Lexus LF-FC: omdat waterstofauto’s ook mooi kunnen zijn

Auteur: , 22 Reacties

Het heeft even geduurd, maar de spindle grille van de Japanners is eindelijk in een fraaie conceptcar terecht gekomen.

Voor de Tokyo Motor Show heeft Lexus de LF-FC meegenomen, een 5,30 meter lange coupé met een brandstofcel aan boord, waarmee ze vol op de waterstofhype springen. De conceptauto is voorzien van L-vormige dagrijverlichting, de 21 inch wielen zijn voorzien van carbonplastic (CFRP) en het interieur kreeg ‘zwevende’ stoelen en een interface die handgebaren herkent. Knopjes indrukken is immers iets voor paupers.

Over de aandrijflijn geeft Lexus geen details vrij, behalve dat het een ‘high output’ Fuel Cell All Wheel Drive systeem betreft, waarmee de LF-FC zowel de technologie- als de designrichting van het merk aangeeft. Ofwel, als er ooit een Lexus LS met waterstoftankjes komt, dan gaat ‘ie hier op lijken.



22 reacties

Het stuurwiel lijkt nu al gedateerd. Voor de rest mooie concept
@stanny: klopt: veels te rond. Gaat nooit aanslaan ;-).
@gtwillem: airbag vak veel te groot, veel te weinig knoppen. Dit oogt inderdaad erg 1993.
via iPhone app
Tsja, als ik het zo zie, ben ik nog steeds niet onder indruk. Ook toen ik de nieuwe generatie Lexussen op diverse beurzen zag staan, was ik niet enthousiast. Origineel ja: overdesigned: nogal.

Maar elke keer als ik zo’n IS300h op grote wielen zie rijden, met de zon er mooi op dan is het ineens een heel gave auto. Wel met metallic lak, dan zie je hoe je lijnenspel ‘danst’. Erg gaaf.

Daarbij: Lexus heeft een herkenbaar ‘merkgezicht’ zonder dat alle modellen een worst in een andere maat zijn. Wie zei daar ook al weer dat alle Japanners saai zijn?
Zo zie je maar weer dat die spindle grill wel werkt op een concept car. In real life blijft het too much. Interieur is erg mooi.
@PeugeotGTI: Naar mijn idee werkt het ook niet op een concept car. Voor mij toont dit alleen maar aan weer dat je nog zo’n strakke wagen kunt neer zetten, maar als je er dan zo’n lelijke Lexus grille in zet, kan je met alleen een grille je hele ontwerp om zeep helpen.
Houdt die Japanners maar in de gaten…

Het zou niet de eerste keer zijn dat de Europese auto-industrie totaal overrompeld wordt door de Japanse auto-industrie.

Dit keer gooien de Japanners zich niet in de strijd met scherp geprijsde en compleet uitgeruste auto’s maar komen ze met mooi vormgegeven en echt vernieuwend materiaal.
Wauw!! Flieft op Lexus :)
Prachtig…. alleen zonder die grille…. Wat hondslelijk blijft dat ding. Is iedereen bij Lexus design daar gestoord of houdt één Japanse manager dit in stand? Ze zien toch ook dat ze achterblijven bij De Duitse drie. Ronduit curieus en jammer voor de Nederlandse klanten en dealers.
via iPhone app
@stijnn: de Single Frame grille van Audi werd ook bij de introductie van de A8 W12 ook erg lelijk gevonden. Sterker nog, er zijn zat eigenaren met pre-2005 Audi’s die er zo’n grille via de AutoStyle/Rieger catalogus tegen aan gooien.

Bangle BMW’s waren ook lelijk: ook dat is goed gekomen.

@stijnn: Als Lexus net zulke brave auto’s zou maken als de Duitse drie, zouden nog maar weinig mensen ze kopen. Met deze nieuwe designrichting groeien ze juist alleen maar.
Het is zoals alle moderne Lexussen een hele mooie wagen, echter is die grille echt te groot.
Lijkt wel een Maserati van opzij.

Nice!
Die zij aanzicht..AM Lagonda much?

Voor de rest aardig netjes. Ben benieuwd welke elementen zij over gaan nemen ter productie.
Ik ben nog steeds geen fan van die winkelhaak dagrijverlichting die net onder de koplamp geplaatst wordt. Het lijkt, ook bij deze LF-FC concept weer alsof ze iets groter hadden gemogen en wat dichterbij de grille gepositioneerd hadden moeten worden.
Waanzinnig mooi! Spindle grille heeft mooie vloeiende lijnen en vormt daardoor een geheel met de rest van de auto (i.t.t. de ct200, te hoekig en lelijke plastic ‘bullhorns’ aan de onderzijde). Achterkant (verlichting!) vind ik ook prachtig!
Ik vind het een mooie wagen en opzich zie ik (als het cel splitsen zuiniger wordt) ook toekomst in waterstof. Alleen die achterkant… Volgensmij was t budget op.
Deze marketing PR hype moet verhullen dat Lexus geen elektrische auto heeft?
Voorkant: JAA
Achterkant: mwa neee..
En toen zag je de achterkant, en werd het duidelijk dat het gewoon een verbouwde mirai is. Jammer weer jongens.
@Ricardo: “een 5,30 meter lange coupé”? Ik zie vier deuren. Of mag je ‘vierdeurs coupés’ (voor zover dat belachelijke concept nog bestaat, nu alle sedans een lagere daklijn lijken te krijgen) tegenwoordig al simpelweg coupé noemen?
@Citrofiel: Lexus omschrijft ‘m zelf als een ‘4-deurs ‘flagship’ coupé’.

Maar ik ben het wel met je eens. Misschien moeten we stoppen met de inflatie van het woord coupé.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).