Spyshots! De Porsche 991 GT2 RS

Auteur: , 38 Reacties

Mozes kriebel, dit wordt een dikkerd!

Na de absurde 993 GT(2), de brute 996 GT2 en de alles verpulverende 997 GT2 (RS), krijgt ook de 991-generatie binnenkort gezelschap van de absolute kingpin binnen 911-land. De GT2 RS op de plaatjes ondergaat tests in, je raadde het al, extreme kou, maar wat valt er nog meer te vertellen over deze bruut in wording?

Wel, de bodykit is afwijkend van de andere 991-modellen en ook de carbon kofferklep ontbreekt op deze editie van de GT2 RS niet. De achterspoiler zou verstelbaar zijn en bladiebla, kijk zelf maar op de foto’s.

Belangrijk is hetgeen verscholen in de kont ligt. Er gaan geruchten dat de biturbo 3.8 zescilinder boxer niet minder dan 700 pk krijgt. Daarmee is deze krachtpatser 80 pk sterker dan de vorige GT2 RS en een hele 120 pk krachtiger dan de huidige Turbo S.

RWD lijkt een zekerheidje, een handbak echter (nog) niet. Het ligt in de lijn der verwachting dat Porsche ook in deze krachtpatser een PDK-bak lepelt, al zou het kunnen dat die ‘bak niet berekend is op zoveel koppel. De vorige GT2 RS was trouwens handgeschakeld.

Verwacht de productieversie van de nieuwe GT2 RS niet voor het einde van komend jaar, als de 991-serie zoetjesaan richting z’n pensioen gaat. Wie niet kan wachten op zoveel power, moet even contact opnemen met RUF.

Foto’s via Motor1.com



38 reacties

Andere velgen er op en klaar.
Ze zien er toch allemaal hetzelfde uit.
@martinus: net als bij Aston Martins: ja, ze lijken allemaal op elkaar. En ze zien ee allemaal gaaf uit.

Je gaat Ashley Judd en Charlize Theron uit je bed trappen omdat ze te veel op elkaar lijken ;-).
Zouden ze de GT2 non RS overslaan? Dat was toch de volgorde? Eerst de GT2, daarna de RS versie daarvan.
@danone: Het is een beetje verwarrend.

993 GT2: pure homologatiespecial. Nooit een RS van geweest, alhoewel het eigenlijk een RS met turbo’s is.

996 GT2: 996 Turbo met meer power, en RWD

997.1 GT2: turboblok op een GT3 chassis.

997.2 GT2 RS: zie boven, maar dan iets lichter en sterker.

Een gewone GT2 gaat niet komen vandaag…
@willeme:
Heb altijd gehoord dat bij de 997 de stuurinstellingen anders waren bij de GT2, preciezer dan de Turbo, maar minder precies als de GT3.
Geen idee of het waar is, heb ze nooit na elkaar gereden om het verschil te merken.
@RazorHead: daar heb je een héél goed punt! Dat ia namelijk volkomen waar volgens mij. De Turbo heeft de meest ‘losse’ setup: voor comfort en enigszins te verdoezelen wat er gebeurde (4wd, mega koppel). De GT3 heeft de meest ‘nerveuze’ setup. Paat bij het puristische karakter van die auto.

De GT2 heeft de GT3 setup qua besturing, maar iets minder direct dan bij de GT3. Dit is gedaan omdat de GT2 anders wel heel nerveus zou worden.

Goede bijdrage!!!
Dit torretje in een 718/Cayman graag.
700 pktjes, damn! Hoeveel metertjes Newton zal dit monster hebben, ik gok 900+.
@baap: Zomaar even 30 % meer koppel tegenover de vorige GT2 RS? Lijkt me niet. Tenzij de turbo’s heel veel groter gaan worden. Maar dat lijkt me ook niet heel waarschijnlijk.

Je wilt nog steeds een motor met een gunstige koppelkromme, niet een waar je op je vermogen moet wachten.
Hoezo spyshots? We weten toch allang hoe elke Porsche eruit ziet?🙄
Die diffuser achter lijkt wel te zijn ingeknipt oid. Niet echt fraai bij de uitlaten
@room850: dat heb je met die prototypes.
Beschaafde spoiler heeft ie dan, als dit de RS wordt. Of is het onderdeel van de “camo”
Doe mij maar de 911 R met handbak..GT2’s zijn niet voor iedereen geschikt. Jenson Button praat over zijn GT2 en moet behoorlijk bij de les blijven om dat ding onder controle te houden. Beniuwd of deze 991 ook nog steeds een ‘widowmaker’ is.
Hahaha, ze zijn vergeten de naafdopjes af te plakken! Nu kan iedereen zien dat dit een prototype van Porsche is.
Wel blij dat die ventilatieroosters uit de voorschermen weg zijn, vind ik geen gezicht.
@escort77: Was toch enkel bij de GT3 RS?
Wat mij betreft altijd de lelijkste 911 uit de line up. Wel de meest brute.
Totaal gebrek aan spoiler voor een gt2…
Ik wacht nog even totdat de evil doctors van AMG klaar zijn met hun AMG GT Black Series.
Balls of steel om hierin te gaan rijden.. mij niet gezien
Afwijkende bodykit? Goede research weer hier, jullie kunnen zo bij De Telegraaf aan het werk… Dit is dus een standaard Turbo body met de reeds optioneel verkrijgbare aerokit. Wat er verder onderhuids ook aan de gang is, deze auto zegt niets over het uiterlijk van een GT2.

-edit: we gaan solliciteren!-
wow! compleet anders
Zal weer voor de goede vriendjes zijn van Stuttgart zoals de 911R.
Ik begrijp dit model niet zo. Wil je de echte race-ervaring voor op het circuit, dan koop je een GT3 (RS). Heerlijke atmosferisch blok met meer dan voldoende pk’s op alleen de achterwielen. Zo te zien is een GT3 RS ook meer geënt op circuitgebruik (gezien de extra koeling van de remmen en extra spoilers).

Wil je veel veel vermogen dat je op de weg kunt gebruiken, dan koop je een 4-wiel aangedreven Turbo S. Heerlijke wagen en ook prima geschikt voor dagelijks gebruik. Alleen voor een bezoekje naar de Ikea is die wat minder praktisch ;)

Wellicht dat het bodywork voor deze test niet zo uitbundig hoeft te zijn (in deze omgeving zal je anders rijden dan op het circuit) en dat de definitieve GT2 (RS) er wat uitbundiger uit zal zien. Voor dagelijks gebruik wil je geen 700pk op alleen je achterwielen en voor circuitgebruik had ik liever een atmosferisch blok.
@bugboy: het hele doel van deze wagen is alleen maar de meest dure en waanzinnige 911 te zijn. Er zijn rijke mensen die daarop kicken, precies waarom Mercedes de “65” modellen heeft. De beste 911 is natuurlijk gewoon de standaard Carrera. De rest is gewoon heel veel duurder voor maar een klein beetje meer.
Deze koop je dan ook als je levensmoe bent.
@berlinetta: Die was voor @bugboy.
Wat een saai design zeg… Ze hebben gewoon een turbo gepakt grotere turbos en geen cardan naar voren… Hadden ze veel beter kunnen doen (als dit ook de productieversie word)
Bij de vorige generaties GT2 kreeg ik bij het zien van de eerste foto’s gelijk het idee dat je met wat bijzonders te maken had. Deze lijkt eigenlijk gewoon op een turbo met een motorkap in een andere kleur. Niet perse direct te herkennen als het meest gestoorde product in het gamma van Porsche
@m135i: Soort van sleeper :p
Matig spoilertje zeg, mag wel iets extremer als er gesproken word over 700paardjes
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De kont hangt zo te zien wel een beetje op de grens van asociaal als ik eerlijk ben. Dit wordt gewoon een drag koning.
Beter handgeschakeld en rwd houden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).