Verrek, Tesla is toch weer beter dan Audi

Auteur: , 62 Reacties

Dit kan nog wel eventjes zo door gaan.

Audi A8 60 TFSI quattro (D5) '19

Goede audiokwaliteit en auto’s zijn niet altijd een gelukkige combinatie geweest. Er zijn veel factoren waardoor een speaker in een auto gewoonweg minder goed klinkt dan dat deze kan doen in een huiskamer. Denk aan de dikte van een autodeur, de bevestigingspunten en de gebruikte materialen. Je kan een topspeaker in een blikkerige deur proppen, maar het geluid wordt niet automatisch zo goed als het zou kunnen zijn.

In sommige auto’s kun je ook heel erg deugdelijke audio krijgen. Echter, vaak is het voornamelijk ‘branding’ en een goede manier om een potentiële klant nog eens 10% meer geld uit te laten geven. Met name bij Porsche (Burmester), Audi (Bang & Olufsen) en BMW (Harmann Kardon) zijn er zeer fraaie systemen verkrijgbaar, maar dan doelen we voornamelijk qua esthetische eigenschappen. Het geluid is prima, maar staat niet in verhouding met de prijs die je ervoor neer moet leggen.

Tesla Model 3 '19

Maar het kan ook andersom. Dat bewijst Tesla. Van de week kwam de Model 3 in het nieuws vanwege kwaliteitsproblemen, maar dat sloeg niet op de audio. Deze schijnt namelijk meer dan uitstekend te zijn. Opperbevelhebber Elon Musk liet dat al een paar keer weten, maar ja, die man zegt zoveel tegenwoordig. Wat te denken van Paul Maric. Deze autojournalist is werkzaam bij CarAdvice (een Australisch automagazine) weet het zeker.

Audi A8 55 TFSI quattro '19

Volgens hem is het systeem wat je standaard in de Tesla Model 3 krijgt, bijna identiek aan het B&O systeem van de Audi A8. Volgens Maric komt dat omdat ze bij Tesla een paar goede oud-medewerkers bij B&O hebben binnengehaald. Het systeem met 15 speakers wat je standaard in de (luxere uitvoeringen van de) Model 3 krijgt, schijnt op de logo’s na, behoorlijk veel overeenkomsten te kennen met een super-premium systeem dat je optioneel in een super-premium auto moet bestellen. Klinkt als een goede deal voor audiofielen.

Via: Twitter



62 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Het wordt tijd voor de beurs van Frankfurt, misschien een beetje echt Autonieuws
@lekkerlinksrijden: stilte voor de storm ;)
@lekkerlinksrijden: Als auto én audio liefhebber ben ik erg blij met dergelijke berichten. Genoeg mensen brengen meer tijd door in hun auto dan in de zetel voor de hifi set thuis.
@lekkerlinksrijden: tja, buiten wat press releases en autojunk copu pastjes is het echte nieuws afwezig. Gelukkig zijn er nog andere sites die wel bijbliven. AMS en Autosport UK om er maar 2 op te noemen.
Ja maar de speakers in de Audi zijn van zachter plastic.
@harrie: en gebruiken olie
@harrie: net als de uitlaatsierstukken
@harrie: en hittebestendig (in de uitlaat)
@harrie: net als de remschijven van de RS3
Bij de droomauto’s van menig petrolhead gebruik je de stereo niet eens…
@900t: Gelukkig is de Model 3 ook meer een massaproduct om naar je werk te rijden.
@900t: yep, en je droomvrouw/man/diverse heeft ook nooit hoofdpijn.
De goede geluidsinstallatie zorgt ervoor dat je de rammeltjes en kraakjes minder hoort.😜 Het is aan de andere kant ook niet meer dan normaal dat je voor een auto van dat geld een fatsoenlijke installatie krijgt.
@edward330d: dan ben ik benieuwd of jij in je 330d het standaard audio pakket hebt ;)
@flutterby: Heb een 530xd F11 met Hifi professional. Geweldige auto, behalve het Hifi systeem. Echt ondermaats geluid. En nee, ik ben geen audiofiel.
@flutterby: Harman Kardon.
@edward330d: ik heb een model 3 en het ding is verdacht stil op klinkers en slechte wegen. Op een bobbelend raamrubber na is er niets mis met de auto
@rudyv: u gebruikt de geluidsinstallatie volop blijkbaar. 😜 . Overigens was deze en de vorige opmerking ironisch bedoelt. Ik heb in zowel de S als de 3 gereden en heb in beide wagens geen enkele rammel kunnen waarnemen.
DAT WORDT POMPEN MET DIE SUBWOOFER!!!1!!!1!!
@theblazerunner: Voer voor je hoedenplank, hoedenplank!

Tast toe, proef die woofer!
@theblazerunner: POMPEN MAAAAARRRRR!!!!1!1!!!!
@theblazerunner: Verkeerd verbonden!!
Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen audiofiel ben, maar had verwacht dat een A8 wel een betere set had.

Het is altijd even wennen aan de speakers, maar vind de hoge tonen in de Model 3 toch wat flets bij hoog volume.
@flutterby: Audio is zeker niet slecht in de Tesla, maar voor mijn matige oren toch echt niet te vergelijken met een Audi of Porsche systeem. Ook al zitten er 13 speakers in 🤨
@laptom: Model 3 heb ik audio niet gehoord maar in de Model S is het echt een ramp.
@flutterby: hangt er dus ook vanaf welke uitvoering Model 3 je hebt.
@henkhekje: Long Range Dual Motor Premium interior.
Die installaties ( Van Audi en co) komen toch allemaal bij PSS (België) ofzo vandaan ? Die ontwikkelen voor diverse audio merken en plakken vervolgens het betreffende logo erop. Kwam ik tegen toen ik mijn A3 eens grondig reinigde…. https://www.premiumsoundsolutions.com
@vantagev8: ja klopt. Ook Tesla koopt daar hun spullen… Kijk maar op de site
@vantagev8: @vantagev8: Klinkt heel geloofwaardig. Vooral dat je zelf oo je eigen bericht reageert geeft vertrouwen.

Harman is de grote speler in OEM audio voor Automotive. Daar vallen de merken;
Harman Kardon (BMW)
Becker (oa BMW)
Mark Levinson (Lexus)
Lexicon/Infinity (Hyundai)
(Harman zelf is dan weer van Samsung)

Bose (Renault)
Burmester (Mercedes, Porsche)
Bowers & Wilkins (Jaguar, Volvo en BMW)
B&O (Ford, Audi)

Dus nee, het komt niet bij Premium Sound Systems vandaan.
@verplicht: Grappig ik denk ik google eens maar je lijkt nog gelijk te hebben ook zal wel al de standaard systemen zijn en niet de “Merk namen” al zegt dat tegenwoordig ook niet veel meer aangezien bijvoorbeeld Harman Kardon weer van Samsung is.
@sidelo: Ik bedoel @vantagev8 lijkt gelijk te hebben.
@sidelo: kijk @verplicht….gelukkig ben ik niet de enige die op zichzelf reageert 😜
Naim for Bentley. Klinkt akelig goed is me verteld.
@e34m5touring: Hoop het gauw te kunnen proberen 😊
Mijn Model S klinkt al goed met 12 speakers, maar toen ik de Model 3 met 14 (niet 15) speakers hoorde was ik ook bijzonder onder de indruk! Overigens niet standaard, alleen op de Long Range en Performance standaard.
@stfu: Thanks! Ik heb het even iets anders verwoord ;-)
Audi-o?
Mmm wij hebben een Tesla model 3 met premium interieur. Ik vind de audio kwaliteit niet maar ook niet geweldig. Standaard oa teveel bass en detailering van hoog kan beter. In de BMW 3gt heb ik de Alpine audio upgrade laten plaatsen en dat vind ik evenwichtiger klinken. Ik heb wat ervaring met home audio systemen als lid van een audioclub. Thuis o.a. surround processor met Dirac room correctie en 5 Hypex NCore400 eindtrappen.
@rogers: muziek luisteren met surround? Ik geloof er geen zak van dat dat veel beter klinkt dan mijn 30w stereo versterkertje met twee (wel zeer goede) boekenplankluidsprekers.
@lekbak: ja muziek luisteren in surround is net zoiets als wijn drinken uit de fles of een dure whisky mengen met cola.
@lekbak: soms is muziek in surround beter. Maar er is heel weinig muziek in 5 kanalen opgenomen. Surround is en blijft toch voor films en games.
@peug206: helemaal mee eens. De muziek moet dan ook in surround (goed!) zijn afgemixt. Naderhand upmixen is voor mij een no go… Uiteraard moeten center en achter luidsprekers nagenoeg identiek zijn aan de front luidsprekers. Bij zijn de achter en frontluidsprekers identiek (XTZ 99.38) alleen de center is een maatje kleiner (XTZ 99.36).
@peug206: de keuze is inderdaad beperkt maar, zeker ten tijde van SACD, toch verschillende mooie opnames gemaakt. Nu hier en daar op blu-ray als special editions.
@lekbak: Dolby ProLogic II en DTS NeoX kunnen anders een erg gave stage opzetten. Je moet er wel minstens 320kbps MP3 of beter voor hebben is mijn ervaring.

Wellicht is het minder getrouw, maar vermakelijk is het zeker. Ik kan het wel waarderen.
Op basis van de uitspraken van één journalist? Van AB had ik toch wel verwacht dat ze wat ‘hoor en wederhoor’ hadden toegepast…
Het geluid dat ik ooit in mijn Civic voor elkaar geknutseld heb met studentenloon en wat handigheid heb ik nooit gekregen uit standaard audio. Dan word je ouder en is bijna elk systeem prima want hoe hard moet dat nou in je auto als je niet langer je omgeving wilt laten meegenieten?
@niex: als je denkt dat “hard” gelijk is aan “goed” dan heb je nog nooit een goede installatie gehoord. Ik heb thuis een heel zwak setje staan (30w) maar het is ongekend helder geluid. Je kunt elk kleine toontje van elk instrument moeiteloos horen, maar alleen op relatief laag volume.

Iets wat je in een auto nooit zult kunnen bereiken omdat een auto domweg niet geschikt is voor een muziekinstallatie.
De enige plek waar meer sprookjes te vinden zijn dan in het sprookjesbos van de efteling is in discussies over audiokwaliteit.
@mashell: tja wat is kwaliteit. Over smaak valt te twisten. Het belangrijkste is dat de eigenaar tevreden is….
@mashell: dat is alleen zo als het om goede muziek installaties gaat, zodra men gaat mierenneuken beginnen de sprookjes. Over slecht spul is eigenlijk geen discussie, dat is gewoon slecht.
Ik heb nieuws voor de Tesla fanboys, kwalitatief zal een Tesla nooit ook maar in de buurt komen van een VAG product. Zelfs een Up! zit beter in elkaar. Fijne dag gewenst van een VAG fanboy
Met een elektro tor in het vooronder heb je dan ook een goede installatie nodig om de pijn te verzachten…. Nee zonder dollen, hoe goed je audio systeem ook is, zodra je gaat rijden krijg je windgeruis en neemt de kwaliteit enorm af. Veel speakers een een blitse naam zijn natuurlijk erg gaaf. Maar dikke deuren en bizar goede isolatie (Rolls Royce) zijn vele malen belangrijker voor fijne audio onderweg. En goede radio ontvangst natuurlijk. Je hebt vrij weinig aan je Burmeister wanneer je muziek binnen komt via een krakende FM verbinding.
@dutchdriftking: uiteraard geen FM. In de Tesla speel je gewoon 24 bits flac files af als je dat wilt.
@willeme: hier doe je niet-Duitse merken als Volvo en Lexus toch wel enigszins tekort. Met respectievelijk hun Dynaudio/B&W en Mark Levinson systemen staan ze toch behoorlijk hoog aangeschreven. Daarnaast zijn het nog eens behoorlijk stille auto’s ook.

Overigens top dat het onderwerp aan bod komt. Het is jammer dat je hier zelden wat over kan lezen in reviews. Als iemand een site of kanaal kent die zich hier op richt houd ik me aanbevolen.
@karhengst: Klopt helemaal! Die twee merken zijn een van de weinige waarbij je wé; het gevoel hebt waar voor je geld te krijgen. Ik kan mij nog de C70 herinneren. Boven op het dashboard zo’n grote puist. Maar in combinatie met de andere speakers zorgde het voor een erg goed geluid.
@karhengst: Dynaudio kan je ook als optie op VW krijgen, is dat echt goed? Ik vind het er namelijk nogal goedkoop uit zien….
@dutchdriftking: Ja, volgens mij wel. Voor wat he voor je geld krijgt, is het zelfs erg goed. Beetje als JBL. Maar ben niet helemaal thuis in de audio, je hebt alleen audiofielen en mensen die denken ‘klinkt goed!’ :-D
@willeme: Haha ik behoor duidelijk in de laatste categorie.
@dutchdriftking: Weinig zaken zijn zo subjectief als audio. Dynaudio ken ik wel als een gerespecteerd merk maar het enige wat ik er thuis van heb zijn de zuilen waar m’n KEF speakers op staan. Ze doen het goed, dat wel.

Probeer het met je eigen muziek bij een dealer. Upgrades bieden vaak naast een betere versterker en meer speakers ook veel instellingen en extra foefjes zoals 3D audio (een extra ruim klankbeeld). Echter weinig zaken zijn zo smaakgebonden als geluid. Iemand die van een dikke bass houdt hoeft bij mij thuis niet aan te kloppen. Ben meer van de heldere tonen en een zuiver midden. Wat anderen weer als schel kunnen ervaren.

Hoe het er uit ziet is secundair, als willen de Duitsers graag juist het standaard systeem extra lelijk maken om de upgrade verleidelijker te maken.
Ik ben niet onder de indruk van het geluid in mijn model 3. Ik vind het blikkerig en niet “vol” en blijf maar pielen met de settings. Met 14 speakers, versterker en sub zou ik beter verwachten.
Hiervoor had ik een Alpine set in mijn BMW (originele accessoire) die was een stuk beter, met minder speakers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).