Lezersvraag: wanneer overweeg jij elektrisch rijden?

Auteur: , 192 Reacties

Het lijkt erop dat we er vroeg of laat aan moeten geloven. De vraag is dus niet of, maar wanneer je gaat overstappen op een milieuvriendelijke auto.

Elektrisch rijden. Voor de één klinkt het nog heel ver weg en voor de ander is het nu al de normaalste zaak van de wereld. De ontwikkelingen gaan in rap tempo en emissievrij rijden zal stukje bij beetje betaalbaarder worden. Een aantrekkelijk prijskaartje in combinatie met een acceptabele actieradius maakt de overstap van een conventionele motor naar de batterij kleiner. Bovendien geniet je als EV-rijder -nu nog- van enkele voordeeltjes. Zo betaal je geen motorrijtuigenbelasting, om maar een voorbeeld te noemen.

Vandaag de dag is elektrisch rijden nog een dure bezigheid. Als ondernemer kun je voor een aantrekkelijk bedrag een Tesla rijden, maar dit is nu eenmaal per persoon verschillend. Jan de Consument moet het hebben van de betaalbare elektrische auto, maar zijn die er momenteel eigenlijk wel? De Renault Zoe, de Nissan Leaf, de VW e-Golf en de Kia Soul EV zijn op dit moment kanshebbers. Daarnaast lijkt de Ampera-e ook een aantrekkelijke EV te worden, maar wanneer we deze auto in Nederland kunnen verwachten? Kijkend naar het complete plaatje ben je tussen de 30 en de 40 mille kwijt. Kies je voor een constructie waar je bijvoorbeeld de batterij huurt dan ben je enkele duizenden euro’s goedkoper uit. Voor veel mensen is 30k echter een flinke smak geld en hierdoor is elektrisch rijden nog steeds een beetje onbereikbaar. Aan de andere kant bespaar je weer op andere kosten. Geen motorrijtuigenbelasting en een ouderwetse reparatie zit er ook niet in bij een batterijauto. Op termijn kan het dus zelfs geld schelen, maar ook hier is dit per persoon en situatie anders.

Tesla

Om af te trappen: ja, ik overweeg elektrisch te gaan rijden. Maar nu simpelweg nog niet. Vanaf de zijlijn volg ik de ontwikkelingen met grote interesse en ben benieuwd hoe auto’s zoals de Tesla Model 3 het gaan doen. Wanneer wel? Dat is lastig te zeggen. Wie een realistische actieradius wenst van 450 kilometer of meer moet momenteel de portemonnee trekken. Gelukkig gaan de ontwikkelingen snel en kunnen de kaarten over vijf jaar compleet anders op tafel liggen.

Wanneer overweeg jij elektrisch rijden?


Toon de resultaten

Loading ... Loading ...

Fotocredit: R8 e-tron via @porschepet, ladende Tesla’s via @stekkerkoning op Autojunk



192 reacties

Wanneer de actieradius gelijk is aan de huidige auto’s met verbrandingsmotor. Ik rij nu een auto waarmee ik 1000km op één tank van 45 liter haal.
@Original_Arnoud: tank je iedere dag?
@aarsgewei: Ik soms wel, mijn werkgebied is heel Nederland en ik woon niet per sé heel centraal. Het komt regelmatig voor dat ik voor een relatief kort overleg 300km enkele reis heb. Ik zou dus wel minimaal 700km praktijd (geen theoretische) range willen zien voor ik overstap. Voor de zakelijke km’s speelt emotie eigenlijk geen rol, daar zijn goede stoelen en een prettig te bedienen navi en opties die het rijden fijner maken belangrijker dan het geluid dat de auto maakt. Voor de hobbyauto is dat overigens een ander verhaal…
@griffendahl: kun je niet beter investeren in Skype of andere conference call oplossingen?
@fernie: Veel zaken die voor of na de formele call besproken hadden kunnen worden dragen vaak een stuk meer bij dan de call zelf.

Je gaat niet zonder goede reden zo een stuk op pad.
@griffendahl: ik denk vooral dat je werk een stuf efficienter kan. Nu verstook jij allemaal diesel (en dus uitstoot) om maar even een gesprekje te voeren.
@stfu: Dat lijkt op het eerste oog zeker zo, maar voor sommige overleggen is het gewoon belangrijk dat je op locatie zaken kan laten zien. Dingen die je via Skype, etc… niet kan doen. Wat ik dan ook vaak doe is dat soort afspraken combineren om de efficientie te verhogen, maar dan wordt een electrische auto alleen maar minder interessant helaas, want meer km’s en minder tijd om te laden…
@Original_Arnoud: ja dat zuinige maakt mij niet zo uit. Als het maar goed vooruit gaat en herrie maakt. Maar ik zag laatst wen Nederlander met zijn Tesla bij de grens van Zwitserland. Het kan blijkbaar dus echt (waarschijnlijk wil je niet weten hoe maar oke.) Maar stel dat je bijna moet bij laden en je komt in een flinke file terecht. Dan heb je toch echt een probleem? En een jerrycan met stroom daar heb ik nog niet van gehoord😜
@kennone: Kan waarschijnlijk gewoon in twee keer ‘tanken’
https://abetterrouteplanner.com/?destinations=Amsterdam%2C%20Netherlands%3B%3B%7CBasel%2C%20Switzerland%3B%3B&initial_soc=100&arrival_soc=10&charger_soc=10&charge_overhead=5&speed_factor=95&max_speed=34.72222222222222&typ_consumption=220&find_alts=false&allow_ferry=true&adjust_speed=true&longbreak_wps=&exclude_wps=&extra_chargers=&carmodel=sp100d
@wijsneus: 2keer tanken 2x Schnitzel of 2x Curry wurst om de tijd te doden.
1x Schnitzel en 1x curry wurst is ook gewoon een optie. Maar deze gerechten zijn berekend op basis van dat je gelijk aan de lader kan.
@kennone: een trip naar zuid Frankrijk (1500 km) duurt ongeveer 2 uur langer door het laden. Dus dat is prima te overzien. En laden in Frankrijk is met naast de tolweg bij hotels, en niet bij de in de vakantie bizar drukke pompstations.
@pramm: Druk pompstation sta je geen 2uur!
@dijan: met een Tesla sta je ook geen 2 uur. Never.
Hooguit 40 of 50 Minuten als je de batterij echt pompevol laad (wat zeer zelden nodig is). Meestal ben je met 20 a 30 minuten weer weg en dat is prima “blaas legen, bakkie koffie en benen strekken” tijd. Na ca. 3 uur rijden moet je er toch ff uit, de comfortabele stoelen ten spijt.

Je hebt een volledig verkeerd beeld van de huidige EV markt.

Er zijn intussen andere EV’s die ook genoeg bruikbare range hebben, maar het opladen duurt nog een eeuwigheit. Die hebben dat specifieke nadeel van EV’s niet opgelost. Tesla als enige wel. Daarom zie je mij in m’n Tesla door heel noord europa cruisen (zakelijk) en familie in NL bezoeken (ik woon in Zwitserland).
@kennone: Een file is helemaal geen probleem. Dan verbruikt een Tesla bijna niks.

Met een Tesla kun je gewoon op vakantie in West-Europa, zelfs naar de poolcirkel.
@fanboy: Moet je wel alle verwarming en airco en alles uitzetten…
@kennone: uh, een EV verbruikt amper wat energie als ie stilstaat he.. En je rijdt ‘m eigenlijk nooit leeg. Maar goed, je kan ook problemen zoeken natuurlijk die er in de praktijk niet zijn.
@kennone: niet bepaald, in een file gebruikt de Tesla nagenoeg geen stroom, ga je continu 140/150 trappen dan gaat het hard.
@occasiefapper: ja maar 140/150 vind ik niet trappen. Naar de vakantie bestemmingen rijd ik vaak 160/170 als het lekker rustig op de weg is. (Flitsers in frankrijk staan goed aan gegeven of zie je goed staan) als je heel die 1000km 100/120 gaat rijden zonder caravan val je toch in slaap?
@kennone: Een elektrische motor verbruikt niets, als hij in de file staat. Airco, lichten en radio natuurlijk wel.
@Original_Arnoud: wat voor auto rij je als ik vragen mag. Ik tank 60 liter voor 600 á 650 km.
@kimhung: 95 liter voor 400 á 450 km hier, en ja, dat is mijn daily..

Maar zoals mijn verbruik al suggereert zal ik voorlopig niet overwegen elektrisch te gaan rijden. Biobrandstoffen en bepaalde gassen sta ik open voor, zolang ze maar door een ottomotor verbrand worden.
@kimhung:
Seat Ibiza SW 1.2 TDi
En die 1000km haal ik ook niet iedere keer hoor. Maar 900km is prima te doen.
@original_arnoud: Ik rij 400km met 55 liter… verschil moet er zijn
Zolang mogelijk een echte auto uiteraard! Verschrikkelijk die elektrische auto’s, dat is mijn mening.
@danivdengel: de benzine/diesel auto gaat volgens mij kopiëren wat er met het paard is gebeurt: eerst had iedereen die vervoer nodig had zo’n paard nu hebben mensen er vooral hobby-matig nog één voor in het weekend. Wij zullen allemaal overgaan op elektrisch vervoer, maar in de garage zal bij sommige liefhebbers nog een auto met verbrandingsmotor staan voor de plezier ritjes op de vrije zaterdag en zondag.
@timobac: mooi verwoord! Voor zolang het mogelijk is…. zal zelf in ieder geval nog een mooie aanschaffen
@timobac: precies. En dan wordt de brandstof auto meer iets voor kleine meisjes en de cover van de Tina. Dan wil je als rechtgeaarde man er eigenlijk niet meer in gezien worden :-)
@danivdengel: ja verschrikkelijk die superieure aandrijflijn met sportwagenprestatie.
@stfu: Ligt eraan wat je onder superieur verstaat. Op dit moment vind ik de praktische bruikbaarheid enigszins te wensen over laten, ook is het financieel nog niet echt laagdrempelig (aanschaf). De auto’s die wel betaalbaar zijn, zijn geen fatsoenlijk alternatief voor mijn BMW 540i. Ik vind het gebrek aan versnellingen bij een elektronische aandrijving ook niet echt briljant…
@racerx: We hebben het toch over de AANDRIJFLIJN? De motor is superieur aan een brandstofmotor: koppel vanaf 0 toeren, geen versnellingen, geen trillen, geen vertraging en veel krachtiger.
@stfu: dat maakt het niet superieur, dat maakt het oersaai juist. Al die dingen die jij benoemd zijn juist de redenen om van de motor te houden zoals die is, om nog te zwijgen over het feit dat het zo stil is. Ik zal pas overstappen als het echt op geen enkele manier meer brandstof kan rijden
@racerx: En ineens rijdt iedereen hier een 540i? Je bent al de derde die dat ineens zegt.
Elektrisch rijden voor mensen die een vervoersmiddel zoeken, ik als autoliefhebber wil echt autorijden.
De EV en autonoom rijden zijn de doodsteek voor leuke autorijden.
@bofkont: Niet mee eens, als een elektrische auto gemeengoed is, is dit ook onder de leuke stuurmansauto’s. Autonoom rijden is daarentegen niet al te best voor het rijplezier, echter verwacht ik geen verbod op auto’s die niet autonoom rijden.
@bofkont: dat zeisen ‘we’ als autoliefhebbers jaren terug ook van zaken als automaten en elektronische hulpsystemen als ABS, ASR, etc. Écht auto rijden is in geen van de auto’s die nu te koop is het geval. Daarvoor moet je terug naar iets zonder bemoeiende systemen, een gaspedaal dat nog echt bepaald wanneer je motor toeren maakt ipv een computer.

Mbt het topic:
Zodra er een elektrische auto beschikbaar is waarmee ik mn zakelijke kilometers (vaak 400+ km op een dag) kan afleggen zonder dat het opladen mn vrijheid beperkt, kies ik er graag voor. Op lange stukken snelweg is rust aan boord het belangrijkste criterium.

Voor het weekend staat er dan nog wat leuks op benzine in de garage :)
@bofkont: Autonoom rijden staat los van een EV
@bassx: klopt maar het gaat bijna hand in hand .
@bofkont: Dat dacht ik eerst ook, maar mijn ervaring met elektrisch rijden (proefritjes, geen bezit) heeft mij geleerd dat een verbrandingsmotor niet een doorslaggevend element voor wel of niet leuk is. Zeker in vergelijking met de spaardieseltjes waar half in Nederland in rijdt. Of een Toyota Corolla bijvoorbeeld. Zo’n z4, of iets anders leuks, kan je voor de plezierritten prima behouden.
@yupyup: laten we het hopen 👍
@bofkont: wat is er leuk om in de file te staan of op een saaie snelweg te rijden?
Als ik de auto van de overheid krijg, ik geen wegenbelasting hoef te betalen en al het onderhoud wordt gedaan uit de zak van Jesse Klaver.
Voor mij belangrijk is een actieradius van effectief 500km op de snelweg. Voor de kortere ritten zijn er genoeg oplaadmogelijkheden, voor de langere ritten is voor mij maximaal 1 langdurige stop te verantwoorden (mbt de tijd), naast de obligatorische 2-uur intervallen natuurlijk.
@volvoxcseries: Dan is 300-400 km toch voldoende? De rest laad je bij in de 2 uur interval. De truck moet uiteindelijk zijn dat het cyclus niet vol-leeg-vol-leeg is, maar meer 90%-40%-70%-30% (en dan bij de langere stop weer richting de 90%)
Niet.
Niet, tenzij ze een manier verzinnen dat je geluid hoort en zelf kan roeren
@thimochand: cassettebandje?
@thimochand: ja ik mis al die 3 cilinder torretjes en diesel pruttelaars zo…
Zodra ik het geld beschikbaar heb om een Renault Zoe te kopen.
Heerlijk iedere dag 100km naar mijn werk zoeven.
Voor de weekends heb ik dan ander leuk spul thuis staan.
1 eoord; bijtelling.

Mn gti is er uit voor een gte, puur om die reden.
@stefje: dat is ook het enige

Rij ook een gte, verbruik op benzine is 3x ruk
Dreamon:

Emissievrij rijden bestaat niet
@ff40: maar het is wel mogelijk om fossiele brandstoffen zoveel mogelijk te mijden.
@timobac: maar niet door de huidige manier van elektrisch rijden
@uselessguy: ow… Vertel.
Ik rij elektrisch en heb een flink pakket zonnepanelen op het dak. Vermijd ik daarmee dan geen fossiele brandstoffen?
@pramm: tsja, ik kan wel gaan gooien met “alles wat verbruikt werd om jouw auto en je zonnepanelen te installeren”; maar eigenlijk heb jij het gewoon mooi voor elkaar zo!

Als ik het geld ervoor had deed ik het ook zo, en voor de plezierritjes m’n fijne handgeschakelde 6 in lijn ernaast.
Zodra die dingen niet alleen rechtuit hard gaan neem ik er een.
@sracert: wedstrijdje doen tegen mij en m’n Tesla op een bochtig parcours? Misschien heb je de test van een snelle A7 vs Tesla niet gezien maar de Tesla was sneller op het circuit.
Zolang ik 1000 kilometer kan halen en binnen een kwartier een volle accu heb. Alleen dan. Maar het liefste zweer ik trouw aan de benzine.
@vonklausenburg: helemaal eens want:
– we rijden dagelijks 1000 km.
– we gaan 2x per week op vakantie naar zuid Frankrijk en Spanje.
– die 1000 km kan je het beste zonder enige stop direct afleggen
– het opladen gedurende de nacht en vervolgens een range van 400 a 450 km is ruim onvoldoende om de dagelijkse ritten te doen.
– in 30 minuten weer 300 km bij geladen waarmee je dus weer 2 1/2 uur kan rijden is ruim onvoldoende.
@pramm: 2 keer per week op vakantie? zit ik met de familie brinkmeier te praten?
@vonklausenburg: kansloos. Als je elke dag thuis voor bijna niks zou kunnen tanken had je dit nooit gezegd.
Nieuwe auto’s zijn duur, maar bij tweedehands elektrische auto’s heb je weer het probleem dat je niet weet hoe lang de accu nog mee kan. Los daarvan zou ik vandaag nog een elektrische auto willen hebben voor de boodschappen en zo. Zo lang ik er maar een lekkere auto met benzinemotor naast mag houden voor de plezierritjes ;-)
@perry_snijders: kijk eens naar een 2e hands Zoe op autoscout, heel weinig km op de teller en rond de 10.000 euro.
Ok praktijk 130-160km maar daar komen heel veel mensen dagelijks mee weg. Het schijnt dat de accu voor ongeveer 3500 euro geupgrade kan worden later dit jaar en je betaald accuhuur maar dat weegt op tegen de vrijstelling van wegenbelasting en het risico van een kapotte accu ligt bij Renault.
@kobus1967: 130 kilometer minimaal? Maak daar in de koude wintermaanden gerust 100 van. De zoe laat helaas nogal wat te wensen over (er staat er hier 1 voor de deur). Die upgrade waar u over schrijft is ons ook voorgehouden en zou vanaf maart jongstleden erin kunnen worden gezet. Dat gaat dus niet door vanwege de balans in de auto en iets met de RDW. Voor een grotere range moet er dus helaas een een compleet nieuwe worden aangeschaft.
@kobus1967: Ik begon vol enthousiasme die elektrische Renaults te zoeken, maar op het eind zat ik toch weer gewoon E30’s te bekijken. Sorry, man.
@perry_snijders: 💪💪💪
@perry_snijders: 12 tot 15 jaar. Rijden al Tesla’s rond met 300.000 km rond. Een brandstofauto takelt sneller af met meer kosten.
Het zit er helaas gewoon aan te komen. Voor transport van A naar B dan maar een keer overstappen op elektrisch. Maar dan wel als 1000 km overbrugd kan worden inclusief 1500 kg aanhangergewicht. Anderhalf uur tijd aan stops onderweg toegestaan. Voor echt lekker sturen van A naar B nog de V8 opentrappen. Desnoods neem ik die mee op de aanhanger achter dat elektrohok.
Lage of geen houderschapsbelasting is, zodra elektrohokken gemeengoed zijn, waarschijnlijk niet meer aan de orde. De staat blijft bewegingen van mensen een lekkere melkkoe vinden.
Als ik de leeftijd bereik dat mijn kinderen mij een e-bike kado geven.
Min 500km actieradius, laden in max 10 min, nieuwprijs max 30k.
@dutchdriftking: waarom heb ik er dan nooit last van? Stap uit je oude patroon.
Zodra BMW zegt dat ik moet overstappen. Of totdat de maatschappij bepaald dat het hip en trendy is om elektrisch te rijden. Tot die tijd niet want ik laat me niet de wet voorschrijven door die linkse hippie stinkende geitenwollen sokken dragers!

…..
….wacht….
@Rick-dos: mijn bmw 540i zegt mij niet overstappen, maar 300 km op volle tank in de stad is ook niet echt te doen, als ik overga op electrisch rijden dan zou een i8 wel mooi zijn maar goed, niet betaalbaar voor mij
@isobmw: De I8 is een serieus mooi auto. Nu nog wachten op de volledig elektrische variant.
@pomoek: En 1 die heel blijft…
Zodra ik een huis heb met eigen oprit, ik zelf duurzame energie kan opwekken dmv bijvoorbeeld zonnepanelen, maar deze energie ook kan opslaan omdat ik overdag weg ben met de auto. Actieradius zit wel goed tegenwoordig. Wat sneller laden zou voor reizen langer dan +/- 300km zou ook welkom zijn. Daarbij moet het natuurlijk niet exorbitant duur zijn. Zodra het kan op deze voorwaarden: Graag zelfs!
We hebben:

Milieu industrie
Asiel industrie

Alleen maar om de werkenden een lege portomonnee te bezorgen
@ff40: ga eens wat verstand laten groeien
Nieuwprijs , actieradius, model. Denk dat nog wel een paar jaar zal duren om deze 3 punten waar te maken.
Een gemengde actieradius (stad – buitenwegen) van 950 – 1000 km zoals mijn huidig wagen.

En een oplaadtijd van ongeveer 20-30 minuten.
Als ze de auto’s er mooier uitlaten zien als een tesla of een kots lelijke i3 of hokkige pruis
Wanneer Pasen en Pinksteren op één dag vallen..
Ik rij voornamelijk in en om de stad. Ik vind het dan ook zonde om veel geld aan de auto uit te geven.

Wanneer er voor een kleine prijs tweedehands elektrische auto’s beschikbaar komen wil ik overstappen.

De emotie van een 1.3 68pk motor is overweldigend, maar kan ik we missen.
Zodra ik een effectieve actieradius van tenminste 500km kan halen en het opladen niet meer dan 10 minuten in beslag neemt. Bakkie koffie tijdens het laden en weer door.

Daarbij moet de overheid inzien dat ik niet twee auto’s tegelijk kan rijden en een auto voor het weekend dus ook daadwerkelijk een auto voor het weekend is. Tegemoetkoming in een fun auto die ik maar weinig rijd is belangrijk.
Ik heb hier geantwoord dat ik liever zo lang mogelijk met een echte auto wil rondrijden, maar bij nader inzien toch liefst zo rap mogelijk als het betaalbaar is, waarom?
Mijn vriendin begint te roepen naast mij als ze mijn motor wat in toeren hoort gaan… als ik puur op koppel (400Nm) accelereer is ze stillekes :)
@Volvo_440_turbo: ik zou m’n vriendin dan gewoon ff opvoeden… lijkt me effectiever..
Wanneer fabrikanten afstappen van die hopeloze accu’s.
@robert110: trapauto?
Als er een oem electroupgrade komt voor m’n f11
Dat is heel simpel… zodra er hetzelfde geluid uit de uitlaat komt als bij een BMW M2!
@venividivici: er is geen uitlaat?
Mercedes kan wel vier luidsprekers regelen met een chromen randje rondom…
@Onehp: dan kun je beter naar Porsche gaan die past dit momenteel al toe omdat het anders gewoon nergems naar klinkt in. Daar heeft Mercedes (amg) geen last van…
Als het voordeliger en minstens even praktisch is.
Wanneer de actieradius vergelijkbaar is met dat van een diesel en het opladen binnen een acceptabele tijd kan (10 min?). Dan wordt het pas écht interessant! Daarnaast is het ook handig als er een aanhanger oid achter kan….
Hopelijk nooit… Het idee dat ik nooit meer van mijn 5 en 6 in lijn kan genieten lijkt mij vreselijk. Geluid is voor mij één van de belangrijkste belevingen​ van het autorijden.
@maxidyne: precies! Ik krijg ook geen genoeg van mijn 540i, zuipt veel maar goed moet je voor over hebben
@maxidyne: ik mis het totaal niet.
Pas als ik voor minder dan 10k een auto kan kopen waarmee ik aan een stuk 600km kan rijden (elke twee uur 3 minuten pispauze) en dat tamelijk vlot kan rekken tot 900km kan ik het overwegen. Tot die tijd is het domweg niet mogelijk voor mij want dergelijke ritten is soms mijn woonwerk verkeer.

Maar eigenlijk wil ik pas over als het echt niet meer te betalen is om met olieverbrander te rijden.
@lekbak: 10k? En dan gaat er wat stuk en dan nog es 10k moeten dokken? T zijn nog geen standaard monteurs die ermee overweg kunnen, laat staan dat we het zelf kunnen. 2-3k komt eerder (aanschaf) en dan hou ik wel een potje voor als er wat kapot gaat.
@peug206: als ik een auto koop voor 10k dan heb ik echt nog een flinke pot met geld achter de hand. Maar tegen de tijd dat het voor mij reëel is dan is een elektrische auto gewoon doorsnee. Dan zijn de reparaties bekend en zijn er gewoon monteurs die dingen kunnen.
Ik wacht op de model 3 en als die me nog te duur is koop ik tzt een Model S die zakken dan mooi in prijs
Simpel: ik zal het overwegen zodra ik gedwongen word.

Zodra het wettelijk verboden wordt om met een brandstofmotor te rijden

Of

Zodra het aanzienlijk duurder is om met een brandstofmotor te rijden.


Echt man, waar blijft die waterstof toch??
@benvan: waterstof is slechts een andere manier om de electrische energie op te slaan. Een duurdere en minder efficiënte manier, schijnt. Tankt wel sneller maar dat wordt vast wel opgelost bij batterijen..
@onehp: ook waterstofauto’s hebben een flinke bufferaccu omdat de omzetting van waterstof naar electra geleidelijk gaat en niet versneld als je optrekt en meer vermogen vraagt.
@benvan: waterstof? Pas als wijzelf in de kringloop zitten.
Voor m’n daily; zo lang de range niet interessant is en opladen zo lang duurt stap ik niet over. Voor de fun: niet, per definitie niet, dan wil ik die 4/5/6/8/veel cilinders voorin horen brullen
Heb Zoe voor meeste woon-werkverkeer en korte stukjes en de S7 voor al het andere ( en voor de smile on my face). Zoe wordt bijna uitsluitend geladen voa de zonnepanelen en is echt perfect voor in de stad en die 45 heen en 45 terug naar kantoor. In de spits kun je toch niet snel dus ideale mix op de manier. Ook grappig hoe mijn rijgedrag 180 graden keert bij het overstappen van Zoe naar S7 :-)
@lebeaunl: Ik vind de S7 EDGE toch mooier
Onlangs voor het eerst elektrisch kunnen rijden in een Tesla. Het vermogen heb je echt niet nodig, is leuk voor even en al die gadgets ook, maar in de basis is elektrisch rijden gewoon heel erg lekker. Het is stil, comfortabel en goed koppel. Bereik was ook prima, mag wat meer zijn, maar voor woon- werk verkeer zou ik zo overstappen, direct! Voor de weekenden, vakanties e.d. heb ik mijn klassiekers wel om van te genieten! Sterker nog, ik ben nu regelmatig aan het kijken welke auto’s er zijn en wat ze kosten. Nog even sparen…
Nog een paar jaar, omdat er dan meer valt te kiezen en de accu’s beter zijn en sneller kunnen laden. Maar ik ben er zeker mee bezig voor het dagelijks vervoer. En daarbij, waarom niet. Wij ademen zelf ook die fijnstoffen in en daar wordt niemand beter van. Als ik dan op mijn vrije dagen een keer een pret tot mag maken is deze jongen blij
@lekkerlinksrijden: tot is tocht
Zodra die dingen voor 2000€ te koop zijn. En dan alleen voor het woon-werk, alle andere pak ik toch de benzineslurpende auto..
Wanneer? Geen idee…
Zo lang mogelijk niet in ieder geval.
Nou, als het wat goedkoper wordt zou ik er toch zeker een overwegen. Ideaal voor dagelijks huis/werk vervoer. Stil, geen transmissie en dan ’s nachts aan de lader.
Ach, elektrisch rijden is zo slecht nog niet maar ik heb een aantal wensen en kanttekeningen. Allereerst rij ik nu een 4pers cabrio, daarvan is er nog geen elektrisch, laat staan een tweedehands. Daar wringt de tweede schoen, tweedehands elektrisch wil niemand hebben, hoe zit het met de restwaarde na bv 6 of 10 jaar? Tot slot, op één tank benzine rij ik 850km, heerlijk is dat en ik zie de te hard rijders op de peage in Frankrijk vaak terug omdat ze moeten vaker tanken. Kortom, afwachten maar, de nieuwe Toyota C-HR hybride (is wel geen elektrisch) is een goede stap in de richting, ik vind het een leuk en praktisch model zowaar)

Wie weet als lijkwagen… Om die groene rakkers tenminste een keertje hun zin te laten krijgen. Heb ik der iig geen last meer van,
Simpel; als tanken net zo geregeld is (tijd & locstir) als bij fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden lijkt me wat betreft het vermogen & koppel heerlijk en de uitgebreide mogelijkheden voor de designers spreekt me ook erg aan. Aan de actieradius van een amera-e heb ik genoeg, maar ik wil niet afhankelijk zijn van laadstations en lang wachten.
@tkoote: *locatie, typen op een telefoon blijft lastig…
range min 700km, 500km kan laden in 15minuten, overal voldoende snelle oplaadpunten zijn en de wagen max 10.000 euro extra kost.
Ik ben welliswaar nog jong, maar net zo ‘ouderwets’ als velen hier en kan na-tuur-lijk net zo genieten van een V8 als menig mede autobloglezer.

Ik moest voornamelijk door het suffe imago (vooral gecreerd door de prius) niet zo veel hebben van hybrides en in eerste instantie ook niet van vol-elektrisch.

Mijn vader rijdt sinds oktober elektrisch en ik moet zeggen dat het fantastisch rijdt. Het feit dat de auto los van de banden en de speakers binnen geen geluid maakt vergeet je heel erg snel doordat eigenlijk de hele beleving anders is. Alles verloopt zo vloeiend en soepel dat ik het persoonlijk moeilijk met elkaar kan vergelijken. (Elektrisch – niet elektrisch)

Daarnaast heeft een elektrische auto natuurlijk een andere range. Dus van A naar B moet wel eens met een ommetje of je moet er iets langer voor uittrekken. Binnen Nederland heb je in de meeste gevallen genoeg accu voor een retourtje en bij een langere reis ga je wat uitgreider lunchen dan normaal. (Waardoor het in de die gevallen duurder is dan een volle tank benzine of diesel) maar eten moet je toch. Daardoor kom je wel uitgerust aan op bestemming. Oke, 200+ op de autobahn is niet echt ideaal.

Ik persoonlijk zou het erg jammer vinden als de verbrandingsmotoren helemaal zouden verdwijnen en zou het zelf ook nog willen blijven rijden. Maar ik denk(!) dat menig anti-elektrisch lezer hier van mening veranderd als ze het eens ervaren hebben. (Los van het hele kosten plaatje)
Ik als autoliefhebber ben zakelijk met m’n timmerbedrijfje overgestapt van de stinkende,vervuilende, trage herrie makende, ruime met trekhaak dieselbus naar de Nissan E NV200 elektrische bus.
Er zitten voor en nadelen aan (neem contact met me op als je details wilt weten) maar nooit en nooit meer stap ik terug.
Ik rij super goedkoop (3 cent p/km als ik geen 30 zonnepanelen zou hebben, rij nu dus virtueel gratis) t busje “trekt” als een malloot en heeft een super wegligging, daarbij is het natuurlijk heerlijk stil in de cabine. Alles zit er op en aan, denk aan stoelverwarming, stuurverwarming, navigatie, carkit, cruise control, bluetoothverbinding met je foon enz enz.
Ik heb deze bus 2e hands aangeschaft onder de €20000, da is wat geld, maar betaal GEEN wegenbelasting en rij virtueel gratis, alleen voor €70,- all risk verzekerd.
Neem van mij aan (als je niet verder dan circa 70km woon-werkverkeer hebt) dat als je er aan begint…. je niet meer terug wilt. Daarbij bespaar je ook nog eens de aarde voor je nageslacht.
Gegroet, v/d Neut timmerwerken
@env200: je noemt de trekhaak specifiek als onderdeel van je vorige bus. Heeft deze geen rukpukkel dan?

Ik heb me trouwens jaren geleden al afgevraagd waarom er geen elektrische busjes waren. Ik woon in een zeer ondernemend dorpje met in elke straat wel een klus, timmer of aannemersbedrijf en zelfs met zoveel van die bedrijfjes werken ze allemaal eigenlijk binnen een straal van 50km. Alleen de spackspuiters (we hebben een straatje van 200 meter met alleen al 3 spackspuiters) rijden letterlijk het hele land af.
@lekbak: afgaande op de stroom aan witte busjes dat elke ochtend vertrekt uit dat dorp, kan het niet anders dan dat je in Volendam woont.
@Dizono: neh, wij kunnen niet zingen. Van elke vijf adressen in dit dorpje is er één waar een bedrijf geregistreerd staat. Best een goed gemiddelde voor een dorpje zonder bedrijventerrein lijkt me.
Tjah, moeilijke vraag.

Ik zou graag elektrisch rijden, omwille van het milieu. (De groene stroom hier in huis is echte groene stroom van ecopower)
Maar: ik rij amper met de wagen, omdat ik een verplaatsing alleen, veel beter met de motor kan. Scheelt dagelijks tot 1 uur tijd en ik draag niet bij aan het fileprobleem.

Ok, waarom dan niet elektrisch motorrijden: prijs & actieradius. Ik heb momenteel nog niet genoeg omzet en zekerheden om de aanschaf van een degelijke e-motor financieel te verantwoorden, bovendien lijkt het me moeilijk om de grotere verplaatsingen mee te doen.

Twee motoren dan? Ja graag, maar dat zit er nu nog niet in. Wie weet later wel… benzine voor de afstanden en voor de rijbelleving… elektro voor de korte zakelijke afstanden perfect!

Terug naar de elektrische auto. Dilemma! 75% van de verplaatsingen zijn kort, tot beschamend kort. Dus elektrisch rijden is IDEAAL. Maar…
Wil je 40k€ investeren voor max 10000km per jaar, waarvan 2500 vakantiekm’s eigenlijk erg onpraktisch worden? Mmmh? Ik weet het zo nog niet…

Oplossing (mijn idee van een oplossing): (bagage)aanhangwagen / sleurhut / campingcar met range extender op biobrandstof / duurzame brandstof. Desnoods in een huurformule…
Dan… is elektrisch rijden voor mij helemaal de oplossing.

Dikke brandstofslurpers zijn leuk, maar mogen voor mij gerust iets worden als occasioneel tussendoortje, niet als hoofddieet…
Grappig voor vele is de grens van 500km actieradius. Zou het voor mij ook zijn. En dezelfde prijs als een benzine versie. Kan allemaal niet lang mee duren. Eigenlijk is het er al (Tesla) maar die zijn te duur.
@thomasthomas: maar heb je de kosten per km wel eens berekend als stroom tov brandstof?
Met daarnaast je gebruiksduur, onderhoudsbesparing (niet 0, maar minder) en overige vaste lasten als MRB en BPM (icm nieuwprijs)?
Die meerprijs investering is naar mijn mening en ervaring een slecht excuses…

Let wel, hier boven is puur rationeel ;-)
Zodra ik dat kan betalen. Enkele reis naar mijn werk is 106km, dus een NEDC-range van 300km is goed genoeg. Voor alle andere ritje heb ik dan wel een hobby auto op benzina.
Anderhalf jaar geleden.
@mlut: baas
Al dat gezeur over range. Had een e46 m3. Range van nog geen 450 km. En iedereen hier op Autoblog wil zo’n ding!
@aikon1694: en als de tank leeg was kon je na 5 minuten weer 450km. En dat kon die auto langer volhouden dan jij.

Het is heel simpel en ook tamelijk zwart-wit. Een ev moet een range hebben zo groot als de langste rit die je ermee denkt te maken. Een auto is namelijk te duur om voor 90% van de ritten geschikt te zijn. Hij moet voor 100% van de ritten geschikt zijn. En met moeten bedoel ik moeten.

Vandaar dan iedereen begint over zo’n 500km range. Blijkbaar ziet men dat als de langste aaneengesloten rit die men van plan is te maken.
@aikon1694: haha, ik niet maar ik ken het probleem.
Wanneer je 0-100 in 1 sec. kan halen.
Ik zal pas elektrisch gaan rijden wanneer het voor mij financieel en voor het plezier aantrekkelijk is. En ik heb het idee dat dat nog best lang kan duren. Ik ben veel onderweg, ik maak gemiddeld 75.000 kilometer per jaar en voorlopig zie ik mijzelf dat niet doen in een elektrische auto. Mijn 525D met ruim 3 ton op de klok loopt echt nog als een zonnetje, doet nog steeds 1 op 15, schakelt nog kakelvers over en terug en elke keer brengt hij me in comfort en gemakzucht van A naar B. Wat een heerlijke diesel blijf ik dat vinden. Geen elektrische auto die daar tegen op kan wat mij betreft.
Ik kijk toch weg vreemd op vanwege de veelal bijzondere term; actieradius en tanken.

Ja, natuurlijk doet dat er toe als je rondrijdt. Maar gaan jullie allemaal in de toekomst dan stroom tanken bij het tankstation, welke voorheen diesel en andere peut zich liet bedienen? Ik kom op zulke plaatsen liever dan niet meer…

Denk eens dieper na; je tankstation heb je; aan je voordeur beschikbaar, op de parkeerplaats bij je werk, bij het bejaardenhuis tijdens het bezoek bij je grootouders, bij de voetbalclub op de parkeerplaats, in de parkeergarage, ga zo maar door.

Na een rit, laad je je auto weer vol. Tankstations ohne ende! Waarom zou je nog aan het woord tankstation denken? Laadpunt; zoveel mogelijk plekken en toekomstig zelfs zonder kabels mogelijk!

Ik rijdt dan momenteel een PHEV, maar volledig elektrisch gaat mogelijk pas binnen 2 a 3 jaar gebeuren. Ik wacht nog ff op Jesse z’n belastingverplichting op de bpm, bijtelling en laadpunt infra verbetering (doemdenken, my bad). Dan maak ik m’n keuze wel. Maar een volledig elektrische auto met een actieradius van min.150km range icm volledige belasting als vereiste, das nog ff hopen op de technische verbetering van de autofabrikanten. Dan ben ik over. Dan zowel privé als zakelijk.
@v60germany:

Je ziet alleen wel een gigantisch probleem over het hoofd. De enige manier waarop dat idee gaat werken is als elke (ja ELKE) parkeerplaats in nederland een laadpaal krijgt. Dat is een gigantische en praktisch onhaalbare investering. Maar wel de enige manier waarop dat gaat werken. Niemand gaat verlengsnoeren uitrollen, maar we willen allemaal opladen. En jij weet net zo goed als ik dat auto’s verplaatsen niet gaat werken. Mag je om half 12 nog even in je pyjama naar buiten om de auto te verplaatsen, want de buurman wil ook graag aan de stekker.

Nee dan denk ik dat mensen juist veel te beperkt denken. Autonoom rijden komt er aan, en snel. Dus ik gok dat autobezit eerder gaat verdwijnen. Zelf rijden wordt uiteindelijk gewoon verboden, en je koopt mobiliteit. Dus je geeft aan in een of andere app dat je morgenochtend om half 9 op je werk wil zijn. Een vlootauto komt je dan op een gezette tijd ophalen, en afhankelijk van hoeveel je voor de rit betaald zit je alleen of met meerdere in de auto.
Als die vlootauto leeg raakt wordt zijn schema afgewisseld door de volgende auto en rijdt deze terug naar het depot om te herladen (of accu te wisselen, of …).

Ineens heb je geen parkeerplekken meer nodig in al die woonwijken, geen laadpalen, geen onkosten, wegenbelasting, verzekering, geen korte lontjes, geen verkeersborden, geen stoplichten etc. Alles kan “onzichtbaar” en geautomatiseerd. En ja, deze tijd gaat komen…
@timberleek: ook hier weer omdenken.

https://www.elaad.nl/nieuws/elaadnl-doet-mee-aan-proef-met-inductieladen-elektrische-autos-in-rotterdam/

Laadpalen zijn voor private plaatsen prima. Openbaar gaan we naar het bovenstaande toe. Verder is het niet de noodzaak dat je accu per sé vol raakt. Het om de mogelijkheid en bijbehorend moment. En de kosten? Ja zonnepanelen waren voorheen ook flink duurder tov nu, ook dit zakt verder ter marktinvloede qua prijs naar beneden. Kortom; kijk het aan in mogelijkheden en niet in beperkingen.
@v60germany:

Dat veranderd de situatie niet. Je vervangt de ene dure toevoeging door een andere (die mogelijk nog duurder is).

Private parkeerplaatsen is nog een keer wat anders, maar juist de publieke zijn het probleem. Heel veel mensen hebben geen oprit of prive parkeerplaats. En als je ergens anders heen gaat sowieso niet. Om met weinig actieradius af te kunnen (en dus lage kosten en gewicht, iets wat wel een goede stap zou zijn) moet je wel overal kunnen laden.

En laadpalen of inductieplaten toe gaan voegen aan al die parkeerplaatsen is een onbetaalbare onderneming. Een selectie aan laadmogelijkheden op drukke plaatsen is veel beter haalbaar, maar dan zit je weer met drukteprobleem. Bij een tankstation rij je daarna weer door, maar als je in de woonwijk 50% van de parkeerplaatsen een oplaadplek maakt zit je nog met het probleem dat Henk zijn auto niet kan opladen omdat de buren er al staan. En later op de avond zet niemand zijn auto meer weg voor Henk (ja misschien een keertje, maar na een paar keer wordt je daar ook gek van).

Ja dan zou je autopilot achtige systemen kunnen maken die de auto verplaatsen als hij vol is, maar dan zit je al dicht bij de volledige implementatie van autonome voertuigen. En zodra we daar zijn gaat autobezit waarschijnlijk voor een groot deel verdwijnen. Want dat koekblik voor de deur kost alleen maar geld terwijl een vlootauto maximaal efficiënt ingezet kan worden.
@lekbak, nope, er kan/mag geen trekhaak op (nog) opzich lekker, want ik hekel het om zo’n ding achter me te hebben. Wel hebben we nog een mpv met trekhaak voor de lange ritten en/of als we de aanhanger nodig hebben.

Andere pluspunt van de ENV200 is dat er veeeeel minder onderhoud npdig is en dus ook onderhoudskosten..
Nu heb ik de bus pas vanaf januari dus spreek niet uit ervaring maar het schijnt dus 40% minder onderhoudskosten te hebben, wat logisch verklaarbaar is want er zitten veeeel minder slijtende onderdelen in.
Je hoeft dus ook niet te schakelen in een ev… (je komt uitgerust op je werk aan 😉)
Ik hoop zo laat mogelijk.
En ik weet dat de toekomst in volledig elektrisch zit. Moeten we gewoon wachten tot er geen benzine auto’s meer worden gebouwd.
Mijn volgende nieuwe auto is een elektrische. Wanneer die komt weet ik echter niet. Tot die tijd mijn BMW e46 cabrio en daarna waarschijnlijk ook.
Wanneer een bmw i8 betaalbaar is
Ik zou geen enkele reden kunnen verzinnen om een elektrische auto te gaan rijden, nu niet, nooit niet. Het gemis van een motor, geluid & emotie zijn voor mij doorslaggevend. En ja, ik begrijp dat Ad in z’n passat of Nira in zijn zafira daar makkelijk afstand van doet, maar dat ligt aan de autokeuze.
@nopetrolnofun: Sjonnie op zijn Ponny is uiteindelijk ook van zijn paard gestapt. En in een BMW, dat dan weer wel.
Liever vandaag dan morgen een BMW i3 voor de dagelijkse kilometers. Als ik beleving wil, dan heeft een auto sowieso twee wielen te veel…
@Dizono: in alle comfort cruisen met een rustgevende roffel van een benzinemotor op de achtergrond is ook beleving.
In een zware bus of terreinwagen met 60pk diesel rijden is ook beleving.

Er is meer dan van A naar B zoeven, hard accelereren of sportief bochtjes pakken.
@lekbak: ik koester al die oude meuk ook en ben ook zeker niet van plan daar niet meer in te rijden. Integendeel. Alleen kan ik weinig moderne kilometervreters bedenken die niet beter worden van een elektromotor.
@Dizono: ik ben het opzich niet met je oneens, maar wat is beter?

Ik geniet van de trilling die mijn a170 maakt als ik de koppeling op laat komen en de motor ff laat werken die eerste seconde. Ik vind het heerlijk om gewoon ff die poot naar beneden te stampen en de motor in de toeren te jagen zonder dat het nodig is. En ik heb dat nodig voor mezelf om het drukke verkeer dragelijk te maken. Een saaie emotieloze ev is voor de meeste mensen wellicht de oplossing, maar is niet per definitie beter.
Als ik ze 2de hands voor 5000€ kan kopen net als iedere andere auto.
En nee ik wil geen Twizzy…. we hebben het echte auto’s met fatsoenlijke ruimte voor passagier en goederen.
Op dit moment al. Actieradius is voor 80% van de nederlanders een kul-argument. De dagelijkse ritten kan deze groep al makkelijk doen met de huidige ev’s. Daarnaast heeft het grootste deel meerdere auto’s en gaat met vliegtuig op vakantie; waarvoor heb je de actieradius dan nog nodig? Die enkele rit kan je wel een keertje bijladen.
Daarnaast rijdt elektrisch echt top, begrijp mij niet verkeerd, ik houd van de verbrandingsmotor, maar geef mij dan maar een leuke klassieker voor de weekenden en mooie dagen. Elektrisch is heerlijk stil en koppelrijk in de dagelijkse file en het rijdt leuker dan de gemiddelde spaardiesel. Waarom ik geen EV heb? Nu echt nog te kostbaar voor mij, maar wanneer betaalbaar worden zonder gekke subsidie regelingen zie ik het best zitten!
@yupyup: actieradius is voor iedereen van belang. Geen doorsnee burger die het zich kan veroorloven om een auto te kopen die slechts voor 90% van de ritten geschikt is. Een auto moet altijd voldoende zijn.

Je hebt het over een tweede auto. Maar laat nagenoeg alle ev’s nou net van het formaat en prijsklasse eerste auto zijn. Juist dan moet die voldoen. En 250km bereik is dan gewoon te weinig voor de meeste mensen. En dat is waar we nu op zitten realistisch gezien. Of je moet een auto van S-klasse geld (tesla model S) als doorsnee auto zien…
@lekbak: Er zijn maar weinig nederlanders waarvoor 250km echt te weinig is. Je vergeet voor het gemak even dat je ev altijd is volgeladen bij vertrek en je tussendoor, bijvoorbeeld op het werk, ook kunt laden. Mensen die 250km enkele reis maken naar bijvoorbeeld het werk, doen zo’n 120.000km per jaar. Er zijn er maar weinig die dat doen.
Waarom het formaat en de prijsklasse bepaalt of de auto als eerste of tweede auto wordt ingezet is mij wen raadsel. Voor leuk geld (minder dan 10.000 maar zeker minder dan 15.000) kan je zeer comfortabele auto’s kopen als vervanging voor de boodschappenwagens. Dit keer wel met een leuke motor ipv een spaardiesel, hij maakt relatief toch niet zoveel kilometers.
@yupyup: als je nou eens had gelezen wat ik schrijf dan had je wellicht gesnapt dat ik het niet over dagelijkse ritjes hebt maar over die langere stukken die je enkele keren per jaar maakt. En dan praat je opeens over bijna iedereen die wel eens meer dan 250km achtereen rijdt.

En wat eerste auto met prijs te maken heeft? Denk na voordat je reageert. Echt, serieus, denk eens na. Want dit is namelijk echt een domme opmerking van jou. Alsof je met het boodschappen wagentje dat weekendje naar Maastricht met het hele gezin maakt. Natuurlijk doe je dat met je grootste en dus duurste auto! Dus natuurlijk moet die grootste en duurste auto een flinke range hebben. Ik snap ècht niet dat ik zoiets uit moet leggen.
@lekbak: zozo iemand is gepikeerd. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, het slaat alleen nergens op. Tuurlijk rijdt iedereen wel eens meer dan 250km, maar hoe vaak is dat gemiddeld? Juist, niet vaak. Na die twee uurtjes rijden kan je dan best een keer 30 minuutjes snelladen. Wil je dat niet, dan heb ik het over een tweede auto. Daarbij had ik het over een comfortabele auto (met leuke motorisering ipv de standaard spaardiesel) te vervanging van de boodschappenwagen, en dus niet over een heel gezin in een aygo. Makkelijk hé, anderen betichten van slecht lezen en het dan zelf ook doen;)
@yupyup: en wie gaat het allemaal betalen? Half Nederland rijdt echt niet uit weelde in een boodschappen wagentje hoor. Een ev is duur, luxe en relatief groot. Een tweede grote wagen is dan natuurlijk niet reëel. Het is gewoon een feit dat een ev een flink grotere range moet hebben dan dat wat de meeste mensen dagelijks gebruiken. Een auto is het op één na duurste wat een mens koop, dat moet gewoon voldoen bij alles wat je ermee zou willen doen. Dus ook een weekendje weg in de zomer met een volgepakte auto. Het is gewoon niet reëel wat je zegt. En dat blijkt in de praktijk want ev’s zonder bereik verkopen belachelijk slecht.
@lekbak: En dat is het verschil tussen denken in mogelijkheden en beperkingen. Met de één kom je ergens, met de ander… niet. Ik kan een verhaal houden waarom het helemaal niet zo duur hoeft te zijn, over dat erg genoeg leaseauto’s rondrijden waarvoor mensen de initiële investering helemaal niet hoeven te doen, over andere kosten die wegvallen, over het feit dat range meer een psychologische dan praktische beperking is. Maar ik heb zo’n gevoel dat het geen zin heeft;)
@yupyup: jij denkt niet in mogelijkheden, jij denk in theoretische oplossingen die in de praktijk niet zo werken.

Ev’s komen wel van de grond, maar pas als de range echt richting de 500 kilometers gaat voor een betaalbare auto. Je kunt wel roepen tot in oneindigheid dat range meer psychologisch is dan rationeel maar mensen zijn mensen.

Treinen rijden volgens de statistieken ook dik in de 90% optijd en toch staat het bekend als ontzettend onbetrouwbaar vervoer. Het is het idee dat de trein vertraging kan hebben zonder daar zelf enige invloed op te hebben die het zo vervelend maakt. Dat is met een ev niet anders.

Wees reëel en hou op met theoretische oplossingen bedenken. Dat gaat niet werken. Dat wijst de praktijk keer op keer weer uit.
@lekbak: Denken in mogelijkheden begint bij theoretische oplossingen, als het in de theorie niet kan, kan het in de praktijk zeker niet.

Zonder gekheid. Praktisch gezien zijn er maar voor weinig mensen echt gegronde bezwaren. Het grootste probleem voor EV’s is angst, angst voor alles wat nieuw en anders is.

De vergelijking met de trein gaat ook niet helemaal op. De vertragingen worden inderdaad als zeer vervelend ervaren en daarom vaak als drogreden gebruikt. Het grootste probleem van het ov is overigens dat het je je vervoert van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn, en daar doe je ook nog eens veel langer over omdat het niet rechtstreeks gaat. Dat probleem heb je niet met de (elektrische) auto. De wachttijden in Nederland zijn eigenlijk geen issue, je stapt vaak genoeg uit waar de auto tussendoor kan laden. Die infrastructuur is op dit moment beperkt maar bruikbaar. Er zal eerst meer gebruik van gemaakt moeten worden voor deze infrastructuur echt goed uitgewerkt kan worden (iets met investeringen en terug verdienen). Over die enkele lange rit hebben we het net al gehad; dat betekent of eventjes aan de snellader of je gebruikt één van de andere oplossing. Het is een kwestie van welwillendheid.
Elektrisch mag van mij vandaag wel maar aanbod is te beperkt. Oude benzine slurpende atmosferische motoren klinken het mooist, voor de moderne motor hoef je het niet meer te doen. Zou graag een EV 4 serie op de weg zien bijvoorbeeld en zeker overwegen om m’n huidige er op in te ruilen.
Wanneer er een elektrische auto is met een enorme cultstatus zoals een e-type of 850-r, dan moet het toch echt een tof ding zijn!
Fiat500e.org
Ik denk op 22 september 2020 middags om half vier. Dan is mijn leasecontract zo ongeveer ten einde. Mijn werkgever heeft aangekondigd vanaf 2020 de hele vloot elektrisch te willen maken. Tikkie ambitieus wellicht maar zonder ambitie bereik je ook niks.
@mashell: kan je niet op 31 december 2019 om 16.59 een nieuw leasecontract afsluiten dan?
Als het “tanken” net zo lang duurt als met de huidige fossiele brandstoffen is elektrisch rijden voor mij een alternatief. Maar op dit moment is slechts 9% van de energiehuishouding in NL groen dus maakt het verschuiven geen enkel verschil voor het milieu
De prijs moet gunstig zijn, dus niet dat ik met tonnen over de brug hoef te komen voor een elektrische wagen. Daarnaast moet de actieradius dusdanig groot zijn dat je met een gerust hard kan rijden zonder van te voren te moeten plannen waar ik kan stoppen voor een lading elektronen. Gewoon onbezorgd rijden is een pre.
Ik tankte 60L elke 300km… Je moet wat overhebben voor ‘de emotie’…

Maar zo’n Ampera-E zou ik wel zien zitten voor de dagelijkse km’s met vrouw en kind.
Ik denk er heel ernstig over na. Ik ben net als zelfstandige begonnen, had een min of meer rationele benzineauto gekocht en blijk nu veel meer winst te maken dan gedacht – en dat zeg ik niet om uit te pakken, want het bewijst dat ik mijn rekenwerk op voorhand niet goed heb gedaan.

Enfin, de ‘rationele’ auto ‘kost’ mijn bedrijf niet heel veel en ik kan moeilijk andere kosten inbrengen. Dus overweeg ik een duurdere auto die me bovendien fiscaal veel voordeel oplevert. En dan kom je als vanzelf bij zo’n Tesla uit. Ik vind die dingen best wel prettig rijden. En na veel slechte ervaringen met de naverkoopdienst van die zogenaamde degelijke Duitse merken is de klantenopvolging van Tesla een zegen (mijn broer heeft er al 3 jaar een, dus ik spreek uit ervaring). Audi, BMW en Mercedes zijn in de erg naaste omgeving al gepasseerd: die krengen vallen allemaal uit elkaar na 100.000 kilometer en de dealers zijn enkel goed in het sturen van torenhoge facturen…
@throwingstars: dat klinkt als iets wat je beslist niet nodig hebt in de aanbieding kopen en dan zeggen dat je geld hebt bespaard.

Jij wilt 100k* uitgeven om 65k* te besparen? Dan snap ik dat je je berekening aan het begin verkeerd had gemaakt. Ik zou het gewoon houden op luxer willen rijden wat nu lekker voordelig kan met die voordelen. Dat zal ook ongetwijfeld zo zijn maar door je uitleg komt het nogal fout over.

*bedragen zijn schattingen gebaseerd op horen zeggen wat een tesla ongeveer kost onder de streep.
@lekbak: Laat het mij zo stellen: Ofwel hou ik de winst en betaal ik daarop een kapitaal aan belastingen. Ofwel investeer ik ze in iets wat ik kan gebruiken (en waar ik stiekem eigenlijk ook wel heel veel zin in heb) en kan ik de aanschafprijs én alle bijhorende onkosten (winterbanden, verzekering, onderhoud, afbetaling,…) inbrengen als onkost voor 120 procent van hun waarde (Belgische fiscale gunstmaatregel voor EV’s). Of anders gezegd: als ik een EV koop voor 10.000 euro, dan heb ik voor de fiscus 12.000 euro aan die auto gegeven en mag ik dat bedrag van mijn winstcijfers aftrekken.

Tel daar nog eens de (op dit moment in elk geval) gigantische herverkoopwaarde bij en het hele verhaal houdt plots wel financieel steek…
Als ik genoeg geld heb om er eentje te kunnen aanschaffen
De reacties hier zijn echt hilarisch. Wat de boer niet kent of begrijpt…
Gewoon niet
Niet. Ik overweeg nog eerder (aard)gas/LPG of diesel…
Mijn geval leent zich vooralsnog niet voor elektrisch rijden. Het moet me namelijk geen extra reistijd kosten en qua luxe en kosten wil ik niet achteruit.

Ik rij regelmatig 800km op een dag, waarvan 700 door Duitsland. Dat moet ik gewoon in 6.5 uur op m’n tempo kunnen doen. Niet alleen omwille van de tijd, maar ook omdat lekker door kunnen rijden voor mij de rit tot een plezier maakt. Hooguit 130 kunnen rijden en verplicht meer dan een uur pauze moeten nemen omdat ik 2 keer moet “tanken” maakt de rit tot een straf.

Daarnaast lijkt me een eigen oprit danwel vaste parkeergarage met prive laadpunt ook wel zo prettig.

Over een jaar of 10 ben ik vast ook om, maar tot die tijd is een dikke diesel gewoon het meest praktisch.
Moet je wel zo erg het verschil tussen de verschillende aandrijvingstechnieken aanduiden? Ik zie het niet zo excessief tussen benzine en diesel. Het is gewoon een prachtige techniek waardoor minder mensen olie gebruiken waardoor wij als liefhebbers steeds meer tijd krijgen met de auto’s waar we van houden. Dus wanneer zou ik elektrisch gaan rijden? Op het moment dat ik simpel van a naar b moet voor werk of andere generieke ritten, het liefst dan nog autonoom ook. Maar als ik tijd heb wil ik genieten dan is elektrisch rijden minder. Graag zou ik dan ook over een poos voor werk elektrisch rijden en privé een mooie bak die nu niet te betalen is als een daily.
Ik weet niet waar een lexus ct-h200 onder valt maar als ik by myn maatje erin zit, en hy geeft gas wordt je echt in de stoel gedrukt en het mooiste nog vindt ik is dat hy niet halverwege door moet schakelen maar aan een stuk doortrekt tot de 120 bijvoorbeeld, en tanken doet die jongen eens in de 3 weken, rijdt gemiddeld 100km per dag in de bebouwde kom, super ideaaal alleen snelweg kilometers kosten hem wat geld maar dat valt allemaal te overzien, veel fijner rijden dan een honder procent benzine auto..en je hebt minder benzine kosten stress 😂
@stfu zou het niet weten, doe ik nooit. fiets altijd naar mijn werk, voor de lol heb ik een roadster.
@kosanostra dan ben je niet veel gewend, 0-100 10.3 seconden.
@bofkont: haha jawel peugoet 306 1.6 hatchback ’99😂😂 gaat ook rap maar bedoel in verhouding vindt ik het wel redelijk rap zo’n ct-hybrid wel de fr sport versie trouwens
Dat veranderd de situatie niet. Je vervangt de ene dure toevoeging door een andere (die mogelijk nog duurder is).

Private parkeerplaatsen is nog een keer wat anders, maar juist de publieke zijn het probleem. Heel veel mensen hebben geen oprit of prive parkeerplaats. En als je ergens anders heen gaat sowieso niet. Om met weinig actieradius af te kunnen (en dus lage kosten en gewicht, iets wat wel een goede stap zou zijn) moet je wel overal kunnen laden.

En laadpalen of inductieplaten toe gaan voegen aan al die parkeerplaatsen is een onbetaalbare onderneming. Een selectie aan laadmogelijkheden op drukke plaatsen is veel beter haalbaar, maar dan zit je weer met drukteprobleem. Bij een tankstation rij je daarna weer door, maar als je in de woonwijk 50% van de parkeerplaatsen een oplaadplek maakt zit je nog met het probleem dat Henk zijn auto niet kan opladen omdat de buren er al staan. En later op de avond zet niemand zijn auto meer weg voor Henk (ja misschien een keertje, maar na een paar keer wordt je daar ook gek van).

Ja dan zou je autopilot achtige systemen kunnen maken die de auto verplaatsen als hij vol is, maar dan zit je al dicht bij de volledige implementatie van autonome voertuigen. En zodra we daar zijn gaat autobezit waarschijnlijk voor een groot deel verdwijnen. Want dat koekblik voor de deur kost alleen maar geld terwijl een vlootauto maximaal efficiënt ingezet kan worden.
Wanneer ik een EV zou kopen? Wel wanneer ze een betaalbare hot hatch of een sportieve coupé op de markt brengen. MG E-motion ziet er een leuke wagen uit en hopelijk dat de opvolger van de Leaf en de Zoe eindelijk nu eens een echte Nismo of RS-uitvoering krijgen. De BMW I3S komt er ook aan, maar eerlijk een I3 is nogal bijzonder in negatieve zin zeg maar.
Nou gewoon .. niet.
Zolang het niet verplicht is heb ik er geen behoefte aan.
En met die snelheid haal je 700 km op 1 tank?
Ik zou het sneller doen als ik aan huis kan opladen ( woon in flat ) ; nu kost een leaf opladen bij de dichtstbijzijnde laadpaal 5 euro voor een realistisch bereik van 100 km.
Een aantal reguliere auto’s kan voor dat geld ook die kilometers maken..

Een kleine phev zou al zeker een overweging waard zijn ( is helaas te duur om m’n yaris hybrid om te vormen tot phev… )
Wanneer elctrisch betaaldbaar word.
Pas wanneer ze op de occasionmarkt te koop zijn voor <3000 euro met 200.000 km op de teller en 12 jaar oud zijn. Net als iedere andere auto die ik heb gehad. Denk dat dit geldt voor de gemiddelde Nederlander. Een Electrische auto is voor velen simpelweg nog niet binnen betaalbaar bereik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).