• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus APX gereïncarneerd als electrische ZAP-X Crossover

Auteur: robbie, gepost 31 januari 2007 om 09:15 – 45 Reacties

Lotus APX


Begin vorig jaar schokte Lotus de wereld door met een vierwielaangedreven MPV op de proppen te komen. Gelukkig werd al snel duidelijk dat deze Lotus APX voornamelijk een vingeroefening was van Lotus Engineering en niet van dochterbedrijf Lotus Cars.

De APX was dan ook niet bedoeld om als Lotus op de weg te komen maar meer om te laten zien hoe flexibel het VVA platform (Versatile Vehicle Architecture) is. Dat is het Amerikaanse ZAP! imiddels ook opgevallen en daarom hebben ze bij Lotus aangeklopt om op basis van de APX een electrische variant te ontwikkelen. De V6 met supercharger werd er dus uitgeknikkerd en de vier wielnaven werden voorzien van electromotoren die gezamelijk een piekvermogen leveren van maar liefst 644 pk en de auto in staat stellen om een topsnelheid te bereiken van 250 km/u! En dat zijn serieuze prestaties, daarnaast kunnen de batterijen in slechts 10 minuten weer volledig worden opgeladen. Zelfs bij mijn telefoon lukt dat nog niet. En als klap op de vuurpijl zou de actieradius ook nog eens 560 kilometer bedragen. Het ziet er dus naar uit dat de Tesla Roadster serieuze concurrentie kan verwachten. En zou het toeval zijn dat de Tesla ook gebouwd is met behulp van Lotuse techniek? Of het uiterlijk van de APX ook een make-over heeft gekregen zullen we pas weten op 3 februari wanneer de ZAP-X Crossover zal zijn onthuld.

Ook interessant!

  • Elektrische Lotus SUV
    Nee!!! Elektrische Lotus SUV aangekondigd (en bijna klaar)
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, crossover, Lotus, zap

Vorig bericht: « Rolls-Royce Phantom – Pimped!
Volgend bericht: Hybride Volvo C30 onderweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. steven zegt

    31 januari 2007 om 09:18

    dat zijn behoorlijk serieuse specs voor een elektrisch autotje, maar hoe willen ze hem in 10 min op laden en vervolgens 560 km gaan rijden?

    Login om te reageren
  2. mvagusta zegt

    31 januari 2007 om 09:24

    Tof hoor! Laat toch zien dat ze bij Lotus serieus heel erg veel verstand van allerlei soorten techniek hebben! Maar weinig fabrikanten die die hoeveelheid kennis in huis hebben!

    Login om te reageren
  3. Lebastille zegt

    31 januari 2007 om 09:29

    Netjes. Ongelofelijk dat ze dat voor elkaar kunnen krijgen en 644 pk uit 4 elektromotoren, hoe krijg je die warmte weggekoeld? Elektromotoren hebben het voordeel dat ze koppel leveren bij stilstand en je dus ontzettend goede acceleratiecijfers krijgt. En die topsnelheid van 250 km/h is ook netjes hoor.

    Login om te reageren
  4. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 09:32

    So so.
    Komen de electrische motoren ineens in een stroom-(woordgrapje)-versnelling ?!
    10 Minuten opladen, 560 KM actieradius, 250 KM/H top en 644 PK.

    Klinkt redelijk ongeloofwaardig moet ik je eerlijk zeggen.

    Login om te reageren
  5. wimbers zegt

    31 januari 2007 om 09:32

    hmm, 4wd, 10 minuten laden, 500+ km rijden per lading.
    lijkt me een gevalletje Hebben!

    Login om te reageren
  6. Jurrian zegt

    31 januari 2007 om 09:55

    Inderdaad Janus, ik geloof er ook weinig van.

    of er zal wel zoiets bij horen als: (maar hij weegt 4 ton van al de accu’s)
    of als je het piek vermogen gebruikt de actieradius verkleind word naar 40 km

    Login om te reageren
  7. Florijn zegt

    31 januari 2007 om 09:57

    dat zijn wel erg goede specs en dan te bedenken dat we pas aan het begin van alle ontwikkelingen staan als het gaat om electrische auto’s. Hoe snel en efficient zouden de auto’s over twintig jaar dan wel niet zijn? Of zou het addertje onder het gras zijn dat zo’n auto stroom verbruikt voor een kleine stad?

    Login om te reageren
  8. Base zegt

    31 januari 2007 om 10:00

    Even een sommetje maken:
    Benzine-auto met een tank van 55 liter heeft een actie-radius van ongeveer 550km, dus dat kunnen we wel vergelijken.
    In 55liter benzine zit 55x33MJ=1815MJoule energie.
    Laten we een rendement van 30% aanhouden: 545MJoule nuttig verbruikte energie.

    Als die APX 100% rendement behaalt zou er dus 545MJoule aan electrische energie ingepompt moeten worden om die 560km actieradius te behalen. 545MJoule in 10 minuten komt neer op ca 1MJoule per seconde, ofwel een oplaad-vermogen van 1MWatt. Daar heb je een heel serieuze oplader voor nodig waar ze in Geertruidenberg ietwat zenuwachtig van worden, mocht dit automobiel een beetje gaan verkopen…

    Login om te reageren
  9. Florijn zegt

    31 januari 2007 om 10:04

    @ base

    precies dan heb je zo’n huge-ass kernreactor nosig om je auto’tje ff op te laden , maarja wel goed dat het “tanken” van een electrische auto nu bijna even lang duurt als het tanken van een normale auto, zo zullen meer mensen de stap durven te wagen om over te stappen

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 10:20

    @Base: afgezien van een paar (volgens mij verkeerde) aannames heb je wel een goed punt…. Volgens mij ligt het (nuttige) rendement per liter benzine veel lager dan 30% en haalt een auto ook wel 12km/liter (zeker als de auto slim ontworpen en geconstrueerd is en dat is deze APX wel)… enfin volgens een berekeningetje dat ik met mijn aannames (15% rendement en 45 liter voor 560km) kom je nog steeds op 370kj/sec…… maar is dat onmogelijk?

    Login om te reageren
  11. PigPen zegt

    31 januari 2007 om 10:22

    @Base,

    Dan moet iedereen een enorme windmolen in zijn achtertuintje zetten… en dan maar hopen dat er genoeg wind is als het tijd is om op te laden.

    Maar als er in dit verhaal een kern van waarheid zit dan zie ik mijzelf over een aantal jaar jullie allemaal fluisterstil met bij het stoplicht in mijn binnenspiegel kleiner worden. :)

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 10:28

    Net even iets opgezocht en een LITER benzine heeft maar 7,4kilowatt/uur aan energie…. dan zit je op 0,6 kw/seconden… dat klinkt niet als een extreme waarde.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 10:31

    plaatje met de kosten van een electro-aangedreven auto:

    het hele artikel (best interessant)
    http://www.ecoworld.com/home/articles2.cfm?tid=373

    Login om te reageren
  14. Ejay zegt

    31 januari 2007 om 11:04

    644 pk = 473.52 Kw = 473.52 kilo joules per seconde. Ervan uitgaande dat je die 560 km op de snelweg maakt en dus 120 km-u doet, doe je over die 560 km, 4u en 40 min, oftewel 16800 seconden. 16800 * 473.52 = 7955136 kilojoules. Laad je dat in 10 min bij dan trek je 7955136/600= 13.258,56 Kilojoules per seconde oftewel 13,26 Mega Watt. Dat zijn dus ongeveer 6629 waterkokers tegelijkertijd. Mwah, best netjes.

    Login om te reageren
  15. Larrs zegt

    31 januari 2007 om 11:04

    Ik kan niks anders zeggen dan, laat maar komen. :P

    Login om te reageren
  16. Barry330cd zegt

    31 januari 2007 om 11:15

    Ik zou hem zelfs kopen als het opladen een uur zou duren! Mits hij er goed uitziet en de verdere specs kloppen.

    Login om te reageren
  17. joep zegt

    31 januari 2007 om 11:22

    @JANUS, ik dnek dat een hoop fabrikanten Michiel column over elektrische auto’s hebben gelezen ;)

    ot: erg gave auto! Hopelijk laten ze de vormgeving een beetje hetzelfde. Miss, dat er dan een beetje variatie in het straatbeeld komt!

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 11:23

    @Ejay: die berekening klopt volgens mij niet want je hebt absoluut geen 473kw nodig om constant 120km/u te rijden….. (anders zou geen enkele auto met 40kw=55pk 120km/u kunnen halen…… en een Polo met 40kw heeft toch echt een topsnelheid van 152km/u)

    Login om te reageren
  19. Base zegt

    31 januari 2007 om 11:30

    @WoOody:
    7.44kWh komt overeen met 7.44 * 3.6= 26,8MJoule.
    Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welk octaan-gehalte je pakt. Orde-grootte zit er 30MJoule in een liter benzine.

    @Ejay
    644Pk is het MAXIMUM vermogen, niet het aangesproken vermogen om 120km/u te halen.

    Maar goed: voldoende natuurkunde in deze thread.
    We zijn het er wel over eens denk ik dat de cijfers voor de APX pure folder-praat zijn en geen gerealiseerde waarden (laat staan realistische waarden). Desalniettemin een lovenswaardig initiatief van Lotus, wellicht dat PSA er iets mee kan nadat ze Proton hebben ingepakt.

    Login om te reageren
  20. OJ zegt

    31 januari 2007 om 11:36

    Niet zo sceptisch allemaal! Dit is DE oplossing voor alle problemen! Als iedereen dit jaar zo’n electrische auto koopt, hebben we volgend jaar weer een echte winter en een witte kerst! ;-)

    Login om te reageren
  21. mvagusta zegt

    31 januari 2007 om 11:46

    OJ….

    Dus we moeten met z’n allen juist door blijven rijden in onze dikke SUV’s….
    Ik vind die warme dagen nu eigenlijk wel lekker! ;)

    Login om te reageren
  22. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 11:48

    mvagusta.
    Ga je zitten schamen !
    Ik wacht al vanaf eind november op sneeuw.
    Ik heb 2 dochters en die willen sleeeeeen (weet nooit met hoeveel e’s je dat schrijft !)
    Overigens rijd ik ook aardig voor lul met mijn winterbanden ;-)

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 11:52

    @JANUS: driften met je voorwielaandrijver is een stuk makkelijker met deze temperaturen als je er winterbanden onder hebt zitten ;)

    Login om te reageren
  24. Ruben J. zegt

    31 januari 2007 om 12:03

    Lijkt nogal veel op ’n mazda.

    Login om te reageren
  25. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 12:04

    WoOody.
    LOL :lol:
    Op zich heb je daar wel gelijk in maar met een 1.9 dci blijft het toch lastig hoor !

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    31 januari 2007 om 12:06

    If you can’t do it you’re not trying hard enough! You WUSS!! ;)

    Login om te reageren
  27. mvagusta zegt

    31 januari 2007 om 12:07

    Janus….

    Mijn oprechte excuses!
    Ik zal het nooit meer doen! Ik zal voor je bidden! Op de sneeuw voor je dochters welteverstaan! En sleeën schrijf je zo! ;)

    Login om te reageren
  28. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 12:11

    @WoOody.
    I know I know.
    I am a whimp !!!

    @Mvagusta.
    Nog 3 weken.
    Dan gaan de slees (Alweer een raar woord waar ik niet zeker van ben !) op het dak en dan gaan we op wintersport !!

    Login om te reageren
  29. slk55 amg zegt

    31 januari 2007 om 13:36

    Dit is precies wat de mensen willen! een ruime schone en vooral snelle MPV. waarom denk je dat er zoveel snelle (7-zits)suv’s verkocht worden? echt niet omdat de eigenaren de lucht eens lekker willen vervuilen. nee, het zijn vaders die een ruime maar toch snelle auto willen. met een wat hoge zit. als je gaat kijken voor een ruime snelle auto met een wat hoge zit, kom je al snel bij de (zo gehaate) SUV’s uit, want er zijn simpelweg geen snelle MPV’s. en daar lijkt nu verandering in te komen! en hij is nog schoon voor de lucht ook! ik zeg: GEWELDIG!

    Login om te reageren
  30. slk55 amg zegt

    31 januari 2007 om 13:38

    @janus

    IK ga ook op wintersport over 3 weken (Gstaad). als ik een laguna tegen kom (voorbij rij) dan zou ik toeteren ;)

    Login om te reageren
  31. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 14:14

    @slk55 amg.
    De kans dat we elkaar onderweg tegenkomen lijkt mij bijzonder klein.
    Ik ga richting Tsjechie en blijf dus en stuk hoger dan jij.
    (En dan nog. De kans dat jij mij voorbij rijdt lijkt me NOG kleiner. Ik vlieg laag in mijn volgepakte Laguna 1.9 dci met slees op het dak ;-) )

    Login om te reageren
  32. slk55 amg zegt

    31 januari 2007 om 15:37

    en ik dacht dat je laguna al begon te trillen bij 85 km/h :P en zo’n slee heeft ook veel weerstand hoor ;)

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    31 januari 2007 om 15:51

    Dit zou wel een superoplossing zijn, maar het doet heel ongeloofwaardig aan. Overal doen ze nog moeilijk met kleine actieradiussen (of zo) en deze mensen denken in eens zo ver te kunnen komen!? Vaag.

    @ JANUS en slk55amg; Voor ik het vergeet: Veel plezier! :)

    Login om te reageren
  34. slk55 amg zegt

    31 januari 2007 om 16:37

    @citrofiel

    tnx, zal wel lukken. Gstaad is een geweldig skigebied, maar dan moet er wel sneeuw liggen….

    Login om te reageren
  35. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 17:11

    @slk55 amg.
    Ja, maar rammelend kan je ook laag vliegen hoor ;-)

    @Citrofiel.
    Thx. Nou nog sneeuw :-(

    Login om te reageren
  36. mvagusta zegt

    31 januari 2007 om 17:13

    Alvast veel plezier en ik zal voor jullie duimen dat het van tevoren al flink gaat sneeuwen! :)

    Login om te reageren
  37. joep zegt

    31 januari 2007 om 18:11

    @mvagusta, duim je niet alle sneeuw op voor janus en slk55amg dan? Ik zou ook nog graag wat willen hebben in la france…. ;)

    Login om te reageren
  38. luwek zegt

    31 januari 2007 om 20:10

    en sneeuw in zwitserland zou ook fijn zijn=)

    Login om te reageren
  39. JANUS zegt

    31 januari 2007 om 20:17

    @Autoblog.nl
    Sorry dat ik er weer een sneeuw topic van gemaakt heb :-(

    @mvagusta en de rest.
    Bedankt !
    Ik hoop ook dat we over een week of 4 zoveel sneeuw hebben gezien dat we voor een jaar genoeg hebben :-)

    Login om te reageren
  40. Piet zegt

    21 maart 2007 om 13:14

    640pk, actieradius > 500km, accu’s opladen binnen 10 minuten: dit lijkt me toch echt te mooi om waar te zijn, eerst zien, dan geloven dus! Op 1 april zullen we er vast meer over horen… :-)
    Maar oké, mochten deze specificaties niet overdreven zijn, dan zou ik zeker over aanschaf nadenken. Maar: wat moet dat ding eigenlijk gaan kosten???

    Login om te reageren
  41. Danny zegt

    22 maart 2007 om 18:48

    Over 10 jaar rijden er zeker 10% electrische aangedreven auto’s in nederland.

    De olie begint aardig op te raken, en met een flink dak vol zonnepanelen kan je je auto opladen.
    http://electriciteit.web-log.nl

    Login om te reageren
  42. Harry Bakker zegt

    3 mei 2007 om 15:31

    De laadtijd is indedaad 10.min. dit komt door een hogere ampérage op de stroomtoevoer.150-200 amp.in plaats van de standaard 16 amp.Verder is de ingebouwde lader hiervoor aangepast.Uiteraardt is de 560km een indicatie.Als je het gaspendaal continu onderin duwt dan verbruikt hij natuurlijk meer,dat is bij een brandstof auto net zo.

    Login om te reageren
  43. Herrie zegt

    28 mei 2007 om 16:39

    Die oplaad tijd is idd waar, batterij technology gaat zo hard.. dat als ze iets op de markt willen brengen ze al met iets beters komen en dat andere laten vallen. Uitstel door de snelheid van technology.
    Ook het feit dat lithium ion batterijen nu goedkoop in china gemaakt worden is een goed teken.

    Ook is aangetoond in california dat Thuis je auto opladen prettiger voelt als naar een tankstation rijden.

    Die 640 pk kan zeker wel als je 4 motoren direkt op de wiel zet.
    Ik had laatst nog een motor van 64 Kilo gezien met piek vermogen van 500hp en iets van 600+ Nm.

    Wat ook mooi is. Je kunt zelf beslissen of je zuinig wilt rijden of niet.
    Stel je voor je hebt een 50 pk motor of een 300pk motor.
    Als je 40 rijd verbruiken ze evenveel. Als de rendement evenhoog is. Cosinus Phi.

    Het optrekken is schrikbarend. Omdat je vanaf 0 km per uur je piek koppel kan gebruiken. In amerika wordt veel gedragt met elektrische auto’s en die lachen auto’s ( zelfs op nitro ) hard uit! Veyron? haha… slome bak.

    Het feit dat de batterij technology er nu is. Maakt dit verhaaltje een FEIT.
    Je hoort altijd batterijen dat je die maar 1000 keer kan opladen. Er zijn al lithium ion batterijen van altairnano die 17 000 keer halen. En A123 batterijen zijn er ook heel ver mee.

    Login om te reageren
  44. Harry Bakker zegt

    29 mei 2007 om 05:28

    Dat deze batterij techniek er nu is ,daarom kan deze auto zo’n afstand rijden .
    Daarom komt er inderdaad over 1 1/2 jaar een heleboel naar buiten met een acceptabele actieradius en topsnelheid, dat gewoon mee kan rijden in het dagelijkse verkeer alleen schoner en goedkoper.Zoals al genoemd wordt dat het aantal keeer dat men op kan laden zullen de batterijen de carrosserie overleven .
    Deze gaan dan ruim 400.000 km mee.Men beweert zelfs dat deze batterijen die in de zap x komen biologiesch afbreekbaar zijn.

    Login om te reageren
  45. vegazosten zegt

    3 maart 2011 om 19:24

    Waar blijft die kar nou? Eerst maken ze je gek met super EV-specificaties en allerlei droomfabeltjes maar het blijft een droom. Hetzelfde van die EEstore batterij… waar blijft die toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North