Of toch maar doorsparen voor een jong gebruikte Civic Type-R?
Gisteren kwam het onderwerp al even aan bod: wat is er gebeurd met de sportief getinte ‘tussen-modellen’ in het C-segment? Bij veel merken zien we hetzelfde. Een driecilinder instapper met zo’n 100 pk en één of twee viercilinders daarboven met vermogens van 120 tot zo’n 160 pk daarboven. Dan is er vervolgens een hele tijd niets, en vervolgens heb je te maken met bijna 300 pk sterke Nordschleife Ringridder.
Natuurlijk moeten we het koesteren dat Hot Hatches enorm, eh, heet kunnen zijn. Aan de andere kant is zo’n über-hatch wellicht te veel van het goede. Een van die auto’s waarbij dat het geval is, is de Honda Civic. Er is een 1.0 driecilinder met 129 pk, de volgende stap is een al 1.5 viercilinder met 182 pk. Wil je nét iets meer, dan zit je automatisch op de 320 pk sterke Civic Type-R.
Maar gelukkig heeft Honda ingezien dat het gat inderdaad te groot is. Dat tonen ze aan met de Honda Civic Si, waarvan ze het doek hebben getrokken. Deze is voorzien van de bekende 1.5 VTEC motor, maar in dit geval met 205 pk. Om te zorgen dat de Civic Si nog wat aan acceleratievermogen wint, heeft Honda de eindreductie met 6% korter gemaakt. Hoeveel sneller de Civic Si is, kan of wil Honda nog niet zeggen. De Civic Si ziet er wel wat vlotter uit met nieuwe bumpers, grote wielen en zelfs een heuse spoiler. Ook is het onderstel strakker afgestemd.
De Civic Si is in principe een model dat alleen wordt geleverd in de Verenigde Staten, waar de Civic erg goed verkocht wordt. Er zijn dan ook geen plannen bekend om de auto naar Nederland te halen. Dat is extra jammer, want ook de kek uitziende driedeurs (die Honda Civic Coupé noemt) is evenals leverbaar als ‘Si’. Zeker in tijden dat alle C-segment hatchbacks een vijfdeurs carrosserie hebben, is het een verfrissende verschijning. Of toch niet?
39 reacties
Maar die achterkant daar gaat het echt compleet fout, zou me zelfs schamen om zoiets op de oprit te zetten.
Schijnen wel fijn te rijden, vooral de Type R, maar dat is al helemaal een clowneske vertoning man man man…
Hup, het complete design team d’r uit gooien en eens een frisse wind erdoor, misschien verkopen ze er dan weer eens wat van in Europa en zelfs hier…
Echt enorm jammer. Ooit maakte Honda zulke fraaie wagens, maar ik kan me bijna niet meer herinneren wanneer Honda met voor het laatst met een echt leuk nieuw model op de proppen kwam. De CR-Z was nog een erg vlotte leuke coupé om te zien, maar die maakte qua prestaties zijn uiterlijk niet waar. En toen Honda met het prototype van de Urban EV leek het merk zich weet helemaal gevonden te hebben, maar de productieversie haalt het er helaas niet bij.
Heb het lange tijd gehoopt, maar verwacht ook niet meer dat Honda ooit weer terug naar haar roots gaat en weer het sportieve Japanse merk wordt van weleer.
1.5 motor met killer power. Kennelijk is dat ding extreem goed en sterk voor zo’n kleine motor.
https://youtu.be/eq_J-dVaDzA
Klopt, mijn hatch ging enkel dankzij Hondata flash en een beetje E85 al van 180 naar 260 pk, daarna met downpipe, grotere luchtinlaat rond de 290. Zit nog veel meer in, maar de SI heeft een iets andere turbo en compressie als ik me niet vergis. Volgende stap is iets grotere bolt on turbo om richting Type R vermogen te gaan. De grootste grap, de eco knop werkt nog steeds en zet het vermogen terug richting standaard waarden, voor een gemiddelde van 1:16 als de vrouw boodschapjes doet….
Dat hadden ze al véél eerder kunnen inzien, want die fout maakten ze met de achtste generatie (2006-2012) ook al:
Instapper met 80 pk
Snellere uitvoering met 140 pk
Type R met 201 pk
Bizarre onderlinge verschillen. Die 1.4 i-DCI werd 3 jaar later later vervangen door een 1.4 i-VTEC, die had 20 pk meer, maar dan nog heb je een gat van 40 pk tussen twee opeenvolgende uitvoeringen.
Het artikel is behoorlijk misleidend, aangezien het hier enkel gaat om een lichte facelift en ditto technische aanpassingen van een model dat al sinds 2016 hier in de VS wordt verkocht. Ja, ook de coupe, waaronder de SI met 205 pk (ook verkrijgbaar als sedan).
Volgens mij is het 2020 model gewoon iets meer pk en kortere verhoudingen.
Vorige model motor zit ook in de CR-V met ongeveer 190pk dacht ik.