• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Logisch: BMW racet volgend jaar DTM met een M4

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 augustus 2013 om 23:06 – 30 Reacties

BMW M4 Concept


Stel je eens een hele dikke, lage, brede, extra uitgebouwde versie van de/het M4 (Concept) voor. Is dat moeilijk? Geen nood, BMW gaat hem maken, voor het volgende DTM-seizoen.

BMW is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen sinds zijn terugkeer in de DTM, en vanzelfsprekend werd er voor een racer op basis van de E92 M3 gekozen. Vanaf januari 2014 (op de Detroit Motor Show) zal de wereld echter een nieuwe M3 coupé leren kennen, die dit keer geen M3 coupé meer heet, maar M4. Een mooi moment om medio 2014 (rond mei) wanneer de DTM weer van start gaat, een nieuwe bolide neer te zetten.

De nieuwe M4 krijgt een zes-in-lijn, waarschijnlijk maakt zijn racebroertje echter nog even gebruik van de dikke 4 liter V8 die momenteel onder de DTM-kap ligt. Op zijn laatst in 2016 moet deze overigens vervangen worden door een 2 liter viercilinder turbo, door een samenvoeging van de Japanse GT500– en DTM-regelementen. Echt niemand ontkomt aan de downsizing, behalve de meeste Amerikaanse en Australische racekampioenschappen dan, daar blijven ze lekker met dikke V8’jes doorpruttelen.


Ook interessant!

  • The Collectables - BMW M4 DTM Champion Edition
    BMW M4 DTM Champion Edition
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, dtm, m4, Racing

Vorig bericht: « Video: Ginetta GT3-racer kopt deur met 225 km/u
Volgend bericht: Subari BRZ tS: 500 stuks om harder mee te hoeken »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    18 augustus 2013 om 23:27

    Dat van die 2.0 ltr viercilinder Turbo wist ik nog niet, maar naar mijn mening wordt dat het einde van de DTM.
    Hadden ze niet voor V6 motoren kunnen kiezen.

    Doe mijn maar de Australische V8 supercars maar, 600 pk V8’s, dat zijn pas Touringcars voor kerels.

    DTM met 4 cilinder turbo wordt een soort van oude wijven klasse.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      18 augustus 2013 om 23:40

      @HZW: Je bent zelf een oud wijf als je zo ouderwets denkt dat het aantal cilinders bepalend is voor het succes van een raceklasse…

      Login om te reageren
      • keesje1987 zegt

        18 augustus 2013 om 23:55

        @alcantara: Bedtijd ofzo? Piepmiep…

        Login om te reageren
      • 2800cc zegt

        19 augustus 2013 om 10:34

        @alcantara: Het is in ieder geval wel bepalend voor het geluid dat ze produceren en daarmee inderdaad een groot aandeel hebben aan het succes van een bepaalde race klasse.

        Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        19 augustus 2013 om 11:04

        @alcantara: Als je over wat kennis van de geschiedenis van de autoracerij zou beschikken dan zou je weten dat nagenoeg alle vierpitters met een turbo, op wat geknal en geknetter na, sonore en weinig bijzondere uitlaatgeluiden produceerden. Zelfs de F1’s uit de turboperiode klinken, in vergelijk met niet geblazen varianten uit eerdere en latere periodes, ronduit slaapverwekkend.

        Don’t believe the hype. Als je race auto’s superzuunig en hypermilieuvriendelijk wilt maken zodat de veelkleurige bloemetjes uit de uitlaat komen, dan draai je de sport de nek om.

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          19 augustus 2013 om 12:32

          @lemans96: Dat er minder luid geknetter uit de uitlaten komt maakt het natuurlijk nog geen ouwe wijven klasse. Als je echt een liefhebber van racerij bent dan kun je zelfs karten waarderen, heb je helemaal weinig cilinders en inhoud.

          Login om te reageren
          • 2800cc zegt

            19 augustus 2013 om 15:42

            @alcantara: anders ga je inderdaad even appels met peren vergelijken..

            Login om te reageren
    • super zegt

      19 augustus 2013 om 12:00

      @HZW:
      wat je in feite zegt is dat autoracen niet leuk is om naar te kijken.

      Login om te reageren
    • mikehks zegt

      19 augustus 2013 om 15:35

      @HZW: het aantal cilinders of inhoud zegt mij niks. Kijk maar naar de formule 1.

      Login om te reageren
  2. sjamp zegt

    18 augustus 2013 om 23:35

    Hoe mooi de M4 ook moge zijn, blijft jammer dan ie geen M3 meer heet.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      18 augustus 2013 om 23:42

      @sjamp: Ook een oud wijf met ouderwets denkpatroon. Het is juist goed dat de coupé eindelijk niet meer dezelfde naam deelt met die lelijke sedan.

      Login om te reageren
      • meneer zegt

        18 augustus 2013 om 23:56

        @alcantara: slechte dag gehad?

        Login om te reageren
        • alcantara zegt

          19 augustus 2013 om 00:03

          @meneer: Nee heb een heel fijne dag beleefd. En jij?

          Login om te reageren
          • meneer zegt

            19 augustus 2013 om 00:15

            @alcantara: ook ik heb het naar mijn zin gehad vandaag ja, bedankt voor de interesse! alvast een fijne maandag, maak er iets moois van.

            Login om te reageren
        • r32turbo zegt

          19 augustus 2013 om 01:48

          @meneer: achh.. hij is zelf als een oud wijf hij zeurt als hun ( grapje ) :p

          Login om te reageren
        • natos zegt

          19 augustus 2013 om 02:06

          @meneer: Flink in de reet geneukt geloof ik…. Alleen was het genot niet van zijn zijde, dus nu is hij een beetje chagrijnig. Trek je er niks van aan…

          Login om te reageren
      • sjamp zegt

        19 augustus 2013 om 06:21

        @alcantara: tja. Dan maar een oud wijf :-) 3-<
        Ik zie t probleem niet. Daarbij:
        Ze hadden de sedan natuurlijk óók een andere naam kunnen geven…

        Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        19 augustus 2013 om 06:36

        @alcantara: schoonmoeder op bezoek geweest?

        Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    19 augustus 2013 om 00:41

    Die fascinatie met de V8 begrijp ik echt niet.
    Als het lichter en efficienter kan waarom zou je dat dan niet doen?

    Toegegeven die race V8’s kunnen lichter zijn dan de 4 in lijn die in je golfje licht maar zo’n race 4 cylinder zal dat ook zijn.

    Login om te reageren
    • sjamp zegt

      19 augustus 2013 om 09:26

      @Hupke: licht?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        19 augustus 2013 om 12:10

        @sjamp:

        Je weet wel door een gebrek aan massa minder gewicht op de aarde uitoefenen…

        Login om te reageren
  4. Vincegail zegt

    19 augustus 2013 om 00:59

    é@(§^èç{àà^%!!!!!
    Ook al zo’n “milieuvriendelijk’ gebakje? Porsche komt volgend jaar op Le Mans ook al met een 4-cilinder in lijn met turbo van +/- 1.6 – 2.0 liter. Het gaat echt helemaal nergens meer over. Waar is de tijd dat Panoz-en het auto-alarm van mijn buren hun BMW 5-serie deden afgaan op camping Karting Nord op Le Mans?

    Ik zou gvd beter schaken gaan volgen voor wat actie ipv autosport.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      19 augustus 2013 om 07:41

      @Vincegail: ja maar straks mogen de pionnen niet meer zwart/wit zijn, zou nl racistisch zijn als de witte vd zwarte wint, die worden straks verplicht geel/rood.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        19 augustus 2013 om 10:12

        @kaasboerin: dat vinden de Aziaten en Indianen weer niet leuk…

        Login om te reageren
  5. marinepower zegt

    19 augustus 2013 om 02:53

    Waar heb ik dat eerder gehoord? BMW met een 4-cilinder Turbo? Oh, wacht de Brabham T52 met de M12/13 mtor. Dertig jaar geleden kwam er al een dikke 600 pk uit 1,5 liter, dat is al meer dan wat er nu uit die saaie plastic burgerbakken komt. En voor al die rukkers die zich zorgen maken over het geluid: Zolang je thuis voor de buis de race volgt maakt het geluid ook niet uit. Langs de baan zal het wel even moeten wennen.

    Voor de echte mannen is er altijd nog de Bathurst 1000 en de andere races in de V8 Supercars Australia.

    Ozi ozi ozi, oi oi oi!

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      19 augustus 2013 om 11:12

      @marinepower: ‘…Langs de baan zal het wel even moeten wennen.’

      U is duidelijk nog nooit bij een fatsoenlijke live race aanwezig geweest? Het geluid dat een aansprekende racer produceert, is de helft van het spektakel. Daarom zijn er maar weinig lui op bv. Le Mans, die de diesels een blik waardig gunnen. Het mag dan hard gaan, maar het oogt verders sssaaaaaiiiii.
      Als races in de toekomst uit ubergroene boomknuffel mobielen gaan bestaan die onderling proberen uit te maken wie er het zuunigst is, dan blijf ik thuis. En met mij vele, vele andere autoraceliefhebbers…

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        19 augustus 2013 om 17:22

        @lemans96: Misschien was de zin: ‘langs de baan zal het even moeten wennen’ iets te cryptisch. Ik bedoelde ermee te zeggen dat wanneer je live bij het circuit bent, inderdaad het echte geluid is, en niet het gestofzuig wat je op de buis hoort. Maar inderdaad is ik nog nooit op Le Mans geweest, maar wel bij heel veel andere takken van (zwaar) gemotoriseerde sporten, waaronder diverse F1 races, Australian V8 supercars, offshore powerboat races, auto en rally cross, trekkertrek, truckracen, Oval racing, dragraces etc….

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    19 augustus 2013 om 06:24

    M4…..nee klinkt niet lekker.

    Login om te reageren
  7. escort77 zegt

    19 augustus 2013 om 10:17

    DTM auto’s hebben net zo veel gemeen met een E92 M3 als de nieuwe M4 en de Fiat Seicento van mijn buren: helemaal niets. Wat voor stickertje ze er op plakken, maakt dus helemaal niet uit.

    Neemt niet weg dat de DTM een leuke en (voor het publiek) toegankelijke race klasse is.

    Login om te reageren
  8. Tommy2 zegt

    19 augustus 2013 om 10:46

    Dat van die nieuwe viercilinder turbo is wel jammer, die V8-blokken klinken geweldig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North