
Voor iedereen die hard wil gaan in een verlaagde SUV.
Bij de Cayenne reed de GTS-uitvoering altijd bijzonder geslaagd, een succes dat Porsche door hoopt te zetten met zijn kleine broertjen. Om dat voor elkaar te krijgen is het vermogen van de 3.0 V6 biturbo – atmosferische GTS-pret is er helaas niet bij – met 20 pk opgepompt om op een totaal van 360 pk uit te komen. Het koppel ligt op 500 Newtonmeter. Daarmee schippert de Macan GTS tussen de Macan S en de Macan Turbo in.
Het vermogen gaat via een PDK-bak en Porsche Traction Management (PTM) naar alle vier de wielen, waardoor je met een beetje stampwerk in 5,2 seconden op de 100 km/u zit. Met het optionele Sport Chrono Pakket gaat nog er 0,2 seconde van die tijd af.
De Macan GTS is 15 mm lager komen te liggen, werd op 20-inch velgen gezet en is binnenskamers aangekleed met GTS-zetels en alcantara bekleding. Een sportpijp met herriegarantie en vier uiteinden is standaard. Aan de buitenkant herken je hem verder aan (mat)zwarte exterieuraccenten. Prijzen in Nederland beginnen bij 107.000 euro.
De eerste rijbeelden van de Macan GTS zijn op Autojunk te bekijken.













Wat een batterij aan knoppen op die middenconsole! Holy shit zeg…
@thijsj: beter dan oneindige menu’s doorklikken in een digitaal dashboard.
Het doet me de broek niet bollen
Leuk ding! Ik ben totaal geen SUV liefhebber, maar ergens kan ik de Macan bijzonder waarderen. Hij is minder ‘in your face’ dan de Cayenne, en de dimensies kloppen best aardig. Waar de X4 een lelijk, smal, hoog en nogmaals lelijk apparaat is, de SQ5 saaier dan het seksleven van James May, de CLE Coupe ongetwijfeld een te heet gewassen GLE Coupe (dus afgrijselijk), daar is deze Macan eigenlijk erg goed geslaagd. (relatief) Laag, breed en een clean en herkenbaar silhouet.
Als GTS zie ik de toegevoegde waarde niet echt (een Macan S chippen bij TechArt levert je zo 50-60pk op), maar vaak als je de sportieve (dus leuke ?) opties op een ‘S’ selecteert, ben je met een ‘GTS’ goedkoper uit.
Oh, en het interieur is zeer indrukwekkend. Komt geen enkele auto in deze klasse of zelfs daarboven in de buurt. Mega fijne stoelen, hoge middensconsole: echt een Porsche gevoel. Doen ze goed.
@gtwillem: Precies dat, zo zie ik se auto ook. En t.o.v. concurrentie is de auto onderscheidend genoeg, hij staat naar mijn idee nog iets hoger op de ladder. Niet zozeer qua features, maar vooral de uitstraling zorgt daarvoor
@gtwillem: hoe knap hij ook is als SUV, het blijft raar om een hoog-op-de-poten-auto vervolgens weer te verlagen om hem beter te laten sturen. Hebben ze bij Porsche geen alternatief die van nature al laag ligt?
@ralfast: Tsja… Verschil tussen war reaguurders willen en wat daadwerkelijk gekocht word….
Vind het echt een mooie auto. Simpele lijnen die hem rustig, bijna bescheiden maken.
Zo’n GTS is altijd welkom, al weet ik niet of dat de variant is die ik zou kiezen.
Hele fijne wagen lijkt me dit. Ideaal om mee naar de wintersport te knallen!
107000€ ?? Man man man hier koop je een C63S AMG voor! Zou zelfs de GLA 45 AMG nog liever in gezien willen worden dan die pauper Porsche.
Blijft toch de mooiste van de ‘mini’ SUV’s! Vind de andere vreselijk… Denk aan Q3
@max038: De wagen is maar weinig kleiner dan een Cayenne. Bij een mini SUV denk ik aan iets als een Opel Mocca.
@mashell: ik denk eigenlijk nooit aan een Opel Mokka
…brr
Erg lekker, vooral zo in het rood!
Het prijsverschil met de Macan Turbo (€109.200) is dan wel erg klein…
Serieus geld voor een opgefokte handtas.
Dan kan je toch beter meteen voor de turbo gaan?
Een verlaagde SUV… Ben ik de enige die dit tenenkrommend vind…? Wat zijn SUV’s tegenwoordig toch een protserige automobielen…
@BJ:
je bent niet de enige.
@BJ: had je vroegah dan SUV’s? ;) Ik was ooit anti SUV… Tot ik een keer 1600km richting Italië, in een Porsche Cayenne moest sturen… Je zit simpelweg heerlijk en je hebt mooi zicht op de weg. In mijn opinie zijn SUV’s gewoon perfect als kilometer vreters.
@jorden: Ja en nee; ze waren er wel, maar toen was het nog gewoon een off-roader. Functioneel bv Defenders, LandCruisers etc en meer high end maar nog steeds vrij functioneel Range Rovers.
Het zal vast comfortabel rijden en perfect zitten, maar dat doet een E of S klasse, 5 of 7 serie etc ook. Dat je hoger zit is vooral handig voor jezelf, de rest achter je ziet geen reet meer. Beetje vergelijkbaar met gaan staan op een tribune. Top idee, maar ergens een beetje egoïstisch en uiteindelijk doen steeds meer mensen het waardoor je nog geen klap bent opgeschoten. Het heeft een hoog (letterlijk en figuurlijk) “kijk mij eens”-gehalte met als enige functionaliteit boven een mooie station de hoge zit die handig is voor bejaarden en overzicht op de weg, maar wegens de fysieke omvang en zwaartepunt gaat dat wel weer ten koste van zuinigheid/weg gedrag etc.
Autoblog, ga toch eens een testje doen met een vijftal van die SUV’s op een militair oefenterrein…
Kijken wat de importeurs daarover te zeggen hebben.
‘Het vermogen gaat via een PDK-bak ‘ Ehm… S-Tronic met Porsche tuning ;)