• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Liggen de winterbanden er al onder?

Auteur: Wouter, gepost 13 november 2006 om 11:00 – 50 Reacties

GoodYear Ultragrip testing

Goodyear vroeg om eens wat aandacht te besteden aan de winterband. Dat doen we natuurlijk €raag. Vandaar hier even een eerlijk stukje over mijn persoonlijke ervaringen betreffende winterbanden.

De echte liefhebbers van autorijden smullen ervan als er sneeuw valt. Heerlijk een beetje glibberen en glijden op lage snelheden. Een heel stuk minder prettig is het wanneer je de weg op moet en daarbij het liefst ook nog veilig aankomt. Een totaal gebrek aan grip is dan niet handig.

Nu zijn de gemiddelde Nederlandse winters vaak even streng als een schooljuffrouw in een steegje, toch wil de natuur ons nog wel eens verrassen met een vroegtijdig pak sneeuw. Zodra dat gebeurt ligt heel Nederland stil en donderen de opbrengsten van struikrover Spee net zo hard naar beneden als de witte vlokken.

Zo laks als ik af en toe kan zijn, had ik twee winters geleden de winterbanden nog niet gemonteerd. De afspraak om alles te vervangen stond al, maar grillige koning Winter deed zijn naam eer aan door heel eigenwijs alvast wat sneeuw onze kant op te sturen. De Q7-killer stond dus compleet verrast nog op z’n zomerrubbers. Ondanks dat ging het allemaal nog net, totdat ik na voorzichtig remmen pole-position bij een stoplicht stilstond, op een heel klein heuveltje dat me voorheen niet eens was opgevallen. Toen het licht op groen sprong als indicatie dat ik mijn route mocht vervolgen, was er een duidelijke discrepantie tussen wat ik wilde en wat mijn auto deed. Onder normale omstandigheden ben ik namelijk altijd degene die in een eruptie van bandenrook als eerste weg is:)

Goodyear Ultragrip 7Mijn intenties werden beteugeld door een ijverig tractiecontrolesysteem en mijn trouwe dieseltje werd gemoord tot stationair. Desondanks had ik een kleine seconde wielspin die overigens aanvoelde als een half uur, want er gebeurde helemaal niets. Althans, ik ging in ieder geval niet vooruit. De auto achter mij toeterde om mij erop te wijzen dat het stoplicht niet groener wordt, maar ja…

De volgende dag mochten de winterbanden eronder en wat een feest was dat! Een verschil van dag en nacht. Op een droog wegdek is er uiteraard meer grip, maar vooral ook bij nattigheid is een relatief normale rijstijl mogelijk.

Die middag vertrok ik van huis en op het tweede kruispunt was het alweer raak. Een vermoedelijk ietwat bijziende automobilist reed tegen een stoeprandje, dat door de sneeuw wat was gecamoufleerd. Geen schande, kan de beste overkomen. Echter achter hem, reden twee auto’s op zomerbanden, die een bijna klassieke impressie neerzette van een kettingbotsing in de sneeuw. De derde auto in het rijtje was ik zelf. Met een kordaat en relatief simpele stuurbeweging manoeuvreerde ik de trambaan op om aan de onfortuinlijke puinhoop op het kruispunt te ontkomen. Was mij dit zonder m’n winterbanden ook gelukt? Ik vrees van niet.

Meer weten over Goodyear winterbanden? Check goodyearwinteractie.nl.

Ook interessant!

  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, winterbanden

Vorig bericht: « I2B Concept WildCat
Volgend bericht: Rijtest: Mercedes-Benz ML63 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. Parcival zegt

    13 november 2006 om 11:04

    Dit is gewoon reclame. Jammer, ik vind dat dat hiernaast of hierboven in een bannert thuishoort en niet in de content.

    Login om te reageren
  2. Simon zegt

    13 november 2006 om 11:14

    Dit is inderdaad reclame. Sommige sites zetten dat er met kleine lettertjes bij, maar gelukkig wordt er hier ook niet geheimzinnig over gedaan: “Goodyear vroeg om eens wat aandacht te besteden aan de winterband. Dat doen we natuurlijk €raag.”. Als het verhaal van de blogger uit eigen ervaring is (daar ga ik even vanuit), dan vind ik de wijze waarop dit gedaan wordt wel weer origineel.

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    13 november 2006 om 11:26

    @Parcival: ik heb dit bericht inmiddels even in een categorie “advertorial” gezet. Wellicht is dat wat duidelijker.

    @Simon: dank voor je reactie. We proberen dit inderdaad wat origineler te doen, en hopen daarmee ook wat toegevoegde waarde te bieden. Het is voor ons de eerste keer dus we zullen zien…

    Login om te reageren
  4. Wouter zegt

    13 november 2006 om 11:27

    Dit is uit eigen ervaring en ja het is ook reclame. Die 147 GTA moet tenslotte ook eens voor de deur komen hier. :-)

    Login om te reageren
  5. Kevski-Style zegt

    13 november 2006 om 11:27

    Tja, als goodyear winterbanden gaat maken (en overigens zomerbanden ook) voor mijn auto dan wil ik ze best monteren. maar zolang er geen winterbanden zijn in mijn maat monteer ik ze ook niet. het heeft absoluut voordelen, dat zeer zeker. Dus als goodyear meeleest: Maatje 165/60/R12 moet het zijn….

    Login om te reageren
  6. Wouter zegt

    13 november 2006 om 11:32

    “Maatje 165/60/R12”

    Ik wilde vragen wat voor auto dat is, maar zie op je site dat het een MINI originale is. Leuk, maar nadeel is inderdaad de wat exotische bandenmaat. Toch zou ik wel verwachten dat er winterbanden voor te vinden zijn.

    Login om te reageren
  7. Frank zegt

    13 november 2006 om 13:14

    Voor m’n 335d coupé had ik graag voor de winter die 18″ dikke-5-spaakvelgen gekocht (je ziet ze overal op de reclame). Lijken mij heel makkelijk te onderhouden, en staan er echt mooi onder. Iedereen raadt me wel aan om een kleinere maat aan te kopen, maar ik vind ze er juist zo mooi onder staan. Bedenkingen?

    Kleiner dan 17″ kan ik alleszins niet gaan wegens de remschijven.

    Login om te reageren
  8. Hilgert zegt

    13 november 2006 om 13:23

    Zomers op 18″ en ’s winters op 17″ lijkt me toch prima?

    Login om te reageren
  9. JANUS zegt

    13 november 2006 om 13:26

    Eerlijk is eerlijk.
    Ik heb vorige week nog een aanvaring met Turbopaultje gehad over winterbanden.
    Inmiddels heb ik me er wat meer in verdiept en………Ik heb voor de wintersport (10 dagen) winterbanden gehuurd. Kost me slechts EUR 125,00 en kan een hoop ellende besparen.

    Dus @Turbopaultje. Je toon klopt nog steeds niet maar ik heb het me toch aangetrokken.

    PS : @Wouter.: €raag = €eweldig €evonden (en €root €elijk !!)

    Login om te reageren
  10. auto-maat zegt

    13 november 2006 om 13:34

    Ik rijdt sinds 2 jaar ook op winterbanden, en kan het alleen maar beamen.
    zomers op 19″ zomerbanden, en in de winter de originele 17″ er op met winterrubber. dag en nacht verschil bij slecht weer.
    bij mij gaan ze er komend weekend ook weer onder.

    Login om te reageren
  11. sacha zegt

    13 november 2006 om 13:46

    ^ Wat auto-maat zegt.

    Login om te reageren
  12. Turbopaultje zegt

    13 november 2006 om 13:59

    @auto-maat : Dat bedoel ik nou. Aan een ieder die het niet geloofd: Probeer het desnoods zelf uit als je me niet geloofd.

    Het wordt:
    1. of wachten op de sleepdienst
    2. of stressvrij en schadevrij (?) rond KUNNEN rijden in de sneeuw/ijzel.

    Bovendien, de zomerbanden worden niet gebruikt. En gaan dus een aantal maanden langer mee…… duidelijk ?

    Login om te reageren
  13. Frank zegt

    13 november 2006 om 14:00

    Is er buiten het financiele aspect een goede reden waarom 17″ boven 18″ te kiezen in de winter?

    (Ik vind de BMW coupé zoveel mooier op 18″ sokken)

    Login om te reageren
  14. chill zegt

    13 november 2006 om 14:04

    ik denk dat de juiste term voor zo’n stukje advertorial is…

    Login om te reageren
  15. Wouter zegt

    13 november 2006 om 14:30

    @Frank: kleinere velgmaat is meestal ook wat smallere banden. Smallere banden geeft meer druk op de weg, wat gunstig is onder gladde omstandigheden.

    Login om te reageren
  16. Parcival zegt

    13 november 2006 om 14:42

    @autoblogger

    Thanks voor je reactie. Vriendelijk verzoek toch, ondanks jullie recente successen, echte content te blijven publiceren en kritisch en onafhankelijk te door te gaan. Door reclame in de content te zetten ondermijn je jullie eigen integriteit. Dat gaat lezers kosten en mij m’n favoriete autonieuws-site ;-)

    Login om te reageren
  17. Trevor zegt

    13 november 2006 om 14:52

    ik ben het absoluut eens dat winterbanden heel veel nut hebben in de winter. In Duitsland is het nu zelfs verplicht in periode van het jaar. Ook een goed punt. Wat ik me nu dus afvraag is hoe het nu zit als jij op je winterbanden door rijdt en in pak m beet op een lekkere voorjaarsdag in april/mei je een te lange remweg krijgt door dat je je zomerbanden er nog niet onder hebt??? gaan ze dit ook verplichten??? Tja ik zie toch ook vaak mensen die op winterbanden door rijden (zelfs nog soms in de zomer)… ben benieuwd..

    Login om te reageren
  18. JLJ zegt

    13 november 2006 om 15:02

    Bij een (zeer) recente test van winterbanden voor de ‘Q7-killer’ klasse kwam de genoemde Goodyear niet bepaald als beste eruit. Beter waren o.a. Continental, Pirelli en onze eigen Vredestein.

    Login om te reageren
  19. Karaya zegt

    13 november 2006 om 15:14

    Sommige kunnen gewoon niet rijden, van mijn part gaat het groene zeep regenen.

    Login om te reageren
  20. sacha zegt

    13 november 2006 om 15:26

    @Trevor: Er kan niks misgaan door in de zomer of voorjaar op winterbanden te rijden. Enige probleem: Ze slijten dan sneller.

    Login om te reageren
  21. JH zegt

    13 november 2006 om 15:53

    Ze hebben winterbanden getest in de zomer en die waren niet zo slecht; hadden alleen een veel hogere slijtage dan zomerbanden omdat ze zachter zijn (dus ook hoger benzineverbruik, De remweg van winterbanden is zo’n 5 meter meer met een snelheid van 100km/h dan zomerbanden bij een temperatuur van 20 graden

    Login om te reageren
  22. wjuc zegt

    13 november 2006 om 15:57

    [quote]even streng als een schooljuffrouw in een steegje[/quote]

    Hoe verzin je het :)

    Login om te reageren
  23. Mr. R zegt

    13 november 2006 om 16:13

    Wat me echt niet duidelijk kan worden: is het nou wel of niet slecht om winterbanden om je orginele velgen te laten leggen? De één zegt dat het slecht is voor de band de ander zegt dat het slecht is voor de velg. Weer een ander zegt dat het alleen slecht is voor de velg als je ze niet goed behandeld van tevoren, ofzo.

    Feit is: wieldoppen of stalen velgen zien er gewoon niet uit. En een extra setje originele velgen is ook zo’n duur grapje.

    Login om te reageren
  24. Kevski-Style zegt

    13 november 2006 om 16:25

    @wouter: Heel misschien zijn ze er wel in maatje 145/70/R12. is redelijk vergelijkbaar en is de originele bandenmaat. Alleen zijn mijn velgen te breed om daar omheen te passen. Bovendien: Ik heb een sponsordeal met Falken, dus echt slecht heb ik het niet. Ik zou alleen willen dat eens wat meer bandenfabrikanten banden gingen aanbieden met een wat zachtere compound. Op dit moment levert Falken de beste band voor op straat voor mijn auto, zowel qua compound als profiel, maar hij is naar mijn idee net te hard. Yokohama levert goedgekeurde semislicks, maar die zijn weer te zacht. Moet iets hebben wat er tussenin zit….

    Login om te reageren
  25. Kevski-Style zegt

    13 november 2006 om 16:29

    @Mr.R: Is absoluut niet slecht. vaak zelf beter. je band krijgt dan niet de kans om te vervormen. Laat je winterbanden of zomerbanden het halve jaar liggen dan heb je vaak eieren….

    Login om te reageren
  26. Pluk (springt) van de petteflet zegt

    13 november 2006 om 16:47

    Leuk hoor winterbanden.

    Zelf wil ik ze er in de komende 2 weken ook zeker onderleggen.

    Alleen zal ik banden opzoeken met een iets kleiner prijskaartje.
    Ik zit te kijken naar een jonge 2ehands op stalenvelg.

    Nieuw vind in net even te duur. Zeker van Goodyear, michellin, Dunlop e.d. Dat wordt geen “goedjaar” voor de portomonnee ;)

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    13 november 2006 om 16:54

    Ik noteer 13/11/06, iemand enige last van winter of herfst perikelen (op de wind na dan!)?! Het is verdomme 13 graden buiten! Die 1 of 2 dagen dat je het tegenwoordig in het seizoen nodig hebt is mij de investering niet waard.

    Maar toch bedankt voor deze info guys! Blijkt alleen maar uit dat jullie om ons geven………oh is dit gesponserd? STELLETJE BLOEDZUIGERS! Kunnen jullie wel! Op de angst van de medemens teren! :P ;)

    Login om te reageren
  28. JLJ zegt

    13 november 2006 om 16:58

    @JH
    De remweg van GOEDE winterbanden is ca. 4 meter meer dan bij zomerbanden. Ook trouwens in de regen of op droog wegdek bij lage temperaturen. Er zijn ook banden die tot 20 (TWINTIG!!) meter meer remweg leiden (of lijden).

    Login om te reageren
  29. JH zegt

    13 november 2006 om 17:01

    @JLJ natuurlijk zijn er winterbanden met meer remweg maar er zijn beslist ook zomerbanden met een grotere remweg dan winterbanden…hangt alles van merk en type af…heb eens in een auto gereden met oost-europese bandenmerk; knoerthard maar je kon mooi door de bochten glijden;)

    Login om te reageren
  30. Franqie zegt

    13 november 2006 om 17:02

    @Kevski Style: je moet zo ook altijd liggend op hun zijkant bewaren hè, en regelmatig ff omdraaien.

    Login om te reageren
  31. burgie zegt

    13 november 2006 om 17:06

    Ja, is heel leuk dat Goodyear meer aandacht wil hebben maar misschien moeten ze dan eerst eens beginnen met MEER BANDEN TE MAKEN!!!

    Ik kreeg zo juist te horen dat de Goodyear Ultragrip 7 die ik had besteld niet meer geleverd konden worden. Dan moet je het toevallig hebben van de mensen die nog voorraden hebben liggen.

    Dus ik moet het nu doen met Vredestein Snowtrac 2. Volgens de ANWB hele goede banden maar net een tikkeltje minder dan de Goodyears.
    Ik laat ze zetten op AEZ Ravers met die speciale vuilafstootende laklaag. Daardoor zouden ze minder snel verweren.

    Mijn zomervelgen zijn 17inch maar voor de wintervelgen heb ik voor 15inch gekozen. Doet het tenminste niet zo pijn als je iedere keer iets raakt dat bedekt is onder de sneeuw :-)

    Login om te reageren
  32. Kevski-Style zegt

    13 november 2006 om 17:08

    Ik heb daar gewoon een bandenrek voor in mijn garage. Staan alleen banden in zonder velg. Maar het klopt wat je zegt. Alleen neemt dat vaak te veel ruimte in voor een hoop mensen….

    Login om te reageren
  33. JLJ zegt

    13 november 2006 om 17:12

    @burgie
    In de door mij genoemde test (uit de Autobild/Auto oggi) komt de Vredestein Snowtrac2 beter uit de bus dan de Goodyear (maat 195/65-15). En waarschijnlijk waren ze stukken goedkoper? Geen vuiltje aan de lucht dus.

    Login om te reageren
  34. sacha zegt

    13 november 2006 om 17:20

    @JLJ: Nou dat komt dan goed uit. Ik heb GOEDE winterbanden, en mijn motorkap is 4m lang. Dus voor mij geen probleem :-)

    Login om te reageren
  35. Turbopaultje zegt

    13 november 2006 om 17:59

    @ Rick dos: het is niet slechts 1 of 2 dagen per seizoen noodzakelijk. Zodra de temp. onder de 8-10 graden duikt is een winterband beter. Check een professionele bandentest.

    En dat is ook in NL beslist meer dan een paar weken het geval……

    Login om te reageren
  36. Kees zegt

    13 november 2006 om 18:06

    Nu we het toch over winterbanden hebben, ik wil over 2 weekjes een dagje naar keulen. is die nieuwe wet al van kracht dat ik in duitsland perse winterbanden moet hebben? Die zijn in verhouding met mijn auto namelijk vreselijk duur en me normale bandjes kunnen nog lang mee :)

    Login om te reageren
  37. Turbopaultje zegt

    13 november 2006 om 18:30

    Q Kees: ja is al verplicht. Kijk naar actuele weersbericht voor de reis en in geval van slecht weer => winterbanden bezorgen : 1. huren of 2. nieuwe kopen 3. gebruikte kopen of => met de trein (ICE is onverslaanbaar snel en nog betaalbaar)

    Login om te reageren
  38. Mr. R zegt

    13 november 2006 om 19:05

    @Turbopaultje: Nu is een winterband dus nog niet interessant, het is steeds rondom de 10 graden. Pas bij zo’n 6-7 graden is een winterband beter.

    Volgens de de test in AutoBild / AutoWeek had de zomerband op nat en droog wegdek wel een kortere remweg dan de winterbanden. Ze hadden niet vermeld wat de temperatuur was. Toch vreemd.

    Login om te reageren
  39. stradale zegt

    13 november 2006 om 19:22

    @ Kees: als ik de nieuwe regeling in Duitsland goed heb begrepen zijn winterbanden alleen verplicht bij winterse omstandigheden. Dat houdt dus niet in dat winterbanden in een bepaald seizoen permanent verplicht zijn. Niets zo veranderlijk als het weer, dus als je zeker wilt zijn van je zaak monteer je winterbanden. Naast het feit dat het strafbaar is om zonder winterbanden te rijden in ‘winterse omstandigheden’ ben je bij een ongeluk (gedeeltelijk) aansprakelijk als je op zomerbanden rijdt.

    Overigens, het begrip ‘winterse omstandigheden’ is niet nader gedefinieerd. In de praktijk betekent het dus dat je bent overgeleverd aan de interpretatie van de Polizei…

    Login om te reageren
  40. dekster zegt

    13 november 2006 om 19:46

    ff iets anders, op autoblog stond er een week geleden toch een filmpje van driftende porsche’s ofzo in de sneeuw, kan iemand me die link geven (wil het nog eens bekijken ;) )?

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    13 november 2006 om 20:25

    uit alles wat ik erover gelezen heb blijkt dat onder de 8 graden winterbanden onder vrijwel alle omstandigheden beter presteren. Dat je in de zomer niet met je winterbanden moet blijven rijden is ook waar…. Als de zachte rubbersoort van de winterband te warm wordt dan krijg je ernstige blaren op je winterbanden. Dus als regel…. als het waarschijnlijk niet meer onder de 10 graden zal worden dan is het prima om weer naar de zomerbandjes over te gaan, verder rij ik (zakelijk) graag zoveel mogelijk in herfst, winter en voorjaar op de winterbanden omdat het in NL nou eenmaal vaak regent.

    Als je op tijd op je afspraken wil zijn en veel km’s maakt doe je jezelf echt geen lol om de herfst/winter door te ploegen op je zomerbandjes…. ook niet als er geen sneeuw valt….

    Weten we trouwens dat een brede band die niet al teveel profiel meer heeft NOG SNELLER last heeft van aquaplanning dan een iets smallere band met evenveel profiel?

    TIP: als je geen winterbanden hebt kun je evt de bandenspanning ook iets verhogen. Daar door komt er meer druk op een kleiner (rubber)draagvlak en drukt de band beter door het water of door de sneeuw. En denk nu niet dat je dan wel zonder winterbanden op wintersport kan….. het is een trucje voor als het niet anders kan…..

    Login om te reageren
  42. blomme.arch zegt

    13 november 2006 om 20:55

    Op dit eigenste moment volop aan het zoeken voor de geschikte wintersets voor mijn XC90.
    Uit zeer recent gepubliceerde tests van winterbanden blijkt Goodyear Ultra Grip er als beste uit te komen. Let wel men houdt rekening met het ganse pakket: tractie, remweg, slijtage, kostprijs,… Individueel komt eens het ene merk er beter uit dan het andere, maar op het einde van de rit de betreffende Goodyear-banden.
    Ik overweeg dus om Goodyear Wrangler Ultra Grip te plaatsen. Het lijkt mij praktischer de originele 18″ te vervangen door nieuwe 17″.
    Ik merk enorme prijsverschillen tussen België – Luxemburg – Duitsland. In Luxemburg en Duitsland biedt men zelfs alu-velgen aan speciaal behandeld voor winterse toestanden. Die zijn in België niet verkrijgbaar.
    Extra kostprijs? Ik reken enkel de velg. OK, winterbanden vertegenwoordigen een aaridge som in aankoop, maar ondertussen slijten de zomerbanden niet.

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    13 november 2006 om 22:24

    @Turbopaultje
    Ik wil je best geloven, maar tot nu toe ben ik in al die jaren niet overgestapt op winterbanden. Ik moet nu nog steeds het verschil ontdekken tussen de grip in de zomer en in de winter…..Toegegeven ik slip eerder weg in de sneeuw, maar heb nog steeds grip! De laatste keer dat ik echt last heb gehad van het winterweer op zomerbanden was 5 jaar geleden. En dat was maar voor 1 dag!

    Misschien ben ik eigenwijs…..ik zal zeker wel overstappen op winterbanden als we hier een strenge winter gaan krijgen. Alleen weten we allemaal dat dat niet snel zal gebeuren. Dus nogmaals ik zie de noodzaak er niet van in.

    Login om te reageren
  44. Lampredi zegt

    13 november 2006 om 23:15

    Als die winterbanden ook bij droog weer meer grip bieden, waarom rijd je er dan niet het hele jaar mee rond????

    Login om te reageren
  45. Kermit zegt

    13 november 2006 om 23:22

    aangezien deze topic toch over Goodyear gaat: volgens een test in het vorige nummer van Autogids zijn de winterbanden van Goodyear prijs/kwaliteit de beste op de markt (beste prestaties, en 2de goedkoopste)
    (in de test werden 6 banden vergeleken, deze 6 waren afkomstig van allemaal verschillende constructeurs, daarom bv dat er geen bridgestone inzat, want deze groep werd al vertegenwoordigd door een ander merk)

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    13 november 2006 om 23:48

    @Lampredi: omdat ze te snel slijten en bij erg warm weer blaren krijgen en zelfs (bij hoge snelheid) kunnen klappen.

    Login om te reageren
  47. autoblogger zegt

    15 november 2006 om 10:13

    @dekster: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/11/zaterdagavond-porsche-avond

    Login om te reageren
  48. Lampredi zegt

    15 november 2006 om 13:20

    @woody: Hap.

    Login om te reageren
  49. w0o0dy zegt

    15 november 2006 om 13:34

    nee, niet happen ik zei klappen! ;-)

    De meeste winterbanden hebben een lagere vmax dan zomerbanden…. (zeker als het warmer is dan 25 graden) dat is info die niet bij iedereen bekend zal zijn, vandaar.

    Login om te reageren
  50. Robin zegt

    11 december 2006 om 21:22

    @MR R, Autoweek geeft aan dat winterbanden pas ONDER 0C beter beginnen te presteren dan zomerbanden, zie 7C graden fabel is van jaren geleden en achterhaald.

    Ps. Ben in duitsland ook aansprakelijk indien je een ongeluk krijgt met winterbanden boven de 7C?? Volgens de AutoBild/Autoweek presteren winterbanden, bij temperaturen rond de 10C, bij regen VEEL slechter dan zomerbanden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North