Lease maar: Land Rover Discovery of Volvo XC90

Auteur: , 96 Reacties

Vandaag de keuze uit nette SUV's!

Lease maar

Het was een mooie tijd, tussen 2002 en 2009. Balkenende had het over normen en waarden, Racoon was nog voordelig te boeken en we dachten allemaal dat onze huizen meer en meer waard gingen worden. Niet alleen qua huizen leefden we massaal op grote voet, ook qua auto’s konden we ons geluk niet op. Een beetje manager reed een redelijke SUV. We weten allemaal hoe dat is afgelopen: de grote, brandstofslurpende ‘terreinwagens’ werden massaal afgedankt in ruil voor een iets minder voor het hoofd stotende auto. Want in een financiële crisis kun je een bedrijf niet adviseren om flink in te krimpen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen, om vervolgens in een X5 M of Cayenne Turbo S weg te branden.

Maar er zijn mensen die een dergelijke auto wél goed kunnen gebruiken. De persoon die veel kilometers maakt en een auto voor werkelijk alles gebruikt, dus niet alleen zakelijk. Maar ook als eerste familieauto. De moderne SUV is inmiddels volwassen geworden. Dat bewijzen deze Brit en Zweed. Uiteraard kunnen we de 4 Duitse Premium SUV’s nu benoemen (5 als we de Touareg meerekenen), maar dat zijn wel héél erg standaard keuzes. Daarbij is een Duitse SUV misschien iets te dubbelop. Toch nog een beetje fout. Zeker met de obligate S-Line, AMG- en M-Sport pakketten.
Dus vandaag vergelijken we twee sociaal geaccepteerde SUV’s. Weliswaar premium producten, maar wel voldoende functioneel. We vergelijken de dikste viercilinder motor met de meest luxe variant. In onderstaande tabel kun je zien hoe zich onderling verhouden:

Auto:
Land Rover Discovery SD4 HSE
Volvo XC90 D5 Inscription
Catalogusprijs:€ 89.760€ 83.495
Bijtellingspercentage: (2017)22%22%
Leasetarief:€1.750 p.m.€1.500 p.m.
Vermogen:240 pk bij 4.000 tpm235 pk bij 4.000 tpm
Koppel:500 Nm bij 1.500 tpm480 Nm bij 1.750 tpm
Topsnelheid:207 km/u220 km/u
0-100 km/u:8,3 sec.7,8 sec.
Verbruik:4,6,3 l/100km 5,7 l/100km
CO2 uitstoot:165 gram/km149 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
We klagen nog wel eens over alles met minder dan vijf cilinders, maar deze SUV’s bewijzen het tegendeel. De 2-liter biturbodiesels zijn beide meer dan krachtig genoeg. Dat komt mede doordat ze gekoppeld zijn aan een 8-trapsautomaat. De Land Rover gebruikt de overbekende ZF-transmissie en de Volvo een exemplaar van Aisin. Dankzij het koppel en de vele overbrengingen kun je meer dan vlot door het verkeer. De Land Rover is een beetje zwaarder dan de Volvo, wat tot uiting komt in de prestaties. Wat wel een groot verschil is: de Discovery mag een aanhangwagen van 800 (!) Kg méér trekken. Voor een werkpaard geen onbelangrijk gegeven. Ook de prijs scheelt iets, maar daar komen we bij de uitrusting op terug. Grote olifant in de kamer is het hogere leasebedrag van de Land Rover. €250 per maand is niet niets.

Uiterlijk
Normaal gesproken zien de opvolgers van Volvo en Land Rover er hetzelfde uit als hun voorganger. De Land Rover Discovery is totaal anders geworden. Dat is aan de ene kant jammer, de vorige modellen waren zeer herkenbaar met hun oplopende daklijn. Die daklijn is nog een beetje zichtbaar, maar wordt door de dakrails gecamoufleerd. Bij beide is dat dit keer niet het geval. De Volvo is moderner en strakker dan ooit. De Thor-koplampen bepalen voor een groot gedeelte het vooraanzicht, samen met de retro-moderne grille. Voor allebei moet gezegd worden dat ze aan de goede kant van het acceptabele staan. Mits je geen urban-camouflage-wrap met zwartgelakte 23” ADV.1-wielen eronder legt, natuurlijk.

Lease maar

Interieur
Ook hier zien we een duidelijke breuk met het verleden. Dat komt mede omdat hun voorgangers behoorlijk belegen aan het raken waren. Bij de Land Rover is het interieur er behoorlijk op vooruit gegaan. Het dashboard is veel strakker en met name het infotainment systeem is weer helemaal up-to-date. Ook de nieuwe XC90 heeft een zeer opgeruimd interieur dat opgetrokken is uit prima materialen. Het scherm in het midden is wat direct opvalt: net als bij een Tesla moet je (bijna) alles bedienen via dit scherm. Het is niet geheel vlekkeloos, maar over het algemeen werkt het uitstekend. Ondanks dat het geen BMW of Mercedes imitatie is, ziet het er hoogwaardig uit.

Lease maar

Uitrusting
Voor de Land Rover hebben we gekozen voor de HSE uitvoering. Dit betekent in principe dat het je aan niets te kort zal komen. Navigatie, lederen bekleding, 20” lichtmetalen velgen, DAB+ tuner en een goede audio-installatie zit standaard op de Discovery. Een derde zitrij moet er dan nog wel bij besteld worden. De Volvo is geselecteerd in de Inscription uitvoering. Ook hier zul je nergens tekort komen. Wat ons opvalt: metallic lak zit er bij beide niet op en de enige niet-metallic kleur is bedrijfswagen wit. Verder heeft de Volvo wat meer actieve veiligheidssystemen aan boord (waarvan de meeste ook besteld kunnen worden op de Discovery). De Discovery slaat terug met LED-achterlichten, comfortsleutel en automatische niveauregeling. Ander dingetje dat benoemd moet worden: de opties zijn aanmerkelijk goedkoper dan bij de Duitse concurrentie.

Rijden
Met de Volvo heeft jullie aller @Wouter al een blokje om gereden. De Discovery moet nog zijn persintroductie ondergaan. Verwacht van beide geen dynamische topprestatie. Geen van beide zal op de Nordschleife nieuwe records zetten. Comfort is het toverwoord, ook wel eens prettig. De zwaardere en (mede daardoor dorstige) Discovery pakt hier wel een belangrijk punt: terreinwaardigheid. Het is een Land Rover, en de bagger-capaciteiten liggen gewoon op een hoger plan. De Volvo heeft in tegenstelling tot de T8 ‘echte’ vierwielaandrijving, maar verder dan natgeregend hockeyveld zal je niet komen. Dat komt goed uit, want dat is namelijk de natuurlijke habitat van de XC90.

Lease maar

Conclusie
Ze zitten dichter bij elkaar dan we van tevoren hadden gedacht. De Discovery is ietsjes duurder, maar heeft een iets rijkere standaarduitrusting. De Volvo is net even wat efficiënter en is bijna vlot te noemen, bij de Land Rover zijn de prestaties adequaat. Dat is op de weg, want ernaast staat de Discovery nog altijd zijn mannetje. De Volvo is een soort Santoni-laars: je kan er mee de blubber in, maar het is een beetje zonde.

Kortom, twee uitstekende keuzes voor de succesvolle én virale familieman / vrouw. Welke auto heeft jou voorkeur, en vooral: waarom?



96 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
XC 90 gewoon omdat ik het een beest van een auto vind.
@rallypowerr: een lieveheersbeestje zeker.
@rallypowerr: Met zijn dikke 2.0 4 cilinder… *ugh ugh*
@mzonneveld: dat zijn de niet relevante getallen om die motor te beschrijven, de relevante getallen zijn: 235 pk en 480 Nm.
@mashell: getallen interesseren me sowieso niet bij een auto. Een mooi geluid des te meer.

Maargoed ik zal wel te oud zijn om de downsize generatie te begrijpen
@melkkoe: mooi geluid interesseert mij ook meer. Daarom moet de motor zo min mogelijk geluid maken zodat het de mooie geluid van de audio installatie niet stoort.
@mashell: heb mijn T8 na 10 maanden en 10 garage-bezoeken ingeruild voor een Q7 e-tron. In elk opzicht nog geen fractie van een seconde spijt van gehad: stiller, beter in elkaar geschroefd, comfortabeler, 6 cilinders (jep, geluid), luxer, stuurt beter, voelt beter. Het enige wat echt beter was in de Volvo: de Bowers & Wilkins. Voor de rest, ‘gewoon’ een Volvo, ondanks de in eerste oogopslag mooie looks.
@mashell: ook daar heb je geen flikker aan zonder de ècht relevante getallen: 4000 en 1750!
@lekbak: en ook die cijfers zijn compleet irrelevant als je de transmissie niet meerekent. Alletwee uitstekende achttrapsautomaten. Die houden de motor constant in het ideale toerengebied. In beide auto’s zul je absoluut niet verlegen liggen om prima prestaties terwijl het verbruik ruim binnen de perken blijft. Voorsprong door techniek ;).
@willeme: niet helemaal met je eens. Eigenlijk helemaal niet, behalve dan dat het uitstekende automaten zijn.

Als je motor alleen koppel (en dus vermogen) levert bij hoge toerentallen zal die goede automaat alsnog hogere toerentallen aanhouden. Aan de andere kant is het zo dat je met een hoop koppel niks tekort komt als je een slome 4 traps automaat hebt.
@lekbak: ze leveren hun maximum vermogen bij genoemde toerentallen. Dat wil niet zeggen dat daaronder geen koppel beschikbaar is.

Je laatste zin klopt technisch gezien ook niet. En dat wil niet zeggen dat een ouwe 4-traps automaat niet lekker kan rijden, integendeel zelfs! Misschien een ideetje om dit later eens te behandelen ;).
@willeme: en ze leveren hun maximale koppel bij die andere genoemde toerentallen. Prima waardes, mij hoor je niet zeggen dat ze niet voldoende sterk zijn. Ik viel alleen over het benoemen van maximaal koppel en vermogen zonder daarbij de toerentallen te vermelden.

Zelfs een Honda s2000 heeft 200nm koppel, een prima waarde voor een 2 liter benzine. Je zou zeggen dat die auto dan net zo te rijden is als mijn w201 die ook 200nm heeft. Maar die honda heeft dat koppel op een meer dan dubbel zo hoog toerental en in tegenstelling tot mijn w201 trek je met die honda niet op het dooie gemakje een gestrande bus van 3 ton naar de garage.

Maar ga er vooral eens dieper op in door een lekker lang stuk te schrijven over koppel, vermogen en toerentallen. Dan houden mensen hier misschien eens op die onware quote van enzo Ferrari (toch?) te herhalen. Met koppel alleen win je helemaal geen races, dat doe je nog altijd met vermogen!
@rallypowerr: En Eland Proof!
@bmwm3gtr: en de eLand pRover dan?
@rallypowerr: de Volvo een beest hahaha! Geef mij maar een X5M of GLE 63, dat zijn ‘beestwaardige’ auto’s.
@astondb10: zie die keuzes hier nergens tussen staan? Ik zou aan je denken als je weer bij de pomp staat te tanken en ik rustig voorbij kom toeven met mijn “dieseltje”
@rallypowerr: ben jij blij dat je in Nederland niet harder mag dan de topsnelheid van dat saaie dieseltje
@astondb10: Ja dat zijn zeker monsters van autos maar dat is maar 3% van het hele wegennet en ik vind iets zoals een xc90 of een dikke 6 Cilinder E-klasse ook al een beste beer. En kan allemaal saai enzo zijn maar vergeet niet: “het is altijd 100x beter dan zo’n klein stadsgebakje.
@bmwm3gtr: de Skoda Kodiaq is ook een echte beer ; )
@astondb10: Je interpunctie laat me denken dat je daar nog minstens 3 decennia geduld voor moet hebben.
De Volvo. Absoluut de mooiere ten opzichte van de Discovery. Dat ding vind ik maar niets. De XC90 is een knappe kar.
Als Land Rover Discovery Die-Hard fan kies ik natuurlijk voor de ………………………..Volvo

De Discovery irriteert me alleen maar. Te ver van de kernwaarde van de Discovery reeks. Jammer. De Volvo is een fijnere reis auto (beide gereden) en een betere allrounder. Als ik off road ga of een wereldreis ga maken pak ik mijn Discovery II wel.
@sketcher: Voor iemand het gaat vragen, ik heb (mee) gereden in een voor-serie met rode stop knop (leuk om je vriend te irriteren).
@sketcher:
Is de SsangYong Rexton eigenlijk niet de spirituele opvolger van de Discovery?
7 zitplaatsen, tegenwoordig te krijgen met allerlei luxe en beproefde 4×4 techniek….
@Rob: gezien de prijs wellicht meer defender? Uiteraard wat meer comfort maar het is dan ook de 21e eeuw.
@lekbak:
Daar verkijk je misschien een beetje op. Prijzen voor een Rexton met geel kenteken (niet dat veel Rextons dat hebben, maar goed) beginnen bij 60k en gaan door tot 75k…
@rob: flink goedkoper dus dan een defender op geel kenteken…

Op grijs kenteken zonder btw is er al een rexton voor onder 25k. Volgens mij was een defender ongeveer evenveel. Op geel kenteken vind ik niet een reëel vergelijk, dat is toch 75% belasting.
@rob: Ik zou zeggen dat de Toyota 4Runner ook wel kans maakt op die titel.
Ladder chassis, goede terrein capaciteit, redelijk luxe en comfortabel en veel keus aan aftermarket onderdelen. Alleen niet in Europa te koop
@rob: Nee, ga je mond spoelen! :)

De Discovery II is heel goed off road en redelijk on road. Het is wat dat betreft een echte off roader maar met meer comfort dan een Defender.

De Rexton is alles wat de Discovery niet is. Slecht off road, goedkope materialen, geen eigen karakter, ontworpen om modern te zijn (Discovery Ii is echt een terreinwagen van de oude stempel), geen ladder chassis.
Voor mij de Discovery, de Volvo zie je tegenwoordig op iedere straathoek…
-edit: nutteloze bijdrage en check je mail-
@lambo4all: Omdat ik liever een Discovery heb? Toch helemaal geen Duits merk? ;)
-edit: de groetjes!-
@mzonneveld: gaat dat niet gebeuren met de land rover dan? De land rover zie je nergens omdat hij nog niet te koop is. Dus misschien ga je hem over een paar maanden net zo vaak zien als de volvo.
@banaan7: Je hebt een punt als hij inderdaad zo (goed? Geen idee zie hem best vaak) verkoopt als een Evoque…
zowiezo de Volvo!
@kara: sowieso met je eens!
@keesieboy2: hahaha. mooi dat je het opmerkt.
Voor mij ook de Disco! Ik vind het een knappe bak en heb er meer mee dan met de Volvo.
Zeker de Volvo. Sowieso een zeer schitterende auto, maar daarnaast vind ik de nieuwe Disco ook best wel tegenvallen. Nobrainer voor mij dus.
Ik vind de Volvo honderd miljoen miljard keer mooier, zowel vanbinnen als vanbuiten.
@kapiteinaudi: godmiljaar!!! Das echt heel veel!
@kapiteinaudi: val niet voor de looks. De Q7 is de auto die je wilt hebben in deze categorie.
(Welke auto heeft jouW voorkeur!)

OT: XC90, want erg on-Volvo’s mooi. Daarnaast, met een Discovery geef je aan die Range Rover nét niet te kunnen betalen…
@basvspr: dat geef je met een XC90 ook aan. De RR is gewoon de benchmark in SUV’s.
@thomasbol: Met je eens. Voor mij: Range Rover > XC90 > de rest (X5, Q7, GLE, Discovery etc etc)
Makkie! De XC90 voor mij, heeft meer uitstraling. Komt ook omdat ik de vorige disco gaver vond.
Absoluut de Discovery, voornamelijk vanwege het hockeyverhaal. Heb niets met Volvo.
@carlover66: ik moet zeggen dat ik volledig in het stereotype zou passen als hockeyende zeiler. Maar ik moet zeggen dat je bij beide sporten ook erg veel Discovery’s ziet. Toch een beetje een oud-geld auto. De nieuwe daarentegen denk ik daar minder tegen te komen.
Ik zou eerst een proefrit maken om ze beleven. Hoewel ik de Disco er teveel Saab vind uitzien gaat het me uiteindelijk toch om interieur en rijbeleving.
Discovery 3.0 Si6 graag. Ik snap niets van de XC90-adoratie hier. Interieur is mooi maar verder een saaie bak die ik vooral associeer met bekakte hockeymoeders.
@frederik: en bekakte hockeymoeders tref je helemaal niet aan bij Discovery rijders….
Ik vind ze beide niks, maar het interieur van de XC90 ziet er wel goed uit.
Voor het eerst dat ik het eigenlijk gewoon niet weet. De Disco vond ik vroeger afschuwelijk, maar naarmate ik er diverse keren mee hebt gereden begon ik hem steeds meer te waarderen en het is nu eigenlijk een guilty pleasure geworden :D Rij-eigenschappen zijn heerlijk, interieur ziet er fraai uit en en de materialen die ze gebruikt hebben zijn betrouwbaar. Aan de andere kant vind ik de XC90 (mits goed uitgevoerd) een zeer dikke SUV en is wat anders dan de zoveelste X5/Range Rover etc, maar een fucking VOLVO. Ik weet het eigenlijk niet.. De rijeigenschappen van beide auto’s ken ik niet, dus ik denk dat het daar vanaf hangt.
Volvo, interieur van de Land Rover ziet er veel onrustiger uit, bijna verouderd.
Dingen wegen dik over de 2 ton zeker ??

Neem wel een Ford Explorer ..
@lincoln:
Kan me niet voorstellen dat een Explorer onder de 2 ton komt.
De nieuwe Skoda Kodiaq, da’s een relatief licht beesje. 1650kg voor de 4×4 met sterkste motor. Het basismodel is slechts 1430kg.
De Volvo! Wát een mooie auto
Ik kies voor de Volvo.
De pluspunten van de Disco (terrein capaciteit, trekgewicht en minder veiligheidssystemen) zijn voor deze auto’s helemaal niet interessant meer.
Daarnaast is de Volvo goedkoper en vindt ik de Volvo zowel van binnen als van buiten mooier dan de Disco
Sowieso de Volvo want wat een lelijk ding is de Disco geworden! Die achterkant is echt verschrikkelijk, zag hem afgelopen WE in een neutrale kleur maar verandert weinig aan die homp aan de achterkant. Zonde want ik was Disco-fan.
Ik sla deze eventjes over. Ik kan echt niks positiefs verzinnen over dit gebeuren. Wat een walgelijke voertuigen…
@lekbak:

Handtasjes ..
Rijdt alleen volk in die em niet nodig hebben ..

Worden allemaal op afbetaling aangeschaft ..
Indien de 250 euro per maand ook meetelt dan de Volvo, anders liever de LaRo
Voor mij de Volvo, goedkoper, sneller en ik vind hem mooier.
Voor het Nederlands verkeer mijn inziens de beste keus.

Het design van de disco lijkt net niet helemaal te kloppen, die van eerdere disco’s ook niet, maar die pretendeerden dat ook niet. Echter kom je in het terrein nog wel ergens met de disco, dat is zeker ook wat waard.
De XC90 voor mij en dan niet alleen omdat ie goedkoper en sneller is, maar vooral omdat hij er ontzettend goed uitziet. Zowel van binnen als van buiten een ontzettend mooie auto!
Geen van beiden. T gros van t Europesche aanbod in dit segment oogt me te soft. Ze imponeren me te weinig.
Ik ben een groot range rover fan. Maar wanneer het tussen de XC90 en Discovery gaat verkies ik toch de Volvo. Heb er mee gereden en zit uitstekend, zeker de inscription versie! In ons platte landje heb je toch niet meer offroad capabilities nodig.
Wat een geld per maand! 48×1750 = 84k.
Ofwel als je dit gaat leasen ben je eigenlijk een sukkel. Met 20k km’s per jaar heb je in 4 jaar dus 2 beurten nodig. Plus de waarde van de auto en wegenbelasting en verz laten we wat extra in calculeren 5000 aan overige kosten dus over 4 jaar ca een 110k kwijt, maar de auto is na 4 jaar nog ca 45k waard.. ofwel leasebedrijf verdient ca 15-25k aan jou over 4 jaar leasen.. dat vind ik toch serieus geld weggooien..
@tvr1974: deze auto’s zijn over 4 jaar echt geen 45k meer waard.
25k lijkt me realistischer voor een loodzware SUV met 4-cilinder diesel
@melkkoe: er staan genoeg disco’s op internet voor 45K met 80K km op de teller.
@tvr1974: dit zijn auto’s die maximaal op naam van het bedrijf worden gereden.
Zodra de directeur zelf geld moet bijleggen wil ie opeens wel een A4 of 3er rijden hoor.

Het bedrijf wil echter dat er onderscheid word gemaakt tussen de accountmanager en directeur.
@awesome: ik ben directeur (DGA) en dan betaal je zelf, linksom of rechtsom.
Mijn accountant zegt altijd als je privé kan betalen altijd privé blijven rijden. Dan spek je de belastingdienst het minst. Geld verder in beleggingen houden en in het buitenland straks maar is kijken voor een auto bij het buitenverblijf. Zo doen “slimme” ondernemers het. Maar ok, ieder zijn ding. Je kan hier ook veel om status geven.. ik investeer nog even voor ik ga oogsten en dat doe ik natuurlijk niet in NL.
@tvr1974: slim! Ik had het dan ook over directors bij grote bedrijven als internetproviders, energiemaatschappijen etc. Alles dat ooit gemeenschapsgeld was en nu commercieel is.
Ik ga voor de Land Rover. Ik vind de XC 90 erg mooi, maar de achterkant van de XC90 vind ik een beetje raar ogen. De kofferklep oogt niet mooi, te groot, te vlak te massaal.
Een Ford F-150.
De Volvo, heerlijk complete auto met in mijn ogen een mooiere uitstraling
Land Rover Disco voor mij.
165g/km? Maar maar maar what about all those polar bears?
Land Rover want ziet er veel stoerder uit en je kan er ook nogeens serieus mee offroaden. De Volvo is en blijft toch een beetje oudbollig maar wel chique..
De volvo. Heb echt niets met de discovery vormgeving en wel met die van de volvo. Sowieso prima designtaal bij volvo vind ik,zowel interieur als exterieur.
Uiteraard de Volvo. Ga er één keer in zitten en je bent verkocht. Dan maar een Volvo, hij ziet er nog vet uit ook met grote wielen.
Volvo. Mooier en scheelt 250 euro per maand.
Ik ben in de markt voor 1 van deze auto’s. Familie-auto. Hond. Hockey. Vakantie. Het gat in prijs met een Range Rover (agree dat dit de maatstaf is) is mij in prijs veel te groot ten nadele van de RR. Los van kunnen betalen gaat het ook over willen betalen. De Disco, Volvo, X5 komen dan in beeld. Ik vond de Volvo al prachtig. In mijn beeld rijdt die zeker zo goed als de x5. Gewacht op disco. Maar god, wat is die lelijk geworden. En wat een saai interieur. Daar kan ik toch niet overheen komen. De x5 met wat opties schiet ook de hoogte in. Dus Volvo voor mij.
neee ja nee een volvo xc90 is zeker geen heel erg standaard keuze @willeme , heb je niet gedacht om een aziaat te selecteren? bijvoorbeeld een lexus?
@arashrsf: wel aan gedacht! We waren op zoek naar een zevenzits SUV met dieselmotor, die levert Lexus (of een ander Japans merk) niet.
Model X. Veel goedkoper per maand, luxer en sneller.
@stfu: interessante! Maar wel een lastig verlgelijk. De Model X is niet veel goedkoper. Sterker nog, hij zit qua prijs net onder de Land Rover.

De actieradius is dan wel veel beperkter, maar wel bruikbaar. Qua prestaties is een 75 wel wat vlotter. In de bijtelling scheelt het enorm.

Maar de Model X is qua interieur wel een klasse, misschien wel 2 lager. Juist punten waar de Land Rover en met name de Volvo goed scoren. De Tesla heeft dan wel Falcon doors, maar dat moet dan net je ding zijn. Misschien leuk om een Tesla in een volgend vergelijk mee te nemen!
@willeme: Eens! Ik ben eergisteren nog bij Tesla Amsterdam geweest voor de Model X. Het idee spreekt me erg aan. Super praktisch ontwerp. Innovatieve tech. Maar de afwerking / interieur is toch echt VEEL slechter en lelijker (op dat grote scherm na) dan bij Landrover / Volvo / BMW / Audi en zeker Porsche. Klik je bij Tesla wat opties aan, dan is de Model X gewoon 160.000 euro! Innovatief of niet maar het voelt niet als een auto van dat geld. De Macan is ook prachtig maar net als de X3, Q5 gewoon te klein. Q7 nieuwe model is wel weer gaaf maar ook wel enorm bakbeest om te zien, en ook beetje leuk uitgevoerd meer in de RR / Model X prijsklasse dan in de Disco/XC90 richting. Als je toch 150-180k aan een auto wilt uitgeven voor een gezinsauto die wat all-round is, dan zou ik de RR of een Porsche Panamera overwegen. De Panamera is ook heel mooi geworden. Maar emotioneel kan ik al niet over het prijs-gat van 100k naar 150k heen komen (en financieel hoef ik dan niet eens over na te denken).
Als groot Volvo liefhebber zou ik kiezen… de Disco. De Volvo vind ik echt prachtig maar ik heb al bij de komst van de eerste SUV’s een afkeer gehad van hun onblubberwaardigheid. Een auto moet wat mij betreft zijn uiterlijk waar kunnen maken.
Hoezo kan de XC90 niet off-road? Verder zou ik voor de XC-90 gaan alleen twijfel ik doordat hier gezegd word dat de auto niet of-road kan vind het heel jammer als dat zo is.
@arias12: geen idee hoever, en vooral hoe lang, een xc90 Offroad kan maar naar mijn weten is de basis gewoon een personenauto platform.
Dat zegt in principe alles over de werkelijke terreinvaardigheid.
@spylegion: oh vandaar thanks voor je antwoord! Maar wel jammer dat het op het platvorm van een personenauto staat terwijl de auto we een suv is maar goed
Ik maak helemaal geen keuze, wat een absurde bedragen.

€1500-1750 in de maand??!!!

Of het nu je eigen zaak is of private lease, in beide gevallen betaal je het zelf. Wat een geld. Mensen vergeten dat vaak: O de zaak betaald…ja, dan kost het iets minder, maar je eigen zaak is nog je eigen geld.

Maar goed.
Los van het feit ik graag een SUV zou rijden (macan of x5 graag), dit geld nooit en te nimmer.

Ik verdien heel alleraardigst, maar voordat ik dit bedrag per maan aan een auto wil (kan) missen….pfff

Rij zelf een F11 520d m – pakket uit 2012. In privé, volledig afgetikt dus niet geleased. Heerlijke wagen, en aan het eind van de maand lach ik toch eigenlijk zon dure lease rijder uit?:)
Volvo
De Land Rover…..want die is nog een beetje premium. Volvo is mooi van de buitenkant, lekker dik maar het premium gevoel is ver te zoeken. Afwerking met name
@730ld: helemaal eens. Xc90 is schitterend van buiten, echter toen ik de auto van binnen zag schrok ik van het verschil in beleving. Het interieur is echt een waanzinnige afknapper. Ben mijn huidige leaseauto weer gaan waarderen en ga hierna voor de discovery

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).