Jullie mochten haar al even bekijken, maar nu is er ook bekend wat de nieuwe C3 te bieden heeft. Innovatie en ‘veiligheid‘ zijn zoals bij ieder Frans merk sleutelwoorden, maar de nieuwe C3 is wordt vooral heel erg ‘zuinig’.
Citroën weet als zovelen geen voordeel qua wegenbelasting te pakken. De C3 wordt namelijk volgestopt met relatief oude technieken. De meeste motoren vallen wel in de 20% bijtellingsregeling, maar als je minder wegenbelasting wil betalen moet je nog ruim een ruim jaar wachten. Pas in 2011 krijgt de C3 een nieuw Start&Stop systeem waarmee de uitstoot van de diesels zakt tot onder de 95 gram. Citroën introduceert dan ook een nieuwe driecilinder benzine die slechts 100 CO2’tjes produceert. Allereerst wordt de C3 in Nederland leverbaar met drie dieselmotoren (1.4 HDiF 70 pk, 1.6 HDiF 90 pk en 1.6 HDiF 110 pk) en vier benzinemotoren (1.1 61 pk, 1.4i 75 pk, 1.4 VTi 95 pk en 1.6 VTi 120 pk).
Bij het ontwerp benadrukt Citroën volgens het ‘klein is fijn’-concept te hebben gewerkt. Met een lengte van 3,94m, breedte van 1,71m en de hoogte van 1,52m is de auto inderdaad nauwelijks gegroeid. Desondanks heeft het stadsautootje nog steeds 30cm meer (10,2m) nodig dan een Volvo 740 om te keren.
citroeen zegt
lijkt veel op de DS3 :P
Hakar zegt
20% bijtelling voor een kleine auto is wel erg veel
kevinw zegt
bah ik vind het echt een slechte en lelijk auto.
rijdt veel te zacht voor mij.
Activa zegt
@kevinw:
Lelijk mag je hem vinden, maar dat hij te zacht rijdt lijkt me nogal voorbarig. Niemand heeft er al mee gereden (tenzij de mensen van PSA natuurlijk. Hij moet nog op de markt komen spaar je oordeel beter tot dan hé. :?
Relief zegt
VOlgend jaar een bmpvrije citroen c3? COOL!
DrsDre zegt
Ziet er goed uit, voor de rest een kut auto.
Een grotere draaicirkel dan een 740!?
Dat kan gewoon niet, als weet wat voor bakbeest de 740 is!
clubbtraxx zegt
Volvos van de 740 generatie kan je keren op een dubbeltje
Is echter geen reden die draaicirkel als maatstaf te stellen.
bozewolf zegt
Kek!
Over Volvo’s gesproken, zag vandaag een 780 Bertone. Voor een Volvo best een esthetisch mooi ding.
ivanadrive zegt
Een volvo 740 is achterwielaangedreven en heeft de motor overlangs i.p.v. dwars. Ruimte zat dus om de wielen onder een grote hoek te draaien en vandaar de kleinere draaicirkel dan de meeste moderne auto’s.
Laue zegt
dit ding zou ik echt wel willen hebben. jammer dat ik net een nieuwe auto heb.
W1ck3D78 zegt
Schijnt de zon dan niet altijd recht in je ogen met dat lang doorlopend raam?
Activa zegt
@W1ck3D78:
Nee, zit een afdeksysteem onder zoals ook bij C4 Piccaso. Trouwens zal die panoramische voorruit optie zijn dacht ik.
Laurens zegt
In principe was het altijd de bedoeling om de energielabel certificering relatief te maken. Dat houdt in, een A-label auto gebruikt X procent minder brandstof dan het gemiddelde in de klasse. Als alles zuiniger wordt, zou de norm strenger moeten worden. Omdat dat moeilijk uit te leggen valt aan die leaserijder, die dan opeens weer 20 of 25% bijtelling moet gaan betalen, is de bijstelling voorlopig even in de ijskast gelegd. Tot na de volgende verkiezingen?
MattCurlew zegt
Ik ben voor een beter milieu hoor maar het komt me allemaal de strot uit. Nu weer 3-cilinder motoren? Ik zou zo graag zien dat het meer ala jaren 90 was; mooie auto’s zonder teveel rare grillen, overdreven dikke vormgeving, aparte technieken om in de smaak te vallen bij het hype gevoelige publiek enz enz.. zucht..
jack zegt
Vind de draaicirkel vergelijking naar een 740 nogal slecht, aangezien deze auto erom bekend staat een extreem kleine draaicirkel te hebben.
Vergelijk ik ‘m met m’n eigen auto (grande punto abarth) dan zie ik dat ik het met 11m moet doen.
Laue zegt
Ja, hij heeft een gigantische draaicircel voor zijn klasse, maar je mag het niet helemaal verglijken met een volvo 740 aangezien die RWD heeft.
EM zegt
Mooie auto.
Als je hem vergelijkt met de VW polo dan is de Polo nu al verouderd terwijl hij nog maar net gelanceerd is.
Rijplezier en comfort zullen wel op hoog niveau zijn zoals we van alle PSA producten gewoon zijn.
johnny m zegt
ik stel voor dat we ophouden een auto van 4 meter een stadsauto te noemen.
Lotus-Omega zegt
nou heeft een volvo 740 ook een kleine draai cirkel vor zo’n grote auto…. maar de huidige c3 heeft een helekleine draai cirkel is mijn ervaring… raar…
maar ik vind hem gaaf worden! :D helemaal met die dikke wielen
autoblogger zegt
Bijzondere foto’s van die C3…
ggj zegt
Dat zijn best wat toertjes voor bij 90 km/u. Ik hoop niet dat dat in z’n hoogste versnelling was.
RoT___ zegt
@ggj:
Als je goed keek zag je op het display rechts van de snelheidsmeter het advies staan om door te schakelen naar de 5e versnelling ;)
Mark zegt
Damn wat een lekkere vent op foto 15 , die Franssen zien er altijd zo goed uit .
BananaFlip zegt
De voorruit is echt extreem cool.
De hele auto is erg leuk, en dat komt vooral doordat ie wel op de DS3 lijkt.
En dat is een compliment.
Citrofiel zegt
Dat is duidelijk. Neem een van de VTi’tjes of een diesel, die oude benzinemotoren gewoon links laten liggen. Ik kijk uit naar die nieuwe driecilinder.