• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lexus RZ is productieversie van LF-Z Electrified

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 6 december 2021 om 11:24 – 5 Reacties

Lexus RZ

Lexus werkt achter de schermen aan een nieuw 100% elektrisch SUV-topmodel. De auto gaat Lexus RZ heten.

Voorproefje Lexus RZ

De eerste teaserbeelden geven alvast een voorproefje van Lexus’ nieuwe RZ. Het is geen traditionele SUV, maar een SUV met coupédaklijn. Lexus levert het model alleen met een 100% batterij-elektrische aandrijflijn. Voor het platform en de techniek doet Lexus boodschappen bij moederbedrijf Toyota.

De Lexus RZ staat namelijk op het zogeheten e-TNGA-platform waarop ook modellen als de Toyota bZ4X en Subaru Solterra staan. Het e-TNGA-platform is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische auto’s met voor-, achter- of vierwielaandrijving.

Extra modellen

Lexus had natuurlijk al een elektrische auto in de vorm van de UX300e, maar moet snel met andere elektrische modellen komen om het tempo van concurrenten als Audi, BMW en Mercedes-Benz bij te kunnen benen. Met de Lexus RZ krijgt het merk een groter en vooral luxer elektrisch SUV-model in het gamma.

Technische specificaties van de Lexus RZ zijn nog niet bekend. De Toyota bZ4X maakt in ieder geval gebruikt van een 71,4 kWh lithium-ion-batterij, goed voor een actieradius van 450 kilometer (WLTP). Met behulp van een 150 kW (CCS2) snellaadsysteem is de batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% opgeladen (of ongeveer 150 kilometer range in 10 minuten). Naar verwachting krijgt de Lexus RZ een grotere batterij, in lijn met specificaties van een eerder gepresenteerde conceptcar.

Lexus RZ
Lexus RZ
Lexus RZ

Productieversie van LF-Z Electrified

Want de oplettende lezer heeft natuurlijk al gezien dat de Lexus RZ verdacht veel lijkt op de LF-Z Electrified die in maart 2021 werd voorgesteld. Dit studiemodel had een nieuw vierwielaandrijvingssysteem aan boord, te weten DIRECT4. Dit AWD-systeem maakt de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen volledig variabel. Afhankelijk van de omstandigheden heeft de auto dan voor-, achter- of vierwielaandrijving. Mogelijk debuteert dit systeem op de Lexus RZ.

544 pk

De Lexus LF-Z Electrified is 4,88 meter lang, 1,96 meter breed en 1,60 meter hoog. De wielbasis komt uit op 2,95 meter. Naar verwachting krijgt de RZ soortgelijke afmetingen. Met een gewicht van 2.100 kilogram en een 90 kWh lithium-ion batterij kan het studiemodel 600 kilometer rijden op een volle lading stroom (WLTP). Het zou tof zijn als de Lexus RZ net zo snel wordt als het studiemodel. Die had dankzij een systeemvermogen van 544 pk (400 kW) en 700 Nm aan koppel slechts drie klokslagen nodig om 100 km/u te bereiken.

Lexus LF-Z Electrified
Lexus LF-Z Electrified
Lexus LF-Z Electrified
Lexus LF-Z Electrified
Lexus LF-Z Electrified
Lexus LF-Z Electrified

Ook interessant!

  • Lexus LF-Z Electrified met 545 pk is hier
  • hippe Lexus RZ
    Hippe Lexus RZ is een elektrische premium crossover coupé
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Lexus RZ 450e: een EV die wél de moeite waard is?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Lexus, rz, teaser

Vorig bericht: « Internationale media over Verstappen vs Hamilton: ging het te ver?
Volgend bericht: Hamilton: “Verstappen rijdt met eigen regels” »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    6 december 2021 om 12:08

    150kW topsnelheid bij het snelladen is voor een nieuw model van een premium fabrikant in 2022 gewoon te weinig.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 december 2021 om 16:53

      @mashell: Ja je zou meer willen om te concureren. Als hij echter consistent met 150kW kan laden dan is dat heel mooi en heel bruikbaar. Je hebt namelijk EVs die een stuk harder kunnen laden maar alleen in ideale omstandigheden.
      De Audi E-tron laadt bijvoorbeeld ook niet als snelste van de markt, maar haalt de snelheid vrijwel altijd. Dat zou ik prettiger vinden dan 200kW ofzo.

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      7 december 2021 om 19:05

      @mashell: Lexus geeft 10 jaar of 1.000.000 km garantie op de accu. Tis net wat je belangrijker vind

      Login om te reageren
  2. aJackie zegt

    6 december 2021 om 12:52

    Mooie concurrent voor de Jaguar I-Pace

    Login om te reageren
  3. hooesi zegt

    6 december 2021 om 19:25

    Voorkant weet ik zo net nog niet, maar die achterkant is wel heel smooth zoals het nu lijkt…beetje AM DBX zonder ducktail

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North