• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: Is BMW de weg kwijt?

Auteur: nicolasr, gepost 25 oktober 2022 om 20:00 – 109 Reacties

BMW weg kwijt

Om het maar voor eens en altijd duidelijk te hebben deze Lezersvraag. Is BMW de weg kwijt?

Er zijn weinig merken waarover meer wordt gesproken en geschreven dan over BMW. Ook hier op Autoblog. Tuurlijk, Tesla en Volkswagen doen het ook goed, maar BMW nestelt zich al jaren in de top. En terecht natuurlijk, want BMW is een merk dat altijd de juiste boxjes aanvinkte als het op liefhebbersauto’s aankwam.

Zes in lijn, achterwielaandrijving en een mooi design waren slechts een paar zaken die je altijd in één adem met BMW kon noemen.
‘Kon’ inderdaad. Want de laatste tijd is het niet meer wat het geweest is bij het merk uit Beieren. En dat roept de vraag op; is BMW de weg kwijt, of is het een onderdeel van een masterplan waarvan wij niet op de hoogte zijn?

Wat is er toch met BMW aan de hand?

Gisteren konden we hier nog een stuk lezen van de hand van @willeme waarin hij stilstond bij de 7-serie. Weliswaar door Alpina onder handen genomen, maar toch. Wat opviel was dat de 7-serie (vrijwel) altijd een schoonheid was, met de E38 als absoluut hoogtepunt.

BMW de weg kwijt?

Maar tegenwoordig is de 7-serie verworden tot een soort experimenteel gevaarte, voorzien van gesplitste koplampen, een neus om van te gruwelen en een algehele lijn die je zelfs in het DDR-tijdperk nog beter zag. Aan de reacties op een recente spot van deze auto te zien, ben ik niet de enige met deze mening…

En het is niet alleen de 7-serie

Bleef het maar alleen bij de 7-serie, ook de andere modellen zijn vrijwel allemaal niet meer om aan te zien. We noemen de 2-serie Active Tourer, de M3 en M4 en als voorlopig dieptepunt de XM. Het ziet er gewoon echt niet meer uit. Alleen de reguliere 3- en de 5-serie ogen nog ok, maar dat is het dan wel.

BMW de weg kwijt

Bovendien zijn de andere speerpunten, zoals de 6-in-lijn en de achterwielaandrijving ook al jaren geleden door BMW bij het grofvuil gezet. Inmiddels pruttelen er driepittertjes die de voorwielen aandrijven. Wat in het oog van de liefhebber toch jammer is.

Lezersvraag: Is BMW de weg kwijt?

Daarom dus deze lezersvraag. Vind jij ook dat BMW de weg kwijt is? Natuurlijk weten wij ook hier dat er nog steeds gruwelijk veel geld met de producten wordt verdiend, maar dat kan ook anders. Kijk naar bijvoorbeeld Mercedes of Porsche, hun auto’s zien er over het algemeen een stuk beter uit.

Moet BMW de ogen ook weer richten op Europa en de rest van de westerse wereld, of moeten ze hun auto’s écht alleen maar voor de Chinese markt blijven ontwerpen? Wint het grote geld het, of moet er ook oog zijn voor de liefhebber die het merk in eerste instantie groot heeft gemaakt?

Kortom, deel je mening hieronder in de comments!

Ook interessant!

  • BMW M4 Coupe Competition
    BMW bevestigt sappige M4 CSL details
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
  • Video: nieuwe beelden van BMW M4 CSL
    Video: nieuwe beelden van BMW M4 CSL

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

active-tourer, BMW, e38, ix, lezersvraag, M3, m4, xm

Vorig bericht: « Autoblog boekentip: Het verhaal van Spyker in de Formule 1
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Maserati GranCabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. turbolife zegt

    25 oktober 2022 om 20:10

    Ja.

    Login om te reageren
    • gasterplancke zegt

      26 oktober 2022 om 09:41

      Mee eens, maar toch in het artikel weer die Westerse superioriteitswaan, Het is allemaal de schuld van (luisteren naar) de Aziaten. Hou daar een keer mee op. Je doet zelf wat je doet en de wereld gaat kapot aan die vooral door het Westen gecreëerde tegenstelling met de rest.

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        27 oktober 2022 om 12:06

        Nee. Niet mee eens.
        BMW durft te experimenteren met design en maakt niet alle modellen hetzelfde zoals bijvoorbeeld de oersaaie modellen van Audi en Mercedes. De durf van BMW verdient respect.
        BMW heeft al vaker bewezen dat gedurft design later toch wel heel mooi wordt gevonden. Bijvoorbeeld Bangles BMW 5 Series (E60). Het design moet soms gewoon wennen en mensen moeten de modellen eerst in de echte wereld zien i.p.v. een paar platte foto’s zonder diepte.

        Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    25 oktober 2022 om 20:12

    Ik heb een enorme lading BMW’s gehad in m’n leven. Op een gegeven moment 4 tegelijk. Hoofdzakelijk de E serie modellen. Heb sinds een jaar een F10 528i LCI. Maar van de huidige design generatie vind ik enkel de 5 serie en X5 nog ‘echt’ BMW. De rest vind ik niet om aan te gluren. Absoluut dieptepunt wat mij betreft is de nwe 7 serie. Die electrische meuk interesseert me niet dus wat ze daarmee doen zal me jeuken. Maar na m’n huidige word het waarschijnlijk geen BMW meer. Misschien een huidige 5 serie maar verder heb ik in geen enkel model interesse. De 3 serie vind ik wel ok zolang het geen M is. 2 serie leek me wel aardig maar irl gezien laatst, laat maar zitten… De rest ga ik niet eens uittypen. Kapotlelijk.

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      25 oktober 2022 om 20:33

      Ik ben het compleet met je eens, er zijn maar weinig bmw modellen die nog echt des BMW’s zijn. Naar mijn mening zijn alleen nog de 3, 4, 8 serie en x5 mooie BMW’s. Verder ziet het er allemaal uit als grote kitscherige troep die speciaal voor China is ontworpen (wat het waarschijnlijk ook is). BMW is gewoon helaas niet meer wat het geweest is. Ik hoop dat dit in de toekomst weer verandert, want ze kunnen zo veel beter.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        26 oktober 2022 om 07:25

        De autoverkopen, ook in Nederland, spreken jou opmerking over kitscherige troep die alleen voor China ontworpen is tegen.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          26 oktober 2022 om 09:13

          Ah vertel???

          Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      25 oktober 2022 om 22:06

      Eigenlijk alleen de 5 en 3 serie zien er nog goed uit idd, de rest ach laat maar

      Login om te reageren
    • Rhyo zegt

      26 oktober 2022 om 09:08

      De huidige Z4 vind ik misschien wel een van de mooiste BMW’s. Dit geldt ook voor de 4GC. Als je ergens geen interesse in hebt is het niet direct ‘kapotlelijk’. Ik heb namelijk ook geen interesse in een Z4.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 oktober 2022 om 10:15

        Ik heb er geen interesse in omdat ik ze kapotlelijk vind. Wellicht is het zo duidelijker.

        Login om te reageren
    • bmw2coupeeigenaar zegt

      26 oktober 2022 om 16:10

      Ik kan je de F22/F87 model nog wel aanraden, indien je van compacte / lichte BMW’s houdt.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 oktober 2022 om 16:21

        M’n stiefmoeder heeft een full options M235i cabrio. Fijne auto hoor, maar niet licht en voor mij beetje te krap voor alledag.

        Login om te reageren
  3. throwingstars zegt

    25 oktober 2022 om 20:13

    In de ogen van autoliefhebbers: ja
    In de ogen van autokopers: neen.

    Het zal mij worst wezen. Ik was een fan van het BMW van de jaren ’90 (ik heb er zelf eentje van die tijd) en de vroege jaren 2000, maar ergens in de jaren 2010 ben ik afgehaakt.

    Login om te reageren
  4. Mathy zegt

    25 oktober 2022 om 20:22

    BMW, de Duitse Honda.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      26 oktober 2022 om 07:06

      Alleen zijn Honda’s kwalitatief een heel klein beetje beter.

      Login om te reageren
  5. ericc zegt

    25 oktober 2022 om 20:23

    Als ik andere ontwerpen zie, is men bij vele constructeurs de weg kwijt!

    Login om te reageren
  6. SpiderIV zegt

    25 oktober 2022 om 20:23

    Volmondig JA

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    25 oktober 2022 om 20:24

    Ja

    Login om te reageren
  8. Jens zegt

    25 oktober 2022 om 20:24

    Ja.

    Login om te reageren
  9. Brol zegt

    25 oktober 2022 om 20:26

    Ja en een jaar geleden vertrok ik ook naar een ander merk, na 4 zeer fijne BMW’s.
    En na dat jaar heb ik daar nog altijd geen spijt van.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      26 oktober 2022 om 21:21

      Precies zo hier!
      BMW is niet enkel de weg kwijt, ze zijn ook het moeras ingereden en zinken sneller, dan een olifant zonder zwembandjes, af naar de kelder van automotive design.

      Login om te reageren
  10. audirs3 zegt

    25 oktober 2022 om 20:33

    Ja, zowel qua design als qua techniek (nog steeds geen dedicated EV platform, en ze trekken nog steeds aan een dood paard (waterstof)).

    Login om te reageren
  11. camber24 zegt

    25 oktober 2022 om 20:37

    Nee. Want het verkoopt. Ze zijn goed bezig met de i4, iX3, en iX. Het merk vernieuwt zich. Daarmee ga je tegen schenen schoppen, heilige huisjes soms. Doe je dat niet, dan eindig je zoals Alfa Romeo. Ouderwetse meuk die geen hond koopt. Maar hey, het is wel voor de liefhebber. Times are changing, ook BMW.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      25 oktober 2022 om 21:11

      Eens.. Heb me behoorlijk verast dat Alfa Romeo niet beter verkocht.. Ok.. De giulia kwam laat en de Stelvio ook en het interieur is niet zo goed als de Duitsers.. Maar de rijbeleving.. Damn.. Strakker dan de giulia wordt het niet.. En een Stelvio declaseert een Porsche Macan met gemak op rijdynamiek en gevoel.. Maar het is niet genoeg gebleken..
      De enkelen die hun hart durven te volgen genieten..

      BMW heeft door wat nodig is om goed te verkopen.. En winst te maken.. 1 serie met voorwielaandrijving (goedkoper en ze kopen ons toch wel op basis van o.a. imago).. “Heftige” (EV) modellen.. Het helpt de kopers wellicht bij de acceptatie dat ze (erg) veel geld hebben neergeteld.. Want wat ze hebben is daadwerkelijk “bijzonder” en blijft niet “onopgemerkt”.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        26 oktober 2022 om 05:58

        Hetgeen jij beschrijft bij wat BMW doet is ook logisch, maar dat kan ook met een ander design…

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 oktober 2022 om 21:27

      @camber24 Dat ben ik dus totaal niet met je eens. Alfa Romeo is een extreem voorbeeld dat zo eindigt omdat er vanuit Fiat elke twee weken een nieuwe roadmap verscheen en elk project minstens drie keer werd uitgesteld. En als de auto er dan is, is het een auto met Fiat-techniek, wat totaal niet past bij het premium karakter wat Alfa Romeo zou moeten hebben volgens datzelfde Fiat. Wat BMW doet is provoceren om het provoceren. Je hoeft niet per sé je hele designtaal het afvoerputje in te gooien. Mercedes en Audi laten zien dat je ook uitstekend kunt presteren met evolutie in plaats van revolutie. Maar als je dan toch voor die revolutie gaat, hoeft ook dat niet gepaard te gaan met extreem druk en extreem lelijk design. Dat hebben Volvo en Jaguar recent nog aangetoond.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      26 oktober 2022 om 00:25

      Dit is wat China wil, en die besteden goed geld aan die luxe Duitse premium wagens.

      Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      26 oktober 2022 om 01:22

      Helemaal mee eens.

      Login om te reageren
  12. HZW zegt

    25 oktober 2022 om 20:40

    Ja, al jaren.
    Het wordt steeds beroerder met het design, 7-serie, XM, Nieuwe M2, allemaal spuuglelijk.
    De M3 en M4 zijn nog wel te pruimen, zeker als je ziet waar ze daarna mee kwamen.

    Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    25 oktober 2022 om 20:40

    Ik treur nog altijd om modellen sls de 503 cabrio, de 3.3 CSL, de 323i Bauer als de 635 csi.

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      26 oktober 2022 om 05:16

      3.3 is 3.0 CSL en BAUR schrijf je zonder E.

      Login om te reageren
  14. volvoturbo zegt

    25 oktober 2022 om 20:44

    Ergens rond 2019 is het bergafwaarts gegaan met gigantische nieren en een design dat alle kanten in gaat… Ik rij voorlopig nog de E- en F-serie maar daarna weet ik t echt nog niet.

    Login om te reageren
  15. drdre1 zegt

    25 oktober 2022 om 20:50

    De designafdeling van BMW doet me nog het meeste denken aan een architect. Die weten ook vaak een gebouw te realiseren dat op zichzelf al lelijk is, niet past in z’n omgeving en/of enkel wordt gewaardeerd onder architecten omdat ze allemaal “exclusief” en “spraakmakend” willen zijn. En da’s op zich prima, maar het publiek vindt daar ook wat van. Dus, BMW, voor de vooruitgang van de mensheid en uit liefde voor het netvlies: doe er wat aan!

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      26 oktober 2022 om 07:29

      Als het alleen gewaardeerd zou worden door mensen met dezelfde voorkeur als de ontwerper dan zou het net zo veel verkocht worden als Alfa. BMW verkoopt goed, ondanks het design of door het design. Ze hoeven niet de oude doelgroep blij te maken. Ze willen auto’s verkopen, aan wie dan ook en zoveel mogelijk. Want dan maken ze winst. Het zal de familie quandt jeuken dat op internet mensen klagen over de grill.

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        26 oktober 2022 om 09:10

        Nee mensen rijden nog BMW(meestal lease) om te kunnen zeggen: ik rijd BMW…dat staat blijkbaar mooi. Mijn vrouw rijdt een Mercedes en het gebeurt echt dikwijls dat iemand (bv op een feestje) vraagt met wat rijdt u en ze zegt Mercedes dat de reactie precies is of we zijn steenrijk…

        Login om te reageren
  16. mustang750supersnake zegt

    25 oktober 2022 om 20:50

    je zou toch zeggen dat je met zo’n neus wel het juiste spoor weet te vinden……

    Login om te reageren
  17. bmwe46touring zegt

    25 oktober 2022 om 20:53

    Volmondig ja. Vooral op design/uiterlijk. Verandering in techniek is noodzakelijk. Ik snap best dat de 6 in lijn niet houdbaar is als aandrijflijn. Maar dan hoeft de auto toch niet spuuglelijk te worden?

    Login om te reageren
  18. bart1976 zegt

    25 oktober 2022 om 20:56

    Vrijwel elke nieuwe bmw wordt verguisd bij introductie (e60, compact, e65, F01, huidige 4 serie etc). Telkens weer went het snel en wordt het op den duur gewaardeerd. Zo hoort design ook te zijn. Uitdagend en het moet mensen uit hun comfort zone brengen. Je wilt namelijk niet continu alleen maar evolueren op iets bestaand. Nee, geen kodak voor bmw…..

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      26 oktober 2022 om 05:59

      Zoals een designer laatst al zei: design dat moet ‘groeien’ is gewoon slecht design.

      Login om te reageren
      • bart1976 zegt

        26 oktober 2022 om 08:46

        Het zegt meer over de persoon waarbij het moet groeien lijkt mij…

        Login om te reageren
  19. enrique zegt

    25 oktober 2022 om 20:56

    Het verbaast me wel dat deze auto’s zo goed verkopen ja. Maar blijkbaar zijn veel mensen het absoluut oneens met mij en dat mag. Ik ben een paar jaar geleden afgehaakt bij BMW, ze rijden vast nog leuk maar ik vind het werkelijk niet om aan te gluren.

    Ik denk niet dat het ze ook maar enigszins kan schelen wat ik van ze vind dus het heeft weinig zin haha.

    Login om te reageren
  20. petroldrinker zegt

    25 oktober 2022 om 21:00

    Blijft mij idd verbazen dat ze verkopen, ben zelf groot bmw (m) man, sinds het hebben van mn rbw bijna alleen maar M3’s gehad, maar geen haar op mn hoofd die een huidige generatie bmw gaat kopen, en binnen de bmw groep dat ik zit is er niemand met een huidig model, iedereen vind ze lelijk, dus ja ik blijf me verbazen dat ze verkopen, in mijn ogen zijn ze idd de weg kwijt…

    Login om te reageren
  21. MR zegt

    25 oktober 2022 om 21:06

    Volmondig ja… #double facepalm #hoofdschuddend

    Login om te reageren
  22. lexis zegt

    25 oktober 2022 om 21:06

    Ja ze zijn de weg al een tijdje kwijt. Maar voorlopig blijven de verkopen stand te houden. Vergeet niet dat deze merken vooral aan de leaserijder “verkopen” dus daar speelt een stuk prestige in mee en iedere 3 j toch een andere . Maar ben zelf particuliere bmw rijder, 4 serie f32. Maar met de beste wil van de wereld vind ik momenteel niets meer in de bmw showroom waar ik mijn zuur verdiende centen zou willen op stuk slaan. Met een beetje goede wil zou een 2 serie coupe (non M) nog kunnen maar eigenlijk ook een petjes mobiel geworden. De 3 serie, idd in sedan versie misschien nog de enige die nog het echte dna meedraagt. De touring’s en X modellen beetje fantasieloos maar wel de cash cows, waarschijnlijk goeie familie autos maar missen toch die wauwfaktor. 5 serie mja de volgende zal nog dichter aanleunen bij de 7. Nee ik zou dan nog eerder naar een mini gaan , echt nog autos met karakter. Maar ook daar lijken de nieuwe modellen die in pipeline zitten te breken met het verleden . Ik ben geen echte fanboy dus geen issues om elders te shoppen. Veel is marketing, onderscheid met andere merken toch allemaal niet meer zo onderscheidend of je moet voor de extreme versies gaan.

    Login om te reageren
  23. grandmasterb zegt

    25 oktober 2022 om 21:06

    De huidige X3 en X5 zien er prima uit, en de nieuwe X1 ook, zo ook de 2, 3 en 5 serie en de Z4 is gewoon erg fraai. De vorige 7 serie was mooier, maar de huidige valt best mee. Die elektrische modellen zien er wat minder uit.

    Ik vind juist dat ze bij mercedes de weg helemaal kwijt zijn, de SUV’s daar zijn saai en lelijk, de elektrische versies zijn helemaal verschrikkelijk, een soort mislukte Opels, totaal geen mercedes identiteit meer.

    Login om te reageren
  24. doublechevron65 zegt

    25 oktober 2022 om 21:07

    Julie lopen achter de realiteit aan, oftewel één stap naar voren en twee terug en het moet vooral “Spießig“ blijven. Het is een onderneming die gewoon geld moet verdienen en dat functioneert dus gewoon zo. Die aardappel vreters van Autoblog zal hen een rotzorg zijn. Tijden veranderen!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      26 oktober 2022 om 02:49

      Want verandering is per definitie goed? 🥴

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        26 oktober 2022 om 09:23

        Verandering is nooit en te nimmer goed in mijn ogen

        Login om te reageren
    • jje003 zegt

      26 oktober 2022 om 07:34

      JA! @doublechevron65, toch zie je vaak in de comments en in mijn omgeving dat echt trouwe bmw klanten er klaar mee zijn en na 20+ jaren loyaliteit toch overstappen op wat anders. Het verkoopt wellicht geweldig in China ofzo maar hier in het Midden Oosten hebben ze 2 dealers dicht gegooid, je ziet nauwelijks nieuwe modellen hier. Ik zet er toch mijn vraagtekens bij, zeker als China zo doorgaat en ze misschien binnen 5-10 jaar dezelfde sancties krijgen als Rusland, dan sta je toch mooi te kijken als merk die zich voornamelijk op die markt richt..

      Login om te reageren
  25. AMG zegt

    25 oktober 2022 om 21:13

    Ja

    Login om te reageren
  26. Edge zegt

    25 oktober 2022 om 21:17

    In één woord: Ja. Het lijkt wel alsof BMW gewoon geen idee meer heeft hoe je moderne, strakke auto’s neerzet met typische BMW-stijlkenmerken en daarom maar voor het hele extreme gaat, met wagens als de XM, iX en 7-serie tot gevolg.

    Login om te reageren
  27. romanzy zegt

    25 oktober 2022 om 21:17

    Wie is de schuldige: Adrian van Hooydonk of Domagoj Dukec ?

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      25 oktober 2022 om 21:42

      De koper

      Login om te reageren
    • avocado zegt

      26 oktober 2022 om 07:38

      De Rabobank

      Login om te reageren
  28. harrie zegt

    25 oktober 2022 om 21:35

    De volledige focus lag op China, dat was immers de nieuwe goudmijn. Werkte erg goed voor een tijd.
    Maar daar is de rek er inmiddels ook wel uit, en met de rap oplopende spanningen en deglobalisatie lijkt dat sowieso een risicovolle strategie.
    Ik wil BMW erg veel succes wensen met het terugwinnen van de westerse clientele.

    Login om te reageren
  29. Peter zegt

    25 oktober 2022 om 21:36

    Gelukkig word de 1 serie niet genoemd. Rij zelf een 128ti. Moet zeggen rijd prima ingetogen.

    Login om te reageren
  30. racerx zegt

    25 oktober 2022 om 21:41

    Ja, nogal. Ik ben een trouwe BMW rijder maar ik ben bang dat het na de G30 op gaat houden. Wat slaat mijn ooit zo favoriete merk de plank mis zeg, terwijl ik de E65 en E60 bij introductie mooie auto’s vond dus ik kan echt wel wat hebben. Maar niet alleen het design vind ik bagger, ook dat ze als eerste echte //M car na de M1 met een f*cking SUV komen… ik snap dat het verkoopt, maar dat vind ik dus echt ondergeschikt als het gaat om een ‘halo’ car. Nee, zowel het design als de merkwaarden zijn weg. Jammer.

    Login om te reageren
  31. watchhok zegt

    25 oktober 2022 om 21:43

    M3 Touring… mijn c63s estate gaat er na volgend jaar voor eruit.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      25 oktober 2022 om 21:56

      Clever man

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      26 oktober 2022 om 09:25

      San moet je haast volledig blind zijn dat je die grill kan aanzien dagelijks..

      Login om te reageren
  32. Neptukker zegt

    25 oktober 2022 om 21:51

    BMW is niet de weg kwijt, de consument is de weg kwijt! Er is in deze maatschappij blijkbaar zoveel wansmaak dat mensen hun zuurgedealde geld uitgeven aan deze lelijke hokken.

    Login om te reageren
  33. intimrasiert zegt

    25 oktober 2022 om 21:53

    Als er een (bij voorkeur diesel) 3 liter 6-in-lijn in zit wil ik wel een oogje of 2 dichtknijpen tot ik in de bestuurdersstoel zit en kan wegrijden. Ik zou zeggen gewoon in t zwart kopen dan vallen de gekke lijntjes niet meer zo op. Ik neem aan dat dit gekke designgedoe bij BMW wel over zal gaan. Na de E65 kwam immers ook de mooie F01 – na regen komt altijd zonneschijn.

    Login om te reageren
  34. alpina007 zegt

    25 oktober 2022 om 21:55

    i4 M50 en net de M760e besteld. Ik vind de 7 zonder M pakket niet moeders mooiste, maar zwart met M pakket wel fraai :-) en de i4 staat de neus mooi op (portimoa blauw)

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      26 oktober 2022 om 09:20

      Vind hem niet moeders mooiste…en toch bestellen😂😂😂 nog nooit een auto besteld die ik niet mooi vond(ook niet op leasing trouwens). U bevestigd het cliché dat mensen deze auto’s nog kopen omdat ze zogenaamd “premium” zijn..

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        26 oktober 2022 om 15:20

        Nee hoor, ik vind hem met M wel mooi. Ik kan gelukkig kopen wat ik wil, maar kan niet bij klanten komen met een Ferrari. En een 7 rijdt gewoon erg prettig

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      26 oktober 2022 om 09:27

      Jij bevestigd precies wat velen roepen, het maakt de kopers niet uit of ze hem mooi vinden, koopt hem puur op de badge…

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        26 oktober 2022 om 15:19

        Ik zeg met M pakket wel en zonder M pakket niet zo. Het rijdt gewoon erg fijn altijd en Alpina had even niks in de lineup

        Login om te reageren
  35. w0ut zegt

    25 oktober 2022 om 22:10

    Bij elk nieuw model van BMW schreeuwen de fans en journo’s moord en brand.
    Om het bij de introductie van het volgend model de hemel in te prijzen en vervolgens het nieuwe model af te branden.
    Heb het zien gebeuren bij E9x, F3x en G2x.

    Dikke kudo’s aan BMW om wat differentatie aan te brengen in hun line-up. Ook geen fan van al hun designs maar andere markten vragen het nu eenmaal, dat bewijzen de verkoopscijfers. Wij, the old continent, zullen het moeten ondergaan.

    Login om te reageren
  36. kniesoor zegt

    25 oktober 2022 om 22:10

    Kijkend naar omzet- en winstcijfers niet. Maar er is momenteel letterlijk niet één (vierwielige) BMW, behalve een M240i of M2 misschien, die ik serieus zou overwegen.

    Login om te reageren
  37. Rick-dos zegt

    25 oktober 2022 om 22:23

    Ik was altijd een BMW man maar er zijn nog maar weinig modellen die ik echt kan appreciëren. Ik moet zeggen dat ik de i4 nu al een paar keer zien rijden in het wild en dat valt zeker niet tegen. Maar al met al ben ik helemaal overgestapt op Porsche. Zijn misschien de enige auto’s die me nog echt wat doen.

    Dat gezegd hebbende is een andere vraag: Behaalt BMW recordverkopen? Als het antwoord ja is dan is BMW niet de weg kwijt maar heeft een andere markt weten aan te boren die niet de mijne is. En dat kan ook.

    Login om te reageren
  38. mc96 zegt

    25 oktober 2022 om 22:24

    Smaak is persoonlijk. Zelf vind ik dat BMW zeker niet de weg kwijt is. Modellen als de XM, de 7 serie en de nieuwe M2 kosten enige gewennig maar bevallen me daarna juist steeds meer. Zeker “in real life”. Ik vind juist de modellen van Mercedes de laatste tijd wat styling betreft nogal rommelig. Het design van Alfa is mooi maar het oogt, in mijn ogen, ook snel een beetje saai.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      26 oktober 2022 om 02:56

      Als je moet ‘wennen’ is het gewoon slecht design. Moest je ook wennen aan de Miura of F355 bijvoorbeeld?

      Login om te reageren
  39. etiennep zegt

    25 oktober 2022 om 22:32

    X5 , 8-serie, m3 en m5cs👍🏼

    Login om te reageren
  40. tjorque zegt

    25 oktober 2022 om 23:01

    BMW is veel meer kwijt dan “de weg”.

    – Ene hele schare autoliefhebbende fans…
    – Veel respect…
    – USP
    – het noorden
    – een gezonde bmi
    – sportiviteit

    Heel het EV gebeuren vind ik helemaal ok. Maar die lelijke opgehoogde hokken…
    Da’s echt een trieste evolutie. En zeker als je daar dan nog een M/// label op plakt.

    Login om te reageren
  41. roideshollandais zegt

    25 oktober 2022 om 23:02

    Voor BMW puristen is het antwoord waarschijnlijk “JA”. Maar een bedrijf moet verkopen (en liefst ook wat groeien). Dus als ze zulke wagens ontwikkelen, zal er wel een markt voor zijn.

    Plus, auto’s worden steeds generieker. Je moet wel iets anders doen wil je je onderscheiden.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      26 oktober 2022 om 03:02

      Jezelf onderscheiden kan ook op een iets minder protsige en proleteriger manier heur.

      Login om te reageren
  42. flyerbunch zegt

    25 oktober 2022 om 23:05

    Kort.. ja helaas..

    Login om te reageren
  43. mrtrex zegt

    25 oktober 2022 om 23:11

    De laatste twee jaar is er geen enkel model meer uitgekomen wat me aanspreekt. Altijd bmw fan geweest behalve van de e60 en e65, maar nu vind ik het vooral erg lelijk. Gelukkig rij ik tweedehands dus kan ik nog wel even vooruit, maar over een aantal jaar wordt het lastig. (Nu nog even sparen voor een f31 dus kan nog een tijdje)

    Login om te reageren
  44. rwdftw zegt

    25 oktober 2022 om 23:20

    Ja! Maar ze zijn niet de enigen.

    Ik ging al niet aan de kant voor een Active Tourer. Laat maar lekker op mijn Model 3 bumper kleven. Maar deze gedrochten mogen ook blijven plakken.

    Wel even de binnenspiegel wegdraaien, dan hoef ik ze in ieder geval niet te zien.

    Login om te reageren
  45. ghost zegt

    26 oktober 2022 om 00:20

    Iets met vraag uit China en wansmaak aldaar…

    Login om te reageren
  46. e36thuglife zegt

    26 oktober 2022 om 02:08

    Ja E36 was de beste en mooiste.

    Login om te reageren
  47. FB_100003908191927 zegt

    26 oktober 2022 om 06:44

    Het maakt voor BMW niet uit wat ze op de markt zetten want de meeste kopers zijn in te delen in 2 groepen.
    De koper die hem koopt omdat het een BMW is en ze altijd al BMW hebben gereden.
    De koper die hem koopt zodat alle buren zien dat hij/zij premium rijdt.
    Daarnaast schijnt er een derde groep aan het groeien te zijn en dat is de groep fervente BBQers die het fijn vinden altijd een BBQ rooster voorop de auto te hebben voor als ze weer eens wild doodgereden hebben.

    Login om te reageren
  48. mashell zegt

    26 oktober 2022 om 06:58

    Tja, BMW is een conservatief merk. Ze maken auto’s om bejaarden tussen hun appartement in München en hun buiten aan de Starnberger See te vervoeren. Daarom waren ze ook zo saai. Ik bedoel een BMW F10 heeft zo weinig design die is bijna onzichtbaar.
    Maar dat kan bijna niemand meer betalen, zowel een appartement in München als een buiten aan de Starnberger See. Daarom moest BMW ook wel nieuw klanten aanspreken. En dat doe je met karaktervol design.
    Nu heeft BMW meer design maar het is lang niet zo erg als Toyota en Lexus. Bij elke nieuwe BMW zoals de iX zie je de foto’s en denk je “dat durven ze toch niet op de markt te brengen”. Dan zie je de iX in het echt en valt het wel mee, daarna zie je een X5 en denk je “wat ouderwets”. Komt wel goed met BMW.

    Login om te reageren
    • drtim zegt

      26 oktober 2022 om 07:29

      Dus volgens jou staat meer vouwen/glimmers/opsmuk gelijk aan meer design? Naar mijn mening heeft goed design juist geen lijn teveel.

      En als ik een auto in het echt zie wil ik niet “dat het wel mee valt”, maar dat hij nóg mooier is dan op de foto.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 oktober 2022 om 09:36

        Kijk nou eens naar die iX. Die heeft helemaal niet veel vouwen, glimmers of opsmuk. Deze heeft een grote grille en kleine koplampen (iets wat Mercedes en Audi al jaren hebben) maar verder is de wagen erg glad. Je zit gewoon vast in het verleden, BMW mag zich van jou niet verder ontwikkelen, conservatief heet dat. Het is nu wennen omdat het meer uitgesproken is maar eigenlijk was het design bij BMW de afgelopen jaren juist heel erg mager.`
        Niet alles wat BMW nu doet is goed, de proporties van de nieuwe 7 zijn erg vreemd maar wagens waarover veel geklaagd wordt zoals de iX en de 4 serie zijn gewoon goede ontwerpen.

        Login om te reageren
        • drtim zegt

          26 oktober 2022 om 11:52

          De iX is inderdaad vrij glad, maar heeft het profiel van een uitgezakte peer. Dat is in mijn ogen het andere manco van hedendaags BMW design, de verhoudingen, de 7 serie zoals je zelf aangeeft voorop. De 4 serie is best te pruimen qua lijn, maar die snuit… Ik ben trouwens nooit een bmw liefhebber geweest, maar zie een trend van polariserende ontwerpen die voor mij de esthetische plank volledig misslaat.

          Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      26 oktober 2022 om 08:37

      “Nu heeft BMW meer design”

      Iedere auto heeft ‘design’. BMW heeft chronisch last van overdesign. Wellicht ben je daar abuis mee?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 oktober 2022 om 09:36

        Lexus en Toyota hebben overdesign, BMW eigenlijk niet.

        Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      26 oktober 2022 om 19:37

      Starnberger see 😍 my hometown

      Login om te reageren
  49. fastforward zegt

    26 oktober 2022 om 07:00

    De 3 serie gaat nog wel. De 4 serie is driekwart van achteren zwaar uit proportie. Fotogeniek zijn BMWs allang niet meer. In het echt valt het vaak mee.

    Login om te reageren
  50. porker zegt

    26 oktober 2022 om 07:22

    Jullie eigen artikel AB:

    BMW 7 Serie (G70) is helemaal officieel en stiekem best mooi
    Auteur: willeme, gepost 20 april 2022

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      26 oktober 2022 om 08:53

      @porker Heel soms loopt Stevie Wonder met ons mee op de redactie en die kent de inloggegevens van @willeme. En nu zie je wat daar van komt…

      Login om te reageren
  51. drtim zegt

    26 oktober 2022 om 07:25

    Ik vind van wel, met naast de XM ook een “eervolle” vermelding voor de iX. Wat een gedrochten.

    Zou het een gek idee zijn om een keuze te bieden uit twee bodykits/neuzen per model? Eén beheerste versie met kleine nieren en niet 2000 vouwen in de bumper en een versie die je netvlies verschroeit zoals de nieuwe 7.

    Ik zou wel eens willen weten welke versie dan beter verkoopt.

    Login om te reageren
  52. BMW 2275199 zegt

    26 oktober 2022 om 07:55

    Maak er een poll van zodat je percentages en aantallen stemmen direct kan zien. Wellicht creëer je momemtum, bouw je zeof de sneeuwbal en presenteer je dat aan de board.

    Login om te reageren
  53. roverbmwdriver zegt

    26 oktober 2022 om 08:41

    Persoonlijk denk ik dat BMW als autofabrikant niet de weg kwijt is, maar vanuit strategisch oogpunt een andere weg is ingeslagen, maar waar velen van ons veronderstelden waar het merk ooit voor stond bij al haar modellen: “Freude am Fahren”. De modellen van BMW uit de tijd van mijn E9 (1975) en E24 (1985) voldeden allen aan dit principe: strak design, gekoppeld aan heerlijke rijeigenschappen. Tegenwoordig maakt BMW voor elk wat wils en probeert zich met opvallende ontwerpen te onderscheiden. Dat is helaas ook niet altijd mijn smaak. Daarentegen heeft een rit in een i4 M50 zeer recent mij wel heel aangenaam verrast.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      26 oktober 2022 om 09:53

      Totdat je op de achterbank zit. Nogal krap. Zeker voor een EV. Met tunnel in het midden ook.

      Login om te reageren
      • roverbmwdriver zegt

        26 oktober 2022 om 10:35

        Ik zit het liefst zelf achter het stuur en in ieder geval nooit achterin. Veel krapper dan de 3.0CSi of M635CSi zal de i4 wel niet zijn, verwacht ik. Dat geldt overigens ook voor onze E64 Cabrio, de E46 Cabrio en de E82 hier.

        Login om te reageren
      • Hupke zegt

        26 oktober 2022 om 19:31

        De etron is anders ook geen ideale taxi.

        Login om te reageren
  54. heckblende zegt

    26 oktober 2022 om 09:13

    er is geen weg

    Login om te reageren
  55. LaCotse zegt

    26 oktober 2022 om 09:36

    Ach ja, lelijk is een relatief begrip. Als ik het aantal bizar lelijke auto’s zie op de snelweg wat wij als Nederlanders klaarblijkelijk ‘mooi’ vinden, zoals het hele oeuvre van Hyundai, Kia en Tesla, werkelijk geen één model dat van binnen en buiten top is, dan zal de designtaal van Bmw ook nog wel gaan wennen.

    Login om te reageren
  56. erics zegt

    26 oktober 2022 om 10:57

    Is BMW de weg kwijt?

    Vormgeving/design ? JA
    Techniek/futureproof ? NEE

    Login om te reageren
  57. cossiekiller zegt

    26 oktober 2022 om 13:58

    Als ze de weg kwijt zijn bij BMW, is dat dan omdat ze hun richtingaanwijzers niet gebruikt hebben? 🤔

    Login om te reageren
  58. okmer zegt

    26 oktober 2022 om 14:26

    Ja ze zijn enorm de weg kwijt als is de 5er het lot vooralsnog bespaard gebleven. Vraag met wel af wat de vervanger van mijn G31 zou moeten worden want een fatsoenlijke elektrische vervanger is er (nog) niet.

    Login om te reageren
  59. pier zegt

    26 oktober 2022 om 17:13

    Jazeker, waar een 5 serie of 8 serie me nog wel hebberig maakt, zijn de nieuwe 7 of alle elektrische varianten gewoon rijdende maandverbanden. Helaas, maar als het verkoopt heeft BMW gelijk.

    Login om te reageren
  60. mustang750supersnake zegt

    26 oktober 2022 om 18:59

    en wij vonden de bangle-butt al erg😢

    Login om te reageren
  61. Janus zegt

    26 oktober 2022 om 19:04

    Dan blijven jullie allemaal lekker in die China zooi en 13 in dozijn bakkies rijden. Lekker veilig, want de buurman vindt het ook mooi. Degenen met echt goede smaak weten een goed product wel te waarderen en rijden dan lekker steeds vaker exclusief. Ik ben blij dat ik niet in iedere file een kopie van mijn eigen auto tegenkom.

    Login om te reageren
  62. Hupke zegt

    26 oktober 2022 om 19:30

    BMW is supergoed bezig, maar de badge wordt gewoon te vaak op niet Bmw’s geplakt.
    De huidige 1, 2 (met uitzondering van de coupe) en de X-en zouden gewoon geen bmw badge mogen hebben.

    De nieuwe 2 coupe rijd super en zelfs de 4 cylinder is een plezier, de 3 (heeft dan wel 5 buitenmaten en 1 serie binnenmaten) heeft nog nooit zo goedkoop zakelijk zo’n snelle wagen aangeboden als de 330e (die stuurt dan weeral niet, maar de m340 kost een arm een been en een nier zakelijk). De 5 ziet er gewoon goed uit. De i4 is, als je hem kan krijgen gewoon een dagelijkse woon-werk m4 die zakelijk letterlijk pinda’s kost. Alleen de 7 is wat te chinees maar je kan niet alles hebben.

    Login om te reageren
  63. jensoffbutton zegt

    26 oktober 2022 om 22:08

    Ik denk dat het maar één reden heeft. Chinezen en arabieren pleasen. En ik denk dat een Mexicaan of een Braziliaan die op Bolsonaro stemt ook het nog altijd zou kopen.

    Kijk eens naar hun cultuur en designs. Alles grotesk, veel gouden randjes en smaakloosheden.
    Ik denk dat BMW zich minder zorgen maakt over de westerse liefhebber.

    Qua aantallen zullen die verkopen niet meer zo hoog zijn. De meeste BMW’s hier zijn ook lease/zakelijk en de bazen kijken dan eerder gewoon naar wat er op de bank staat, met weinig ziel en passie voor design.

    Login om te reageren
  64. Bert M3 zegt

    28 oktober 2022 om 13:19

    Ja, ze zijn bij de afrit de bocht uitgevlogen! (Op de Z4 na, die is toch echt wel gaaf)
    Rij nu een tesla model 3. Dat was heel lang de beste EV in dat segment, meest fun om te rijden. 100x beter als de duitse ‘concurenten’. Todat.. de BMW i4 kwam; super goeie fantastisch rijdende en voor grootste deel mooie EV. Behalve dan die idiote voorkant… Die is zo spuuglelijk dat ik toch weer een nieuwe T. ga bestellen (ook wel vanwege het sublieme laadnetwerk trouwens).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North