Leukste Fiat van het moment krijgt géén opvolger

Auteur: , 48 Reacties

Het houdt niet op, niet vanzelf.

Fiat 124 Spider

Het is toch een dingetje waar ze bij FCA voor moeten uitkijken. Ze blijven maar modellen uit productie nemen zonder een opvolger klaart te hebben staan. Zo bestaat het Chrysler gamma uit een oude sedan (300) en de Pacifica. That’s it.

Bij Dodge gaat het niet veel beter, daar moeten de antieke Challenger, Charger en de op zich niet verkeerde Durango voor de aantallen zorgen. In Europa zien we hetzelfde gebeuren bij Alfa Romeo, waar nog altijd geen MiTo opvolger is en de Giulietta bijna oud genoeg is om andere voogdij aan te vragen. Bij Fiat zelf is het ongelooflijk dat de Punto géén opvolger heeft gekregen. Als je als Europese fabrikant, gespecialiseerd in compacte auto’s, geen fatsoenlijke B-segment hatchback kunt produceren, moet je je ernstige zorgen gaan maken.

Fiat 124 Spider

Maar de Punto is niet de enige Fiat die geen opvolger gaat krijgen, ook de 124 gaat eruit. Op sommige markten is de compacte Fiat al van de markt gehaald. Zo is de auto niet meer leverbaar in het Verenigd Koninkrijk. Dat is opmerkelijk, want juist in Engeland lopen ze enorm warm voor sportieve auto’s. Aan het Britse Autocar laat Oliver Francois weten dat de 124 Spider geen opvolger krijgt.

Fiat 124 Spider

Hij geeft aan dat de 124 Spider een buitenkansje was en dat ze er absoluut geen verlies op maken. Omdat de auto in basis een Mazda MX-5 met een andere motor is, heeft Fiat veel ontwikkelingskosten kunnen besparen. De auto blijft voorlopig in de rest van Europa nog wel gewoon leverbaar. In tegenstelling tot de Toyota GT86 kun je de 124 Spider in Nederland nog gewoon bestellen.

Fiat 124 Spider



48 reacties

Weer een auto in de lange lijst ‘iedereen wil em, niemand koopt em’.
@e34m5touring: ik heb een excuus, ik ben te lang
@lekkerlinksrijden: Ah, als dat telt hebben @e34m5touring en ik allebei hetzelfde excuus ;-)
@willeme: als je in de 944 van Jaap past dan pas je ook wel in de 124, toch? 😜
@willeme: ik stapte eens in een Barchetta en zat tegen de raamstijl aan te kijken.
De verkoper was even lang als ik een heel gemiddelde 185cm en die kon wel door het raam kijken.
Verhoudingen benen versus bovenlijf waren compleet verschillend.
@lekkerlinksrijden: Het is een cabrio… Dak open en gaan
@e34m5touring: Ik denk dat hierbij ook wel meespeelt dat het volk dat zo’n auto daadwerkelijk koopt liever de MX-5 heeft.
@robert110: dat denk ik ook. Ik vind de fiat mooi maar de Mazda vind ik meer appealen
@robert110: dit wilde ik net zeggen. had er nou een heel mooi jasje om gezeten… de mx5 is zelfs veel fraaier.
@e34m5touring: wie? Wie wil dit ding? Koop nog liever een S2000 tweedehands dan dit ding…
@goodolddays: Je leest op auto blogs etc altijd dat iedereen sowieso de Abarth versie verkiest over alles want Abarth, matzwarte motorkap enz enz. Maar niemand koopt em daadwerkelijk. Geldt in sommige landen ook voor de GT86 bijv.
@e34m5touring: Ja hoor, nog veel liever als de mx-5, maar heb geen geld dus helaas… :/
Het houdt dus wel op, en nog vanzelf ook.
@vaakbenjetebang: bij fiat houdt alles vanzelf een keer op. Disappointed, but not surprised.
@thijsj: Helaas lijkt het daar wel op. Ergens heb ik de hoop dat Fiat de wereld uit het niets gaat verbazen en zichzelf opnieuw uitvindt zoals destijds met de eerste Panda, maar dan voor dit tijdsgewricht. Een superpraktische, eigenlijk utilitaire en (dus) übercoole stads-EV – maar dat zal wel bij hopen blijven.
Ik ben benieuwd hoe lang FCA nog blijft draaien, met een dergelijke werkwijze heb je weinig bestaansrecht meer.
@pier: ik hoop heel kort
Met dit beleid verdienen ze niet eens meer te bestaan.
Ik moest echt even het artikel lezen wat nu ook alweer de leukste fiat was in de huidige line up
FCA in de sterfhuisconstructie. Het lijkt wel of het totaal aan langetermijnvisie ontbreekt. De 124 was natuurlijk een leuk snoepje en niet cruciaal voor het voortbestaan, maar het beroerde gamma van veel andere merken binnen het concern wijzen wel op een chronisch probleem. Lancia is in feite al dood, Chrysler is stervende, Alfa Romeo heeft veel meer investeringen nodig om weer op niveau te komen en Dodge en Fiat hollen zichzelf langzaam uit. Als het zo doorgaat blijven alleen RAM en Jeep nog op enig niveau binnen het concern.
@mgmgb: lange termijn visie? Wat is dat?
Fiat is vergeten waar ze groot mee geworden zijn en hebben geen idee wat ze moeten doen.
Leuke autos in het A en B segment, bij beide zijn ze nauwelijks aanwezig maar dat is wel waar ooit hun expertise in lag.
@dees: Als ze dat bij FCA eens wisten…
@mgmgb: dat gaat echter veel te weinig worden om zelfstandig voort te bestaan. Er moeten kopers komen voor de verschillende afdalingen. Chrysler, Dodge en Jeep naar Ford ofzo? Die kunnen de extra schaalgrootte op zich ook wel gebruiken.
Nooit geweten dat je een hardtop kon krijgen voor de 124…
weer wat geleerd!
De 124 is leuk, maar wanneer je hem kan betalen, en in dat segment shopt koop je voor dat geld vaak toch liever een mooie roadster op de tweedehands markt.
@dutchdriftking: Of je gaat voor het leukere bochtenwerk én de respons van de atmo van de MX-5…
@BaRa: al vind de 124 wel volwassener ogen. En de trekkracht van het turbo blok is best lekker.
@bara: Bochtengedrag zal redelijk vergelijkbaar zijn gok ik?
@dutchdriftking: de gewone is softer dan de mx5, de Abarth stugger. Er zijn zo 3 smaken, op zich slim gedaan.
@dutchdriftking: neen, bochtengedrag is gevoelig anders. De MX-5 is speelser. Ik heb voor de keuze gestaan en heb met allebei gereden. Niet met de Abarth, die is een hele neut duurder. Als je een bochtje pakt, kan je de MX-5 makkelijker met de achterkant sturen.
@BaRa: maar de Mazda vind ik persoonlijk echt een blije verschijning; niet om aan te gluren. De fiat kan ik beter waarderen, zeker in het wit!
Fiat is gewoon zo dood als een pier. Triest om te moeten concluderen, maar dit wordt nooit meer wat. Ze achterstand die er inmiddels is, halen ze nooit meer in.
@poes: Helaas lijkt het er wel heel erg op. Ik zit steeds te wachten op nieuwe onthullingen van auto’s, maar die blijven uit. Geen Punto, geen Guilietta, geen MiTo, geen, geen Ypsilon, geen
Als FCA trouwt met Renault, kunnen de de Alpine misschien als basis gebruiken voor een leuke Alfa Spyder
@autodidact: …zolang ze de Talisman maar niet gebruiken als basis voor een nieuwe Giulia.
@autodidact: wat zou Fiat kunnen bieden dat Renault zou willen hebben? Overcapaciteit in de EU? Nee.
Elektrificatie: nee
Toegang tot de VS: misschien, maar Renault werkt al met Nissan.
Geen technologie, want Magneti Marelli is verkocht.
Ferrari is al deels naar de beurs gebracht.

Fiat is: uitmelken tot het niet meer gaat. Wie geeft nou het B- en C-segment op? Een besluit dat bovendien al jaren geleden genomen is…
Leuk man, zo’n Abarth 124!
Ik weet het ook niet. De Panda is over zijn houdbaarheidsdatum heen en is al jaren niet meer zo succesvol als de voorgangers waren ( 141 en 169). De verkopen van de 500 zijn ten opzichte van 2018 gehalveerd. de Tipo wordt blijkbaar wel verkocht maar toch is besloten om de sedan van de markt te halen.
die Tipo hangt tussen het grotere b segment en kleinere c segment in. daarvan komt dan nog een facelift.

Dan schijnt er een nieuwe Panda te komen in 2021 met kenmerken van de Centoventi. De 500L gaat van de markt en wordt opgevolgd door de 500 Giardiniera. Dan komt er een SUV model bij. Maar geen Punto opvolger.
Bovendien zijn ze erg traag met het in Europa vernieuwen van hun motorenprogramma. De Firefly motoren zijn nou alleen nog te vinden in een beperkt aantal modellen.

Ik heb mij eerder afgevraagd wat Renault aan Fiat heeft maar weet het niet. Ik kan mij eerder voorstellen dat Fiat meer gebaad is bij Renault dan andersom. En toch schijnt Renault nog steeds een fusie dan wel stevige samenwerking te willen.
Dan is er ook nog het beleid. Dan worden nieuwe modellen aangekondigd die vervolgens uitgesteld worden of gewoon niet meer komen. Dan is het weer zu, dan weer zo. En dan nog is men verbaasd dat er geen andere fabrikanten zijn die samen willen werken met Fiat / FCA laat staan een fusie.
Ook nu weer is er van alles beloofd waarvan ik denk; grote korrel zout, het Is Fiat….je weet nooit of er iets komt en wat want morgen kan het weer ineens heel anders zijn.
Welnee. Raar ding, met teveel overhang voor en achter. Als Marchionne zo graag sam-sam had willen doen met Mazda, had ie er een Alfa duetto spider 2 van moeten maken.
Voor de Amerikaanse markt heb ik nog wel hoop. Dodge, Jeep en RAM verkopen nog best aardig. Al moeten ze dan wel echt gaan opschieten met volgende generaties van hun huidige auto’s.

Fiat verkocht in 2018 in Europa alsnog 700.000 auto’s wat best mooie cijfers zijn. Een belangrijk detail daarvan is wel dat de italianen daarvan ongeveer de helft zelf kochten. De Panda en de 500 zijn de best sellers en wat mij betreft ook de enigste boeiende auto’s van Fiat.
De 124 doet het eigenlijk beter dan ik had verwacht met 7.700 versus de 13.700 van de MX5 in 2018. Maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Alfa Romeo blijkt ook niet de Holy Grail. De Stelvio doet het nog oké met 30.000 stuks versus een X3 die 60.000 doet. Maar de Gulia doet het erg slecht met 17.000 auto’s terwijl de C/3/A4 allemaal meer dan 100.000 stuks verkopen. De Giulietta verkoopt ook nog wel maar die is net als de Mito wel over zijn primetime heen.
Op totaal komt Alfa Romeo op 83.000 en dat is gewoon enorm laag, dat zijn nummers die concurrent halen met half-populaire modellen.
@cabriohater: Dodge, Jeep en RAM houden de broek op voor FCA. De nwe RAM is truck of the year geworden en het vorige type wordt nog steeds verkocht als RAM Classic en verkoopt als een dolle vreemd genoeg. Misschien wel een signaal dat men iets te ver is doorgeschoten met al die luxe etc in de huidige pick up trucks. Want ze worden er niet echt goedkoper op. Ondanks de leeftijd doet de Challenger het erg goed. De Charger zie je enorm veel als rental en ze hebben een hele sloot als politie auto weten te slijten. Nadeel is dat de marges dan niet enorm zijn dus hoe lang dat goed gaat is de vraag. Als de genoemde modellen echt slecht gaan verkopen hebben ze wel een serieus probleem vrees ik. Vanuit Europa trekken ze het niet meer recht dan.
Baggermerken van FCA die baggerauto’s maken.
De Tipo is nauwelijks duurder dan een Punto en is wel up to date, net eentje gehuurd in Italië. Daar rijden ook veel Lancia”s rond (Ypsilon geloof ik), want in de binnensteden kun je vaak allen rijden met een kleine smalle auto.
@grandmasterb: de Tipo zie je inderdaad regelmatig in het buitenland. Hij is echter door emissiebelastingen totaal oninteressant in Nederland… Jammer, want het is best een leuke auto.
Al vond ik zn voorgangers, de Punto en de Bravo wel mooier.
De 124 cabrio is een fraaie auto en ziet er veel beter uit dan de mazda, maar cabrio’s worden nu eenmaal minder gekocht, want ze zijn natuurlijk minder bruikbaar dan een “normale”auto.
Dat ze de Punto niet opvolgen zeg. Nu nog de 500 stoppen en ze kunnen opdoeken.
Nogal wiedes dat de 124 geen opvolger krijgt. Dit ding stond überhaupt niet in het originele plan voor Fiat. De hele reden dat ie er kwam is dat Sergio Marchionne had besloten dat Alfa’s alleen nog uit Italië mochten komen. Probleempje: er was al een deal met de Japanners om een Alfa Spider op basis van de MX-5 te bouwen. Oplossing: cancel de Alfa Spider en maak het een Fiat instead. Hasta la pasta.
Toch jammer voor ons, want het maakt me geen bal uit waar Alfa’s vandaan komen. Als het maar achterwielaangedreven porno machines zijn. Een betaalbare en lichtvoetige Alfa Spider was fantastisch geweest. Die kwam er niet en nu heb ik dus gewoon een (ook fantastische) MX-5 gekocht. Gemiste kans voor Alfa – wat dacht die Sergio?
Voor mij ook de mx5, maar wel het fiat turbo blok graag…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).