Lexus SC430: ondergewaardeerd of gewoon lelijk en saai?

Auteur: , 56 Reacties

Nog zo'n paradijsvogel waarvan we niet weten wat we ervan moeten vinden.

Eén ding staat vast: de SC430 zat technisch gezien oerdegelijk in elkaar, laat daar verder geen misverstanden over bestaan. Bovendien was deze luxueuze cabrio één van de eerste auto’s die het stalen klapdak groot maakte. Verder was op het motorische gedeelte eveneens weinig aan te merken. Of het moet zijn dat een 4.3-liter V8 met 286 pk en 419 Nm je echt niet kan bekoren, maar bedenk wel dat de SC430 deze waarden al in 2001 haalde. Met dat blok kachelde de Lexus in 6,4 tellen naar 100 km/u, tot een afgeregelde top van 250 km/u. De stekker werd trouwens rond 2010 uit deze markante cabrio getrokken, die wellicht iets te veel op de Amerikaanse markt was gericht. Naar onze goesting dan.

Met de bouwkwaliteit zat het zoals gezegd absoluut snor, op een incidenteel piepje of kraakje na. Probleem was alleen dat de SC430 niet bepaald de spannendste auto in z’n klasse was. Dat hoeft op zich geen problemen op te leveren, ware het niet dat de Lexus met z’n nieuwprijs van ruim 100.000 euro wel in categorie der heet spul werd gepositioneerd.

Bovendien was het uiterlijk nou niet bepaald om je vingers bij af te likken, laat staan op te eten. De putdeksel velgen hadden wel iets ‘eigens’ en da’s altijd mooi, maar verder was de SC430 een weinig opvallende verschijning in het straatbeeld. Aan de andere kant zou je dat ook als positief op kunnen vatten. Niet elke rijke autoliefhebber zit te wachten op de (positieve én negatieve) aandacht die je als supercarbezitter nou eenmaal kunt verwachten. Voor wie inderdaad hebberig wordt: tegenwoordig pik je voor zo’n 20.000 euro een prima exemplaar op.

Vraag aan jullie: gaat deze SC430 mogelijk alsnog de geschiedenisboeken in als een briljante cabrio, of is dit een typisch geval van een auto die in de vergetelheid zal raken?



56 reacties

Ik vind ’t wel wat hebben. Heerlijk blok ook.
Alles is prima, behalve het onderstel. Gek genoeg was dat niet comfortabel genoeg. Een R230 SL bood meer scherpte én meer comfort.

Zeker op slecht wegdek merkte je dat het onderstel niet de aandacht heeft gehad die wél nodig was. De latere versies (na 2006) zijn een héél stuk beter.

Toch, ik heb er een zwak voor. Het is gewoon een gaaf ding. Maar de R230 SL kwam ongeveer tegelijkertijd en was gewoon de maatstaf.
@willeme: Komt ook uit de tijd dat Lexus goed met een schuin oog naar Mercedes keek. Alleen hadden ze bij Lexus waarschijnlijk de tekeningen van de F 200 “Imagination” coupe in gedachten en niet van de SL. Grill van de w211 past er waarschijnlijk precies in. ;)

Leuke exoot verder, zeker met dit lente zonnetje.
@eklasse: dat was toch die CL prototype met joystick? Zo’n lichtgroen ding met chromen wielen. Dat is toch een flink grotere auto dan deze?

De SC430/Soarer was wel een halfjaartje eerder dan de SL. Dus wel de eerste klapdakcabrio in zijn klasse :-).
@willeme: Klopt, een van de vele ideetjes van MB die werden gepresenteerd in de F200. Was inderdaad een grotere auto maat CL en dan ook nog in XXL concept verpakking.

Maar Lexus keek goed naar het design van MB. Maakten ze ook geen geheim van want ze Toyota wilde ook een topproduct kunnen leveren.
1e en 2e LS waren Japanse S-klasses, GS had de E-klasse koplampen, RX kreeg het M-dakkappelletje. In die zin lijkt de SC 430 gewoon op de F200. En dat is verder geen verwijt. Toen het merk eenmaal op de kaart stond hebben ze hun geheel eigen gezicht gekregen.
@willeme: gelukkig je bent er nog wel!
@willeme: willeme = gtwillem?
Hij heeft eigenlijk niets wat een begeerlijke open roadster moet zijn. Te zwaar, heel lelijk en je wordt er niet warm van. Totale mislukking wat mij betreft. Vergeleken met andere cabrio’s zie je m ook geel weinig.
Heb er als klein jongetje een keer in meegereden, ik weet nog dat ik dat toen helemaal geweldig vond. Daarnaast vind ik het gewoon een erg mooie auto, icm een V8 gewoon lekker. Ondergewaardeerd dus!
@yvo249: Ik had een poster boven mn bed van een rooie!
@zweed: Kijk dat zijn de betere posters, weer eens wat anders dan de standaard Lamborghini ofzo
@zweed: Ik heb een poster boven m’n bed van een blonde… ;)
Je kan het saai noemen maar ik noem het auto die nergens steken laat vallen, net zoals andere Lexi. De Japanse SL, de ultieme cruiser.
@e270cdi: Daarin kan ik het eigenlijk niet met je eens zijn. De SL500 had meer vermogen, beter rijgedrag, meer comfort en (mening) zowel van binnen als van buiten een mooier design. Het enige vlak waarop de SC430 het zonder enige twijfel van de SL wint is betrouwbaarheid, hoewel de R230 na 2006 ook op dat gebied flinke stappen gezet heeft.
Kwalitatief vast prima maar ik vind het verder helemaal niks. Beetje een lompe bak. Vind ik een SL toch mooier.
Degelijke model van een degelijk merk. Niets mis mee, maar zorgt er wel voor dat ie in de vergetelheid zal raken met hooguit enkele liefhebbers als uitzondering.
Ik vind ‘m er eigenlijk wel guitig uitzien, maar na Clarksons vernietigende oordeel staat ie niet op de shortlist.
Even offtopic: Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd op de redactie?
@opabrutus: leeftijd is geen issue, gewoon solliciteren opa
@MauritsH: Zo makkelijk kom je er bij mij niet af. Want een volgens jezelf markante (= opvallende, aandachttrekkende, in het oog springende, etc.) cabrio met typerende putdeksel velgen een verder weinig opvallende verschijning in het straatbeeld noemen en aan je lezers vragen of het geen saaie auto is, is echt van niveau nul. En dan dat is in jouw geval geen onkunde maar gebrek aan inspiratie. Ja Maurits, je bent erg saai vandaag.
@stephanotis: wat een pittige reactie, nice! In mijn optiek kun je best veel van deze auto vinden, anders zou ik het hele artikel niet hebben geschreven en was ik lekker in bed blijven liggen. Ten tweede: hij werd hoog in de markt gepositioneerd, wat hem mijns ‘iets markants’ geeft. Wellicht was die woordkeuze wat ongelukkig, dat puntje mag je van me hebben.
Tot slot: zoveel zurigheid op zo’n prachtige zaterdag, cheer up.
@MauritsH: het houdt je scherp, zullen we maar zeggen ;-). Maar één geluk, nog anderhalf uur tot biertijd!
@m550d: Scherp houden scherp houden… Gefundeerde en opbouwende kritiek kan/doe ik wat mee, maar met “je bent erg saai vandaag” kan ik niet zoveel. Jawel trouwens, ik kon er hard om lachen. Alsof ik ‘m ook echt iets verschuldigd ben haha!

Maar inderdaad, proost alvast! :)
“Bovendien was deze luxueuze cabrio één van de eerste auto’s die het stalen klapdak groot maakte.”

Sorry maar deze mening kan ik toch echt niet met je delen. Wat dacht je van de SLK, die was in 1996 al verkrijgbaar met een stalen dak. Daarnaast denk ik dat de SLK ook wel iets toegankelijker was dan de Lexus.

Ohja, en die wielen. Hebben ze die van een Ford Puma gejat?
@jack_abarth: juist, en een paar jaar daarna verscheen de Peugeot 206CC waarvan er -naar ik voor het gemak aanneem- toch heel wat meer verkocht zijn dan van de Lexus.
@Dino2400: het gaat niet om aantallen. De SC430/Soarer was de eerste in zijn klasse met een stalen klapdak. De SLK R170 was eerder, maar de SL en XLR (zelfde klasse) kwamen later.
Het is zo’n geval van mooi door zijn lelijkheid. Maar als ik 20k te besteden heb dan ga ik liever voor een nette S2000 of een 350Z Roadster als het Japans moet zijn. De Topgear special heeft niet veel goeds gedaan aan de reputatie van de SC430.
@deora: TopGear is voornamelijk vermaak en melancholisch gezwijmel over Alfa Romeo. En gescripte grappen. Daar zit niet veel waardevols bij qua informatie.
Lexus wordt als merk in het algemeen onderschat, het zijn hele fijne en mooie auto’s.
De vergelijking met Mercedes ligt hem vooral op het rijgedrag, ze zijn echt aan te raden comfortabel en geschikt voor de langere afstand.

Vind SC430 er nog steeds fris uitzien.
Ik denk zeker ondergewaardeerd! Betrouwbare luxe. En prima wagen voor op je oude dag. Je pensioen centen moeten tenslotte ergens belanden. Zeer beschaafde bak in mijn ogen!
Mooier en beschaafder dan een SL, zeker nu ze op leeftijd raken.
Artikel niet gelezen. Die wagen is gewoon lelijk. Misschien niet saai, maar wel gewoon lelijk.

@nemus: helemaal mee eens
Vind ’t wel een leuke wagen, wellicht dat het komt omdat je ze zo weinig in het echt ziet.
Met de positionering op Amerika zat het wel snor. Je ziet of zag ze daar geregeld.

Lexus heeft daar sowieso een hogere status dan hier, dat helpt vast ook wel iets.
Was toen stijlvol, is nu stijlvol en blijft in de toekomst stijlvol.
Volgens mij was het probleem van de SC430 dat het “vlees noch vis” was… Voor dat geld was er gewoon een heleboel leuks te koop. Als het je om snelheid te doen was, kon je ook iets bij Porsche kopen, of iets met een AMG- of M-label erop.
Als het je om luxe/comfort te doen was: Jaguar XJ, BMW 7-serie, Merc S-klasse, etc.
Wat dat betreft had ie van alles net een beetje te weinig, vrees ik.
En het uiterlijk… Dat blijft smaak, maar een beetje anoniem was het wel.
Misschien had het gewicht van deze auto even een vermelding waard geweest? Het hoge gewicht van deze auto is een dooddoener in mijn optiek, namelijk 1749 kg! Lijkt me dat dit geen wegenbelastingtopper was destijds en nu al helemaal niet.
@Thomasio: Een SL van die bouwjaren is 2000kg. Dat vind ik pas belachelijk.
Schijnt de laatste auto met cassettespeler te zijn geweest
Wat een misbaksel….Hazes had er ook eentje, enough said..
@maarten020: Die schijnt toch aardig succesvol geweest te zijn ;)
Mooi was die tijd :):)
Absoluut ondergewaardeerd, ik vind dit eigenlijk de enige mooie Lexus. Op foto’s zie je het niet, maar het is een lel van een auto. Met zadelbruin lederen interieur ook echt een exclusieve verschijning, topauto om mee door de Alpen te rossen in de zomer.
Tja wat Clarkson er van vind boeit mij totaal niets, net of zijn mening er ook iets toe doet??
Ik vind het een heerlijk eigenzinnige wagen, maar of ik hem nu echt mooi of lelijk vind weet ik eerlijk gezegd niet, heb nog nooit eentje in het echt gezien.
Het lijkt me wel een geweldig fijne heerlijke cruiser met die dikke koppelrijke V8.
Of ie nou geweldig rijdt en oerdegelijk is of niet, ik vind die SC430 echt verschrikkelijk lelijk.
Regel 1 bij cabrio’s en roadsters: het moet goed smoelen. Dan komt de rest. Als je al op punt 1 faalt, en dat doet deze bak met vlag en wimpel, dan hoef je eigenlijk niet eens naar de volgende punten te gaan kijken.
Heb het altijd een erg gave wagen gevonden met goeie looks. Op mijn denkbeeldige oprit zou deze eventueel naast een SC coupe/Soarer staan. Gewoon omdat het kan.
Hazes had er één en een bekende Haagse pooier ook…zegt genoeg.
Lelijk en saai, het model ervoor is wel goed te pruimen.
Andre Hazes had zo’n bak …….
Als je dit naast een mercedes zet …

Daarboven is zo’n ding oude nest, maar nog altijd belachelijk duur qua taks. Niemand die zich daaraan wil wagen.
Ondergewaardeerd maar ook erg lelijk. Maar smaken verschillen.
Blijft toch een geile auto, met name door de herinnering aan Kristanna Loken in Terminator 3: https://www.youtube.com/watch?v=kJbOfRGbSZM :-)

En hier: https://www.youtube.com/watch?v=msc9C5-lcqM
Clarkson nomineerde het als “the worst car of the century” omdat “it’s mainly driven by Masons and as exciting to drive as sitting in a bucket of warm wallpaper paste”. So what’s the point?
Als je in de markt bent voor een exclusieve auto voor een betaalbare prijs (zeg 25-35K) is de keuze beperkt.
Velen zijn met mij opgegroeid met de 911 als jongensdroom. Na een carrière van meer dan 50 jaar van het icoon ben ik wat uitgekeken op het model en de mooie, vroege versies vallen niet in mijn budget. Ook de haalbare 996 en vroege 997 spreken mij minder aan. Wil je de 911 perfect houden, dan moet je 2,5 – 4k / jaar reserveren voor onderhoud en verzekeren is evenmin goedkoop. Wel blijft de acceleratie icm het motorgeluid uniek!
Jaguar XK dan? Ook mooi maar prefereer Duitse kwaliteit.
De SL! Na meerdere softtops gereden te hebben, overigens zonder dakschade, wilde ik een toch een vouwdak/hardtop m.n. ivm vakanties waar de auto vaak buiten en-of onbewaakt staat en je toch je spullen in de auto hebt. De SL voldoet aan dit profiel maar voor deze prijs alleen met hoge km-stand bij dealer en verder bij handelaren, wat op zich geen probleem hoeft te zijn maar gewoon wat extra werk kost.
Blijft de SC430 over. Exclusieve cabrio met V8 en vouwdak!
Exclusief want maar mondjesmaat geleverd in Nederland/Europa en geen opvolger, dus unieke serie! Bijzonder: 1e serie inderdaad bijzonder maar facelift is met minor changes (m.n. door andere velgen en achterlichten) een stuk appetijtelijker geworden en waar sommige modellen verouderen, rijpen anderen en dat is naar mijn mening het geval met dit model!
Gelukkig is smaak persoonlijk, maar dat maakt het juist leuk (op de weg).
En verder is het mooi meegenomen dat JD Powers deze Lexus een van de meest betrouwbare auto’s van Amerika vindt.
Kortom, er is veel te zeggen voor deze auto. Clarkson deed het. En de testdriver van de link hieronder doet het ook en komt tot een heel andere mening.
En ik, ik vond na enig zoeken een hele mooie in Nederland geleverde facelift versie (2006)…

https://youtu.be/RE5QmxfEYSw

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).