• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar-update: Nederlandse truckers oppermachtig

Auteur: Dizono, gepost 8 januari 2016 om 21:55 – 47 Reacties

Veka MAN


Vandaag ging het gevecht om de winst in de zesde etappe tussen twee Nederlanders, die uiteindelijk slechts op zeven seconden van elkaar wisten te finishen. Ook de top 10 in het tussenklassemend is opvallend ‘oranje’, met ook hier een landgenoot op de bovenste plek.

Het was een spannende dag voor de fans van de Nederlandse zwaargewichten in de Dakar 2016. Na het eerste checkpoint van Etappe 6 ging Gerard de Rooy in zijn Iveco ruimschoots aan de leiding, terwijl Hans Stacey de zevende tussentijd liet noteren. De Rooy ging bijna de gehele dag aan de leiding, maar gaandeweg de dag kwam Stacey steeds dichterbij. Uiteindelijk legde hij het parcours zeven seconden sneller af dan Gerard de Rooy.

Hans Stacey en teamgenoot Peter Versluis, die derde werd vandaag, hebben daarmee genoeg tijd ingelopen op de Argentijn Villagra (Iveco, een teamgenoot van De Rooy) en staan nu op de respectievelijk eerste en tweede plek in het algemeen klassement. Onderling bedraagt het verschil minder dan een minuut, terwijl Villagra en De Rooy (op plek 4) op respectievelijk vier en vijfenhalve minuut staan. Daarachter de Kamaz van Mardeev (5), de Tatra van Kolomy (6 en de Kamaz van Nikolaev (7). De top 10 wordt gecomplementeerd door de Nederlanders Tom van Genugten (8, Iveco), Pascal de Baar (9, Renault) en Maruik van den Heuvel (10, Scania).

Loeb verliest de leiding

Bij de auto’s is Erik van Loon ondertussen uit de top 10 gezakt en heeft Sebastian Loeb, ondanks zijn drie etappe-overwinningen, de leiding niet meer in handen. Die is voor collega Peugeot-rijder Peterhansel, met een voorsprong van liefst 27 seconden. Op drie eveneens een Peugeot: Sainz op een kleine 6 minuten. De eerste MINI en Toyota treffen we op plek vier en vijf, op respectievelijk een kwartier en een halfuur van de leidende Peugeot.

Helaas is de gisteren best geklasseerde (achtste plek overall) Nederlandse equipe, Bernhard ten Brinke en navigator Tom Colsoul, uitgevallen doordat hun auto vijftien kilometer voor de finish volledig afbrande. Vijf kilometer eerder waren ze lek gereden en het verwisselde wiel is in de laadruimte van de Toyota Pickup in brand gevlogen De vlammen verspreidden zich zo snel, dat blussen niks meer uit kon halen.

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2016, Gerard-de-Rooy, hans-stacey, sebastien-loeb, stephane-peterhansel, trucks

Vorig bericht: « Resultaat stakingen bij VDL NedCar: banenverlies
Volgend bericht: Ligier JS2: Franse supercar met Maserati-power »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2016 om 21:56

    Doen ze goed onze jongens!

    Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    8 januari 2016 om 21:59

    De russen komen eraan.. Gaat niet lang duren of ze gaan weer vals spelen om eerste te worden.. Overigens leuk dat jullie dit bij autoblog naar voren laten komen!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      8 januari 2016 om 23:58

      @henkhupelschoten: hahaha goed kans van….

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        9 januari 2016 om 12:59

        Wel!@dutchdriftking:

        Login om te reageren
    • E550 zegt

      9 januari 2016 om 03:15

      @henkhupelschoten: nou nou, hoezo moeten Russen nou valspellen?

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        9 januari 2016 om 08:37

        @e550: precies, dat kunnen de Nederlanders ook gewoon!

        Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      9 januari 2016 om 11:23

      @henkhupelschoten: Kamaz is veel degelijker. Bij die Iveco’s moet je hopen dat ze de eindstreep halen.

      Login om te reageren
  3. csx3000 zegt

    8 januari 2016 om 22:00

    Respect voor de truckers OOK op de snelweg!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      8 januari 2016 om 22:04

      @csx3000: Inderdaad. Ik geef ze altijd alle ruimte (om in te halen, in te voegen) tot ergernis van vrouwlief :-D. Die truckers zijn wel even aan het werk en ze kunnen veel minder makkelijk manoeuvreren dan een auto.

      OT: 2016 gaat dus het slechtste jaar voor het NL elftal worden, maar lijkt een succesvol autosportjaar te worden! Hoe doet die Beitske Visser het tegenwoordig? En kunnen we binnenkort ook en Albers Junior met Phantom aan de start zijn verschijnen van een Junkyard race?

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        8 januari 2016 om 22:37

        @gtwillem: Visser heeft het afgelopen jaar Formule Renault 3.5 gereden. Ze wist niet echt potten te breken daar. Eén keer 9e en één keer 10e gefinisht, de rest buiten de punten gereden. Wat ze dit jaar gaat doen is (nog) niet bekend. Als je nieuw Nederlands racetalent zoekt kun je wellicht beter je aandacht verleggen naar Nyck de Vries. Die wist in diezelfde klasse als rookie derde te worden en zit in het juniorenprogramma van McLaren.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          8 januari 2016 om 22:45

          @Edge: Ah! Dat lijkt tegen te vallen, want ik meen te herinneren dat zij een groot talent was. Hoe staat het trouwens met die Robin Frijns? Dat doe nog iets?

          Max is wel een klein wereldwondertje. Karten, karten, karten. Seizoen F3, meteen naar F1 en het daar al goed doen… :-D

          Login om te reageren
          • stephanotis zegt

            8 januari 2016 om 23:18

            @gtwillem: Frijns heeft het stilste afvoerputje van de F1 gevonden (⌣̩̩́_⌣̩̩̀)

            Login om te reageren
          • Edge zegt

            8 januari 2016 om 23:35

            @gtwillem: Frijns rijdt sinds dit seizoen Formule E voor het team van Amlin Andretti. Hij staat na drie races 7e in het kampioenschap, 45 punten achter lijstaanvoerder Buemi. Als ik mij niet vergis heeft is hij vorig jaar vooral bezig geweest met GT races en heeft hij de Blancpain Sprint Series op z’n naam weten te schrijven.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              8 januari 2016 om 23:37

              @Edge: Goed maar niet goed genoeg dus. Niet dat ik het hem na doe, maar Max is dus van een serieus andere klasse.

              Login om te reageren
              • awesome zegt

                9 januari 2016 om 00:23

                @gtwillem: dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.
                Ik denk wel dat we het eens zijn over de talenten van Frijns, maar die knul heeft een grote sponsor nodig.
                Volgens mij moet iemand hem een kans geven, dan kan hij zich alsnog bewijzen.
                Formule E heb ik 1 race gekeken, maar ik begrijp dat Andretti niet de snelste batterijen heeft dus is het geen goede graadmeter om het talent van Frijns te meten.

              • mauricerma zegt

                9 januari 2016 om 09:20

                @gtwillem: yeah right, robin heeft ongeveer alles en overal gewonnen wat er te winnen viel, heeft bijv ook de formule renault gewonnen vóór oa jules bianchi, heeft alleen geen grote sponsor of het geluk om bij een groot team in het talentenprogramma te zitten.

    • csx3000 zegt

      8 januari 2016 om 22:46

      @csx3000: Jammer weinig respect voor de truckers, op die ene na.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      8 januari 2016 om 23:59

      @csx3000: amen!

      Login om te reageren
  4. uncivilsum zegt

    8 januari 2016 om 22:00

    Jammer dat ten brinke uitgevallenis met een fikkende auto

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 januari 2016 om 22:10

      @uncivilsum: Thanks, ik heb de info even toegevoegd! =) Wel balen voor ze…

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        8 januari 2016 om 22:14

        @Dizono: Truck van €500.000, zullen we hem een hart onder de riem steken en voor hem een paar aankooptips geven?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          8 januari 2016 om 22:19

          @henkhupelschoten: een Mega Monte Carlo wellicht? Zit een Mercedes V12 in. Of gewoon met een G63 6×6 aan de start verschijnen ;-)

          Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          8 januari 2016 om 22:32

          @henkhupelschoten: De tering! Ik dacht aan Martin van den Brink! Niet Ten brinke! Komt door die vrijmibo..

          Login om te reageren
          • trustmeiamanengineer zegt

            8 januari 2016 om 23:15

            @henkhupelschoten: beide afgefikt inmiddels helaas :(

            Login om te reageren
        • phaeton zegt

          9 januari 2016 om 02:05

          @henkhupelschoten: Maar de Toyota is een fabrieks, toch? Dat is ‘minder erg’ dan privé ook al train je een jaar voor niets.

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            9 januari 2016 om 13:05

            Naar mijn weten knutselt Ten Brinke gewoon zelf aan z’n Toyota. Loeb is een fabrieks team (en kamax bijvoorbeeld werken er 200 man, geloof het of niet) bij Ten Brinke zal piet en ouwe Toom er wat aan klussen met een aantal andere monteurs @phaeton:

            Login om te reageren
  5. Arvado zegt

    8 januari 2016 om 22:06

    Veka groep loopt weer he

    Login om te reageren
  6. Robbert01 zegt

    8 januari 2016 om 22:10

    Natuurlijk zijn de heren van Peugeot ook geen beginners, maar het feit dat iemand als Al Attiyah aangeeft geen schijn van kans te hebben geeft wel aan hoe machtig de Peugeot is. Wie had dat een jaar geleden gedacht…

    Login om te reageren
    • theracingelf zegt

      8 januari 2016 om 22:30

      @Robbert01: de ontwikkeling van de Mini staat helaas zo goed als stil, neemt niet weg dat Peugeot idd de zaakjes zeer goed voor elkaar hebben dit jaar. Wel jammer dat we niet een echt gevecht tussen Peugeot en Mini voorgeschoteld krijgen trouwens :(

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 januari 2016 om 22:38

      @Robbert01: Nou, ik totaal niet. Ik riep vlak voor de start zelfs meerdere malen dat het kansloos was om met een tweewielaangedreven Peugeot tegen de veel betere Mini’s met vierwielaandrijving op te boksen. Ben ik even blij dat ik het volledig bij het verkeerder eind had.

      Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      8 januari 2016 om 23:34

      @robbert01: peugeot heeft dit keer ook wel een topwagen, zal vast ook helpen

      Login om te reageren
  7. skylinegtr97 zegt

    8 januari 2016 om 22:19

    @dizono niet lullig bedoeld hoor maar hoort Peter van loon niet Erik van loon te zijn?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 januari 2016 om 22:24

      @skylinegtr97: vooral lullig voor Pete.. ehh.. Erik ;)

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    8 januari 2016 om 22:25

    Mooi dat het een Nederlands feestje is bij de trucks, maar is het klassement van trucks niet een beetje als het allround schaatsen?
    Waarbij wij het allround schaatsen domineren en er helemaal gek op zijn, maar de rest van de wereld eigenlijk meer geïnteresseerd is en de aandacht heeft in het shorttrack schaatsen?
    Is dat ook niet een beetje het geval bij de trucks in de Dakar rally? De rest van de wereld is meer geïnteresseerd in de klassementen van de auto’s en motoren dan in de trucks.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      8 januari 2016 om 22:34

      @Rick-dos: Klopt. Volgens mij is de autoklasse de klasse waar iedereen naar kijkt en is de rest leuk meegenomen. De autoklasse is zeg maar het mannen elftal, de motoren het vrouwenelftal, de trucks het U19 groepje en de buggy’s de F’jes. Of zoiets.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        9 januari 2016 om 02:06

        @gtwillem: Lol!

        Login om te reageren
      • swid zegt

        9 januari 2016 om 06:34

        @gtwillem: Dat je de quads niet vermeld zegt voldoende haha.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          9 januari 2016 om 09:47

          @swid: haal de quads en buggy’s door elkaar ;-)

          Login om te reageren
    • phdg zegt

      8 januari 2016 om 22:43

      @Rick-dos: toch nog altijd interessant de trucks vind ik, ben deze klasse door Derooy beginnen volgen in de Vatanen tijd. Kan mij het minuten lang duel op topsnelheid tussen zijn Peugeot en de DAF nog herineten

      Login om te reageren
  9. ko3n zegt

    8 januari 2016 om 22:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. clarkson zegt

    8 januari 2016 om 23:38

    Wat balen als je uitvalt wanneer je net zo lekker bezig bent. Ik denk dat je beter op de eerste dag kan uitvallen dan na 6 dagen.

    Voor de rest zijn de truckers natuurlijk top. Ben benieuwd of de russen nog komen.

    Login om te reageren
    • swid zegt

      9 januari 2016 om 07:05

      @clarkson: laat mij maar 3 meter voor de finish uitvallen. Er is toch niets aan om een jaar naar iets toe te werken en dan 2uur te kunnen rijden ipv 2 weken?

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        9 januari 2016 om 09:21

        @swid: Geen winnaarsmentaliteit dus.

        Login om te reageren
        • swid zegt

          9 januari 2016 om 10:09

          @clarkson: Mijn insteek is het onderste uit de kan halen, denk dat dat in de regel meer oplevert dan een alles of niets mentaliteit.

          Login om te reageren
  11. citroenvisa zegt

    9 januari 2016 om 01:35

    Go Dutchies!! Gave dakar so far.
    Schrijver; Klassemend? Vaudje!

    Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    9 januari 2016 om 06:05

    Komt een beetje onprofessioneel over, iedereen die in de racerij werkzaam is weet dat remmen en wielen erg heet kunnen worden,een brandje is ,naar nu blijkt zo ontstaan.

    Login om te reageren
  13. martijn11 zegt

    9 januari 2016 om 10:06

    Lekker jongens

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North