De nieuwe Aston Martin DB12 is eindelijk weer beeldschoon en sterker dan ooit.
Gisteren kwam de nieuwe BMW 5 Serie uit. Net zoals bij elke BMW is de discussie omtrent het design belangrijker dan de techniek. Dat is eigenlijk niet zoals het hoort. We hielden onze billetjes dan ook samengeknepen toen de persplaten van de nieuwe Aston DB12 op de digitale deurmat vielen.
Net als BMW heeft Aston Martin enkele unieke designfeatures. BMW heeft ze gisteren overduidelijk overboord gegooid (dag Hofmeisterknik!), maar hoe ziet dat met Aston Martin? Nou: daar hebben ze ze omarmd!
Nieuwe Aston DB12
Want wat is de nieuw Aston DB12 een plaatje geworden! Natuurlijk, het zijn maar afbeeldingen en in het echt kan het altijd mee- of tegenvallen. Maar we zijn benieuwd of dat laatste het geval is. Als je goed kijkt, zie je ‘de botten’ van zijn voorganger – de Aston Martin DB11 – nog een beetje.
Dat komt omdat de basis is overgenomen. Is het dan niet gewoon een facelift? Dat hangt van je definitie van een facelift af. Deze methode passen Porsche (de huidige 992 is gebaseerd op de 991) en Ferrari (de huidige F8 is gebaseerd op de 488 die is gebaseerd op de 458) ook toe. En de Golf 8 is gewoon een Golf 7. Dus dat de basis in de verte gelijk is bij een Aston, is helemaal niet erg.
Prachtige kleurstelling
Op het dak na lijkt elk ander carrosseriepaneel daadwerkelijk overigens anders te zijn, dus het komt over als een nieuw model. De Aston DB12 is een flink stukje breder geworden en dat staat ‘m wel.
Het doet wat DBS-esque aan en dat is een compliment. Qua details en tierlantijnen heeft Aston Martin het heel erg strak gehouden. Dat zorgt ervoor dat de auto erg tijdloos overkomt.
Ook prettig is het geval dat Aston Martin kiest voor een groene carrosserie en bronzen wielen met en bruin interieur (gaan we ze mee verder). Dat toont zoveel beter dan het tegenwoordig obligate wit met zwarte velgen en matte lak met bicolor wielen.
Interieur Aston DB12
Waar Aston Martin grote stappen heeft gezet, is het interieur. Dat is namelijk enorm verbeterd. Hier laat de Lawrence Stroll zich gelden. Hij is namelijk niet alleen de baas van het Aston Martin F1-team, maar het gehele merk.
Zijn visie was dat Aston Martins net niet altijd zo goed rijden als ze konden en dat het interieur te wensen overliet. Welnu, het is compleet nieuw.
Het stuurwiel lijkt van Mercedes-Benz te komen, net als meer techniek van de auto. Dat is geen schande, want dat is al heel erg goed. Er zijn weliswaar twee schermen, maar de focus ligt er niet op zoals bij een Tesla, Ferrari Roma of Mustang Mach-E. Dit heeft als grote voordeel dat het niet zo snel verouderd. Deze auto moet lang mee gaan en is natuurlijk een klassieker van de toekomst.
Motor
Dan gaan we verder met de techniek van de nieuwe Aston DB12. Want wat ligt er onder de kap? Een V12? Nee! Die vinden we niet meer terug, maar het is minder erg dan dat je denkt.
Ten eerste is de V12 pas sinds 2000 te vinden in DB-modellen, historisch gezien hebben ze altijd een zes-in-lijn gehad. In de DB12 is vooralsnog alleen een V8 te vinden. Deze M177 van AMG lag ook al in de DB11.
Omdat er nu geen V12 meer is, kan de V8 wat meer power leveren: bij 6.000 toeren staan er 680 paarden te trappelen. Tussen 2.750 en 6.000 toeren levert het blok 800 Nm af.
Dat zijn ongelooflijke waarden en overstijgen die van de V12 in de DB11 en evenaren die van de V12 in de DBS. Uiteraard gaat alle power naar de achteras, via een achttraps automaat (van ZF) en nieuw elektronisch differentieel.
Prestaties en prijs Aston DB12
De prestaties zijn dan ook meer dan in orde. De obligate 0-100 km/u-sprint duurt slechts 3,5 seconden en op de Autobahn kun je 327 km/u halen als de omstandigheden het toelaten.
Of de V12 terugkeert, is niet zeker. Aston Martin kennende verschijnen er op termijn nog een hoop andere varianten en derivaten. Dat daar dan de V12 tussenzit, is goed mogelijk maar dus allerminst zeker.
De DBS is nog gewoon leverbaar en heeft die V12. De nieuwe Aston DB12 komt in het derde kwartaal van dit jaar op de markt, prijzen worden ter zijner tijd bekend gemaakt.
Meer lezen? Dit zijn 11 magnifieke instap sportwagens op een rij!
CYBRTRK zegt
-edit: klopt, thanks!-
alpacatje zegt
Knap ding!
lekkerlinksrijden zegt
Liever de DBS
HZW zegt
Misschien alleen voor de Motor, maar het interieur van de DBS laat toch zwaar te wensen over, en kan eigenlijk niet in zo’n dure auto.
Dit interieur van de nieuwe DB12 is echt een 7 miles stap vooruit.
Dutchdriftking zegt
Wauw! Misschien wel de mooiste Aston ooit. Doet mij heel erg denken aan de One 77. Meteen in een hele gave spec ook. Weer eentje op de lijst van de droomgarage.
1000bochten zegt
Ben ik de enige die de grille wat aan de grote kant vindt…? Verder een mooie auto.
hanstadema zegt
Deze grill mag dus wel? Het gaat dus niet om het formaat, maar om het ontwerp
petroldrinker zegt
Klopt wel eigenlijk, audi heeft al jaaaaren een grote grille en die is mooi, AM zelfde, maar bmw verneuky het gewoon standaard tegenwoordig met hun kitscherige designs
Thieuke zegt
Mooie automobiel, beetje grote grille alleen. Bij het ene merk mooier dan bij het andere merk, maar dat had wat mij betreft toch iets ingetogener zijn.
Nu maar weer wachten op een Zagato-versie, die nóg mooier is :)
Pino143 zegt
Ik kwam twee dagen geleden de Volante versie van de DB12 tegen op de autobahn, met camo wrap en stickers met de tekst “Prototype Vehicle” erop. Heeft t zin die te uploaden, @autoblog?
machielvdd zegt
Graag, foto’s zijn altijd welkom op Autoblog Spots!
berlinetta zegt
De grille is een beetje groot en de koplampen doen me een beetje denken aan de spiegel-ei vorm van de 996, maar verder een hele knappe wagen. Vooral het interieur vind ik echt goed gelukt. Mooie mix van modern en klassiek.
kilum zegt
Als je mij had gezegd dat dit de facelift was van de DB11 had ik het ook gelooft.
Maar, als je het mij vraagt is er 1 heel belangrijk ding. Dit is de eerste keer dat ik een mooi interieur zie van Aston Martin. Dat was toch altijd wel de reden waarom ik nooit een Aston zou kopen als ik het kon betalen. Dat deden de andere merken duidelijk beter. Maar dit ziet er tenminste goed uit.
flatsix010 zegt
Pfoe wat goed. Klassiek mooi design in een strak modern jasje. En eindelijk past het interieur bij het exterieur, in mijn ogen de grootste verbetering!
leaper035t zegt
Hoi Adrian VH, deze wagen toont dat vouwen en plooien niet nodig zijn om een mooie wagen te designen. En wat denk je van de grille? Geslaagd he. Weet je dat je met dubbele nieren iets gelijkaardig kan ontwerpen zonder de neus van een icoon te verknallen. Beloof je me dat je nooit bij Aston zal werken? Bij BMW heb je al een hele generatie modellen om zeep geholpen. Alvast bedankt daarvoor! Vriendelijke groet, L.
machiel zegt
Zo die is goed gelukt.
Gulli zegt
Is het te vroeg voor een verlanglijstje voor December? Wat een prachtige auto is dit geworden. Ik ben nog steeds geen groot fan van de streep die aan de wielkasten aan de voorkant lijkt te hangen, maar het algehele ontwerp is een plaatje!
Mijns inziens is dit zoveel mooier dan een vergelijkbare Ferrari of Lambo, zoveel meer ingetogen maar toch een krachtig ontwerp, en sowieso een stuk minder patserig.
ArnoldH zegt
Hmm ik ben nog niet overtuigd, ik vind de voorzijde en achterzijde niet zo goed matchen bij elkaar
Edge zegt
Het oogt als een volledig nieuw model zoals de Golf 6 dat ten opzichte van de Golf 5 is, maar het is wel echt een schoonheid geworden. Ik vind het ook knap hoeveel lager en breder de auto lijkt, vooral bij het zijaanzicht zie je dat goed. En dat interieur verdient ook een compliment. Mooi, niet te druk, een goede mix van fysieke knoppen en schermen en ook nog een nieuwere versie van het spul dat ze van Mercedes inkopen
Friez zegt
Poeh, chapeau Aston Martin! Deze komt op de shortlist, mocht ik ooit de lotterij winnen :-)
Jagris zegt
Het lijkt nog wel een concept, wat een beest zeg! Het design is wat mij betreft enorm goed. Zowel eigenzinnig als bloedmooi. Het interieur gaat er ook met rasse schreden op vooruit. Ik hoop hem snel in het echt te kunnen zien om hem te bewonderen. Knap staaltje werk Aston!
Loek zegt
Ik vind dit dus echt helemaal drie keer niks. De verhoudingen tussen grille en koplampen zijn niet echt perfect. Voor redenen die ik niet met wetenschap kan ondersteunen was het eerste wat ik dacht een Zagato Nibbio en da’s geen compliment.
Ik hoop dat het vertekening is op de persplaten want anders denk ik dat dit wellicht één van de lelijkste Astons ooit is. Maar goed, dat vond ik ook van de Vantage en die vind ik nu wel gaan, na een paar keer in het echt gezien te hebben.
Polo Fun zegt
Plaatje van opzij lijkt een lelijke camber te laten zien. Dat verpest mijns inziens de HIGH.
V8Vantage zegt
Die V12 komt zodra alle DBS 770 varianten verkocht zijn. (Gok ik).
none1234 zegt
Mooi! Anders stel ik voor om de kinderen van Elon en Harry & Megan naar Mars te sturen ter compensatie van de uitstoot.
Richmond zegt
Ik vind het een mooie auto, zeker wel een wow effect . Maar het ontwerp is niet zo mooi in balans als bijv de db7 en de db9. Qua interieur ziet het er kwalitatief beter uit, maar qua vormgeving vind ik het interieur van de 7 en 9 mooier.
jjcp zegt
Waar de db11 mij nooit zo heeft kunnen bekoren, vind ik deze echt schitterend. En eindelijk een mooi stuur en interieur in een Aston.
thjvanvlerken zegt
Porsche heeft de pook blijkbaar verkocht aan aston martin. Zoals gewoonlijk een mooie aston martin.