Subari BRZ tS: 500 stuks om harder mee te hoeken

Auteur: , 51 Reacties

Dit is de verrassing die STI (Subaru Tecnica International Inc) voor ons in petto had. Een BRZ, maar dan op alle fronten beter.

De samen met Toyota ontwikkelde achterwielaangedreven funcoupé komt in een oplage van maximaal 500 stuks als ‘tS’ op de markt. STI vond dat de auto wat meer ‘motorsport‘ moest worden, en trok daarom het onderdelenmagazijn in om dit te bewerkstelligen. Zo heeft hij nu een aandrijfas met grotere diameter, en 18 inch lichtmetaal (gelijk aan de STI-concept?) met daarachter geventileerde Brembo remschrijven. Daarnaast heeft STI zijn expertise gegeven over de ophanging, veren en dempers en dit naar eigen inzichten ingericht. Die fijnsturende BRZ zou nu dus met nog meer precisie en bocht om kunnen, en dat is iets om heel hard toe te juichen.

Wat dan weer minder is, is de opmerking van Subaru dat ze vanaf vandaag wel in Japan te bestellen zijn, er 500 worden gemaakt, maar er met geen woord wordt gesproken over een levering elders in de wereld. F&*$#! Reken voorlopig dus niet op een NL-versie met STI-badges, een dikkere onderspoiler en een -optionele- megataartschep als spoiler op de kofferklep.

De lijst met aanpassingen:

  • 225/40ZR18 (92Y) tires (Michelin Pilot Super Sport)
  • STI designed 18-inch x 7 1/2J aluminum wheels (silver)
  • brembo front 17-inch opposed 4-pot ventilated disc brake with “STI” logo
  • brembo rear 17-inch opposed 2-pot ventilated disc brake with “STI” logo
  • STI designed rear suspension link with pillow ball bush (trailing link front, lateral link front inside & rear inside)
  • STI tuned strut and STI coil springs for front suspension
  • STI tuned damper and STI coil springs for rear suspension
  • STI designed flexible tower bar, front
  • STI designed flexible draw stiffener, front
  • STI designed large-diameter driveshaft
  • Exclusively-tuned VDC (Vehicle Dynamics Control)
  • Exclusively-tuned filter for Sound Creator®*2
  • STI designed front under spoiler
  • STI designed front fender garnish with “STI” logo
  • Exclusively-made “STI” ornament (front & rear), “tS” ornament (rear)

Wil je meer uiterlijke oempf en een sportstoel? Dan heeft Subaru als extraatje het GT-pakket. Komt ‘ie:

  • STI designed 18-inch x 7 1/2J aluminum wheels (black)
  • STI designed dry carbon rear spoiler (2 angle adjustable)
  • Recaro designed front bucket seat
  • Alcantara (gray punching) / leather (gray), “STI” logo, gray stitch, SRS side airbag

Mist u een vermogensstijging? Subaru niet namelijk. De 200 pk sterke 2.0-liter boxermotor is dan ook niet verder opgepept.



51 reacties

Sounds creater… Klinkt sportief hoor!

Ik mis alleen waarom je de aandrijfas dikker zou maken zonder het vermogen te verhogen? Dikkere (en zwaardere?) As lijkt me dan groter gyroscopisch effect en dus niet echt voordelig, iemand die weet wat je er aan hebt? Met 200 pk lijkt me niet dat de normale as zomaar zou breken bij flink bochtengebruik
@darkpluisje:
Was ook mijn eerste gedachte : waarom de as verdikken als er geen vermogen bij komt.

Verder veel bling-bling zonder sneller te gaan.
@Hubert: De as hoeft niet zwaarder te zijn. Als de as hol is, dan is de diameter van de as vergroten en de dikte verkleinen een goede manier om de as lichter te maken terwijl deze wel net zo stijf kan blijven.
@roderik:
Jammer dat ze daar nu pas op komen dan.
@darkpluisje: het is maar een idee: Maar de vorige stond op smalle eco bandjes voor driftplezier. Launchen kon je dus wel vergeten daarmee, met brede plakkerige pilot sports kan je agressiever uit de startblokken schieten. En aangezien dat er voor een aandrijving niets lastiger is dan launchen is dat ook de enige reden die ik kan bedenken :-)!

Ot: eigenlijk is dit gewoon een late TRD kit van subaru toch? Een beetje teleurstellend, ik had er meer van verwacht… dit zijn (bijna) allemaal dingen die iedere liefhebber van hoekwerk sowieso zou doen…
@technopatat:

Het enige wat ik kon bedenken is om de auto minder zenuwachtig te maken. Wanneer je je gas loslaat met lichte as dan duikt de auto in z’n voorvering omdat hij zo hard remt. Met een zwaardere as wordt dit minder, maar ik zou niet weten waarom dat je dit wilt wanneer je je eigen niet focust op comfort.
@jack_abarth: weet je wat een aandrijfas is? Niet om flauw te doen, maar als ik je reactie lees lijkt het alsof jij het over een as (wielen, remmen, fusees, draagarmen, dempers, veren, stuurhuis en subframe) hebt.

De aandrijfassen van deze subaru zitten tussen de achterwielen.
@darkpluisje: Voorbereid op de toekomst?! Misschien toch nog ergens een turbo model in de pijpleiding
Nu nog alleen een turbo’tje erop.
@wing: precies. En iedereen hier boven die zich afvraagt waarom die aandrijfas gewijzigd is: Dáárom dus. Als Subaru er geen turbo op knoopt, dan doet een tuner dat wel. En dan is een steviger aandrijfas wellicht geen overbodige luxe. Soort van: wij laten ’t kietelen wel aan u over. De auto is alvast voorbereid.
Wat een ding, geweldig en nog ongelofelijk betrouwbaar ook !!!!
@rb26dett:
hoeveel km heb je er dan al in gereden?
@rb26dett: Dat is knap dat jij dat na 1,5 jaar al kunt bepalen. 5 jaar garantie wil nog niets zeggen over de betrouwbaarheid he
@jerone: Iedereen weet dat Subaru nooit troep aanlevert, en dat die boxer motoren heel betrouwbaar zijn.
@rb26dett: Dat dacht men van Toyata ook, tot ze een miljoen-miljard terug-roepacties hadden. Laat het nou net een colab tussen deze twee zijn die dit model teweeg heeft gebracht. Ik zeg niet dat het gebeurt maar je roept wel heel voorbarig..
@jerone: Dat waren allemaal massa productie auto’s, dat is bij deze auto niet bepaald het geval.
@jerone:
Yep, het verschil is dat Toyota al een terugroep actie doet als ze het vermoeden hebben dat een ventieldopje het over 10 jaar zou kunnen begeven…, waar andere merken je laten verrekken met terminale ontwerpfouten aan een blok….
@jrk68: Ga elkaar allemaal lekker plusjes geven, blijft dat die beste rb26dtt onzin uitkraamt, iets met een bel en een klepel, laterrrr
@jerone: Vertel jij maar is hoe het echt zit dan, Subaru is gewoon een erg goed merk, en ik heb echt geen onzin lopen te vertellen, dus hou dus alsjeblieft je mond als je niet eens weer hoe het zit!
@rb26dett: Ik zal jou eens een lesje geven inderdaad, want daar ben je aan toe:

1) Betrouwbaarheid is de Mean Time To Failure voor een auto. 1,5 jaar of bij een gemiddelde hoeveelheid km’s voor een personenauto a 13k per jaar is te weinig om hier enig zinnige uitspraak in te doen bij welke auto dan ook, ongeacht de fabrikant en haar reputatie.
2) Subaru motoren zijn inderdaad kwalitatief hoogstaand gebleken in het verleden(!), men mag in een redelijke mate aannemen dat dat nu ook geldt. Echter gaat het niet alleen om de motor waar betrouwbaarheid uit blijkt, als je meer rondkijkt wie wat maakt in deze auto zijn niet alle systemen aan éen fabrikant terug te leiden in deze auto.
3) Deze auto, vet model, niets op tegen trouwens, is net zo goed als iedere andere Subaru/Toyota een massaproductie-model, ik vraag me af hoe je dit anders wilt omschrijven.

Rb26dett; lijkt me verstandig om voortaan eerst een stap terug te nemen, dan tot 10 te tellen en je feiten na te lopen voor je botte uitspraken doet. Dit hele gesprek ligt extreem ver van het eigenlijke onderwerp af alleen maar omdat jij niet weet wat betrouwbaarheid inhoudt. Het is dat een facepalm in tekst niet uit te drukken valt.

En Jrk68; ik noem een kapot remsysteem en een slecht functionerende veiligheidsgordel (om maar twee grote recalls van Toyota te noemen) niet bepaald kleine terugroepprobleempjes, leuk dat je populair meepraat maar wees eerlijk; dat hoort niet.
@jerone: Laat ik het dan zo zeggen ,ik denk dat dit wel weer een heel betrouwbare en goede auto wordt, maar ik snap niet waarom jij hier zo op reageert, Subaru’s zijn altijd al goede auto’s geweest die bijna onverwoestbaar waren, en als Subaru liefhebber ben je natuurlijk altijd positief als er nieuws als dit uitkomt.
Klinkt haast alsof het een homologatiemodel is voor een of andere raceklasse.
Hoe een Subaru langzamer te maken. Ga eens langs bij STI en ze geven je extra gewicht en meer luchtweerstand door een grote spoiler te plaatsen.
@toroloco:
Dus daar maak jij uit op dat hij langzamer is?
Ik durf de stelling wel aan dat hij met deze aanpassingen seconden per rondje sneller is.
TS zou je best kunnen betitelen als Track Speeltje.
@toroloco: Inderdaad bij sti weten ze namelijk niet wat ze doen….
Hij stuurde al goed, vermogen mocht wat meer zijn werd vaak gezegd. Wat doen ze, verbeteren stuurgedrag en doen niks met vermogen…
Och, ik denk zelf dat STi niet echt ‘los ‘ mag gaan op deze BRZ.
Want die mannen weten idd heel goed wat ze moeten doen.
En vaak blijft het mooiste Subaru spul bestemd voor de thuismarkt.

Zoals ze nooit de twee deurs GC8 WRX STi hebben geëxporteerd.
Ja 1000 stuks voor het VK, als Prodrive uitvoering.
Maar dat had weer een andere oorzaak :
De Britten kochten heel Japan leeg voor de twee deurs uitvoering.
Wat wordt ik hier hebberig van! Lucky Japanese people. Ze hebben daar veel leuk JDM-only spul.
Het tegenovergestelde zou veel leuker geweest zijn: alles aan de buitenkant hetzelfde houden maar onder de motorkap een peekaatje of honderd erbij knallen en de aandrijflijn daaraan aanpassen.
Iets meer van wolf in schaapskleren in plaats van schaap in wolfskleren zeg maar.
Nu zie je er wel sneller uit, maar ben je bij het stoplicht niet sneller weg dan een standaard BRZ. En laten we eerlijk zijn: dat is toch ook wat je wilt!?
@eltee:
De oplossing voor jou probleem is simpel :
Het sterft van de aftermarket producten en tuners die een Subaru kunnen kietelen.
Da’s namelijk de hele kicksaus van een Subaru.
De hele wereld aan mogelijkheden, die erachter ligt.
@desjonnies: vanzelfsprekend! Maar het is toch raarrrr om alleen de buitenkant te ‘tunen’ (als je daar van kan spreken)? Om er als buitenkant ‘tuner’ vanuit te gaan dat een klant ook nog even langs moet gaan bij een motor-tuner om ook de oempf aan de buitenkant af te stemmen vind ik persoonlijk een rare gang van zaken.
Maar goed, ieder z’n ding!
@eltee:
Japanse fabrikanten hebben een herenakkoord met de autoriteiten, vergelijkbaar met dat in Duitsland.
In Duitsland zijn de wagens vaak begrensd, in Japan wordt er een vaak kortere overbrenging gemonteerd, zodat de wagen rond de 200 km/u het rode toerengebied in giert.
Geinig, maar een extra front suspension link die ook nog een knik zonder versteking heeft???
(zie foto 5)
@pkgek:

Zolang het materiaal stijf zat is maakt die knik zonder versterking niks uit
Mooi pakket. Jammer dat ze niet 30 extra atmosferische pk’s hebben toegevoegd. Kan me voorstellen dat ze aan hun ‘no turbo’ filosofie vasthouden, maar nu geef je hem nog meer grip, waardoor de speelsheid misschien minder is geworden. Iets meer punch was dan wel leuk geweest.
Wat heb je aan die extra meuk als je geen extra vermogen hebt…
Iedereen vind die 200 pk te weinig, maar ik heb heel veel plezier aan een 106 rallye gehad met “maar” 100pk. En om die 106 op zijn limiet te rijden was al een hele opgave. Mij zou het meer voldoening geven als ik die 200pk goed zou kunnen beheersen. Ik heb een keer mee gereden in een m3 en dat gaat zo hard, dat is voor een gemiddelde bestuurder niet op zijn limiet te rijden. Al zitten er hier op het forum natuurlijk alleen maar goede coureurs.
@airisforballoons:
Precies de reden waarom je buiten het circuit helemaal niets hebt aan een ferrari/lambo/etc. (behalve voor het laten zien dat je geld hebt dan).
@airisforballoons: Iedereen vindt die 200 pk te weinig…voor deze auto. Kan best geloven dat 100 pk in een 106 meer dan genoeg is, maar je spreekt ook over een auto van nog geen 900 kg….Steek eens 100 pk in een matiz, waar voor de rest niets is aan aangepast, en je hebt waarschijnlijk het gevoel dat je doodgaat als je op de grens rijdt.

Begrijp je punt wel hoor, maar waarschijnlijk heeft het er ook mee te maken, omdat dit blok atmosferisch is, en zeker onderin niet zo snel is, omdat je veel toeren moet maken om vermogen te hebben.

Mijn auto heeft ook 200 pk, maar is ook een atmosferisch blok, en onder de 5000 toeren, voelt hij zeker niet bovengemiddeld snel aan, en denk je met 50 pk minder onderweg te zijn.
@SimonMc:
Nope, niet iedereen vindt die 200pk te weinig, ik vind hem prima zoals die is.
Ruimschoots voldoende gemotoriseerd voor normale stervelingen om genoeg lol te beleven.
Vergeet niet dat je verwende autojournalisten met een korreltje zout moet nemen en gewoon afgaan op je eigen bevindingen. Niet op wat er geroepen wordt….
@SimonMc: dat is toch juist leuk? Ik vind het juist geweldig dat het blok atmosferisch is. Een blok dat je lekker op toeren moet houden, een beetje werken voor je pk’s.

Die 106 is niet eng, ligt als een kart op de weg! Dit soort hothatches worden niet meer gemaakt en zullen er ook nooit meer komen! In mijn optiek zijn dit soort auto’s vele malen leuker/spannender dan alle turbo autootjes waar je vanaf ongeveer 2000 rpm over al je koppel beschikt.
Als je deze wil hebben moet je ‘m gewoon importeren, weinig moeilijks aan. Wel jammer dat STi niet meer aan deze auto heeft gedaan maar ik denk dat dit verder wel een goed pakket is aangezien het rijgedrag wel scherper wordt.
Ik vind het wel grappig hoe mensen lopen te schreeuwen om meer PK’s.
Alsof daar alles om draait? Het aantal pk zegt weinig over de funfactor van een auto.
Hoe goed je een auto de bocht in kan sturen zegt daar wat over.
Dus het blijft wachten op een echte STi met gouden velgen, AWD en meer pk.
Deze tS is leuk maar het net niet.
Dikke LOL @ 200pk

Petjes auto.
@hollow: Inderdaad, het is geen leaseslet.
@hollow: doe het maar even beter dan. Een auto aangepakt door STi een petjesbak noemen, haha.
Lijkt me erg weinig toevoegen aan het origineel, en dat terwijl het overgrote deel van de autojournalisten graag MEER power zag in dit model. Gemiste kans.
200 peekaa uit een 2L is best o.k. ..
in combinatie met 205 Nm koppel in een 1300 kg wegend voertuig is ook o.k. ..

voor een 82er Opel Ascona ..
@lincoln: ghehe, eigenlijk niet helemaal des Subaru hè…
@ej20g:

als jij het zegt ..
zie ik het oprecht als een compliment ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).