• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Living Large: Laguna Seca

Auteur: Alwood, gepost 27 september 2009 om 12:25 – 13 Reacties

Afbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna SecaAfbeelding Living Large: Laguna Seca

Racing @ Laguna SecaAmerika is het verwende dikke jongetje met de Gameboy. Amerika is een vervelende pestkop. Amerika kan strontvervelend zijn, maar is stiekem best wel slim en heeft nog prachtige verhalen te vertellen ook. Een van die prachtige verhalen komt uit Californië. De staat van de rich&famous heeft namelijk behoorlijk wat te bieden als je van snelheid, vier wielen en ongepast geweld houd. Afgelopen zomer vonden wederom de Monterey Historic Automobile Races plaats, waarvan er uniek materiaal is ontvangen. Deze week een kleine inleiding op een nieuwe AB mini-serie. Jullie zullen worden verwend, geshockeerd en misschien wel verveeld, maar jullie zullen vooral lezen, kijken en luisteren naar een van de mooiste auto-verzamelplaatsen ter wereld.

Het gebeurt allemaal aan de Californische kust. Het verhaal begint met een simpele bochtige kustweg, en eindigt met aerodynamische high-tech racewagens en miljoenen-budgetten.

Begin jaren ’50 groeide er een spectaculair race-evenement langs de Californische kust. Het ging schuil onder de naam Pebble Beach Road Races. Races vonden plaats op bochtige, smalle wegen langs de kust. Langs de baan stond het vol met Cypressen, maar grote ongelukken bleven uit. Tot 1956. De crash van Ferrari-coureur Ernie McAfee leidde snel tot het afblazen van het evenement.

Er werd hard gezocht naar een alternatief. Een betere, veiliger plek om te racen. Deze plek werd gevonden nabij de Laguna Seca Ranch. Een nieuw circuit was geboren. In 1957 werd voor 1,5M dollar Laguna Seca Raceway aangelegd. Een spectaculair circuit, met een prachtige kurkentrekkerbocht en voldoende mogelijkheid om topsnelheden uit te proberen.

Hoewel er flink aan het circuit verbouwd is om aan FIA-regels te voldoen, is er nog veel van het origineel behouden gebleven. De baan kent nu 11 bochten en is 3,6km lang.

Vanaf 1974 vinden op het circuit eens per jaar de Monterey Historic Automobile Races plaats. Op dit evenement wordt het duurste, snelste en meest exclusieve wat er op vier wielen rond rijdt van stal gehaald en flink op de staart getrapt. Klassiekers die miljoenen waard zijn raken er van de baan, historische races herleven en aan een dag genieten kan je een flinke gehoorbeschadiging overhouden. De races worden in verschillende klassementen verreden. 1908-1958 Grand Prix en Indy roadsters, 1947-1960 sports racing cars, 1947-1966 productie auto’s, 1955-1963 formule auto’s, 1962-1975 FIA fabrieksauto’s, 1965-1977 CanAm, 1966-1972 Trans-Am, 1966-1983 F1 auto’s, 1971-1983 IMSA GT.

De meest bijzondere wagens uit de verschillende tijdperken rijden rond. Ferrari’s Testarossa, 312 en Porsche’s 83G en 962. CanAm Mclaren’s rijden hun rondjes en allemaal worden ze gebruikt, en allemaal moeten ze flink werk verrichten. Gedurende de dag gingen de meest kostbare exemplaren stuk: blauwe rook, witte rook, pijnlijk schreeuwende kleppen en cilinderkoppen. De auto’s worden echter gewoon weer in elkaar gezet en is er volgend jaar weer bij. Respect voor de ouderen is belangrijk, maar dat betekend niet dat je ze in een tehuis moet stoppen en enklel pap moet voeren. Opa houdt ook nog best van een robbertje vechten op zijn tijd. Speakers aan!

Video: Moterey Historic Automobile Races deel 1

Video: Moterey Historic Automobile Races deel 2

Video: Moterey Historic Automobile Races deel 3

Video: Moterey Historic Automobile Races deel 4

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Klassiekers, laguna-seca, Racing, Video

Vorig bericht: « Porsche-perfect: 911 volgens Singer
Volgend bericht: Video: Audi TT RS vs Audi Quattro »

Lees Interacties

Reacties

  1. koekoek zegt

    27 september 2009 om 12:27

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Dakana zegt

    27 september 2009 om 12:42

    was de 787b er ook bij?????????????????????????????????

    http://www.youtube.com/watch?v=Y4f0-U81YiY

    Login om te reageren
  3. Dakana zegt

    27 september 2009 om 12:43

    …er *weer* bij…. excuus ;) (gewoon serieuze vraag !)

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      27 september 2009 om 12:46

      @Dakana:

      Ik heb er geen foto’s van, dus voorzover ik weet was die er dit jaar niet. Er was dit jaar vooral heel veel Porsche, van ieder model wat ze hebben gebouwd ooit moet er wel een model hebben gestaan :o

      Login om te reageren
  4. Dakana zegt

    27 september 2009 om 12:49

    allright, thnx voor het snelle antwoord
    dan gaan we van de porsches genieten ;) !

    Login om te reageren
  5. b0z4 zegt

    27 september 2009 om 13:47

    Laguna Seca prachtig circuit , speelde vroeger een of andere spel op dit circuit heerlijk !

    Login om te reageren
  6. Joe_van_Burik zegt

    27 september 2009 om 18:03

    Inderdaad een prachtig circuit, ik ben blij dat ik 3 jaar geleden de kans kreeg om er zelf overheen te rijden :) Hoewel de Corkscrew in werkelijkheid niet zo enorm spannend is, blijft het een heerlijk snel circuit met een prettige flow door de heuvels van de Amerikaanse westkust.

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    27 september 2009 om 21:45

    Het is jammer dat het gelinkte materiaal zo kort is.

    Zulke auto´s maken tenminste nog echte herrie. :twisted:

    Login om te reageren
  8. Osca zegt

    27 september 2009 om 23:34

    die goeie ouwe tijd =p

    Login om te reageren
  9. EnzoR zegt

    27 september 2009 om 23:49

    Zoals het hoort :D en wel een van de mooiste circuits ook

    Login om te reageren
  10. Ruben zegt

    28 september 2009 om 10:36

    Een beetje vergelijkbaar met de Goodwood Revival Meeting in Engeland vorig weekend. Misschien kan autoblog er ook wat over schrijven(reportage?)? Zeker en vast de moeite!!

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    28 september 2009 om 18:12

    Heerlijk, wat een teringherrie. Daar wil ik mijn trommelvliezen wel voor slopen!

    Login om te reageren
  12. Rickste zegt

    29 september 2009 om 15:30

    “De staat van de rich&famous heeft namelijk behoorlijk wat te bieden als je van snelheid, vier wielen en ongepast geweld houd.”

    houd -> houdt?
    Ik, ik, jij regel, stam +t, het blijft moeilijk he?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North