Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-power

Auteur: , 24 Reacties

Je denkt bij het horen van Ligier meteen aan brommobielen? De fabrikant begon zo hoopgevend met een fijne sportwagen, eind jaren 60...

In 1968 begint oud rugbyer en coureur Guy Ligier (1930-2015) zijn eigen automerk. In 1969 prsenteert het prille merk de JS1, waarbij de letters een verwijzing zijn naar Jo Schlesser. Deze coureur en vriend van Ligier verloor in 1968 het leven bij een raceongeluk. Overigens is Schlesser ook de oom van Jean-Louis Schlesser, de Formule 1-coureur die we vooral kennen van zijn deelname in buggy’s aan de Dakar-rally.

Maar terug naar de auto’s, de JS1 krijgt in oktober 1970, tijdens de Mondial de l’Automobile in Parijs, een opvolger: de Ligier JS2. Het 1.6-liter Cosworth-blokje was vervangen door een 2.6 Ford V6 met 170 pk. Heel leuk, op een wagengewicht van slechts 980 kilo. Toch was Guy nog niet tevreden en daarom ging hij op zoek naar een krachtiger en exclusiever blok.

Dat blok werd gevonden bij Citroën, of eigenlijk bij Maserati. Het was de 3.0 V6 die Maserati ontwikkelde voor de fameuze Citroën SM. Drie liter inhoud en goed voor 195 pk. Tegelijkertijd ook nog iets lichter dan het Ford-blok, waardoor het wagengewicht omlaag ging naar 950 kilo. Goed voor een topsnelheid van 236 km/u en een 0-100-tijd van 7.8 seconden. Alles behalve indrukwekkend tegenwoordig, maar voor die tijd retesnel. Sterker nog, sneller kreeg je het in die dagen niet in Frankrijk.

Ligier JS2

Bijna winst in Le Mans

De échte passie van Guy Ligier lag bij het racen en dus zijn er aardig wat van de 225 ooit gebouwde exeplaren aangepast voor gebruik op het circuit. In 1975 wordt een Ligier JS2 knap tweede tijdens de 24 uur van Le Mans, op slechts één ronde van de winnars Bell en Ickx. Aangezien 24 uur racen met een Maserati-motor niet het meest verstandige is wat je kunt doen, werd deze voor Le Mans vervangen voor de bekende 3.0 V8 van Cosworth. Hetzelfde blok dat ook in de Gulf GR8 van de winnaars lag overigens.

Het succes van Le Mans ten spijt, tegen die tijd waren de toch al niet gigantische verkopen van de JS2 volledig weggezakt. Na de oliecrisis van 1973 waren benzineslurpende auto’s nu eenmaal minder in trek. Ligier besloot zich daarom toe te leggen op de productie van kleine auto’s, brommobielen zo u wilt, die overigens nog altijd een typenaam hebben beginnend met JS.

En nog een vraagje voor de vrijdagavond-bonuspunten: welke fabrikant van brommobielen bouwde ook een supercar?



24 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Gaaf ding, als je snel kijkt een beetje Alpine A310 looks.
@vetnek: Ligier was een jaar eerder en qua snelheid was de A310 oorspronkelijk geen partij. Pas vanaf 1977 kreeg ook de Alpine een V6, oorspronkelijk met 150 pk, vanaf 1982 ook met een iets grotere versie met 193 pk.
@vetnek: Ik zie er ook wel wat gelijkenissen met de Saab Sonnet in!
Sexy apparaat!

En het antwoord op de vraag onderin: Mega-Aixam?
Mega (Aixiam)
Aixam
Jammer dat je het stuk geschiedenis in de Formule 1 achterwege hebt gelaten. Is ook het vermelden waard.
@milan0: Idd, ik moest gelijk aan de formule 1 denken bij de naam Ligier :)
@Davidov: inderdaad!
Mega! Monte Carlo (supercar) en Track (mega grote duin racer). Wel met een Mercedes V12, geen Aixam torretje ;-).
Hmmm.. nooit eerder gezien eerlijk gezegd. Tenminste de staat versie dan. Ik denk dat ik de racewagens meer kan waarderen.
Wat gaaf! Nooit van gehoord, nu meteen verliefd……
Ook de de deurgrepen komen van de SM.
Prachtige auto, nog nooit van gehoord. Wat kost een exemplaar deze dagen ?
De bonuspuntenvraag; Honda.
Serieus, brommobielen van Ligier? Ik ken ze alleen van de Formule 1 eerlijk gezegd.
@erwh: jij hebt zeker de afgelopen 20 jaar onder een steen geslapen, wut?
Ik vind de prestaties ook naar huidige maatstaven nog best prima! Ik zie er ook een beetje Miura in. Leuk ding in iedergeval.
Maken ze ook bromauto,s dan?
@norge:
https://youtu.be/JnHGcijngEA
Prima “brommobiel”, of bedoelt de blogger van dienst iets anders.
Die motor van Maserati die in de SM ligt is toch heel onderhoudsintensief (5000km interval voor de distributie afstelling oid?) niet zo’n brilliante keuze wat dat betreft.
Wel een leuke wagen maar niet echt dat echte Supercar uiterlijk. Meer snelle coupe zelfs dan sportwagen qua “design-gevoel” als je begrijpt wat ik bedoel.
Het eerste waar je aan denkt is Formule 1 en inderdaad brommobielen bij de naam Ligier. Toch leuke sportwagen zo te zien.Waarde van zo’n auto? Denk afhankelijk van de koper.Accosieert hij het merk met brommobielen of Formule 1?
Speciale bezigheid dat accosieeren.
Mijn broer heeft ‘em
Maar dan wel voor de racebaan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).