• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lightweight M3 Touring is station met toefje CSL erin

Auteur: willeme, gepost 25 mei 2023 om 09:04 – 4 Reacties

Lightweight M3 Touring

De Lightweight M3 Touring is niet heel fraai, maar wel effectief.

We gaan deze ochtend lekker de verbrandingsmotor vereren. Zojuist hadden we de nieuwe Aston DB12 en voor nu hebben we weer wat lekkers. En nee, het is zeker geen plaatje om naar te kijken. Integendeel. Het onderwerp van dit artikel – de Lightweight M3 Touring – kun je namelijk gerust best lelijk noemen. Maar het gaat hier om de kwaliteit en de hardware.

Ondanks dat Lightweight Performance heel erg Brits klinkt, is het in werkelijkheid een bedrijf uit Duitsland. Deze tuners focussen zich vooral op een veel beter rijdende auto in plaats van visuele aanpassingen. Helaas hebben ze dat laatste wel gedaan dit keer, maar zoals bij zoveel tuners kun je gewoon kiezen wat je wil.

Lightweight M3 Touring

M3 met Happy End (ja, dat zeggen ze zelf!)

Laten we in elk geval beginnen met de techniek van de BMW M3 met Happy End. Nee, dat grapje hebben wij niet bedacht, maar is een stukje Thaise folklore dat prima past bij deze auto, aldus Lightweight Performance.

Wat opvalt is de verbeterde stance, want die is niet al te best uit de fabriek. De BMW M3 heeft namelijk het bekende Duitse hangende kont syndroom en dat is opgelost door een setje Eibach-veren te monteren enkel en alleen op de voorzijde. Dan staat ‘ie ineens perfect.

Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring

Vanuit de EU moeten wielen tegenwoordig erg ver naar binnen staan, wat er niet uit ziet natuurlijk. Gelukkig mag je achteraf er nog een beetje mee spelen. Dat kan middels spacers of – zoals in dit geval gebeurd is – bredere wielen. Voor zijn de velgen 10×21, achter 11,5. Daarmee is de Lightweight M3 Touring verlost van de maffe hoogteset van de velgen, alhoewel nu alle velgen te groot zijn.

Over die hoogteset, bij een supercar of Chrysler Crossofire is een hoogteset logisch, op een sedan of station dient het geen nut. Als je de velgen niet wil, heeft Lightweight spacers voor je om de originele velgen iets naar buiten te zetten.

Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring

Lightweight M3 Touring

Vervolgens is er een sportuitlaat. Deze is voorzien van EU-goedkeuring en komt gewoon door de APK. Als je wil, kun je dit combineren met aangepaste downpipes (met racekats) van HJS.

Het moet zorgen voor iets meer ‘echt’ geluid. Volgens Lightweight heeft de M3 Touring nu 10-15 pk meer en evenveel Nm’s hierdoor. Wij denken dat de ECU de betere flow gewoon ‘wegschrijft’, maar met een ECU-aanpassing kun je wel degelijk extra winst halen een sportuitlaat met racekats. Belangrijker is de verbeterde gaspedaalrespons.

Lightweight M3 Touring
Lightweight M3 Touring

Qua uiterlijk gaat het een beetje mis bij de Lightweight M3 Touring. Die M4 CSL-neus moet namelijk echt je smaak zijn. Er is verder wat extra carbon en natuurlijk diverse stickers. De gele koplampen zijn nu nog in ontwikkeling om door de TüV te krijgen. Verder zien we nog wat M4 CSL-opsmuk bij de neus.

Deze auto is nu nog echt een ‘Stufe 1′-auto. We verwachten nog wat meer modificaties van deze specialisten uit Sinn, Duitsland. Normaal gesproken hebben ze dat ook en houden ze zich niet bezig met M4-neuzen op M3’s plakken. Gelukkig zijn er meer upgrades aangekondigd.

Zo klinkt de sportuitlaat van de Lightweight M3 Touring:

Zo vindt Wouter dat de M3 Touring rijdt:

Meer lezen? Deze 11 geweldige stationwagons hadden er moeten komen!

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring ronde op de Nürburgring
    Video: BMW M3 Touring ronde op de Nürburgring
  • Eindelijk: BMW M3 Touring is daar
  • Wees snel op de motorfiets en win een BMW M3 Touring
    Snelle coureur op motorfiets wint BMW M3 Touring
  • Gespot - BMW M3 wil graag een M4 CSL zijn

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, lightweight-performance, M3, touring, uitlaat, verlaagd, Video

Vorig bericht: « Aston DB12 is bloedmooi en stuk beter, geen V12
Volgend bericht: Koop deze unieke Mercedes CL63 Cabrio (ja, cabrio) »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    25 mei 2023 om 09:52

    Het zal aan mij liggen maar ik zie BMW’s liever met ‘Duits hangende kont syndroom’ dan met die kont hoog in de lucht.

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      25 mei 2023 om 11:43

      Geen gezicht z’n hangende kont. Dan maar de bibs iets omhoog.

      Login om te reageren
  2. osmo zegt

    25 mei 2023 om 10:27

    Een beetje teveel carnavalswagen voor mij. Doe mij maar een M3 touring in sleeper uitvoering.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      25 mei 2023 om 10:33

      de m340i is al geen sleeper, en ook het normale alternatief: de Alpina B3 is van deze generatie, is weinig subtiel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North