• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lees dit als je een oldtimer hebt of wil gaan kopen

Auteur: nicolasr, gepost 1 november 2022 om 18:00 – 7 Reacties

oldtimer belgie

Of gewoon als je geen oldtimer hebt, maar benieuwd bent wat er in dit artikel staat. Dat kan natuurlijk ook.

Dit artikel is eigenlijk vooral bedoeld voor onze Belgische lezers. Nu weten wij dat dit er een heleboel zijn, dus we schrijven het niet voor niets. Het gaat dus om oldtimers en de regels daaromtrent. Er is namelijk het een en ander veranderd. Dat komt omdat het 1 november is en dat is een leuke dag voor regelwijzigingen, blijkbaar.

Het gaat om de algemene periodieke keuring van de oude auto’s. In ons land beter bekend als APK. Sinds 2018 moeten oldtimers in België periodiek naar de keuring. Daarmee kwam een einde aan een systeem waarbij auto’s van 25 jaar of ouder eigenlijk alleen gekeurd werden wanneer ze op de O-nummerplaat werden ingeschreven. En die nummerplaat is er dus alleen voor oldtimers.

Keuring van je oldtimer verandert

Dat vonden veel Belgische bezitters van een oldtimer niet zo goed en ze wilden het anders. Nou, dat hebben ze gekregen. Want sinds vandaag moeten auto’s tussen 25 en vijftig jaar oud wanneer ze helemaal in orde blijken te zijn om te twee jaar naar de keuring.

Voor auto’s van meer dan vijftig jaar is dat eens per vijf jaar, mits ze natuurlijk in orde zijn. Mocht dat laatste niet het geval zijn, moet je je oldtimer het jaar erna weer ter keuring aanbieden.

Nog oudere auto’s zijn wel vrijgesteld

Als je echt een heel oude oldtimer hebt, dan heb je mazzel en hoef je niet meer langs de keuring. Het gaat dan om auto’s van voor 1926, oftewel auto’s van -bijna- 100 jaar of ouder. De Belgische instanties gaan er vanuit dat deze auto’s óf in een museum staan, of gewoon in orde zijn omdat er goed voor is gezorgd.

Maar wacht, er is meer. Er is nog een belangrijke verandering. Voortaan zal op de keuring een ‘oldtimerrapport’ opgesteld kunnen worden. Dat dient vooral vervelend gezeur te voorkomen. Die komen namelijk nogal eens voor omdat sommige onderdelen of aanpassingen als ‘niet origineel’ worden bestempeld. En met dat rapport is daar geen sprake meer van.

Goed, dat zijn de belangrijkste veranderingen in een notendop. Wil je nog wat meer lezen, dan raden we je aan om even het uitgebreide artikel op HLN.be aan te klikken. Zo kom je niet voor verrassingen t staan als je een Belgische oldtimer gaat aanschaffen.

Zeker en vast, Amai!

Ook interessant!

  • Nederlanders mogen deze Belgische Bentley niet kopen
    Nederlanders mogen deze Belgische Bentley niet kopen
  • Is jouw oldtimer goed verzekerd?
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Start GP België 2022: Verstappen lekker

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, belgie, oldtimer

Vorig bericht: « Met deze occasions laat je zien dat je Oranje steunt
Volgend bericht: Max Verstappen voorspelt chaos en ellende volgend jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. geelbarrel zegt

    1 november 2022 om 18:35

    ….. vroeger pasten ze auto’s ook aan, snap het nut van het rapport bij keuring niet. Dogmatisch gelul zometeen over een 123 programmeerbare ontsteking op een ’60 Jaguar? Telescoop dempers op een MGB? Get a life….

    Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    1 november 2022 om 18:36

    Beter geven ze de wegen een APK. Een auto die het daar 25 jaar vol houdt kan beter een medaille krijgen.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 november 2022 om 20:21

      Geen last van, je moest es weten welke 2 wegen naar mijn woning lijden (bewust met ij) en toch volhard mijn T4 518500KM één keer ophangingsrubbers! vervangen.
      (KUNNEN ZE BIJ tESLA NIET STELLEN)
      (AT Zimmermann)

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 november 2022 om 22:25

      @faalhaas: +1
      😂

      Login om te reageren
  3. Habanero zegt

    2 november 2022 om 00:21

    Ik kan er maar één ding bij bedenken – de burger krijgt voor alles jaar na jaar nog wat meer regeltjes onder de neus geduwd en mag vooral naast torenhoge belastingen nog wat extra plichten vervullen en… betalen!

    Login om te reageren
  4. rulefollower zegt

    2 november 2022 om 09:37

    Hoe is het tegenwoordig met de wachtrijen bij het keuringsstation?
    Ik vond dat de grootste gruwel van het keuren in BE, toen ik daar woonde.

    Login om te reageren
    • Habanero zegt

      2 november 2022 om 10:23

      Hangt van keuringstation af. Wanneer je op afspraak komt lukt het redelijk. Voor de rest is die zgn ‘keuring’ natuurlijk één totaal wereldvreemde grap,

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North