• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-power

Auteur: Dizono, gepost 8 januari 2016 om 23:05 – 24 Reacties

Afbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-powerAfbeelding Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-power

Ligier JS2
Je denkt bij het horen van Ligier meteen aan brommobielen? De fabrikant begon zo hoopgevend met een fijne sportwagen, eind jaren 60…

In 1968 begint oud rugbyer en coureur Guy Ligier (1930-2015) zijn eigen automerk. In 1969 prsenteert het prille merk de JS1, waarbij de letters een verwijzing zijn naar Jo Schlesser. Deze coureur en vriend van Ligier verloor in 1968 het leven bij een raceongeluk. Overigens is Schlesser ook de oom van Jean-Louis Schlesser, de Formule 1-coureur die we vooral kennen van zijn deelname in buggy’s aan de Dakar-rally.

Maar terug naar de auto’s, de JS1 krijgt in oktober 1970, tijdens de Mondial de l’Automobile in Parijs, een opvolger: de Ligier JS2. Het 1.6-liter Cosworth-blokje was vervangen door een 2.6 Ford V6 met 170 pk. Heel leuk, op een wagengewicht van slechts 980 kilo. Toch was Guy nog niet tevreden en daarom ging hij op zoek naar een krachtiger en exclusiever blok.

Dat blok werd gevonden bij Citroën, of eigenlijk bij Maserati. Het was de 3.0 V6 die Maserati ontwikkelde voor de fameuze Citroën SM. Drie liter inhoud en goed voor 195 pk. Tegelijkertijd ook nog iets lichter dan het Ford-blok, waardoor het wagengewicht omlaag ging naar 950 kilo. Goed voor een topsnelheid van 236 km/u en een 0-100-tijd van 7.8 seconden. Alles behalve indrukwekkend tegenwoordig, maar voor die tijd retesnel. Sterker nog, sneller kreeg je het in die dagen niet in Frankrijk.

Ligier JS2

Bijna winst in Le Mans

De échte passie van Guy Ligier lag bij het racen en dus zijn er aardig wat van de 225 ooit gebouwde exeplaren aangepast voor gebruik op het circuit. In 1975 wordt een Ligier JS2 knap tweede tijdens de 24 uur van Le Mans, op slechts één ronde van de winnars Bell en Ickx. Aangezien 24 uur racen met een Maserati-motor niet het meest verstandige is wat je kunt doen, werd deze voor Le Mans vervangen voor de bekende 3.0 V8 van Cosworth. Hetzelfde blok dat ook in de Gulf GR8 van de winnaars lag overigens.

Het succes van Le Mans ten spijt, tegen die tijd waren de toch al niet gigantische verkopen van de JS2 volledig weggezakt. Na de oliecrisis van 1973 waren benzineslurpende auto’s nu eenmaal minder in trek. Ligier besloot zich daarom toe te leggen op de productie van kleine auto’s, brommobielen zo u wilt, die overigens nog altijd een typenaam hebben beginnend met JS.

En nog een vraagje voor de vrijdagavond-bonuspunten: welke fabrikant van brommobielen bouwde ook een supercar?

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Klassiekers, le-mans, ligier, Maserati, sm

Vorig bericht: « Dakar-update: Nederlandse truckers oppermachtig
Volgend bericht: Henrik Fisker geeft geen shit om het milieu »

Lees Interacties

Reacties

  1. vetnek zegt

    8 januari 2016 om 23:10

    Gaaf ding, als je snel kijkt een beetje Alpine A310 looks.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 januari 2016 om 23:17

      @vetnek: Ligier was een jaar eerder en qua snelheid was de A310 oorspronkelijk geen partij. Pas vanaf 1977 kreeg ook de Alpine een V6, oorspronkelijk met 150 pk, vanaf 1982 ook met een iets grotere versie met 193 pk.

      Login om te reageren
    • rickr zegt

      8 januari 2016 om 23:33

      @vetnek: Ik zie er ook wel wat gelijkenissen met de Saab Sonnet in!

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    8 januari 2016 om 23:18

    Sexy apparaat!

    En het antwoord op de vraag onderin: Mega-Aixam?

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    8 januari 2016 om 23:20

    Mega (Aixiam)

    Login om te reageren
  4. roppp zegt

    8 januari 2016 om 23:21

    Aixam

    Login om te reageren
  5. Calimero zegt

    8 januari 2016 om 23:29

    Jammer dat je het stuk geschiedenis in de Formule 1 achterwege hebt gelaten. Is ook het vermelden waard.

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      9 januari 2016 om 03:19

      @milan0: Idd, ik moest gelijk aan de formule 1 denken bij de naam Ligier :)

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        9 januari 2016 om 11:08

        @Davidov: inderdaad!

        Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    8 januari 2016 om 23:35

    Mega! Monte Carlo (supercar) en Track (mega grote duin racer). Wel met een Mercedes V12, geen Aixam torretje ;-).

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    8 januari 2016 om 23:41

    Hmmm.. nooit eerder gezien eerlijk gezegd. Tenminste de staat versie dan. Ik denk dat ik de racewagens meer kan waarderen.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2016 om 23:57

    Wat gaaf! Nooit van gehoord, nu meteen verliefd……

    Login om te reageren
  9. Pallas zegt

    9 januari 2016 om 01:38

    Ook de de deurgrepen komen van de SM.

    Login om te reageren
  10. leemster zegt

    9 januari 2016 om 02:15

    Prachtige auto, nog nooit van gehoord. Wat kost een exemplaar deze dagen ?

    Login om te reageren
  11. staal zegt

    9 januari 2016 om 07:11

    De bonuspuntenvraag; Honda.

    Login om te reageren
  12. erwh zegt

    9 januari 2016 om 07:48

    Serieus, brommobielen van Ligier? Ik ken ze alleen van de Formule 1 eerlijk gezegd.

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      9 januari 2016 om 10:20

      @erwh: jij hebt zeker de afgelopen 20 jaar onder een steen geslapen, wut?

      Login om te reageren
  13. mynameisjeroen zegt

    9 januari 2016 om 08:05

    Ik vind de prestaties ook naar huidige maatstaven nog best prima! Ik zie er ook een beetje Miura in. Leuk ding in iedergeval.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    9 januari 2016 om 08:37

    Maken ze ook bromauto,s dan?

    Login om te reageren
    • schlingel zegt

      9 januari 2016 om 09:11

      @norge:
      https://youtu.be/JnHGcijngEA
      Prima “brommobiel”, of bedoelt de blogger van dienst iets anders.

      Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    9 januari 2016 om 08:48

    Die motor van Maserati die in de SM ligt is toch heel onderhoudsintensief (5000km interval voor de distributie afstelling oid?) niet zo’n brilliante keuze wat dat betreft.
    Wel een leuke wagen maar niet echt dat echte Supercar uiterlijk. Meer snelle coupe zelfs dan sportwagen qua “design-gevoel” als je begrijpt wat ik bedoel.

    Login om te reageren
  16. Alfarobert zegt

    9 januari 2016 om 09:49

    Het eerste waar je aan denkt is Formule 1 en inderdaad brommobielen bij de naam Ligier. Toch leuke sportwagen zo te zien.Waarde van zo’n auto? Denk afhankelijk van de koper.Accosieert hij het merk met brommobielen of Formule 1?

    Login om te reageren
  17. petrolicious zegt

    9 januari 2016 om 12:40

    Speciale bezigheid dat accosieeren.

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    9 januari 2016 om 18:56

    Mijn broer heeft ‘em
    Maar dan wel voor de racebaan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North