
Zonder die ene optie is de auto voor jouw een stuk minder aantrekkelijk. Hoe zit dat bij jou?
Van een kale moderne auto worden maar weinig mensen vrolijk. Bij het shoppen van een occasion, het kiezen van een nieuwe (private) leaseauto of het kopen van een nieuwe auto heb je vast een optie in je hoofd wat voor jou een must is.
Misschien heeft de auto in kwestie een uitrusting waar die optie al is meegenomen. Dat is lekker, maar soms moet je er echt naar zoeken. Het is maar net wat je eisen zijn. De één zweert bij cruise control, terwijl de ander gruwelt bij een auto zonder stoelverwarming. Tevens is de elektrische kofferklep is bij sommige mensen behoorlijk ingeburgerd. Simpelere dingen als een regensensor, automatische verlichting en automatische climate control zijn toch ook wel lekker om te hebben,
Kortom, welke optie op een auto is voor jouw een must? Zou jij een auto laten staan wanneer deze optie niet present is, of ben je niet zo kieskeurig en geloof je het allemaal wel. Het referentiekader is bij iedereen weer anders. Laat het dus zeker weten in de comments. We zijn ontzettend benieuwd.
Een motor
Een automaat is toch echt een must. Ondanks dat dat geen optie is.
Ja, ik ben niet zo een purist. Geen handbak, 50/50 en RWD voor mij.
Doe maar handbak en RWD en je hoort mij niet klagen. Ow ja, een mooie langgerekte motorkap vind ik ook wel wat hebben.
@dieseltor: je spreekt jezelf in 3 zinnen compleet tegen.
Automaat is een must.
Hansbak en RWD wil je niet.
Toch klaag je niet als je een handbak en RWD hebt.
@okdoei: No shit Sherlock.
@dieseltor: er is echt 0,0 sarcasme te bespeuren in je eerdere comment. Dus nu “no shit sherlock” erin gooien omdat jij er een complete warboel van maakt is vrij onterecht en maakt het geheel aan comments vrij belachelijk.
Ik weet niet welke sancties er staan op het verkeerd gebruik van een ‘NSS’ maar denk toch wel minstens een jaar internetban.
Of anders verplicht internet meme leertraject.
Weet iemand dit?
Ohja, snap nog steeds niet wat je bedoelt met je eerdere comment.
Als sportieve chauffeur die ook comfort wilt is een adaptieve ophanging, sportzetels een must. Voor de rest. airco, een goede geluidsinstallatie, virtual cockpit staat ook op mijn lijstje.
Ow, had ik nou op jou gereageerd? Niet de bedoeling. Maar een motor is wel handig.
Schietstoel voor de bijrijder als hij/zij zich bemoeit met mijn rijstijl….
Betrouwbaarheid, en maximaal 10 seconden naar de 100. Alles wat daar niet aan voldoet valt al af.
Oh en qua opties ben ik vet simpel. Airco, elektrische ramen, cruise control en bluetooth. Dan ben ik al helemaal tevreden. Dit allemaal heb ik op het moment al in een d segment jap uit 98. Maakt je leven overigens best leuk, een keer tevreden zijn ipv maar meer willen omdat anderen meer hebben.
@Johanneke: Ik ook in mijn d-jap uit 97 met lijn 6
4wd,airco.,min 245 pk.
Minstens 55 pk, staalgordel radiaalbanden en verstelbare rugleuning aan bestuurderszijde. Niet onmisbaar maar wel fijn: afsluitbaar dashboardkastje….
Apple carplay. Laat automakers auto’s bouwen en smartphonemakers de navigatie/interface. De meeste inhouse systemen zijn verschrikkelijk.
@gekko: precies dit
Wel de keuze graag tussen carplay en android auto. Beide systemen zijn goed, en kunnen mooi updates krijgen, of bijvoorbeeld van je (krachtige) telefoon runnen. Dan heb je niet meer zoals nu, dat als je een 10 jaar oude auto koopt het infotainment traag en moeilijk is.
Haha. Apple is juist een bedrijf dat van user interfaces ook niet veel kaas gegeten heeft. Voorbeeld: kijk naar het home screen van een iPhone daar zie je bij sommige icoontjes een getalletje, bijvoorbeeld. Dat vertelt je dat er iets is (bijvoorbeeld ongelezen email) maar niet dat wat je wilt weten. De UI van BMW, Audi, Mercedes etc. zijn een stuk doordachter dan de smartphones.
@mashell: want je wil niet weten hoeveel ongelezen mail je met je luie donder nog moet beantwoorden? Ik wel.
@gekko: doe mij maar de fabrieks navi met head-up display.
CarPlay gebruik ik alleen voor Flitsmeister, kan ook wel zonder
Stoelverwarming
@maarteno: zo fijn als je lage rugpijn hebt. Nooit meer zonder.
Fatsoenlijk vermogen en een goed onderstel
Fatsoenlijke ( sport of comfort ) stoelen i.p.v. het standaard meubilair. Een goede stoel in de auto maakt zoveel verschil voor mij. En een beetje fatsoenlijk geluid uit de speakers verhoogd het plezier ook aanzienlijk.
@antoonniels: absoluut goede stoelen. Ik had nu de keuze niet, maar wat zijn de std plankjes in een Audi slecht zeg. De oude yaris van m’n vriendin heeft nog betere stoelen, niet grappig bedoelt. Het is echt treurig.
Precies dat. Al is het wel vrij beschamend dat er dus bij de Duitse merken standaard spul wordt meegeleverd waar gewoon niet op te zitten valt, waardoor je als veelrijder automatisch aan een prijzige upgrade vastzit.
Hetzelfde met audio. Standaardsysteempjes zo slecht dat je nog liever naar de volle klanken van je 116d wilt luisteren.
Goede stoelen zijn van enorm belang. Vier maanden 308 betekende 8 maanden rugpijn. Voor mij persoonlijk geldt dat de stoel vooral niet te zacht mag zijn.
Treurig dat je voor goede stoelen zou moeten bij betalen. Dan ben ik wel van iets minder premium, maar ik heb wel goede stoelen.
– Xenon of Led verlichting (halogeen kan echt niet anno nu)
– Apple carplay (eigen vrijheid en altijd actueel)
– Stoelverwarming (kan er niet zonder en is veel sneller dan de verwarming)
– Dual zone airco (omdat mijn partner altijd het tegenovergestelde als ik wil, dus geen ruzie)
– Automaat (zelf harken is nu wel achterhaald)
Rest is bijzaak
Toch wel een lijstje;
– Apple CarPlay
– Stoelverwarming
– Cruise control
– Middenarmsteun
– MF stuurwiel
– Fijne stoelen
Fatsoenlijk vermogen. Al die extra opties zijn leuk en aardig, maar die zorgen er niet voor dat je fatsoenlijk uit de benen kan komen. Vermogen is ook een vorm van comfort.
De originele radio. Het liefste met bluetooth, een aux ingang of desnoods een cassette-ingang voor het geval er echt alleen maar troep op de radio is.
Dat zijn maar een paar dingen.
cruise control, ecc en een radio.
Maar waarschijnlijk krijgt mijn volgende auto ook stuurverwarming. Heb een probleem met snel koude handen krijgen.
Ramen die per sleutel omhoog en omlaag kunnen. Mijn 16 jaar oude Fiat heeft t wel, mijn 5j oude Peus 308 niet. Iedere zomer weer erger ik me eraan.
@lalancia: dit is eigenlijk meer een feature dan een echte optie bedenk ik me nu. Doe dan maar achteruitrijcamera. Dacht altijd wat een onzin, maar nu ik het heb kan ik eigenlijk niet meer zonder.
De koets mag vooral niet hoger van de grond staan als bij een standaard sedan.
Een dikke ICE om naar te luisteren tijdens het rijden :) Mooie schaalkuipstoelen,
Verder alleen een airco en cruise control (ABSOLUUT GEEN ADAPTIEVE CRUISE CONTROL!!!)
De rest lekker kaal houden, kan er ook minder kapot
@petroldrinker: waarom geen adaptive cruise control? Hij remt soms wel onnodig af, wat tot een beetje kan irriteren, maar niet adaptive vind ik veel ambetanter. Is wel handig dat de wagen zijn snelheid aanpast aan de voorligger. Ik kan echt lange stukken asfalt verzetten zonder al te veel te doen. En dat is wel de reden waarom ik hem net in cruise control zet.
@adyton: omdat de Adaptieve er teveel ruimte tussen laat met je voorganger dat er nog een vrachtwagen tussen kan, telkens mensen die erin gaat en jou auto die weer afremt, vreselijk vind ik dat, wil gewoon in iemand zn kont kunnen laten kruipen op de CC als kk dat wil…
Overigens, enige reden waarom ik een CC wil zijn de achterlijk hoge boete bedragen en achterlijk lage snelheden die we hier hebben (vooral in de stad waar je maar 50 mag bijv) dat ik overal en altijd op de cruise control rijdt puur omdat ik overal anders te hard rijdt in nl…
@petroldrinker: adaptieve cruisecontrol is juist geweldig! En helemaal als het mistig is, bereik op maximaal zetten in de mist en je rijdt een stuk relaxter.
Stoelmassage met verwarming en koeling …
@alpina007: 950nm is anders ook een must!
Een paar nette , mooie velgen en een schuifdak of panoramadak…
Luchtveringen
Airco. Onmisbaar met zomers als afgelopen jaren.
ambient light, automaat, stoelverwarming, alles behalve zwarte bekleding, sportpakketje (ja ik geef om de looks) en fijne motor.
Xenon verlichting. Als je eenmaal in het donker met die verlichting heb gereden en daarna in een auto met “normale” verlichting stapt is het net alsof er twee zaklampen met AA-batterijen aan de voorschermen zit geplakt…
Xenon is alweer aardig eergisteren. LED is nu de standaard.
Omdat het goedkoper is dan xenon?
Tenzij je naar matrix-verlichting met een hoog aantal leds gaat zelden beter dan actieve xenon…
Xenon? Bestaat dat nog?
Tegenwoordig bijna geen optie meer, maar zonder airco/climate controle doe ik het niet.
Ook:
– cruise controle
– pdc
– automaat
Minimaal 180 PK, stoelverwarming, cruise control en een fatsoenlijk onderstel. Oh ja, en voor ik een auto koop; bij de zoektocht heb ik een hekel aan zeer slecht geschreven advertenties en foto’s.
@viezefreddyw: Oh en een goede geluidsinstallatie is minstens zo belangrijk.
Hihi, ik ga juist altijd op de slechte advertenties af, ipv de gelikte. die slaan bijna iedereen over, dus kan je vaak meer mee onderhandellen, en zijn vaak goede autos want 9/10x zijn de advertenties slecht omdat de mensen geen moeite willen doen of niet weten hoe of wat dan ook (is mijn ervaring tenminste)
@petroldrinker: maak mensen aub niet te wijs!
Als antwoord op jouw vorige reactie: adaptieve cruise controle zoals ik die kan past niet direct een vrachtwagen tussen. Je kan deze wel “overrulen” door het gaspedaal te gebruiken.
Must have:
Adaptive cruise control
Trekhaak
Airco
Automaat
Parkeersensoren
@FB_1269020922: adaptive cruise control? Dat is dat systeem dat veel te veel afstand tot de voorganger houdt en rechtsinhalers motiveert om hem toch ervoor te gooien, waarop datzelfde systeem weer flink op de rem gaat en ervoor zorgt dat achterliggers geïrriteerd raken en ook rechts in gaan halen. Met als gevolg dat het een vicieuze cirkel wordt en je na een tijdje denkt dat het toch wel handiger is om dat flutsysteen uit te doen en slechts met de knopjes van de cruise control te rijden en zelf te anticiperen ipv het over te laten aan de auto zelf.
Ervaringen met een W205, alles viel me tegen aan dat onding.
nou dat is niet alleen zo in een W205, maar dat is met elke adaptive cruise control gewoon zo
@dieseltor als je gewoon rechts blijft rijden totdat er ingehaald moet worden heb je dat probleem niet.
Sommige mensen kunnen ook werkelijk nergens mee om gaan. Vreemd dat ik deze ervaring niet heb? Mijn huidige auto (BMW 330e G20) is mijn vierde auto met ACC. En hij houdt de auto binnen de lijntjes. Is dat altijd handig? Nee, uiteraard niet, maar daarom kan je ook kiezen welke modus in welke situatie.
Als je zo snel al afhaakt omdat je het systeem niet snapt kom je niet ver in het leven.
@FB_1269020922: Je haalt lane assistent en adaptieve cruise control door elkaar. Niks mis met lane assist; adaptieve cruise control werkt gewoon niet voor iedereen.
Automaat. Stoelverwarming. Lederen zetels. Vermogen. Parkeersensoren/camera.
Voor mijn wat?
Gelukkig, ik ben niet de enige.
Winterpakket: stoel- en voorruitverwarming.
@bernoulli: stuurwielverwarming is ook lekker in de winter. Aanrader.
Voorruitverwarming wil ik dan weer niet, ik zie het toch altijd. Lijkt of de ruit vies is en met de zon erop gaan mijn ogen telkens op de draadjes in de ruit focussen.
Ik heb liever standkachel met een instelbare klok. Nooit meer krabben en de auto altijd warm en ontdooit als je instapt
Volkswagen heeft tegenwoordig een verwarmde voorruit waarbij een folie de ruit verwarmd.
Dus geen draadjes meer: heb het zelf ook en ben er erg blij mee.
Wat je niet hebt, kan je niet missen. Maar elke optie is toch wel leuk. Ik weet nog dat ik in mijn golf 2 nog over mijn zetel naar achter moest leunen om de achterportieren te ontgrendelen als iemand wou instappen. Wat een ellende!! Hetzelfde met de handmatige choke.
Cruise control! Want ik ontbeer de discipline om me met het rechtervoetje aan de snelheid te houden.
Gewoon een airco.
Spiegels en stoel kan ik wel met de hand verstellen. Dit doe ik 1 keer en daarna nooit meer.
Electrische ramen zijn leuk, maar geen must. Net als cruise control.
Al de rest is nice to have, maar kan prima zonder.
De optie om touchscreens weer te vervangen met fysieke knoppen…
Maar even serieus, achteruitrijcamera en cruise control zijn mijn twee onmisbare opties.
Een open dak.
Een goed gevoel.
Dat is voor mij dan toch echt cruisecontrol. Erger me dood als dat er niet op zit, in een huurbusje bijvoorbeeld.
Harde eisen waar ik niet vanaf stap:
Cruise control
Xenon verlichting
Stoelverwarming
Maakt het niet heel makkelijk om een auto te vinden overigens, verbazingwekkend hoeveel youngtimers geen cruise control hebben.
Voor een nieuwe wagen. Apple car play, airco/klimate control, stoel verwarming, elektrische ramen, automaat, etc.
Jammer genoeg moet ik nu wel zeggen dat adaptive cruise control bijna een must is om het dagelijkse verkeer zorgeloos te kunnen doen zonder al die boetes te moeten ontvangen. Plezant is anders. Adaptive is wel een must.
Vroeger zou ik zeggen: Een radio, navigatie, multimedia. Dat is sinds de smartphone verleden tijd. Auto’s zonder radio zijn dat ook, die zitten er standaard in of zijn voor een schijntje en weinig moeite in te bouwen.
Airco staat voor mij daarom wel bovenaan. Daarna cruise control. Parkeersensoren zijn ook fijn. Een armsteun. Een trekhaak. Je denkt dat je ‘m niet nodig hebt. Todat je ‘m wel nodig hebt. En dan standverwarming, maar occasions die daarmee zijn uitgerust zijn dun gezaaid. pilot assist voeg ik ook aan het lijstje toe als een nice to have. Elektrische raambediening heb ik nooit belangrijk gevonden En gaat bovendien kapot. Net als automatische ramenwissers. Bij mij wissen die nooit als het begint te regenen maar doen het wel als de ramen droog zijn. Voicecontrol is ook zo’n dingetje wat we maar niet goed werkend krijgen. Net als automatisch dimmende binnenspiegels. Werkt nooit zo fijn als een spiegel die je even omklikt.
Het kunnen uitzetten van de ESP
-Climate met Airco
-sportstoelen
-Cruise
-Als er navi in zit dan groot scherm (klein schermpje is zo lelijk waarbij de zijkanten dan opgevuld zijn met plastic)
– Een sport pakket meestal ook wel een must, M-package, S-line, FR package etc
– Geen traag hok, hoeft niet snel te zijn maar wel soepel, 150PK min, bij grotere auto’s liefst nog wat meer
@Arvado: precies jouw lijstje, met als wens nog een audio upgrade zodat je meer vd muziek kunt genieten en t liefst een open dakje, geeft ook wat meer licht in de auto. Zeker bij een donkerkleurig interieur.
Een handbak, goed blok en achterwielaandrijving. En een beetje karakter graag.
Naarmate je meer in je huidige auto hebt, en er aan gewend raakt, wil je ook minimaal hetzelfde, of meer in je volgende auto.
Op volgorde van belangrijkheid:
0) Elek ramen (worden er eigenlijk nog auto’s gemaakt met raamslingers?)
1) airco (auto climate control is fijn, maar geen must)
2) cruise control (adaptive cc is fijn, maar geen must)
3) stoelverwarming
4) automaat (met dubbele koppeling of koppelomvormer, geen gerobotiseerde handbak)
5) parkeersensoren achter (liefst ook voor)
6) beetje goede audio met BT en vooral gebruiksvriendelijke bediening van het multimediasysteem
7) goede en up-to-date navi -of- Android-auto
8) regensensor en lichtsensor
9) minimaal Xenon-verlichting (Halogeen is niet meer van deze tijd)
10) middenarmsteun
Dingen die mij minder boeien, met stip op 1: start/stop. Verder: panodak, spraakbediening, touch screen(s), 360 graden of achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch inklapbare spiegels, keyless go/start/dinges, trekhaak, sportonderstel (ik heb nu PASM, gebruik het echt nooit), elektrische achterklep, LED-verlichting, stuurverwarming, HUD, verkeersbordherkenning, zwarte hemelbekleding,
Cruise Control, heerlijk 105 op de rechterbaan zonder nadenken. Of nog liever adapative cruise control zodat ik niets hoef te doen in de dagelijkse rit in de file.
Airco 100%
Één automaat.
Panorama dak, cruise control en automaat!
@moewat: idem, wel adaptive cruise voor de daily
Adaptieve Cruise Controle, in combinatie met een automaat.
Zeker met al die rotondes.
Stoelen van walvispenisleer is wel het minimum. Verder ben ik al snel tevreden.
écht onmisbaar is maar heel weinig… het hangt ook erg af van het type auto en hoe die gebruikt wordt… Onze “praktische gezinsauto” wil ik eigenlijk wel “zo comfortabel mogelijk”, en dan merk je dat bijna alle opties die onzin leken toen je ze nog niet had, eigenlijk wel fijn zijn en dus op de “must have” lijst belanden. Climate control, cruise control, automaat, leren bekleding, elektrische stoelen met geheugen, verwarmd en geventileerd, licht en regensensor, 360 graden camera, audio upgrade, keyless entry/start, elektrische kofferbak, HUD, adaptieve led… het voelt allemaal “onmisbaar” nu.
Tot ik in de 2e auto stap: een cabriotje van 25 jaar oud, met leren bekleding en electrische ramen…. en een aftermarket afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling. En dan mis ik eigenlijk niks… naja, da’s niet helemaal waar: airco en betere speakers zouden op zich toch wel welkom zijn.
Conclusie: écht onmisbaar, als het om de enige auto zou gaan: elektrische ramen, airco, centrale vergrendeling met afstandsbediening. De rest is fijn, maar niet onmisbaar.
Een sportuitlaat
airco, cruise control en automaat
Voor mij zijn 3 dingen echt een must in iedere auto: Airco, cruise control en led/laser verlichting. Ik denk dat deze 3 dingen bij kunnen dragen aan veiligere situaties in het verkeer.
Andere zaken zijn nice to have voor mij. Gelukkig heb ik de mogelijkheid gekregen om een auto te kunnen kopen waar andere zaken op zitten om het leven nog wat aangenamer te maken. En deze zaken gaan sneller wennen dan gedacht.
Automaat, 250pk, premium stereo en elektrische stoelen. Panoramadak ook graag maar geen must
Absolute must? Ferraribadge, en een achterstevoren-petje…
2+2 Cabrio
RWD + Automaat
Minimaal 250 pk
Automatische Airco
Adaptive Cruise Control
Lederen bekleding
Navigatie
Elektrisch verwarmde én geventileerde stoelen(*)
Nek-ventilatie (*)
Achteruitrijcamera
Grootlicht assistent
(*) Heeft mijn huidige auto niet maar mijn volgende zeker!!!
Lederen bekleding, liefst in een mooi kleurtje. Schuif-kanteldak/panoramadak, cruisecontrol, climate-control en iets van een Bluetooth verbinding, al dan niet later ingebouwd. Voor het bellen en de muziek. Dan ben ik al dik tevreden.
Cruise control en een beschaafd toerental op snelweg snelheden. Ik heb wel eens auto’s gereden waarbij je horendol werd van een uurtje rijden met 100 of 120 km/u. Verschrikkelijk.
Precies dit inderdaad! Middenarmsteun en in de zomer airco erbij en meer is niet nodig voor een fijne reisauto (tot je naar zijn twee moet terugschakelen bij de eerste heuvel)
Cruise control en trekhaak. Verder is het allemaal luxe. Maar ik.moet zeggen dat ik parkeersensoren rondom toch ook wel echt relaxed vind
Cruise, regensensor en fijne audio is wel lekker. Middenarmsteun ook.
Wat ik mis in sommige autos:
Fatsoenlijke afstelling van het stuur!
Hoe groter het stelbereik hoe beter.
Ik heb graag het stuur naar mij toe.
Goede banden en vooral uitlijning maken het af. Beetje sportieve afstelling en fatsoenlijk rubber maakt het rijden ook erg fijn.
Bumpers in de carosseriekleur. Mooie velg-band combinatie. Midden arm steun. Glascoating.
3.0 d
kretser.
Knipperlichten, steeds meer merken leveren die niet meer. Zeker bij rotondes is dat verschrikkelijk irritant.
Geen optie, wel essentieel: een auto die je betrekt bij het rijden.
Heb 2 BMW’s, een E30 en een E91. Het enige wat ik in de eerste wel zou willen is cruise control en stuurbekrachtiging. Beiden zijn trouwens gewoon OEM in te bouwen. De xenon en ingebouwde navigatie van de e91 zijn erg prettig maar niet perse noodzakelijk. Wat ik in beide auto’s mis is een geheugen voor stoel en spiegels. Ik loop altijd weer te klooien als mijn vrouw heeft gereden (en andersom).
Ik dacht dat ik niet zo veel eisend was, maar ik merk wel dat ik nu aardig verziekt bent met luchtvering en Burmester Audio.. ook memory stoelen is eigenlijk wel een fijne.
@roberto: haha! Herkenbaar!
Richtingaanwijzers bleken tot mijn verbazing standaard op mijn BMW te zitten.
Het allerbelangrijkste vind ik een goede automatische airco.
Benzine met minimaal 2 ton trekgewicht. Standaard 2wd over kunnen zetten in 4wd hoog en laag. Dat heb ik nu ook. Geen mooie auto maar functionaliteit in mijn krappe budget.
Een handbak
Stuurverwarming, zo heerlijk in de winter
Op volgorde van prio:
Grote kofferbak ivm baby
Automaat
Idrive (of gelijkaardig) voor bediening infotainment. GEEN TOUCHSCREEN
Verwarmbare voorstoelen
Bluetooth
Camera achter
Getint glas achter
Leuke wielen
Sportpakket
Leer
Camera met 360 view
Motor met meer pk
Pano dak
Navigatie hoeft voor mij niet meer.
Apple CarPlay vind ik tof, maar de inhouse spotify app van BMW vind ik dermate goed dat ik CarPlay niet mis. Voor navi vind ik het ook onvoldoende toevoegen.
Aan alle reacties kun je in ieder geval afleiden dat we een verwend volkje zijn. Vroeger was je al blij dat je je überhaupt een auto kon veroorloven.
Tegenwoordig lopen we al te miepen als niet alles automatisch en elektrisch gaat.
Voor mij:
Bluetooth
Fijne audio /navi, liefst met CarPlay.
En als het even kan een panorama dak.
Maar veel belangrijker, het lijstje van m’n vrouw bevat écht de harde eisen:
– Stoelverwarming
– cruise control
– Mini of een Defender :)
Zolang er maar zo weinig mogelijk opzit. Heb een stuur en een kachel en een oude radio die geen zenders ontvangt maar dat geeft helemaal niks. Zelf roeren in de 5bak met 150pk op 850 kilo is genoeg. Zolang die maar rijd en snel is vind ik het genoeg
Met max 100km/h is cruise control toch echt een must. Parkeersensoren achter erg fijn en een stabiele Bluetooth verbinding. De rest is allemaal bonus
#jou
Ik houd wel van de “gemak dient de mens” opties, maar zijn natuurlijk wel nice to have, not need to have. Paar die nog niet genoemd zijn:
-memory pakket. Ideaal dat je niet zelf je stoel, stuur en spiegels opnieuw hoeft in te stellen nadat je vrouw in de auto gereden heeft;
-automatische verlichting incl automatisch groot licht
-keyless entry
-dodehoek waarschuwing (hoewel dit ook weleens irritant kan zijn)
-de sensor dat je met je voet de kofferbak kan openen.
Adaptieve Cruise Control is leuk als het rustig is, maar ik vind het in druk verkeer ronduit gevaarlijk. Het systeem houdt alleen rekening met de afstand tot je voorganger, niet met wat er om je heen gebeurt. Heb toch het idee (of illusie…) dat ik dat beter kan
Absolute must voor mij is een licht interieur en alu/chroom accenten aan de buitenkant ipv die goedkoop ogende zwarte troep (ik zal nooit begrijpen dat mensen bereid zijn daar extra voor te betalen).
@erwh: niet zo lang geleden was t idd andersom; goedkope uitvoering had t zwart, luxer had je chroom of aluminium raamomlijsting. Geeft vooral donkerkleurige auto’s zoveel meer vorm. Op zilvergrijs of wit maakt t minder verschil.
Wat ik niet zou willen missen;
– airco
– handbak
Keyless entry is ook handig.
Stoelventilatie en adaptieve cruise control!
Ik ga voor Climate Controle. Dat gedraai aan de knoppen vind ik niks.
Apple CarPlay. Eenmaal gewend en je wilt niet meer zonder.
Puike geluidsinstallatie. Echt een meerwaarde voor mij.
Voorruit verwarming. Ideaal en werkt als een trein. Voorruit krabben is niet meer nodig en het ontwasemt echt heel snel.
Een trainhorn zoals in Amerika voor de lol wordt gedaan (zoek maar eens op youtube naar trainhorn prank).
Het belangrijkste wat erop moet zitten :
– climate control
– cruise control
– schuifdak
– dubbelkoppelingsautomaat (3 x woordwaarde)
– een berg peekaa’s
– potente remmen
– strak onderstel
– Bluetooth is wel handig
– Parkeersensoren voor en achter, kan je op gehoor parkeren – erg handig.
Wat absoluut moet ontbreken :
– keyless entry (ik hou er niet van het dievengilde behulpzaam te zijn bij hun snode plannen)
– een regensensor (variabele interval bevalt me beter)
Géén start stop systeem (mits hybride)
Ik kan nu niet zonder de adaptieve uitlaat van mijn Hyundai i30N, lekker af en toe variëren van gewone brul naar zeer agressieve huil.
Stoelverwarming, stuurverwarming en voorruitverwarming. Perfect voor de koude dagen!
Schuifdak leer sportstoelen sportstuur mistlampen climat controle en bij een waggi vanaf jaar 2000 ook xenon.
Goede stoelen zijn gelukkig geen optie bij Volvo.
Bediening cruise control en audio OP het stuur (geen losse pookjes achter het stuur!)
Inklapbare spiegels ook reuze handig!
Afhankelijk van zithoudig: verschuifbare middenarmsteun
Overbodig maar wel lekker: achteruitrijcamera (V40 heeft slecht zicht bij achteruit parkeren)
Elektrische kofferbakklep en comfort stoelen van BMW
Leuke vraag, waar ik heel verschillend op kan antwoorden.
Mijn eerste auto had geen airco. Ik kan me niet herinneren het echt enorm te hebben gemist, maar in die tijd waren de tropische 30+ dagen nog spaarzaam.
Ik ben nu wel enorm fan van airco in de auto, vooral door de bloedhete zomers. En dan ook alleen climate control, want dat gehannes om de temperatuur goed te krijgen vind ik niks.
Verder moet een stuur in hoogte en diepte verstelbaar zijn. Evenals een stoel in alle richtingen.
Dimmende binnenspiegel is ook zo’n musthave. En PDC achter vind ik ook wel heel fijn.
De standaard veiligheidssystemen vind ik wel een must have (ABS, ESP, Airbags, etc.). Aanvullende veiligheidssystemen zijn echt voor sukkels. Gewoon dode hoek goed bekijken en als je niet tussen de lijntjes kan rijden, dan geen rijbewijs.
Cruise control, bluetooth en DAB+ en electrische ramen voor zijn ook must haves.
Alles wat er verder aan luxe opzit vind ik overbodig. Die flatscreens in auto’s zijn vooral overbodig. Het liefst zet ik ze ook uit, maar dan heb ik geen radio helaas.
Kortom, meeste standaard dingen vind ik alleen belangrijk, dus een A-segmenter zou voldoende moeten zijn. Maar nu komt het: bouwkwaliteit is voor mij super belangrijk. Dus alles tot en met het c-segment valt af.
Een handbak en juist een regensensor die afwezig is of uit te zetten is, ding gaat me altijd te snel.
Verder ben ik niet zo van een Passat met de ruitenwissermotor van een Matiz, dus ben erg blij met m’n Mazda 2.0 uit 2015.
Jammer dat een schuif-kanteldak of panoramadak nooit geleverd is…
Mijn leukste auto ooit had behalve airco eigenlijk niets (Subaru 555) en mijn op 1 na leukste auto had zelfs dat niet (BMW2002tii) dus eigenlijk kan elke auto met een motor en 4 wielen leuk zijn en is elke optie niet noodzakelijk.
Geventileerde en verwarmde stoelen zijn zeker een must.
Diesel.
– volwaardig reservewiel (Nice to have)
– trekhaak (must)
– minstens 150pk en 250Nm (bescheiden maar voldoende, meer mag natuurlijk)
– géén suv obesitas (absolute must)
– géén nutteloze bodemspeling (tenzij daaraan ook echte off-road capaciteit aan verbonden is)
– blauwtand & usb (muziekje spelen)
– cruise control (liefst adaptief)
– veel koffervolume (graag ~600l)
– liefst elektrisch aangedreven
Lichtmetalen velgen
Xenon of LED.
Lederen bekleding.
Een telefoonhouder van de action
Het knopje om de achterste ramen op slot te zetten. (Heel handig met jongere kinderen)
Elektrisch starten :) (geen zin in slingeren)
Das toch wel meer dan 1 optie die erop moet hoor:
– Sport Stoelen
– Stoelverwarming
– Climate Control
– Adaptive Cruise Control
– Xenon of Full LED verlichting
– Android Auto
Allereerst een fatsoenlijke motor met voldoende vermogen en een handbak.
Voor mijn hoofd auto: airco en trekhaak
Voor mijn tweede auto: zo weinig mogelijk luxe, hou het lekker simpel, scheelt onderhoudskosten.
Ik heb op geen auto parkeersensoren, navigatie, regensensor, inklapbare spiegels, mistlampen voor, …
Ik heb in mijn hoofd auto stoelverwarming en automatische verlichting, erg fijn, maar was ook geen must.
Als de auto maar degelijk is en lekker rijdt, daar kunnen leuke opties mij niet voor over de streep trekken om toch wat anders te kopen.
Een trekhaak af fabriek. En het liefst (elektrisch) zwenkbaar
Op de huidige wagen zijn keyless entry/go, automatische airco en achteruitrijcamera reeeds onmisbaar.
Wat mijn volgende wel ook nog zou moeten hebben is
Een automaat
Sensoren rondom
Vaste trekhaak, ook handig als ‘parkeersensor’.
Schuifdak!