
Stel nou hè, stel. Dat je écht een EV zou moeten gaan rijden. Welke zou dat moeten worden?
Voor sommigen is het nog altijd de gruwel der gruwelen; een EV onder de bips. Die vinden dat trillen, stank, dure brandstof en een rookgordijn bij voluit accelereren bijdragen aan het comfort en de rijbeleving. Want zo is het altijd al geweest, zeggen ze. Die krijg je met geen mogelijkheid in een EV.
Maar wat als straks na 22 november blijkt dat Timmerfrans een monsterzege heeft behaald en een coalitie gaat vormen met zijn PvdA/Groenlinks, de Partij voor de Dieren en Volt? En dat ze per direct de brandstofauto verbieden en je wel in een elektrische auto MOET gaan rijden? Kan best hè?
Welke EV zou het dan worden?
Welke EV zou het worden als je gedwongen wordt?
Voor ondergetekende is het niet zo’n ramp. Nee, die heeft namelijk helemaal niks tegen EV’s in het algemeen en het rijden daarin in het bijzonder. Sterker, er stond jaren een BMW i3 op de stoep en sinds gisteren wordt het erf van huize nicolasr gesierd door een mooie zwarte Tesla Model S 100D.
Ja, een EV dus. Niet gedwongen, maar helemaal vrijwillig. Over het hoe en waarom kun je komende zaterdag lezen in een nieuw hoofdstuk in de Autoblog Garage, dus nog heel even geduld. Maar heel kort; wat een auto. Het rijdt ge-wel-dig!!
Dus voor mij is het makkelijk, maar geldt dat ook voor jou, oh beste Autobloglezer? Stel nou hè, stel. Dat je écht een EV zou moeten gaan rijden. Welke zou dat moeten worden? Er is genoeg leuks te vinden, dus we zijn benieuwd. Vandaar dus deze Lezersvraag! Brand los en doe je best!
En oh ja, de eerste die roept dat hij alleen elektrisch rijdt op de kermis, is af…





Audi e-tron GT
Audi e-tron S
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Volkswagen ID. GTI maar enkel als ‘ie zo mooi is als de concept
En als ‘waar voor je geld’ een Hyundai Ioniq 5. N is misschien een beetje veel van het goede (wel gaaf) maar ook als niet-N vind ik ‘m cool voor hoe relatief goedkoop ‘ie is.
Als Timmermans wint ga ik 30km verderop in Duitsland wonen.
Maar als het echt moet: een Tesla Model 3 editie 2036. Je moet het lekker zelf weten maar ik ga de komende 6 jaar geen cent in die EV gekte gooien. Nul, nul.
en 2036 is al over 6 jaar dan ?
Als het echt niet anders kan dan maar een pininfarina battista
Als het zou moeten, dan een Taycan. De basisversie graag, in ijsblauw.
Taycan Turismo vind ik wel gaaf. Maar ik heb geen geld dus doe maar iets wat niet uit China of Korea komt. Eén pot nat.. Z’n Microlino is wel geinig trouwens.
Taycan GT of model3 long range
Een fiets zonder ondersteuning .
👍🏻😉
Porsch Taycan Turbo S / Sport Turismo
Precies. Als budget geen rol speeltje. Een rode graag.
Elektrische fiets
Taycan Sport Turismo of een i5 Touring.
Model X, 7 zitter, 3s naar de 100 en een trekhaak. Eigenlijk van álle auto’s de voorkeur.
Wat een fluttersmaak.
Function over form, al moest ik wel even lachen!
Ja alleen jammer van de extreme vanafprijs. Ze zouden de Falcon doors als een (dure) optie moeten aanbieden en met een kleiner accu parket hem voor zo’n 50-52K moeten aanbieden, Dan zouden de verkopen ook wel omhoog schieten denk ik. Want de X heeft wel een fatsoenlijk schermpje achter het stuur, om maar een verschil met de Y te noemen. En natuurlijk 7-zits optie.
Liever gewoon de Y als 7 zitter, of eigenlijk 5+2 (net als de VS). Zonder de Falcon wing doors, het scherm achter het stuur en een kleinere batterij heb je praktisch een Model Y. Juist dat je hem niet op elke hoek van de straat ziet spreekt mij aan. Gebruikt heb je ze overigens al rond de 40k met iets meer dan een ton op de teller en 75 kWh (lagere MRB mocht het zo ver komen). Die kilometerstand is vrij normaal voor een auto van 5 jaar.
Na 230k met tesla3, ben ik overgestapt naar een hybride.
In het geval van EV zou ik graag een Genesis g80 kiezen. Deze is gewoon te bestellen in Duitsland
E-tron GT. Fraai ding. Kersenrood of iets dergelijks.
Dan moeten we niet alleen verplicht aan de elektrische auto, maar ook verplicht aan het rekening rijden en denk maar niet dat de wegenbelasting wordt afgeschaft…
Ik heb dan 2 opties, 8km de grens over naar België of 6km naar Duitsland.
Je woont vast in de buurt van Vaals 😄
Als het echt moet en gratis dan toch wel een Rimac Nevera of Porsche Taycan Turbo S.
Ik kan wel hard taycan en e tron noemen, maar dat kan ik helemaal niet betalen.
Wat ik wel kan betalen: een EV6. En dan laat ik hem ietsjes verlagen zodat het echt een hatchback is. Denk dat dat mijn volgende auto wordt. Vind het echt een mooi ding, zeker met de juiste stance.
Ik sla in ieder geval alle turbotorren over. Reed gisteren nog in een VW t-roc 1.0. Dat ding heeft 0 gasrespons. Ik merkte dat ik constant plankgas zat omdat de respons zo laat is. Dat ben ik totaal niet gewend van mijn eigen atmosferische auto’s of de EV’s die ik van werk wel eens rij. En ik vond het bloedirritant.
Mocht ik het geld hebben,
Dan zou het een Sand Dune Volvo EX90 Ultra met Nordico Microtech Cardamom Quilted interieur worden.
Porsche Taycan. De mooiste EV op dit moment in mijn ogen
Een BMW I4. Gelukkig heb ik die al.
Ik rijd een EIGEN Model 3 Performance met wrap, verlaagd en verbreed. Het is niet de mooiste wagen maar zo ziet ie er toch aardig uit en ben er hartstikke blij mee.
De bereikbare droom is na de eerste EV ervaring dan ook veranderd van jarenlang Audi RS6 C7 naar Porsche Taycan Sport Turismo GTS en dan wel in een gave kleur
Ik rij al 12 jaar 100% EV.
In mijn top 5 voor een nieuwe EV waar ik voor zou kunnen kiezen (rond de 52k) – ook praktisch en qua bijtelling gezien – staan momenteel:
– Volvo C40 Core met wat opties
– Renault Scenic e-Tech Iconic
– Volvo EX30 Ultra
– Volvo EX60 (verwacht over 1 à 2 jaar)
– Hyundai Ioniq 5 Connect
Warmtepomp is een must, stoelverwarming zeer gewenst, en wat ADAS hulpjes. Auto Pilot of FSD absoluut niet nodig, wel is ACC fijn. Binnenruimte voor de kids is ook belangrijk (EX30 twijfelgevalletje). Range minimaal vanaf 450km. En een redelijke snellaadtijd. Standaard velgmaat bij uitrustingsniveau is prima. Extra grote wielen is onzin. En een aardige lakkleur. Idealiter de laadaansluiting rechts of vooraan. Links is … beetje bizar.
Ik zie het al, een echte autoliefhebber…
@Nicolasr helemaal eens hoor, ik zou ook voor de Model-s gaan. de enige Tesla die ik er knap uit vind zien.
en met een 100d heb je bijna 500km echte actieradius. dat is voor iedereen meer dan prima. Met een dikke 911 kom je ook niet verder op een tank.
Een model-s kun je nu betaalbaar op de kop tikken, ze komen volop uit de 5 jaars lage bijtelling, zowel dit als volgend jaar.
Tesla omdat de rest nog helemaal geen laders genoeg heeft in Europa en en de integratie knaken is. Met de Tesla geen pasjes gepiel, of laadtarieven vergelijken, gewoon altijd een nette prijs en nog nooit hoeven wachten.
En de alternatieven hebben niet het comfort van de luchtvering die je in de model-s kan krijgen.
Als ze wel luchtvering hebben, zijn het kolossen die geen actieradius hebben.
Exact dit. Heb sinds kort ook een Model S LR plus(opvolger van 100d) uit 2021. Rijdt heerlijk, range is prima en t snelladen(max 250kwh al is dat maar heel kort) rap genoeg. Als ik op zoek ga naar een opvolger zal dat richting de Taycan CT (LR) gaan.. alhoewel die op een echte lange rit (NL – Portugal) niet sneller is dan mijn huidige auto en dat wel wenselijk zou zijn.. dus weer een Tesla S LR(2023 ) Who knows..
Op dit moment geen enkele EV, kheb een station nodig
MG MG5, NIO ET5 Touring, BMW i5 Touring?
@trolle: Laat er nu een Astra station met elektrische aandrijflijn leverbaar zijn!
Rimac natuurlijk!
Er zijn zat EV’s die ik wel wil hoor. De nieuwe Polestar 2 (nu RWD!!) zou me wel wat lijken, de Ioniq 6 vind ik ook mooi. Maar als het echt allemaal niks uitmaakt zou ik wel een Rivian R1T willen!
Haalbaar: Model S P85D and up
Beetje lucky/hard werken: E-Tron GT
Money no object: Rimac Nevera
Dan zou ik voor een natuurlijke schoonheid gaan. Die niet perse zegt “kijk ik ben elecktrisch”.
De Maserati GranTurismo Folgore!
In een opvallend kleurtje maar ook stijlvol.
Als ik aan men gezinnetje moet denken en geld speelt al geen rol. Een G klasse
Pfff als het zou moeten dan wordt het een goedkope chinees. Zonder sambal. Maakt me dan ook geen zak meer uit hoe nep en imitatie-achtig hij er uit ziet.. Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co, MG, Nio, Ora/Wey, Seres en Xpeng. Changan, Chery, Haval, Great Wall en Trumpchi. Alle emotie en plezier is er dan toch uit.
Dat denk ik ook ja. De BYD Han Emerald Edition is best een mooie auto. De kleur is werkelijk prachtig
Je vergeet Volvo en Polestar in dit rijtje
Ik wacht dan nog even op de Macan EV
We hebben er sinds een paar maanden een Porsche Taycan 4S Cross Turismo bij, prima ding!
Blauwe BMW i3 met wol/natuurleder interieur. Meer is overbodig.
@stekkerkoning: i3 zou ik inderdaad ook overwegen. Lekker eigenwijs concept en ontwerp, mooi uitgevoerd, rijdt fijn (zeker voor wat het is) en het interieur is vooral ook een prettige plek om te zijn. Jammer dat er niet meer auto’s zijn, EV of anderszins, met een interieur dat dat gevoel weet op te roepen. Enige wat me zou tegenhouden is de combinatie van toch vaak nog hoge prijs in combinatie met vrij beperkte inzetbaarheid. Anderzijds: het zou voor mijn dagelijkse woon-werkkilometers wel prima kunnen…
Het is maar net wat je ervan maakt met de inzetbaarheid. De auto is ruim genoeg, de achterbank prima geschikt om zo nu en dan wat passagiers mee te nemen en het reële rijbereik van de laatste is 200 tot 250 kilometer. Een dikke, nieuwe elektrische auto komt (een stuk) verder. BMW of niet. Iedereen die tijdens het vakantievieren ook kan onthaasten, weet dat jakkeren richting Côte d’Azur niet de leukst denkbare bezigheid is. Rustig toeren en uitgebreid dineren met een gang extra omdat de auto toch nog oplaadt. Het vermaak zoeken in traag reizen. Ik vind het geen verkeerd beeld.
BMW iX 50, lekker praktisch voor de family. Ik vond het een gave bak. Gelukkig schrijft de iX, maar eigenlijk alleen de iX 40, af als een kanon. Rond 40% in twee jaar. En dan met kilometerstand en tussen 10-20k km. Dus die versie wordt wel “bereikbaar”. Vond de iX40 ook heerlijk rijden. Behalve op vakantie rijd ik nooit lange stukken. Zou dus prima kunnen.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo, maar dan moet de aandelenbeurs wel heel erg stijgen.
Anders eerst maar de Tesla S 85d met “chiptuning” .
Ik kachel nog wel ff door in de EV6. Bevalt prima.
Als opvolger ben ik benieuwd naar de nieuwe Audi A6 E-Tron.
A6 E-tron. Duurt wel heel lang inmiddels..
Tesla Model X
Volvo EX90
Mercedes EQS
ID.7 Variant, maar dan moeten ze me echt met de dood bedreigen!
BMW i4 e40 als daily en de Porsche Taycan in het weekend.
1 S Plaid
2 Taycan Sport Turismo
3 ET5 Touring
Iets dat onze caravan kan trekken… bestaat dat al?
Hangt van gewenste trekgewicht af, grotere EV = groter trekgewicht. Een model Y doet 1600kg, een model 3 performance 0kg) ca 1000kg. Het beperkt de keus wel behoorlijk maar dat heb je uiteindelijk ook met ICE en downsize 3 cilinders.
Ja
Dat zou van de baas een Tesla Model 3 worden. Vind er niets aan, geen enkele, dus dan maar de meest geavanceerde qua techniek. De 308 station vind ik ook wel mooi, maar in vergelijking met de Model 3 best duur voor wat je krijgt.
Ik hoop dat het herboren Lancia (als dat gaat gebeuren) een bloedmooie, uiterst stijlvolle en luxueuze C-segmenter gaat bouwen. Dat zou wat zijn.
Maar bij voorkeur zou ik mijn S-Type ombouwen naar EV.
Moddel Drie in basisuitvoering, de meeste bang for the buck.
Alleen als je geen ruimte op de achterbank nodig hebt en de kleine opening van de kofferbak geen probleem is. Dus voor de meeste mensen zou ik zeggen dat de model Y in basisuitvoering de meeste value for money is.
Wel graag een ander kleurtje dan wit of zwart.
Een Polestar 1. Dat is eigenlijk een hybride maar dat weet bijna niemand.
Dus.
Daarnaast een Volvo EM90. Die komt helemaal niet naar Nederland maar dat weet óók niemand.
Dus.
Ik vind een Lucid Air’s wel dik.
Lucid Air President Plaid Estate eTronic ToyCan Maybacho Rivianne met de 5.2L V10 TriTurbo hulpmotor en LG 32 inch UltraWide 8K touchscreen Control Centre incl. Burmester 6D audio hardware.
Voor de ultra korte afstanden een straatlegale electra KTM X-Bow R met stoel- en stuurverwarming.
Lucid Air. Erg stijlvolle wagen in plaats van al die lelijke SUV’s en cross overs.
Euthanasie
Voor nu een Fiat 500, die ik al heb. Klein en handig in binnensteden. De andere auto’s hoeven geen EV te zijn toch? En in de toekomst wellicht de Polestar 6.
Sta al een tijdje op de lijst voor Cybertruck. Ben sowieso onder de indruk van alle Tesla diensten. Model 3 is supersterke aanbieden ondanks ontbreken van vijfde deur. Verder is EV5 interessant en ben ik benieuwd naar aanstaande Renault 5 en 4. Vooral V2G lijkt me fantastisch als we ook solarpanels gaan leggen en terugleveren niets oplevert (in Frankrijk)
Willen:
– Model S
– i5 touring
– id.7 variant
– EQE kombi (als die er ooit komt)
Ook ok en wellicht eerder binnen mijn budget haalbaar:
– EV6
– Model Y
Als het echt moet en ik moet het zelf niet betalen:
– een iX* (nadat ik mij ogen heb uitgkrabd)
– alle Chinese dingen (tenminste toch als en slechts als de EU door keizer Xi succesvol geannexeerd is, of als er zoiets als mensenrechten ingevoerd worden in China)
– Volvo SuV dingen (als er een extreem lekkere blonde Zweedse, met toestemming van mijn vrouw, mijn wildste fantasieën waarmaakt)
– polestar als ze betaalbaar, kwalitatief en ruim genoeg zouden zijn.
– e-Berlingo, als die een range van 500km haalt, 250pk heeft en 200kW snelladen. Liefst met RWD en een leuk interieur.
Deed het al vrijwillig.. Een MX30 naast onze hybride voor (echt) lange afstanden.. Die we nu amper meer gebruiken…
Als ik 1 auto moest kiezen en zelf betalen? Twijfel tussen de nieuwe model 3 en “volvo” EX30.. Wss model 3 maar vind ze beide niet zo mooi… Wacht op de lexus electrified Sedan 😍
Ik moet er vroeg of laat ook aan geloven; wanneer komt die Lexus?
Rivian, F150 Lightning, ev9, EQS SUV. Het is niet dat er geen keuze is, zie alleen nog steeds het nut niet helemaal.
De harley davidson livewire!
Lijkt me een mooie ervaring om meteen koppel te hebben vanaf stilstand.
Geen boze blikken meer en ideaal voor woon-werkverkeer.
Die live wire wil ik ook wel. Liefst wel in de spec waarmee ze the long way down gereden hebben (Ewan McGregor en Charlie Boorman)
om staat als daily naast m’n GS te gebruiken.
Als ik me dan toch in alle EV stilte moet gaan verplaatsen dan graag een RR Spectre
Euh Maserati Gran Turismo Folgore uiteraard?!
Rivian R1S of Lexus electrified SUV zodra leverbaar. Liefst een station maar momenteel geen fraaie.
S plaid, veel mooier dan die theecan
Fun: Delta Evo-e RX
GT: Maserati Gran Turismo Folgore
IONIQ 5 N
Een mooie betaalbare (45K of minder) zevenzits EV, met achterwielaandrijving, niet al te hoog gewicht en een lekkere hoeveelheid vermogen/koppel. Dus geen Kia EV9 slagschip, maar bijvoorbeeld de Fisker Ocean in Sport uitvoering. Alleen daar zijn nog geen NL prijzen van vrijgegeven helaas.
Ik zou kijken naar immigratie…
Emigratie bedoel je dan… of ben je zo vies van de EV dat je de e mijdt?
1. i4 M50 San Remo Grün
2. i3 Touring (2025?)
3. Taycan Sedan Performance Neptunusblauw
Quest, da’s zo’ gestroomlijnde driewiel-ligfiets. Maar dan wel met hulpmotor. En dus eigenlijk hybride.
En als oldtimer (voor ritjes met het gezin en vakantie) een MB G 400 CDI die 40 jaar oud is (kan dat al?): de dikste middelvinger tegen het móeten.
Kwa budget gaat niet veel lukken kwa EV op dit moment. Maar als ik mag kiezen zou ik de nieuwe generatie Polestar 2 mooi vinden om te rijden. Maar die zijn als nog te duur. Mij lijkt die Ford explorer EV ook mooi en die aankondiging van de elektrische a klasse schept hoop. Echter ben ik bang alles buiten budget.
Lastig. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de Ioniq 5, maar deze heeft wel een heel beperkt bereik van 385km.
De Peugeot e-3008 98 kWh Long Range ziet er interessant uit. Kost 55k en heeft een bereik van 520km, dat is de meest logische keuze.
Als het echt weinig mag kosten dan kun je niet om de Dacia Spring Electric 45 heen. Iets meer dan 20k, maar een erg beperkt bereik van 165 km. Misschien interessant voor als ik met pensioen ben of zoiets. Of misschien iets als de Xbus. Dan kan ik nog wat zooi verslepen.
Als geld geen rol speelt: De Mercedes EQS 450 4MATIC. Een waanzinnige range van 635km.
Voor de lol zou ik hebben gekozen voor de Morgan EV3. Dit pareltje is echter nooit in productie gegaan. Dan de Catarham EV seven dan maar.
En als de russen komen de Rivian R1T. Die wordt nog niet in Nederland geleverd, dus die zou ik in de VS moeten ophalen. Dat moet dan maar, het wordt de Rivian.
Als geld geen rol speelt:
– Audi e-tron GT
– Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Alhoewel ik ook de Hyundai Ionic 5 ook een erg fraaie auto vind.
Kia EV6 GT zou ik wel willen!
Ik naar emigratie
Ach als ik het geld had!!!
Dan was ik even naar Italië gegaan en een bezoekje gebracht aan Totem automobili.
Totem elctric gt
MAN WAT EEN AUTO!!!
of de nieuwe Maserati.
De honda-e is ook leuk, alleen de range…….
De blinde haat van velen richting elektrisch rijden, vaak gebaseerd op onwetendheid en fabeltjes blijft lachwekkend en triest tegelijk… ga er vanuit dat we er over 5 a 10 jaar allemaal om kunnen lachen als we terugkijken.
Ik rij nu een aantal jaren de Volkswagen ID.3. Eigenlijk wel zo tevreden mee dat de opvolger wel eens de nieuwe ID.3 zou kunnen worden. Als geld echt geen rol zou spelen zou ik wel kijken naar iets meer range en misschien een wat leuker model. Mogelijk een Xpeng? Polestar is ook een optie, maar wel wat saai… Tesla zeker niet. Nog steeds matige kwaliteit, saai en hem iedere dag parkeren naast de 12 andere volstrekt identieke Tesla’s, spreekt me niet aan. Zeker niet voor het geld.
Ik rijd mijn gras al elektrisch af…
O.T. Voor ’t weekend een e-Tron GT RS. In Nogaroblauw en met HRE velgen eronder.
Kan ik niet beantwoorden. Toen ik jaren terug voor het eerst in een prototype eUp! reed was ik al overtuigd. De huidige e-tron is de lekkerste auto die ik ooit gereden ben.
Denk een i5, maar eerst nog een paar jaartjes met de 550e
Een Audi RS e-tron GT, verreweg de mooiste elektrische auto wat mij betreft en een begeerlijk ding. Ik zou het dus niet erg vinden om gedwongen te worden daarin te rijden :).
Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Heeft voor zover ik weet de beste actieradius van de Taycan range en is snel zat ;-)
Rivian, de niet pickup versie.
Een oefening die ik soms ook maak ter vervanging van mijn X5 45e.
Taycan sport turismo is zeer knap, maar gewoon te klein voor mijn gebruik (vrouw, 3 kinderen, grote hond en auto wordt gebruikt als verhuiswagen). Dus een no-go.
i7 ook testgereden en beviel me wel, maar een no go met de hond.
Verder stopt het EV verhaal voor mij nog even.
i5 touring is misschien ook wel een kanshebber, maar een M5 touring staat dan eerder op de planning.
Het echt kutte aan een EV (buiten de range), is dat er amper modellen zijn met een open dak. Panodaken wel, maar geen openschuivend dak. Echt een misser voor mij.
1. Zeekr 001
2. Cupra Tavascan
Lotus Emeya
Taycan Turbo S Sprort Turismo
Audi RS e-tron GT
Rivian R1S
Niemand? Dan doe ik het maar. De Volvo XC40 Ultimate met dual motor en het hele optie boekje.
Hé, die heb ik sinds deze week in bestelling staan (met bijna alle opties). Wordt geleverd in april ‘24
Alle leuke auto’s ten spijt, actieradius en laadsnelheid zijn bepalend. Dus alleen een EV die bij temperaturen onder nul een actieradius heeft van 400km en in 30 min helemaal volgeladen kan worden komt in aanmerking. Wat blijft er dan over?
Een i3s omdat die zo leuk en licht rijdt/is, voor erbij. Heb reeds een EV6, in de praktijk één van de snelste EVs voor de aangeboden ruimte die geen rijdende tablet is. Anders graag een M3, ik wacht dan graag op de volgende performance (maar die is ons te klein), een M3 stuurt alvast heerlijk.
Als ik mag dromen een debadged kleinwielige MS PLAID met betere remmen. Lekker discreet en lekker doortrappen als niemand oplet.
Mijn huidige BMW iX3 (2022).
Groot genoeg, mooi interieur, goede reikwijdte en zelfs in de High Executive versie met wat extra opties blijf je royaal onder de 90k.
Meer verlang ik niet van een elektrische auto.
Pininfarina Battista.
Toch de seagull denk ik.
Qua prijs het meest realistisch en het bereik is goed genoeg.
Kia Ev6 GT of een Lucid Air
Persoonlijk begin ik er steeds meer naar te neigen om juist niet meer voor nieuwere auto’s te gaan. Ik hoef maar af en toe naar kantoor en houd van ‘echt’ autorijden; liever geen hulpsystemen behalve stuur-en rembekrachtiging.
Als ik voor een daily iets moderns moet rijden, op stroom, doe dan maar een e-berlingo.
Timmerfrans haalt geen monsterzege.
Telt een ‘step’ ook?