• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leuk! Cijfertjes en feitjes van de nieuwe Citroen C3

Auteur: Alwood, gepost 3 september 2009 om 21:57 – 25 Reacties

Citroen, een auto voor mannen in zwart
Jullie mochten haar al even bekijken, maar nu is er ook bekend wat de nieuwe C3 te bieden heeft. Innovatie en ‘veiligheid‘ zijn zoals bij ieder Frans merk sleutelwoorden, maar de nieuwe C3 is wordt vooral heel erg ‘zuinig’.

Citroën weet als zovelen geen voordeel qua wegenbelasting te pakken. De C3 wordt namelijk volgestopt met relatief oude technieken. De meeste motoren vallen wel in de 20% bijtellingsregeling, maar als je minder wegenbelasting wil betalen moet je nog ruim een ruim jaar wachten. Pas in 2011 krijgt de C3 een nieuw Start&Stop systeem waarmee de uitstoot van de diesels zakt tot onder de 95 gram. Citroën introduceert dan ook een nieuwe driecilinder benzine die slechts 100 CO2’tjes produceert. Allereerst wordt de C3 in Nederland leverbaar met drie dieselmotoren (1.4 HDiF 70 pk, 1.6 HDiF 90 pk en 1.6 HDiF 110 pk) en vier benzinemotoren (1.1 61 pk, 1.4i 75 pk, 1.4 VTi 95 pk en 1.6 VTi 120 pk).

Bij het ontwerp benadrukt Citroën volgens het ‘klein is fijn’-concept te hebben gewerkt. Met een lengte van 3,94m, breedte van 1,71m en de hoogte van 1,52m is de auto inderdaad nauwelijks gegroeid. Desondanks heeft het stadsautootje nog steeds 30cm meer (10,2m) nodig dan een Volvo 740 om te keren.

Ook interessant!

  • Nieuwe Citroen C3
    Nieuwe Citroën C3 is weer compleet, eh, nieuw?
  • Vernieuwde Citroën C3 Aircross
    Vernieuwde Citroën C3 Aircross heeft compleet nieuwe neus
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

c3, Citroen, iaa-2009

Vorig bericht: « Lotus Elise Club Racer – snel, sportief en duurzaam
Volgend bericht: Alfa Romeo wil een eigen Jeep »

Lees Interacties

Reacties

  1. citroeen zegt

    3 september 2009 om 21:58

    lijkt veel op de DS3 :P

    Login om te reageren
  2. Hakar zegt

    3 september 2009 om 21:58

    20% bijtelling voor een kleine auto is wel erg veel

    Login om te reageren
  3. kevinw zegt

    3 september 2009 om 21:59

    bah ik vind het echt een slechte en lelijk auto.
    rijdt veel te zacht voor mij.

    Login om te reageren
    • Activa zegt

      4 september 2009 om 00:16

      @kevinw:

      Lelijk mag je hem vinden, maar dat hij te zacht rijdt lijkt me nogal voorbarig. Niemand heeft er al mee gereden (tenzij de mensen van PSA natuurlijk. Hij moet nog op de markt komen spaar je oordeel beter tot dan hé. :?

      Login om te reageren
  4. Relief zegt

    3 september 2009 om 22:00

    VOlgend jaar een bmpvrije citroen c3? COOL!

    Login om te reageren
  5. DrsDre zegt

    3 september 2009 om 22:03

    Ziet er goed uit, voor de rest een kut auto.
    Een grotere draaicirkel dan een 740!?
    Dat kan gewoon niet, als weet wat voor bakbeest de 740 is!

    Login om te reageren
  6. clubbtraxx zegt

    3 september 2009 om 22:25

    Volvos van de 740 generatie kan je keren op een dubbeltje
    Is echter geen reden die draaicirkel als maatstaf te stellen.

    Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    3 september 2009 om 23:24

    Kek!

    Over Volvo’s gesproken, zag vandaag een 780 Bertone. Voor een Volvo best een esthetisch mooi ding.

    Login om te reageren
  8. ivanadrive zegt

    3 september 2009 om 23:37

    Een volvo 740 is achterwielaangedreven en heeft de motor overlangs i.p.v. dwars. Ruimte zat dus om de wielen onder een grote hoek te draaien en vandaar de kleinere draaicirkel dan de meeste moderne auto’s.

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    3 september 2009 om 23:53

    dit ding zou ik echt wel willen hebben. jammer dat ik net een nieuwe auto heb.

    Login om te reageren
  10. W1ck3D78 zegt

    4 september 2009 om 00:04

    Schijnt de zon dan niet altijd recht in je ogen met dat lang doorlopend raam?

    Login om te reageren
    • Activa zegt

      4 september 2009 om 00:19

      @W1ck3D78:

      Nee, zit een afdeksysteem onder zoals ook bij C4 Piccaso. Trouwens zal die panoramische voorruit optie zijn dacht ik.

      Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    4 september 2009 om 00:08

    In principe was het altijd de bedoeling om de energielabel certificering relatief te maken. Dat houdt in, een A-label auto gebruikt X procent minder brandstof dan het gemiddelde in de klasse. Als alles zuiniger wordt, zou de norm strenger moeten worden. Omdat dat moeilijk uit te leggen valt aan die leaserijder, die dan opeens weer 20 of 25% bijtelling moet gaan betalen, is de bijstelling voorlopig even in de ijskast gelegd. Tot na de volgende verkiezingen?

    Login om te reageren
  12. MattCurlew zegt

    4 september 2009 om 00:32

    Ik ben voor een beter milieu hoor maar het komt me allemaal de strot uit. Nu weer 3-cilinder motoren? Ik zou zo graag zien dat het meer ala jaren 90 was; mooie auto’s zonder teveel rare grillen, overdreven dikke vormgeving, aparte technieken om in de smaak te vallen bij het hype gevoelige publiek enz enz.. zucht..

    Login om te reageren
  13. jack zegt

    4 september 2009 om 07:39

    Vind de draaicirkel vergelijking naar een 740 nogal slecht, aangezien deze auto erom bekend staat een extreem kleine draaicirkel te hebben.

    Vergelijk ik ‘m met m’n eigen auto (grande punto abarth) dan zie ik dat ik het met 11m moet doen.

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    4 september 2009 om 08:23

    Ja, hij heeft een gigantische draaicircel voor zijn klasse, maar je mag het niet helemaal verglijken met een volvo 740 aangezien die RWD heeft.

    Login om te reageren
  15. EM zegt

    4 september 2009 om 08:23

    Mooie auto.
    Als je hem vergelijkt met de VW polo dan is de Polo nu al verouderd terwijl hij nog maar net gelanceerd is.
    Rijplezier en comfort zullen wel op hoog niveau zijn zoals we van alle PSA producten gewoon zijn.

    Login om te reageren
  16. johnny m zegt

    4 september 2009 om 11:00

    ik stel voor dat we ophouden een auto van 4 meter een stadsauto te noemen.

    Login om te reageren
  17. Lotus-Omega zegt

    4 september 2009 om 12:20

    nou heeft een volvo 740 ook een kleine draai cirkel vor zo’n grote auto…. maar de huidige c3 heeft een helekleine draai cirkel is mijn ervaring… raar…

    maar ik vind hem gaaf worden! :D helemaal met die dikke wielen

    Login om te reageren
  18. autoblogger zegt

    4 september 2009 om 14:11

    Bijzondere foto’s van die C3…

    Login om te reageren
  19. ggj zegt

    4 september 2009 om 16:40

    Dat zijn best wat toertjes voor bij 90 km/u. Ik hoop niet dat dat in z’n hoogste versnelling was.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      4 september 2009 om 20:31

      @ggj:
      Als je goed keek zag je op het display rechts van de snelheidsmeter het advies staan om door te schakelen naar de 5e versnelling ;)

      Login om te reageren
  20. Mark zegt

    4 september 2009 om 20:54

    Damn wat een lekkere vent op foto 15 , die Franssen zien er altijd zo goed uit .

    Login om te reageren
  21. BananaFlip zegt

    5 september 2009 om 12:17

    De voorruit is echt extreem cool.
    De hele auto is erg leuk, en dat komt vooral doordat ie wel op de DS3 lijkt.
    En dat is een compliment.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    12 september 2009 om 22:19

    Dat is duidelijk. Neem een van de VTi’tjes of een diesel, die oude benzinemotoren gewoon links laten liggen. Ik kijk uit naar die nieuwe driecilinder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North