• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Elise Club Racer – snel, sportief en duurzaam

Auteur: Alwood, gepost 3 september 2009 om 20:56 – 35 Reacties

Lotus BlueEfficiency?


To increase fuel economy, add lightness

Lotus wist het al lang, de rest van de autofabrikanten komt net kijken. Je moet de trouwe vierwieler niet te zwaar maken, en dat is ook niet nodig. Lichte auto’s sturen beter, accelereren sneller en verbruiken minder!

De Elise Club Racer verbruikt slechts 7,6 l/100km en stoot daarbij 179 CO2’s uit. Dankzij de 134pk’s en het lage gewicht heeft de Lotus maar 6.1 seconden nodig om de 100km/u te bereiken. Om het model nog wat meer op te laten vallen is er gekozen voor een scala aan klassieker kleuren. Rechtstreeks vanuit de jaren ’60 biedt Lotus de auto aan in Elite Yellow, Carbon Grey, Sky Blue en Old English White. Op de IAA mogen we de Lotus binnenkort live bewonderen. In België gaat de Elise CR €34.475,- kosten (zonder kenteken en benzine, maar incl. belasting), voor Nederland is geen officiële prijs bekend. De netto-prijs bedraagt €27.822,-.

Lotus in duurzaam wit

Hemels blauw van binnen

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, elise, Lichtgewicht, Lotus, milieu

Vorig bericht: « Maximumsnelheid voor fietsers in de Maastunnel
Volgend bericht: Leuk! Cijfertjes en feitjes van de nieuwe Citroen C3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. spykerboy zegt

    3 september 2009 om 20:59

    ziet er wel leuk uit,,

    Login om te reageren
  2. David zegt

    3 september 2009 om 21:01

    Dat verbruik moet toch veel lager kunnen met zo weinig gewicht en het vrij lage vermogen.

    Verder is hij helemaal top!

    Login om te reageren
  3. Zoepie zegt

    3 september 2009 om 21:01

    Waarom moest ik nu zo groot worden, anders stond ik morgen bij de dealer voor een ouwe engelse witte.

    Login om te reageren
  4. BananaFlip zegt

    3 september 2009 om 21:01

    Bovendien remmen lichtere auto’s ook beter zonder overdreven grote schijven waardoor ook het onafgeveerde gewicht laag kan blijven.
    Hé, is dat even handig.

    Trouwens, kan Lotus niet eens een keertje een super lichtgewicht V8’je ontwikkelen om in de Elise te proppen?

    Login om te reageren
  5. Vanquish zegt

    3 september 2009 om 21:03

    Liever zo’n cup-edition, desnoods met HANS op de stoelen.

    Login om te reageren
  6. DRIVR zegt

    3 september 2009 om 21:03

    Wat is, behalve de kleuren, eigenlijk het verschil met de Elise S? Die heeft ook 136 pk, 0-100 in 6.1s en kost in België 37.760 euro.

    Login om te reageren
  7. is-Music zegt

    3 september 2009 om 21:03

    Die V8 van Yamaha lijkt me wel een geschikt model dan om erin te zetten ;)

    Login om te reageren
  8. NOL zegt

    3 september 2009 om 21:04

    Stoelen e.d. bij de prijs inbegrepen?? Ze moeten íéts hebben om op de optielijst te zetten…

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    3 september 2009 om 21:10

    Lichtgewicht stoelbekleding en zijkanten van de stoelen in de kleur van de body. Lichtgewicht velgen en Yokohama AD07 LTS banden… denk voor de prijs aan iets minder dan 60 mille

    Login om te reageren
  10. jorn_v_v zegt

    3 september 2009 om 21:18

    interieur is ook eens wat anders

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    3 september 2009 om 21:21

    34.000, amaaj! Maar een kenteken is in België duurder dan in NL?

    OT: Geweldig, Lotus. Maken een verlengde Elise als basis voor een batterij versie, halen die er weer uit en noemen dat model Europa (als knipoog misschien). Een ijzersterk concept.

    Login om te reageren
  12. Eric zegt

    3 september 2009 om 21:26

    @Laurens,
    De prijs in België is met BTW in. Bij de netto-prijs in Nederland moet niet enkel de BTW maar ook de slurptaks (of zoiets) er nog bij en het eindsommetje zal wel meer zijn.
    Leuke auto en mooie kleuren. Goe bezig daar in GB.

    Login om te reageren
  13. super zegt

    3 september 2009 om 21:28

    nergens te vinden hoe licht/zwaar dat ding dan wel is.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 september 2009 om 21:34

      @super: het zal niet heel veel schelen denk ik… gok op een kilo of 40 minder als het meezit. Dus 820 ipv 860 denk ik.

      Overigens zal de prijs dichter bij 50 dan bij 60 mille in de buurt komen denk ik.

      Login om te reageren
  14. Jurry zegt

    3 september 2009 om 21:31

    Duurzaam? weet je wel wat dat betekent? laatste jaren heeft een imbiciel een andere betekenis gegeven aan het woord duurzaam en voilà, compleet misplaatst in dit artikel. Net zoiets als men nu ineens leuk vindt om te zeggen: ‘de meest mooie auto’, in mijn ogen is dat nog altijd ‘de mooiste auto’. Ik ga verder huilen bij mn moeder. Slaap lekker X

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    3 september 2009 om 21:38

    @Jurry

    Taal, en dus ook de betekenis van woorden veranderen nou eenmaal;) Doe je niks aan, de generatie voor jou vindt ongetwijfeld ook dat jij sommige woorden verkeerd gebruikt en dingen verkeert formuleert;)

    Login om te reageren
  16. Mtyn zegt

    3 september 2009 om 21:51

    Zijn toch super auto’s, wat wil je nog meer. Lekker basic, niet te veel gewicht aan nutteloze extra’s.. Doe mij deze maar en een zomerse dag vol bergweggetjes!

    Login om te reageren
  17. bozewolf zegt

    3 september 2009 om 22:06

    Add lightness = immer Sieg in de ogen van de boze, maar dat motortje kan toch wel beter, zeg?

    7.6 op de 100 en 180 CO2’s is niet wereldstuitend slecht, maar voor maar 134 miezerige peekaatjes? Sorry hoor, maar dat is toch wel erg karig.

    Meer power of efficientere motor, plx.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 september 2009 om 22:20

      @bozewolf: vergeet niet dat het ding nog steeds de aerodynamica heeft van een remparachute ;-) dus eigenlijk best goed.

      Login om te reageren
  18. F355GTB zegt

    3 september 2009 om 22:34

    De Elise blijft hoe dan ook een hele hoop rijplezier voor je geld…

    Login om te reageren
  19. The_12oach zegt

    3 september 2009 om 22:36

    Je ken er altijd nog een K20 inlepelen van de civic type-r

    maar alsnog ik wil hem wel voor me deur hebben hoor, bochtenwerk boven rechte stukken.

    Login om te reageren
  20. ErwinLagcher zegt

    3 september 2009 om 22:51

    @ The_12oach

    Er rijdt een Elise rond met een B18 van de Integra Type R. Ik meen zelfs met een supercharger er op, maar dat weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      3 september 2009 om 22:57

      @ErwinLagcher: Kanonskogel effect iemand? Die wil ik wel is zien rijden dan :P.

      K20 swap is denk ik alleen wel 1 van de bekendste om in een Elise te lepelen

      Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    3 september 2009 om 23:11

    Want one. Badly. Mijn Elise is al gebouwd. Niemand wil ‘m hebben. Het kleurenschema zeker… Hij staat al lang te koop. Maar de prijs is nog steeds te hoog. Damn…

    Ze moeten overigens wel oppassen voor het 911-syndroom. Maar dat zit voorlopig nog wel goed…

    Login om te reageren
  22. bozewolf zegt

    3 september 2009 om 23:17

    @ woody:

    Downforce? Valt toch wel mee met dit karretje? Of heeft de gewone vorm echt een slechte Cw waarde?

    Trouwens, sinds wanneer ben je lid van de “redactie”? Nice, man. :)

    Login om te reageren
  23. slappehap zegt

    3 september 2009 om 23:38

    “De Elise Club Racer verbruikt slechts 7,6 l/100km en stoot daarbij 179 CO2’s uit. Dankzij de 134pk’s en het lage gewicht heeft de Lotus maar 6.1 seconden nodig om de 100km/u te bereiken.”

    De BMW 330i verbruikt slechts 7,2 l/100km en stoot daarbij 173 gram CO2/km CO2’s uit. Dankzij de 272 pk’s en het lage gewicht van 1555 kg (!) heeft de BMW maar 6,1 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken.

    @WOoOdy: ik schat 860 kg en 45 mille.

    Login om te reageren
  24. ivanadrive zegt

    3 september 2009 om 23:48

    Jammer van de vreselijk oude Rover K series motor. Kan Toyota niet eens een modern, schoon, betrouwbaar blokje leveren zodat het verbruik in overeenstemming is met het geleverde vermogen.

    Login om te reageren
  25. bozewolf zegt

    4 september 2009 om 00:11

    Ah, kijk aan! Ik ben niet de enige die klaagt over de outdated unit.

    Maar, ivanadrive, ik kan me vergissen maar is het tegenwoordig geen Toyota blok? Of gebruiken ze dat ouwe K-blokkie echt nog steeds?

    (Te lui om te wiki’en, ik zie ’t morgen wel)

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    4 september 2009 om 07:44

    De K-serie motor heeft al lang plaats gemaakt voor de Toyota unit.

    Login om te reageren
  27. jack zegt

    4 september 2009 om 08:47

    Dat interieur :S, hebben ze dat uit een oude twingo gesloopt?!?

    Login om te reageren
  28. AlwinH zegt

    4 september 2009 om 09:55

    @Zoepie, hoe groot ben je dan? Ik ben 1m92 en pas ruim in mijn Exige. In en uitstappen is even een trucje, maar verder prima auto voor lange mensen.

    Login om te reageren
  29. Onehp zegt

    4 september 2009 om 10:06

    Knap van die 330i, rijdt ook goed en kun je tenminste als auto gebruiken ook ipv dat er nog een auto bij moet komen. Al vermoed ik dat bij doorrijden de 330i snel veel meer verbruikt dan de lotus. De BMW zit op een magere mengsel dat aangerijkt wordt zodra je op de gas gaat, bovendien wordt de grote massa dan duidelijk bij hoge acceleraties. De Lotus is een zuiper aan lage snelheden die nauwelijks meer nodig heeft als het tempo omhoog gaat.

    Maar uiteindelijk is een auto nooit duurzaam. Misschien dat een fiets dat is, tenminste als ie niet constant op de dakdrager van de BMW staat…

    Login om te reageren
  30. ivanadrive zegt

    4 september 2009 om 12:09

    Oeps, idd Lotus gebruikt reeds toyota motoren, de 1ZZ-FE in dit geval. Ik dacht dat het enkel vanaf de Elise R was. My mistake.

    Login om te reageren
  31. Tenck zegt

    4 september 2009 om 14:00

    @ AlwinH

    Ik pas met mijn 1,96 niet in een standaard Elise, waar ik echt enorm van baal. Het zijn meer de verhoudingen van je lichaam of je past of niet. Ik moet met net iets gekromde benen zitten, waardoor ik niet goed kan sturen en niet goed kan schakelen (RHD krijg ik niet in z’n 5, en LHD niet in z’n 1).

    Volgens mij is een Exige ook net even iets ruimer dan een Elise (marginaal, maar kan net het verschil uitmaken.)

    Login om te reageren
  32. co-driver zegt

    4 september 2009 om 18:23

    De nieuwe TOYOTA 1600 Optimal Drive Valvematic (1ZR-FAE ,130 pk, 134 gr CO2/100KM) zou in de lichte Elise een betere motor keuze zijn dan die ‘oude’ 1.8 !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North