
To increase fuel economy, add lightness
Lotus wist het al lang, de rest van de autofabrikanten komt net kijken. Je moet de trouwe vierwieler niet te zwaar maken, en dat is ook niet nodig. Lichte auto’s sturen beter, accelereren sneller en verbruiken minder!
De Elise Club Racer verbruikt slechts 7,6 l/100km en stoot daarbij 179 CO2’s uit. Dankzij de 134pk’s en het lage gewicht heeft de Lotus maar 6.1 seconden nodig om de 100km/u te bereiken. Om het model nog wat meer op te laten vallen is er gekozen voor een scala aan klassieker kleuren. Rechtstreeks vanuit de jaren ’60 biedt Lotus de auto aan in Elite Yellow, Carbon Grey, Sky Blue en Old English White. Op de IAA mogen we de Lotus binnenkort live bewonderen. In België gaat de Elise CR €34.475,- kosten (zonder kenteken en benzine, maar incl. belasting), voor Nederland is geen officiële prijs bekend. De netto-prijs bedraagt €27.822,-.
ziet er wel leuk uit,,
Dat verbruik moet toch veel lager kunnen met zo weinig gewicht en het vrij lage vermogen.
Verder is hij helemaal top!
Waarom moest ik nu zo groot worden, anders stond ik morgen bij de dealer voor een ouwe engelse witte.
Bovendien remmen lichtere auto’s ook beter zonder overdreven grote schijven waardoor ook het onafgeveerde gewicht laag kan blijven.
Hé, is dat even handig.
Trouwens, kan Lotus niet eens een keertje een super lichtgewicht V8’je ontwikkelen om in de Elise te proppen?
Liever zo’n cup-edition, desnoods met HANS op de stoelen.
Wat is, behalve de kleuren, eigenlijk het verschil met de Elise S? Die heeft ook 136 pk, 0-100 in 6.1s en kost in België 37.760 euro.
Die V8 van Yamaha lijkt me wel een geschikt model dan om erin te zetten ;)
Stoelen e.d. bij de prijs inbegrepen?? Ze moeten íéts hebben om op de optielijst te zetten…
Lichtgewicht stoelbekleding en zijkanten van de stoelen in de kleur van de body. Lichtgewicht velgen en Yokohama AD07 LTS banden… denk voor de prijs aan iets minder dan 60 mille
interieur is ook eens wat anders
34.000, amaaj! Maar een kenteken is in België duurder dan in NL?
OT: Geweldig, Lotus. Maken een verlengde Elise als basis voor een batterij versie, halen die er weer uit en noemen dat model Europa (als knipoog misschien). Een ijzersterk concept.
@Laurens,
De prijs in België is met BTW in. Bij de netto-prijs in Nederland moet niet enkel de BTW maar ook de slurptaks (of zoiets) er nog bij en het eindsommetje zal wel meer zijn.
Leuke auto en mooie kleuren. Goe bezig daar in GB.
nergens te vinden hoe licht/zwaar dat ding dan wel is.
@super: het zal niet heel veel schelen denk ik… gok op een kilo of 40 minder als het meezit. Dus 820 ipv 860 denk ik.
Overigens zal de prijs dichter bij 50 dan bij 60 mille in de buurt komen denk ik.
Duurzaam? weet je wel wat dat betekent? laatste jaren heeft een imbiciel een andere betekenis gegeven aan het woord duurzaam en voilà, compleet misplaatst in dit artikel. Net zoiets als men nu ineens leuk vindt om te zeggen: ‘de meest mooie auto’, in mijn ogen is dat nog altijd ‘de mooiste auto’. Ik ga verder huilen bij mn moeder. Slaap lekker X
@Jurry
Taal, en dus ook de betekenis van woorden veranderen nou eenmaal;) Doe je niks aan, de generatie voor jou vindt ongetwijfeld ook dat jij sommige woorden verkeerd gebruikt en dingen verkeert formuleert;)
Zijn toch super auto’s, wat wil je nog meer. Lekker basic, niet te veel gewicht aan nutteloze extra’s.. Doe mij deze maar en een zomerse dag vol bergweggetjes!
Add lightness = immer Sieg in de ogen van de boze, maar dat motortje kan toch wel beter, zeg?
7.6 op de 100 en 180 CO2’s is niet wereldstuitend slecht, maar voor maar 134 miezerige peekaatjes? Sorry hoor, maar dat is toch wel erg karig.
Meer power of efficientere motor, plx.
@bozewolf: vergeet niet dat het ding nog steeds de aerodynamica heeft van een remparachute ;-) dus eigenlijk best goed.
De Elise blijft hoe dan ook een hele hoop rijplezier voor je geld…
Je ken er altijd nog een K20 inlepelen van de civic type-r
maar alsnog ik wil hem wel voor me deur hebben hoor, bochtenwerk boven rechte stukken.
@ The_12oach
Er rijdt een Elise rond met een B18 van de Integra Type R. Ik meen zelfs met een supercharger er op, maar dat weet ik niet zeker.
@ErwinLagcher: Kanonskogel effect iemand? Die wil ik wel is zien rijden dan :P.
K20 swap is denk ik alleen wel 1 van de bekendste om in een Elise te lepelen
Want one. Badly. Mijn Elise is al gebouwd. Niemand wil ‘m hebben. Het kleurenschema zeker… Hij staat al lang te koop. Maar de prijs is nog steeds te hoog. Damn…
Ze moeten overigens wel oppassen voor het 911-syndroom. Maar dat zit voorlopig nog wel goed…
@ woody:
Downforce? Valt toch wel mee met dit karretje? Of heeft de gewone vorm echt een slechte Cw waarde?
Trouwens, sinds wanneer ben je lid van de “redactie”? Nice, man. :)
“De Elise Club Racer verbruikt slechts 7,6 l/100km en stoot daarbij 179 CO2’s uit. Dankzij de 134pk’s en het lage gewicht heeft de Lotus maar 6.1 seconden nodig om de 100km/u te bereiken.”
De BMW 330i verbruikt slechts 7,2 l/100km en stoot daarbij 173
gram CO2/kmCO2’s uit. Dankzij de 272 pk’s en het lage gewicht van 1555 kg (!) heeft de BMW maar 6,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken.@WOoOdy: ik schat 860 kg en 45 mille.
Jammer van de vreselijk oude Rover K series motor. Kan Toyota niet eens een modern, schoon, betrouwbaar blokje leveren zodat het verbruik in overeenstemming is met het geleverde vermogen.
Ah, kijk aan! Ik ben niet de enige die klaagt over de outdated unit.
Maar, ivanadrive, ik kan me vergissen maar is het tegenwoordig geen Toyota blok? Of gebruiken ze dat ouwe K-blokkie echt nog steeds?
(Te lui om te wiki’en, ik zie ’t morgen wel)
De K-serie motor heeft al lang plaats gemaakt voor de Toyota unit.
Dat interieur :S, hebben ze dat uit een oude twingo gesloopt?!?
@Zoepie, hoe groot ben je dan? Ik ben 1m92 en pas ruim in mijn Exige. In en uitstappen is even een trucje, maar verder prima auto voor lange mensen.
Knap van die 330i, rijdt ook goed en kun je tenminste als auto gebruiken ook ipv dat er nog een auto bij moet komen. Al vermoed ik dat bij doorrijden de 330i snel veel meer verbruikt dan de lotus. De BMW zit op een magere mengsel dat aangerijkt wordt zodra je op de gas gaat, bovendien wordt de grote massa dan duidelijk bij hoge acceleraties. De Lotus is een zuiper aan lage snelheden die nauwelijks meer nodig heeft als het tempo omhoog gaat.
Maar uiteindelijk is een auto nooit duurzaam. Misschien dat een fiets dat is, tenminste als ie niet constant op de dakdrager van de BMW staat…
Oeps, idd Lotus gebruikt reeds toyota motoren, de 1ZZ-FE in dit geval. Ik dacht dat het enkel vanaf de Elise R was. My mistake.
@ AlwinH
Ik pas met mijn 1,96 niet in een standaard Elise, waar ik echt enorm van baal. Het zijn meer de verhoudingen van je lichaam of je past of niet. Ik moet met net iets gekromde benen zitten, waardoor ik niet goed kan sturen en niet goed kan schakelen (RHD krijg ik niet in z’n 5, en LHD niet in z’n 1).
Volgens mij is een Exige ook net even iets ruimer dan een Elise (marginaal, maar kan net het verschil uitmaken.)
De nieuwe TOYOTA 1600 Optimal Drive Valvematic (1ZR-FAE ,130 pk, 134 gr CO2/100KM) zou in de lichte Elise een betere motor keuze zijn dan die ‘oude’ 1.8 !!