250/?s=1
Dus ook het Renault F1 Team zal dan met de upgrade aan de slag kunnen.