
Stel je eens een hele dikke, lage, brede, extra uitgebouwde versie van de/het M4 (Concept) voor. Is dat moeilijk? Geen nood, BMW gaat hem maken, voor het volgende DTM-seizoen.
BMW is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen sinds zijn terugkeer in de DTM, en vanzelfsprekend werd er voor een racer op basis van de E92 M3 gekozen. Vanaf januari 2014 (op de Detroit Motor Show) zal de wereld echter een nieuwe M3 coupé leren kennen, die dit keer geen M3 coupé meer heet, maar M4. Een mooi moment om medio 2014 (rond mei) wanneer de DTM weer van start gaat, een nieuwe bolide neer te zetten.
De nieuwe M4 krijgt een zes-in-lijn, waarschijnlijk maakt zijn racebroertje echter nog even gebruik van de dikke 4 liter V8 die momenteel onder de DTM-kap ligt. Op zijn laatst in 2016 moet deze overigens vervangen worden door een 2 liter viercilinder turbo, door een samenvoeging van de Japanse GT500– en DTM-regelementen. Echt niemand ontkomt aan de downsizing, behalve de meeste Amerikaanse en Australische racekampioenschappen dan, daar blijven ze lekker met dikke V8’jes doorpruttelen.
Dat van die 2.0 ltr viercilinder Turbo wist ik nog niet, maar naar mijn mening wordt dat het einde van de DTM.
Hadden ze niet voor V6 motoren kunnen kiezen.
Doe mijn maar de Australische V8 supercars maar, 600 pk V8’s, dat zijn pas Touringcars voor kerels.
DTM met 4 cilinder turbo wordt een soort van oude wijven klasse.
@HZW: Je bent zelf een oud wijf als je zo ouderwets denkt dat het aantal cilinders bepalend is voor het succes van een raceklasse…
@alcantara: Bedtijd ofzo? Piepmiep…
@alcantara: Het is in ieder geval wel bepalend voor het geluid dat ze produceren en daarmee inderdaad een groot aandeel hebben aan het succes van een bepaalde race klasse.
@alcantara: Als je over wat kennis van de geschiedenis van de autoracerij zou beschikken dan zou je weten dat nagenoeg alle vierpitters met een turbo, op wat geknal en geknetter na, sonore en weinig bijzondere uitlaatgeluiden produceerden. Zelfs de F1’s uit de turboperiode klinken, in vergelijk met niet geblazen varianten uit eerdere en latere periodes, ronduit slaapverwekkend.
Don’t believe the hype. Als je race auto’s superzuunig en hypermilieuvriendelijk wilt maken zodat de veelkleurige bloemetjes uit de uitlaat komen, dan draai je de sport de nek om.
@lemans96: Dat er minder luid geknetter uit de uitlaten komt maakt het natuurlijk nog geen ouwe wijven klasse. Als je echt een liefhebber van racerij bent dan kun je zelfs karten waarderen, heb je helemaal weinig cilinders en inhoud.
@alcantara: anders ga je inderdaad even appels met peren vergelijken..
@HZW:
wat je in feite zegt is dat autoracen niet leuk is om naar te kijken.
@HZW: het aantal cilinders of inhoud zegt mij niks. Kijk maar naar de formule 1.
Hoe mooi de M4 ook moge zijn, blijft jammer dan ie geen M3 meer heet.
@sjamp: Ook een oud wijf met ouderwets denkpatroon. Het is juist goed dat de coupé eindelijk niet meer dezelfde naam deelt met die lelijke sedan.
@alcantara: slechte dag gehad?
@meneer: Nee heb een heel fijne dag beleefd. En jij?
@alcantara: ook ik heb het naar mijn zin gehad vandaag ja, bedankt voor de interesse! alvast een fijne maandag, maak er iets moois van.
@meneer: achh.. hij is zelf als een oud wijf hij zeurt als hun ( grapje ) :p
@meneer: Flink in de reet geneukt geloof ik…. Alleen was het genot niet van zijn zijde, dus nu is hij een beetje chagrijnig. Trek je er niks van aan…
@alcantara: tja. Dan maar een oud wijf :-) 3-<
Ik zie t probleem niet. Daarbij:
Ze hadden de sedan natuurlijk óók een andere naam kunnen geven…
@alcantara: schoonmoeder op bezoek geweest?
Die fascinatie met de V8 begrijp ik echt niet.
Als het lichter en efficienter kan waarom zou je dat dan niet doen?
Toegegeven die race V8’s kunnen lichter zijn dan de 4 in lijn die in je golfje licht maar zo’n race 4 cylinder zal dat ook zijn.
@Hupke: licht?
@sjamp:
Je weet wel door een gebrek aan massa minder gewicht op de aarde uitoefenen…
é@(§^èç{àà^%!!!!!
Ook al zo’n “milieuvriendelijk’ gebakje? Porsche komt volgend jaar op Le Mans ook al met een 4-cilinder in lijn met turbo van +/- 1.6 – 2.0 liter. Het gaat echt helemaal nergens meer over. Waar is de tijd dat Panoz-en het auto-alarm van mijn buren hun BMW 5-serie deden afgaan op camping Karting Nord op Le Mans?
Ik zou gvd beter schaken gaan volgen voor wat actie ipv autosport.
@Vincegail: ja maar straks mogen de pionnen niet meer zwart/wit zijn, zou nl racistisch zijn als de witte vd zwarte wint, die worden straks verplicht geel/rood.
@kaasboerin: dat vinden de Aziaten en Indianen weer niet leuk…
Waar heb ik dat eerder gehoord? BMW met een 4-cilinder Turbo? Oh, wacht de Brabham T52 met de M12/13 mtor. Dertig jaar geleden kwam er al een dikke 600 pk uit 1,5 liter, dat is al meer dan wat er nu uit die saaie plastic burgerbakken komt. En voor al die rukkers die zich zorgen maken over het geluid: Zolang je thuis voor de buis de race volgt maakt het geluid ook niet uit. Langs de baan zal het wel even moeten wennen.
Voor de echte mannen is er altijd nog de Bathurst 1000 en de andere races in de V8 Supercars Australia.
Ozi ozi ozi, oi oi oi!
@marinepower: ‘…Langs de baan zal het wel even moeten wennen.’
U is duidelijk nog nooit bij een fatsoenlijke live race aanwezig geweest? Het geluid dat een aansprekende racer produceert, is de helft van het spektakel. Daarom zijn er maar weinig lui op bv. Le Mans, die de diesels een blik waardig gunnen. Het mag dan hard gaan, maar het oogt verders sssaaaaaiiiii.
Als races in de toekomst uit ubergroene boomknuffel mobielen gaan bestaan die onderling proberen uit te maken wie er het zuunigst is, dan blijf ik thuis. En met mij vele, vele andere autoraceliefhebbers…
@lemans96: Misschien was de zin: ‘langs de baan zal het even moeten wennen’ iets te cryptisch. Ik bedoelde ermee te zeggen dat wanneer je live bij het circuit bent, inderdaad het echte geluid is, en niet het gestofzuig wat je op de buis hoort. Maar inderdaad is ik nog nooit op Le Mans geweest, maar wel bij heel veel andere takken van (zwaar) gemotoriseerde sporten, waaronder diverse F1 races, Australian V8 supercars, offshore powerboat races, auto en rally cross, trekkertrek, truckracen, Oval racing, dragraces etc….
M4…..nee klinkt niet lekker.
DTM auto’s hebben net zo veel gemeen met een E92 M3 als de nieuwe M4 en de Fiat Seicento van mijn buren: helemaal niets. Wat voor stickertje ze er op plakken, maakt dus helemaal niet uit.
Neemt niet weg dat de DTM een leuke en (voor het publiek) toegankelijke race klasse is.
Dat van die nieuwe viercilinder turbo is wel jammer, die V8-blokken klinken geweldig.