![Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?](https://www.autoblog.nl/files/2021/04/taycan-vormgeving-760x612.jpg)
Het blik met elektrische auto’s is in 2021 echt opengetrokken. Maar welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV in huis?
Ja, dit gaat een vleeskeuring worden. Jij en ik hebben immers niet met al die EV’s gereden. Maar we kunnen best een mening vormen op het gebied van uiterlijk en specificaties. Er zijn al een hoop elektrische auto’s op de markt. Deze zomer en najaar komen daar weer een aantal bij, denk aan de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6.
Wat we bedoelen met ‘de beste EV’
Maar welke EV is volgens jou de beste? Het gaat hier om een combinatie van factoren. Het uiterlijk van de elektrische auto moet je aanstaan, de prestaties zijn naar je smaak en misschien is interieurruimte ook van belang voor jou. Als het goed is moet dit diverse comments opleveren, tenzij de neuzen van de Autoblog-lezers allemaal dezelfde kant opstaan. De inzending van lezer @Charles Taycan 4S is bij deze al bekend. Maar hoe zit het met de rest van jullie?
Tesla is al jaren goed vertegenwoordigd. Porsche heeft met de Taycan een eerste poging gedaan. Audi hoopt jullie harten te stelen met de e-tron GT en zijn opvallende styling. Het eerder aangehaalde Hyundai en Kia zijn ook niet misselijk met de IONIQ 5 en EV6. Of ben je meer gecharmeerd van de Honda-e, Ford Mustang Mach-E of de Skoda Enyaq? Kortom, laat het weten in de comments!
Tesla
@elemento: Alfa 👌🏼
Ik moet ze nog in het echt zien, maar alles wijst op de Hyundai/Kia tweeling: IONIQ5 en EV6GT
De juiste techniek, betrouwbare reputatie, voldoende garantie:
Range en oplaadsnelheid op orde.
Mooie interieurs (vakue for money)
En als het functioneert zoals in hun eerder modellen, is dat erg intuïtief.
Misschien een beetje een “Consumentenbond” favoriet, en niet spectaculair genoeg, maar wel goede allrounders.
Bij “Consumentenbond” favoriet denk ik aan een Dacia Duster maar niet aan een bloedmooie wagen als de IONIQ5. Die heeft alles, goed design, goede aandrijflijn, goede laadsnelheid, goede prijs. Ik vind dat een behoorlijk spectaculair aanbod.
Polestar 2: het beste totaalpakket. Goed design interieur en exterieur, goede rijeigenschappen, goede connectivity met Android Automotive en Google Maps navi, praktisch met de grote hatchback achterklep en 1.500kg trekgewicht, met tot 150kW snelladen ben je zo weer onderweg als je sporadisch onderweg moet bijladen om thuis te komen.
Hmm. Software van “the evil empire” vind ik geen voordeel en het snelladen van de Polestar 2 is juist het zwakke punt van de wagen, die laadsnelheid loopt veel te snel al terug (nog voor de 20% SOC wordt de snelheid al verlaagt). De Polestar 2 is een leuke wagen, maar het snelladen is ondermaats, de wagen is wel een beetje krap en er is te weinig keuzevrijheid voor de klant (er zijn 0,0 leuke kleuren beschikbaar).
@mashell: voor mij is de google software ook echt een afknapper. Ik vind dat qua privacy helemaal niks. Ik ga daar misschien ook wel een beetje ver in, maar dat is voor mij een no go. Als ik hem kon betalen.
Snelladen was inderdaad een zwak punt maar is met de meest recente software update al een heel stuk verbeterd en ze beloven met toekomstige software updates nog meer, iets wat ik gezien de reeds gemaakte progressie geneigd ben te geloven. En zoals ik al zei, hoe vaak heb je binnen NL nu snelladen nodig. Op een lange buitenlandse trip is een ander verhaal.
Dat snelladen heb ik ook in Nederland regelmatig nodig. Nu ben ik niet de maatstaf, ik cross heel het land door, maar afgelopen maandag twee keer snel geladen. Binnenkort dagje naar Zuid-Limburg, zowel op de heenweg als de terugweg even snelladen. Snelladen doe je vaak ook strategisch, altijd zorgen dat je voldoende in de batterij hebt om een snellader te kunnen bereiken en niet strandt als er eens een laadpaal niet beschikbaar is (dat komt voor).
Ik ben het grotendeels met je eens. Echter “hatchback”achterklep? Daarvoor heeft de kont toch echt teveel de kofferbakvorm. En dat is dan ook gelijk voor mij (naast de prijs) de grootste afknapper voor deze auto.
De Android software vindt ik overigens wel een pluspunt, zeker als het alternatief Apple (hypocriet/te duur/te beperkte vrijheid) gericht is.
De correcte term is dan ook liftback i.p.v. hatchback. Alleen de term hatchback is meer bekend bij de meesten.
Porsche Taycan, de enige EV die echt mooi is, al is broertje Audi E-Tron GT ook wel mooi, maar de Porsche vind ik mooier.
Prijs/kwaliteit verhouding denk ik de Ioniq 5 binnenkort, en ja het is een voorspelling
Als autoliefhebber is er maar een keuze; Porsche.
Daf
@twincamdude, CF Electric met VDL e-Power. Met een range van 200km! Nederlandas fabrikaat en perfect voor supermarkt bevoorrading.
En natuurlijk de comfortabelste stoelen in vergelijking met al die personenwagens.
Nog maar met 2 gereden dus kan ik er eigenlijk weinig meer over zeggen dan dat de ene (Tesla Model 3) indrukwekkend was en de andere (Mini) me heel goed beviel.. Als we het beperken tot modellen die een particulier kan betalen wordt het lijstje al een heel stuk korter en moet ik opmerken dat ik de keuze voor een EV voor mezelf vooralsnog moeilijk kan verantwoorden al geef ik wel toe dat de keuze voor mijn ICE ook niet de meest economische is.
Een ander merk betaalt mijn brood maar als ik eerlijk ben is de eerste echte Tesla killer de Hyundai Ioniq 5. Maar zolang die niet in de showroom staat is de Renault Zoe de kampioen, betaalbaar en toch bruikbaar.
Tesla
De beste EV herken je volgens aan de factoren range, makkelijk (en overal) kunnen opladen, efficiency, praktische bruikbaarheid, prijs en misschien ook prestaties. Tesla heeft in die ‘allround’ categorie overduidelijk nog de troef in handen, met name met de Model 3 en Y, zeker na de (broodnodige) kwaliteitsslagen die er zijn gemaakt. Nòg wel, want de concurrentie begint inmiddels goed op stoom te komen. In de categorie ‘meest begeerlijke EV, maakt niet uit wat het kost’, wint voor mij de Taycan.
Scalextric
@desjonnies: er ging niets boven Fleischmann. Overigens heb ik ook wel een zwak voor Faller AMS… ;)
@Dizono: nee, Carrera, veel mooier om te zien.
@deSjonnies: Carrera heeft mooiere modellen.
De beste EV is diegene zich op alle vlakken 120% kan meten met de huidige juweeltjes van zuinige verbrandingsmotoren. Die je qua bereik de ultieme vrijheid geeft om te rijden zoveel en zover je wil zonder laadpaal-psychose en dat is, zonder discussie, de virtuele kaap van 1000-1200km met één nachtelijke laadbeurt. Ook jarenlang zonder de dreiging van een chemisch degraderende batterij die de range nog verder naar beneden drukt. Zolang die issues, de zeer excessieve prijssetting (zeker van de long-range opties) én ook het heel verzwegen maar zeer dramatische ecologische plaatje niet opgelost geraken, tevens de nodige energieproductie annex netverdeling in een haalbaar scenario vallen (met zeer wellicht, onvermijdelijk nieuwe nucleaire centrales en mega-belastingsinvesteringen in het net en de laad-infra) blijft elektrisch rijden een koffieklets-topic voor groene yuppies en andere vreemde groene wereldveranderaars. De kans dat de electriciteitskost daarmee op het huidige niveau blijft, is quasi onbestaande. Een gewaarschuwd man is er twee waard.
Ik ben geen EV adept, maar je hebt een redelijk eenzijdig en donker beeld van de EV-wereld. Kijk deze video eens en houd een ‘open mind’.
https://youtu.be/1oVrIHcdxjA
Ik heb dit bedenkelijke filmpje al een paar keer gezien en iedereen kan zoiets maken. Vooral de electriciteits-lobby doet er echter alles aan om hun levensgrote problemen toe te dekken – die zijn minstens even groot en de exploitatie is even weinig ecologisch doordacht zoniet verantwoord als de petrochemie (die we nb. broodnodig hebben voor honderdduizenden dagdagelijkse producten – ook dat is zo’n absurd verhaal). Zij die hun ogen gesloten houden voor de problematiek van zware metalen en toxische ontginning, wat bv. onze nieuwe onstilbare honger naar nikkel betreft hebben een eenzijdig en donker beeld, zonder het zelf te beseffen. Er zijn journalisten die hun ‘donkere’ reportages betreffend rond de echte gevolgen van het net hebben gehaald, waarom denk je?
Over de olie en steenkoollobby zullen we maar zwijgen zeker.
@kevertje: wat een verhaal, en nu?
Ben onder de indruk van de Volkswagen ID’s, behalve dan het infotainment, veel te traag. Tesla biedt de beste range, maar heel benieuwd (net als veel anderen) wat de nieuwe Hyundai / Kia doen. De Hummers en andere veel te grote elektrische auto’s vind ik totale onzin. Ik heb de berekeningen niet gedaan, maar die dingen zijn verschrikkelijk onzuinig. Dat ze nu elektrisch zijn maakt ze niet minder dom. Voor woon werk verkeer en alledaagse zaken zijn EV’s ontzettend geschikt, kleine sportauto’s en grote wagens die veel gewicht moeten kunnen trekken daar werkt het concept gewoon niet bij, omdat het verbruik te hoog is en in het geval van de kleine sportauto het gewicht laag dient te blijven. Gebruik die accu’s om normale auto’s te maken, niet om een pick-up te maken welke niemand als pick-up gaat gebruiken, omdat je accu iedere anderhalf uur leeg is bij het trekken van een grote trailer.
Is maar net in welk klassement je kunt winkelen, kona is prima maar als je uit een beetje een luxe auto komt is dat een grote teleurstelling.
Er is nog steeds geen fabrikant die een betere range heeft, een laadnetwerk en snelheid max 250kwu (M3) heeft die ook maar in de buurt komt en qua bediening zo fijn werkt als bij Tesla (alleen al het Google Navigatiesysteem, zonder contactsleutel instappen, starten en weglopen). Daarnaast qua prijs en 0-100 prestaties liggen de concurrenten ook nog ver achter, ja een Porsche Taycan Turbo S is sneller of net zo snel als een P100D maar veel duurder en als de Plaid+ komt…. En als de Roadster SpaceX echt komt wordt dat de snelste productie auto ooit, mits er niks tussen komt qua levering (Raketten) en concurrentie incl. raket aandrijving (denk niet dat de gevestigde orde het aandurft). En op Pick-Up gebied is Rivian een serieuze concurrent zeker qua design. En dan komt de SemiTruck er ook nog aan, Truck branche bewapen je want straks wordt je voorbij gestreefd….
De beste zal pas over 5 jaar gebouwd worden. Alles staat nog in zijn kinderschoenen.
Rimac natuurlijk !
Rimac qua technologie, maar ze hebben natuurlijk zelf nog altijd geen auto te koop…
Anders Hyundai Ionic 5 / Kia EV6. Dat worden de volgende generatie.
Als ik op dit moment naar mijn leasebudget kijk is een Tesla model 3 de enige optie, ja een id3/4 skoda enyac of q4 etron kunnen ook maar zelf het mooiste interieur geeft mij niet de drang om me vast te pinnen op 160km/u.
Kia en Hyundai. Zelf rijd ik een EV Soul, dus mening is gekleurd. Maar energiemanagement vind ik zeer goed daar kunnen de Europeanen nog veel van leren. Kwalitatief zit de auto ook goed in elkaar (@Tesla ga daar eens kijken).
Hyundai en Kia: betaalbaar en zeer bruikbaar. Met name de nieuwe Ioniq 5 kan me bekoren. Tesla voor het iets hogere segment. Qua looks wint Audi.
@pietertjep85d: nou nou, Tesla hoger segment? Heb je al eens in een Model3 gereden?
@marcomanta: ja, heb hem overwogen als vervanger van de model s.
Renault en Dacia, de enige nog waar je als gemiddelde particulier kan aankloppen.
Minst slechte zullen jullie bedoelen?
Op het moment denk ik Polestar maar Kia is hard bezig zich goed te ontwikkelen. VW vind ik maar matig maar die hebben het geld en middelen dat snel in te halen. Tesla blijft op technisch vlak de maatstaaf maar het auto gedeelte blijft een beetje achter.
Het gaat zo hard op het moment. Zo hard dat JLR bijvoorbeeld moest concluderen dat het nog uit te komen platform al hopeloos achterhaald was en die zijn op nieuw begonnen. Zelf werk ik aan elektrische auto’s en er komt nog een hoop moois aan.
Ondanks dat ik volledig anti EV’s ben, durf ik best te zeggen dat tesla de leukste en beste en meest interessante maakt (als je ze leuk en interessant bind tenminste that is) maar houd absoluut niet in dat ik er in zou willen rijden
Porsche met de Taycan. Persoonlijk vind ik dat de Taycan Cross Turismo heel erg goed geslaagd is!
Sion
Helaas nog niet beschikbaar, maar als concept is deze geniaal.
Geen onzin acceleratie of mega vermogens maar gewoon dat leveren wat de mensen echt willen en nodig hebben voor een normale prijs.
Sono motors Sion? Met alle respect, ik ken deze mannen redelijk maar ze zijn het schuurtje nog niet echt ontgroeid. Het idee is goed maar de uitvoering vooralsnog kansloos. Ze moeten nog een enorme slag slaan om ook echt een alternatief te zijn voor consumenten. Het is zeg maar nog niet heel geraffineerd en hebben het budget, ondanks serieuze backing er niet voor om dat met hulp van buitenaf te verbeteren.
Tot dusver staat Porsche met stip op 1.
@pcooperworks: volledig mee eens
Zou zeggen Tesla maar ik vind dat Kia/Hyundai best goed bezig zijn.
Rivian R1T. Triest dat deze niet naar Europa lijkt te komen. Zelf importeren van een elektrische auto is iets dat ik zelf in ieder geval niet aandurf.
Gisteren: Tesla
Vandaag: Polestar 2 en Ioniq5
Morgen: De EV die én de range én de bouwkwaliteit én het snelladen én de looks op orde heeft.
Haha Ruben! Touche! Was zeker geen EV adept omdat het aanbod erg schaars en qua design ondermaats was totdat de Taycan op de markt kwam. Dit was/ is een gamechanger, een fraaie sportieve 4- deurs Sportwagen die zeer verfijnd rijdt , sportief en toch comfortabel. Een zeer goed afwerkingsniveau heeft, idem individualisatiemogelijkheden, fijne en betrouwbare dealerorganisatie worldwide en ongekende prestaties neerzet ook qua range in de praktijk kan ik uit eigen ervaring zeggen. De eerste EV die ik prive zou kopen en dit ook heb gedaan .😉 Een goede tweede en derde is voor mij Kia met de EV6 en de Dacia Spring , goede kwaliteit/ prijsverhouding. 👍 Gelukkig komt er meer fraai aanbod op de markt want de spoeling is nu nog dun. Ga zaterdag de Taycan Cross Turismo bekijken bij een pre- intro in Saint-Emillion…😉👍🍷
Wat het beste is dat hangt af van je persoonlijk gebruik. Voor ons is er geen 1 beter dan onze mooie en super praktische bmw i3s roadstyle edition. Kwaliteit van 7 serie, ruimte van 5 serie en prijs van 3 serie. Echt een fijne wagen.
Alleen is een praktische range van zo’n 260km (als je vooral niet te gek doet) lang niet voor iedereen afdoende om een beetje zorgeloos het land mee door te crossen. Qua laadsnelheid kom je niet boven de 50Kw dus de pit-stops bij snelladers zijn helaas ook niet erg flitsend. Dit zijn toch wel puntjes die erin hakken, voor de mensen die hun auto dagelijks hard nodig hebben.
Umbrella Corp. a.k.a. Apple Inc.
Als ik nu één mag kiezen ga ik voor de Hyundai Ioniq 5, een prima allrounder die met grote accu zelfs 1600 kg kan trekken. Maar ik ben ook erg benieuwd wat er de komende jaren nog komt, er zit duidelijk vooruitgang in.
Als je even niet kijkt naar merk of wat je eigen voorkeur is, dan ben ik van mening dat Hyundai en Kia de hoogste cijfers hebben en wel hierom: prijs kwaliteit is goed, rijbereik en verbruik is goed, dealer netwerk is goed. Ben benieuwd wat de Ionic 5 in de praktijk gaat doen, de eerste indrukken wat ik op Youtube zag was lovend, zelfs in Duitsland en dat wil wat zeggen.
Tesla is vooralsnog de beste als je naar het totaalplaatje (efficiëntie en technologie inachtnemend) kijkt. De rest doet goede eerste pogingen, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Beste prijs/kwaliteitsverhouding: Model 3
Beste EV: Model S (na de refresh die pas eind dit jaar hier uit is helaas)
Ben nog niet zover, dat ik zo’n geval serieus overweeg, maar op basis van de momentele mobiliteitsbehoeften zou de keuze waarschijnlijk op een ID.3 in absolute basistrim vallen. Ervanuitgaand, dat de kwaliteits-issues, waar zo hier en daar over gerept wordt, in de praktijk niet zo veelvoorkomend zijn als gesuggereerd.
@amghans: ga eens een dagje EV shoppen bij de dealers, even er in gaan zitten en een proefritje, dan ben ik benieuwd wat je er van vindt. Let op interieur, verbruik in de praktijk, en hoe het rijdt.
(Nog) geen behoefte aan EV-shoppen. Dat wordt iets voor als aanschaf van een EV daadwerkelijk in het vizier gaat komen. Heeft weinig zin om nu te gaan zitten in/rijden met iets wat eventueel pas over een jaar of 5-6 actueel wordt, grote kans dat de huidige opties dan al weer verouderd zijn.
@amghans: daar zit wat in, kijk maar eens hoe snel het in amper 5 jaar is gegaan.
“Jij en ik hebben immers niet met al die EV’s gereden.” Nou spreek voor jezelf.
Ik nomineer de Kyburz erod.
De Rimac C_Two. Duh.
Geld maakt niet uit: Audi e-tron GT. Qua rijden en bouwkwaliteit een ‘echte’ auto. Misschien wel de beste Audi van het moment.
Geld maakt wel uit: BMW i3S. Een stuk ouder, maar qua concept nog altijd briljant. Moderne Audi A2. Pas als de i3 10 jaar uit productie gaan we waarderen dat ‘ie geniaal was.
Waar voor je geld: e-Niro/Kona Electric: niet bijzonder, maar je hebt prima specs voor het geld.
Tesla voor het supercharge-netwerk. De laadinfrastructuur is belangrijker dan de auto, welhaast.
Kan je die vraag in 2030 nog eens opnieuw stellen?
Tot heden de Taycan, zeer goede rijeigenschappen, afwerking, etc..
Mis alleen uitlaten !
Zo’n sportwagen zonder uitlaten is als een knappe vrouw zonder….
steunkousen ?
…grote mond?
Simpel, Tesla.
Miele, er is geen betere.
Voor de massa kun je bijna niet om Tesla, Hyundai en Kia heen. Beste specs voor hun geld.
Als je echter specs net iets minder interessant vindt en de auto eromheen belangrijk vindt, zou ik zeggen dat de VW ID.4 mijn huidige favoriet is in het segment ‘zou je ooit nog eens kunnen betalen’. Eerlijk is eerlijk, de motor mag iets gepeperder, maar als je hoort dat bejaarden met een EV 3 ton schade rijden vanwege die instant torque, dan is die 204 pk meer dan zat.
Wat betreft auto’s die ik serieus zou overwegen als ik een EV moest kiezen: Audi RS e-tron GT of e-tron S. Allebei de mooiste EV’s en ik waardeer het dat Audi er relatief conventionele styling gemixt met futuristische trekjes voor heeft bedacht. Gave wagens.
Maar de olifant in de kamer blijft dat ik EV’s geen goede oplossing vind.
Ik kom met een heel saai antwoord: Er is geen beste EV, en dus ook geen fabrikant die de beste EV op dit moment heeft. Voor elke EV vallen zowel een hele rits pluspunten als een hele rits minpunten te noemen, waardoor de beste EV voor iedereen verschillend is en afhankelijk is van je mobiliteitsbehoefte en financiële situatie.
Omdat ik op dit moment niet in de markt voor een EV ben, of überhaupt voor een andere/nieuwe auto, kan ik lekker wegdromen en roepen wat ik zou kiezen als ik onbeperkt (lease)budget had: De Audi RS e-tron GT. Zelfde fijne aandrijflijn en prestaties als de Porsche Taycan, maar een interieur dat net even wat fijner is door de aanwezigheid van traditionele, fysieke knoppen. Mocht dat iets te exotisch zijn, dan zou ik voor de Hyundai IONIQ 5 of Polestar 2 kiezen. En als je er geen groot rijbewijs voor nodig zou hebben, zou ik de Hummer EV ook een goede optie vinden. Ik vond de oude H1, H2 en H3 al heerlijk over de top qua styling en dat dat nu in een schoon jasje kan is alleen maar leuk.
Last but not least: shoutout naar de Ford F-150 Lightning. Voor ons in Europa niet heel relevant, maar voor Amerika wel eens een auto die net zo belangrijk kan worden als de Volkswagen ID.3 hier.
Is er wel een beste ICE dan? Daar heb je per auto ook allerlei plus en minpunten als je echt kritisch kijkt.
Toch is het kiezen voor een ICE gemakkelijker voor mensen.
EQS
Smart ForTwo!
Mercedes EQS… Maar alleen zonder de two tone lak.
Ik kan me zo’n beetje bij alle antwoorden hierboven wel wat voorstellen, maar de EQS… Als je ’t hebt over een EV die precies nergens in uitblinkt: Mercedes heeft ‘m. Prestaties, range, snellaadnetwerk, een mooi uiterlijk, laadsnelheid, goed betaalbaar: hij wint ’t allemaal niet. De Mercedes liefhebber moet ‘m vooral nemen, maar als je een beetje objectief kijkt dan rijden er toch echt meerdere auto’s rond die het EV-spelletje een stuk beter spelen.
Ik zou sowieso nog geen EV kopen op dit moment, maar leasen kan prima. Met mijn bedrijf lease ik nu al een tijdje een Tesla 3 en die is prima. Maar zelf rij ik liever iets met meer karakter. Ik heb mijn Mustang EcoBoost Cabrio net verkocht en een Ford Mustang Mach-E geleased. Daarnaast heb ik voor de lol een Burton gekocht. Beide hoop ik volgende week in ontvangst te nemen 😅
Bij de eerste beelden van de Enyaq IV was ik daarover vrij enthousiast. Qua prijs ruimte en performance leek me dat een heel prettige aanbieding.
Maar het blijft toch teveel suv naar mijn zin. Iets waar ik echt een hekel aan heb.
Voor mij moet een auto ofwel:
– laag, snel en groot genoeg zijn (break, of hele ruime sedan)
– heel praktisch, bovengemiddeld vlot en heel ruim (MPV)
In die eerste categorie: Tesla model S, want ruim, heel snel en qua EV technologie top of the line. Maar niet voor mijn portemonnee. (Dus ik wacht op betaalbare oplossing, liefst een break)
In die tweede categorie: sjah daar is gewoon nog niks dat 45 a 50k aankoopprijs rechtvaardigt. (Ook daar hoop ik snel beterschap te zien
In ieder geval wil ik in 2023 de overstap naar een EV maken. Gezien de beperkte afstanden die wij (auto) rijden lijkt dat een gekke kost. de auto staat bovendien 99% van de tijd op de oprit. Maar dat wordt dan gewoon een heel potente thuisbatterij, die toevallig ook kan rijden.
Mijn IPace , puur vanwege het interieur. In oyster leer, elke keer weer een feest als Ik instap. De software is bagger, dat dan wel weer :D
Toyota Mirai
De Pininfarina Battista natuurlijk en de Ford F-150 Lightning als een goede tweede. :P
Voor mij de Tesla M3. Prima laadtijden, ook voor vakanties prima geschikt, goede software (ook audio is top), zeer goede prestaties en super betrouwbaar. Daarbij vind ik het een mooi model.
Onze Fiat 500E uit 2014 is de beste uiteraard. 😂
Na 8 uur laden aan het stopcontact thuis gevoed door eigen zonnepanelen kun je max 140 KM rijden. Wat ruim voldoende is voor de 45 KM woon werk verkeer van mijn vrouw. Hij is klein. Dus makkelijk te parkeren. Hij is licht. Staat op normaal formaat banden. En het onderhoud vanaf nieuw inclusief voorbanden bij 57.000 en achterbanden bij 69000 kilometer tot de huidige ruim 92.000 kilometer heeft minder gekost dan een setje Michelin pilot sport voor de hier veel genoemde Tesla’s en Taycan.