Gelimiteerde en hetere i30 N Project C op komst

Auteur: , 24 Reacties

Kijk, dat ziet er smakelijk uit.

Er is een soort tweedeling qua hatchbacks op het moment. Aan de ene kant zien we zoals altijd hele verstandige hatchbacks. Allemaal heel keurig, voorzien van 100 tot 140 pk en een deugdelijke uitrusting voor een prima prijs. Dan is er een hele tijd niets in het gamma en kom je bij de rangetopper, een 250 tot 400 pk sterk kanon met prestaties waar een Ferrari zich in de jaren ’80 niet voor hoefde te schamen.

Zo ook bij de Hyundai i30. Als je de dikste motor (1.4 T-GDI) bestelt in combinatie met de meest luxe uitvoering (Premium), ben je minder dan 30 mille kwijt. Vind je dat te mager, moet je de stap maken naar de i30N van 47.095 euro. Het topmodel is de ‘N2 Performance’, waar ze bij Hyundai Nederland graag 53.595 euro voor zien. Het is dus aannemelijk om te denken dat Hyundai duikt in het gat tussen de i30 1.4 en i30 N, maar niets is minder waar.

Hyundai i30 model range '19

Er komt namelijk een model bóven de i30 N2 Performance. Hyundai noemt hem zelf i30 N Project C. De i30 N Performance C heeft voornamelijk visuele aanpassingen die de auto gaver en lichter moeten maken. Zo is er kwistig gebruikt van koolstofvezel. Tevens staat die i30 N Project C op 19″ lichtmetalen velgen in plaats van 18″. Hyundai heeft aerodnymiasche aanpassingen gemaakt aan de i30 N, waardoor de Project C nog beter moet rijden.

Hyundai i30 N Project C (PD) '19

De ‘C’ staat voor ‘Area C’, het thuiscircuit van Hyundai’s Namyang R&D centrum in Zuid-Korea. Volgens Hyundai is Area C de spirituele thuishaven van Hyundai i30N. Dat is opmerkelijk dat Hyundai dat zegt, want die ‘N’ staat voor Nürburgring… Enfin, Hyundai gaat 600 exemplaren van de i30 N Project produceren voor de Europese markt. Of de auto ook naar Nederland komt, is niet bekend.



24 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dit is inderdaad raar ja, breng gewoon meer hatchbacks uit met 200pk ofzo, 140pk is retetraag en 280 is dan vaak weer overkill.
@alcantara: ja dat is omdat ze geen ‘normale 2.0 liters meer maken’, vaak is het of ’n 1.2L of een 2.0L
De huidige is al geniaal. Benieuwd wat dit gaat worden!
Is het nou project C of performance C.
Ik vind dit echt een mooie hatch, maar ik ben hem nog nooit tegen gekomen. Weet iemand of dit een beetje verkoopt in Europa?
@berlinetta: Kom ze in Duitsland en Zwitserland geregeld tegen. Heb het idee dat het ook echt een verrekt goed ding is.
@viezefreddyw: Dat idee heb ik ook wel als ik de rijtesten mag geloven.
@viezefreddyw: dag komt doordat ze daar wèl goed te betalen zijn.
@viezefreddyw: Heb de mijne verkocht na 6 maanden, toch te hard afgeveerd voor dagelijks gebruik en de schakelpook begon me te irriteren: ging wat stroever (test auto voordien ging veel soepeler) en soms wilde hij niet in 5 of 6. Voorruit kraakte bij elk bultje (en dat zijn er veel in België).
Mooie praktische weekend speel-auto, maar voor dagelijks gebruik vreet hij te snel banden en zuipt hij te veel (11 liter). Maar als het toch een weekend auto is moet het toch niet praktisch zijn en dan toch liever iets lichter.
@berlinetta: hier in Belgie zie je ze nog wel her en der rijden in die perskleur blauw of rood.
@berlinetta: In Duitsland ben ik er een heel aantal tegengekomen tijdens mijn vakantie 2 weken terug.
@berlinetta: gisteren nog een gezien, een onvervalste N. Wel op Duits kenteken…
@berlinetta: de mensen die hem tof vinden kunnen hem niet betalen. En de mensen die hem kunnen betalen vinden hem niet tof.

Het ligt denk ik aan een paar dingen. Ten eerste: die aanschafprijs. Bijna 50 ruggen stukslaan op een versie van een auto die in de basis voor 20.000 euro van eigenaar wisselt. Ten tweede: Hyundai maakt grote stappen en het feit dat ze een hete hatchback in de showrooms hebben zorgt ervoor dat het stoffige imago echt wel aan het verdwijnen is. Betekent echter niet dat het direct de beste auto is. Ja, het stuurt prima en qua kracht zit het ook wel snor, maar het is nou niet dat de ‘bekende’ keuzes, bijvoorbeeld de Golf GTI of Megane RS waardeloos sturende auto’s zijn. En die hebben zichzelf al lang en breed bewezen.

Ten derde: je hebt toch nog een beetje een twijfelachtig gevoel bij de ‘sleutels-in-de-bar-scène’, waar je toch altijd even moet uitleggen dat je gave, nieuwe hatchback een Hyundai is. Ik vind Hyundai een tof merk en van i20 tot Santa Fe zitten die auto’s geweldig in elkaar op veel gebieden, maar zoals al gezegd is de gevestigde orde moordend in dit segment.

Ten vierde is er ook een alternatief wat de ‘conservatieve’ autokoper denk ik wel een leuke vind: geef jezelf eens een virtueel budget van 50.000 euro en stel een Mercedes A-Klasse samen. Dan kom je een heel eind en dan heb je een riante Mercedes onder de bips. Kenners die het niet kunnen betalen weten wel dat de Hyundai sterker, sneller, dynamischer (en subjectief gezien ook mooier) is. Maar dan krijg je weer het ‘wanneer-gebruik-je-nou-275-pk-argument’.

TL;DR je moet een gevoel hebben voor die i30 N en gevoelsmatig is het een fantastisch ding. Maar voor de prijsklasse waarin hij helaas geplaatst wordt door onze overheid, slaat de rationele autokoper hem, je zou bijna zeggen terecht, over. Bij de Oosterburen en voornamelijk het Verenigd Koninkrijk zijn het bijna stuntprijzen waarvoor je een i30 N onder de carport kan zetten, dan is het echt een leuke keuze. Sterker nog: ik zou hem willen als ik ervoor in de markt was. Gevoelsmatig, dan.
@720s: Er zijn teveel mensen die een auto kopen voor het oog van andere mensen dan daadwerkelijk voor zichzelf. Premium is nog nooit zo saai geweest.
@berlinetta: rijden er zat rond, vooral in Duitsland. Ik weet niet of dat ding ook gewoon 5 jaar garantie heeft net zoals de rest van hun gamma maar dat is natuurlijk wel goed verkoopargument.
@sanderz28: De 5 jaar garantie heeft ie inderdaad ook. Sterker nog, de garantie geldt zelfs bij gebruik op circuit, waar andere fabrikanten vaak een ander idee op nahouden.
@berlinetta: ja, Europa is nu eenmaal groter dan Nederland. Niet elk land heeft van debiele bijtelling of bpm regels.. ‘
@berlinetta: ik ben op dit moment is Luxemburg op vakantie en heb er vandeweek 3 op 1 dag gezien hier 😁 daarbij moet ik wel ook zeggen dat ze hier allerlei dik spul rijden hoor.
Het enige wat ontbreekt en wat ze nu hadden kunnen goedmaken is een iets uitbunderige styling, zoals de bredere voorschermen van een Megane RS. Nu blijven het wel schaapskleren…
Hierna de i30N project C version SPA edition LM?
Grappig. Daar reed ik gisteren nog. Op de fiets notabene ;)
@stephane8200: wat was je snelste rondetijd?
@willeme: 50 minuten voor GPS en Nordschleife samen.
Ben benieuwd wat ze allemaal aanpassen aan deze variant. Zo op het eerste gezicht zie je natuurlijk niet zoveel, maar onderhuids kan het des te meer zijn!

Velgen lijken op de OZ Hyper GT velgen, dus zullen stukje gewicht wegnemen. Remmen zien er hetzelfde uit. Dus wellicht stukje aero, onderstel en vermogen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).