
Van welke nieuwe auto moet er volgens jou een cabrio verschijnen?
De meeste leuke auto’s zijn op z’n retour. Zeker de cabrio. Waar je vroeger voor allerlei dagelijkse hatchbacks ook een cabrio-variant had, is het aanbod tegenwoordig zeer mager. Geen Ford Focus CC, geen Peugeot 308 CC en noem ze allemaal maar op. De terechte vraag is vervolgens of je deze modellen ook echt mist, maar dat geheel terzijde.
In deze lezersvraag is het woord aan jou, van welke nieuwe auto moet er volgens jou een cabrio verschijnen? Ondergetekende mist de Audi RS5 Cabrio. Van de huidige RS5 heeft Audi alleen een coupé en Sportback uitgebracht. Wil je een cabrio, dan moet je voor de S5 gaan. De oude RS5 met V8 was er ook als cabrio te krijgen. Een veel te zware auto voor het echte ‘RS’-gevoel eigenlijk, maar het zag er wel tof uit.
Helemaal afgeschreven is de cabrio nog niet. Mercedes heef recent een nieuwe generatie van de SL geïntroduceerd. En Volkswagen heeft de T-Roc Cabrio bijvoorbeeld. Maar wat mag er volgens jou nog meer komen als je kijkt naar de huidige modellen op de markt?
Een cabrio op basis van de Audi RS3? Of de terugkeer van de Golf GTI Cabriolet? Een Opel Tigra Twin Top terugkeer op basis van de huidige generatie Corsa? Laat het weten in de comments!





Een Fiat Panda 4×4 cabriolet lijkt mij leuk voor het ultieme safari gevoel.
Jaaahhhh!!!!!
GT86?
Uiteraard. Plus van de Alpine.
Van een normale wagen een 308 of Astra…zoiets
De Subaru BRZ / Toyota GR86 natuurlijk. Atmosferisch, handgeschakeld, achterwielaandrijving. Een pure fun auto, nog leuker zonder dakkie.
Cabrio’s is echt iets Nederlands lijkt het wel, leuk voor in de zomer met je airco over de boulevard. In ‘warme’ landen heb je toch meer aan een auto met airco, zeker als je in de file ofzo staat. Maar vooruit: Panamera Turbo
Ben ik niet met je eens. Ik woon al jaren in the Caribbean en je zou eens moeten weten hoe lekker het is om ’s morgens en ’s avonds met een open dak te rijden, het hele jaar door…
Toch is het wel zo. De ‘cabriolet-dichtheid’ is sinds jaar en dag het grootste in Nederland en Engeland. Is ook een cultuur ding, ALS er een keer zo’n is willen wij ervan genieten. In Zuid Europa bijvoorbeeld is de zon maar lastig…
Groot gelijk, in de middag ook?
Maar als ik bijvoorbeeld in Spanje of Italië zou wonen en langere afstanden gemiddeld afleg over snelwegen, is een airco nuttiger.
De Polestar 1 mag men wel als Volvo C90 Cabrio op de markt brengen. Met minimaal een 5-cilinder graag.
Mercedes G-klasse cabrio. Die mis ik.
Bestaat al…..Heet Maybach G Landaulet maar is waarschijnlijk slechts als occasion te verkrijgen….
Het is zo jammer dat die dingen tonnen kosten. Geweldig die barbiejeeps. Mijn oude garagist heeft een pajero cabrio. Geen elektrisch dak, maar voor de rest ook prachtig. Enkel suzuki maakt nog een betaalbare met de jimny denk ik?
Ik lees net dat de jimny cabrio niet meer bestaat. Wat zonde.
Dan stem ik voor een Jimny cabrio!
Peugeot 308 maar dan met de proporties van de SR1 Concept. Voor mijn part elektrisch. Dan heb je de mooiste cabrio van het moment te pakken.
Mercedes G-klasse cabrio
Van een honda civic type r natuurlijk.. Belachelijk dat ie er nog niet is…
Giulia
Alfa romeo Q4. What else?
Welk type? Want Q4 is een Audi.. Of een Giulia Q (zonder V)
e-Legend prototype van Peugeot in cabrio. Dat zou absoluut prachtig zijn.
Het is niet zo dat ik zo’n auto persoonlijk heel erg mis, maar elektrische cabrio’s zijn een niche waar toch nog wel wat te halen moet zijn voor fabrikanten. Wie nu open elektrisch wil rijden is veroordeeld tot een tweedehands Tesla Roadster met uitneembaar dakpaneel (in mijn ogen daardoor geen cabriolet), een Fiat 500e (eveneens geen cabriolet, want de dakbogen blijven staan) of een Mercedes EQA met panoramadak. Tesla heeft weliswaar een nieuwe Roadster aangekondigd en het is ook aannemelijk dat de Maserati MC20 Folgore er als Cielo komt, maar echt concrete, bevestigde productieplannen voor elektrische cabrio’s zijn er nog niet. En al helemaal niet voor auto’s waarbij je geen anderhalf a twee ton budget moet hebben.
Ik denk dat er best een markt is voor betaalbare en bruikbare elektrische cabrio’s. Om dat concreet te vertalen naar auto’s die nu op de markt zijn, zou ik de ID.3 cabrio willen voorstellen. Een driedeurs versie met stoffen dak, volgens het recept van de Golf cabriolet in het verleden. Of een e-208 CC. Opel Tigra-e TwinTop. Dat soort meuk.
Maar los van eventuele elektrische cabrio’s zie ik een benzine 208CC en Tigra TwinTop ook wel zitten. Gewoon lekker betaalbaar, voor een of twee mille meer dan een vergelijkbaar uitgeruste 208 of Corsa topless kunnen rijden. De RS5 cabrio in het artikel is ook een goede. En hoewel het rijkelijk laat zou zijn en voor ons in Europa ook totaal niet relevant, vind ik het niet uitbrengen van een Dodge Challenger cabrio een gemiste kans. Zowel de Camaro als Mustang laten al generaties lang zien dat daar echt wel een markt voor is.
Inderdaad, een etron gt of taycan cabrio zou te slijten moeten zijn…
Mee eens.. degene die nu als eerste met een degelijke betaalbare EV cabrio uitkomt zal punten scoren imo.
Een Mazda MX5 elektrieke, ja het is vloeken in de kerk maar kan best leuk zijn
@lekkerlinksrijden: de aankomende MG Cyberster zou daar wel een goede voor zijn. Design is ook nog best leuk als we patenten mogen geloven.
Mini komt met een open Electric toch? Op basis van de Cooper SE dacht ik
Van de volgende generatie idd
Er bestaat ook nog een Smart Fortwo Electric als cabriolet.
Echter zou een 4 zitter elektrische cabriolet met een normale range (zoals Tesla, Ioniq 5 of EV6) en een gangbaar prijskaartje wel welkom zijn, sterker nog daar zou ik ook wel voor in de markt zijn…..
Lotus Emira. Soort van targa zoals bij de Elise.
Nissan GT-R
Deze idd
De nieuwe Suzuki Jimmy. Gewoon cabrio net als zijn voorgangers.
Raar dat die er inderdaad níet is, beetje als een gekrompen G klasse cabrio, zou zo leuk zijn!
Lotus Emira. Technisch zou het moeten kunnen (voorganger Evora is ook ooit ontworpen als cabrio, maar de coupé moest eerst verkocht worden, dat mislukte en daarna was er geen geld de cabrio te ontwikkelen…)
Ferrari Roma. Ik vind de Portofino gewoon niet mooi…
En YOLO: De Lamborghini Urus 😎👌
Audi S8
Een beetje rare eend in de bijt, maar ik denk dat een Mazda6 niet zou misstaan.
De Citroen AirCross op basis van de C5 was wel mooi.
En waren er eigenlijk al EV cabrio’s? Zal niet best zijn voor de range, maar misschien leuke niche voor Mercedes of zo…
Ik zou gaan voor de C5X, bijna net zo mooi als de DS
Dacia Logan
Eigenlijk wel grappig ja, maar waarom geen Sandero Stepway Cabrio bi-fuel?
Dan heb je echt bijna alle (betaalbare) klasses tegelijk….
Range Rover! Net als die in James Bond heel lang geleden. Man dat zou ik fantastisch vinden.
Alfa Giulia
Volvo C70 zou wel weer een mooie zijn. Vind de S/V60 een mooi gelijnde auto en heb de cabrio altijd een goede aanvulling gevonden.
Alpine A110
Volvo S60 😎
Een Dodge Challenger Hellcat Cabrio lijkt me wel wat.
Leuke vraag!
Eerste gedachte:
Een open i4 zou tof zijn.
Of een e-Mx5
Hier thuis hebben we een Z3, als opvolger zou de nooit gemaakte cabrio versie van de 156 coupe (ok, GT) gaaf zijn of een échte mini roadster a la een smart roadster: achterwiel aangedreven, klein, lekker sturend, vlot aanvoelend maar niet mega snel, zou ik leuk vinden!
Ja precies…iets elektrisch. Daar zijn er bijna geen van. Iets wat ook nog een beetje betaalbaar is. En een Taycan cabriolet lijkt me wel wat.
Defender 3 Deurs
Gezien de historie van die apparaat móet die er gewoon komen!
Suzuki Swift heeft ooit als prototype een cabrio gehad. Model 2005. https://gomotors.net/Suzuki/Suzuki-Swift-cabrio/photos.html?pic=3
Dat die nooit is gemaakt is idioot. En de Renault Zoë lijkt me ook een goede kandidaat.
De eerste Swift was er wel als cabrio en de huidige is ook in NL als 4×4; waarom niet allebei tegelijk?
Audi e-tron GT
Huidige Bmw 2 Serie!
Misschien gek, en er zal geen markt voor zijn, maar ik zou van de huidige heneratie Clio een cabrio willen. Gewoon zelfde design, strak, simpel en een tikkeltje sportief. Dat is niet een auto voor de massaverkoop maar wel eentje die je zou huren als je ergens op een mooi en warm eiland zou willen roadtrippen zonder dak.
Waar denk ik wel een markt voor is: een coupé en cabrio variant van de Volvo S90 en S60. De 90 als luxe coupé/cabrio om te touren door Toscane, de 60 als sportieve coupé/cabrio om de bergpassen te pakken. Van de 90 is natuurlijk de Polestar 1 gemaakt, dus een goede indicatie van wat kan is er al.
Een andere gekke gedachte is een Mercedes A-klasse cabrio, gezien de CLA en de A sedan zal er ook een markt zijn voor een dakloze babybenz.
Een ID3 cabrio lijkt me wel wat! Spirituele opvolger van de Golf Cabrio, maar dan zonder boodschappenmandje idee
In ons gezin hebben we een mx5 en een Opel Cascada. En ja, Nederland heeft een fantastisch cabrioklimaat. Zachte winters en de zomers nog niet zo heet dat ik niet open wil rijden. Per saldo rijden we dus meer open dan gesloten. Maar de toekomst is dus onzeker, want inderdaad, de cabrio sterft uit. Doe mij een mooie electrische cabrio op basis van de Peugeot 308 / Opel Astra. Met een beetje de stijl van de oude Pininfarina cabrios van Peugeot, de 304, de 306 maar vooral de 504. Heerlijk open touren in alle stilte. Het lijkt me zalig.
Nou ben ik het volledig met je eens dat open touren zalig is, maar “in alle stilte” omdat er een elektromotor in zit? Ik rij al jaren met veel plezier in een BMW 4 cabrio, maar als het dak open is hoor ik echt de motor niet boven het wind-en bandengeruis uit
Zonder twijfel: de Polestar 1
Ford transit.
VW e-up! Of iets anders klein en betaalbaars zou de weg wel opvrolijken.
GR Yaris
Een Ford fiesta st cabrio
Geen enkele auto. De wegligging, kofferbakruimte en vele andere dingen worden alleen maar minder. En er rijden toch alleen maar oude, lelijke, vaak kale patsers in die graag gezien wil worden.
Je hebt liefhebbers en patsers, maar dat geldt voor bijna alle mooie of bijzondere auto’s, tot aan een G-klasse toe. Laat je er niet door tegenhouden en ‘pats’ gewoon zelf niet!
De Audi RS6
Porsche 992 gt3 touring cabrio 🤤
Een Peugeot bipper. Gewoon omdat het kan.