• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Exige 265E is lief voor het milieu

Auteur: Wouter, gepost 24 augustus 2006 om 20:40 – 27 Reacties

Lotus Exige 265E


Opgelet: de compost hoeft niet meer gebruikt te worden om de tuin te bemesten, maar om een setje achterbanden op te roken. Lotus heeft namelijk een Exige 240R die op bio-ethanol loopt.

Met een sprint naar de 100 in 3,9 seconden is de Exige 265E meteen de snelste auto op bio-ethanol. De sprint naar de 160 duurt overigens maar 9,2 seconden en de topsnelheid is 255 km/u. Dit alles dankzij de 1.8 compressor motor afkomstig van Toyota, die op de brandstof E85 liefst 268 pk levert, 47 meer dan de reguliere Exige 240R.

Het goede nieuws is dat auto’s op bio-ethanol milieuvriendelijk zijn, want de CO2 die wordt uitgestoten gelijk is aan de hoeveel koolstofdioxide die het plantaardige materiaal eerder aan de atmosfeer onttrokken heeft. Het slechte nieuws: productieplannen heeft Lotus niet.
Lotus Exige 265E

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus

Vorig bericht: « BMW M3 spyvideo
Volgend bericht: Volkswagen Scirocco: IROC concept onthuld »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ramon zegt

    24 augustus 2006 om 20:44

    pfff zucht

    Login om te reageren
  2. vincent#1 zegt

    24 augustus 2006 om 20:50

    Het verbaast me helemaal niets dat deze auto zulke goede prestaties behaald op ethanol. Wanneer je ethanol in je auto gooit heb je meer pk’s.
    Om je supersporter er langdurig goed op te laten rijden hoeft er denk ik helemaal niet veel aangepast te worden.

    Login om te reageren
  3. Ramon zegt

    24 augustus 2006 om 20:53

    Jawel ..als jij nou ook nog die Ethanol snuift krijg je helemaal die kick!

    Login om te reageren
  4. vincent#1 zegt

    24 augustus 2006 om 20:56

    @verzekeringsagent: Wat is dat nou weer voor een opmerking?

    Login om te reageren
  5. Ramon zegt

    24 augustus 2006 om 20:59

    Hahaha (hap hap) enne ik ben geen verzekeringsagent doch leider ervan!

    Nee joh geintje.. zeg nou eerlijk zo’n Lotus ziet er toch ook niet uit!

    Login om te reageren
  6. dekster zegt

    24 augustus 2006 om 21:12

    beetje aceton in je benzine en het gaat ook

    Login om te reageren
  7. dekster zegt

    24 augustus 2006 om 21:14

    (was de snelste bio-car niet een ccx?)

    Login om te reageren
  8. Ramon zegt

    24 augustus 2006 om 21:15

    Is dat zo? ga ik ook eens proberen Dekster.

    Effe zoeken naar mijn vrouws nagellak spulletjes!

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    24 augustus 2006 om 21:23

    haha,niet te veel want het is extreem ontvlambaar

    Login om te reageren
  10. vincent#1 zegt

    24 augustus 2006 om 21:24

    Jazeker, een klein beetje aceton in bezine vermindert de oppervlakte spanning, waardoor een beter brandstof/luchtmengsel ontstaat in de motor. We hebben het dan natuurlijk niet meer over biobrandstof. Voor meer info, ga via de onderstaande link naar die andere leuke site.

    http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=18918&view=next

    Login om te reageren
  11. vincent#1 zegt

    24 augustus 2006 om 21:25

    ccx op ethanol ken ik niet

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    24 augustus 2006 om 21:56

    De CCX rijdt MITS AANPASSINGEN ook op bio-ethanol, en krijgt daardoor zoiets van een 100(!!) pk bij.
    Maar standaard rijdt ie op gewone benzine, dus daarom dat deze exige de snelste zal zijn, omdat hij niet aangepast meer hoeft te worden.

    Login om te reageren
  13. JeffreyG zegt

    24 augustus 2006 om 22:03

    achja, het gaat erom dat het nogsteeds een coole wagen is die nog beter voor het milieu is ook :)

    Login om te reageren
  14. tim zegt

    24 augustus 2006 om 23:08

    I LOVE ETHANOL, ETHANOL IS THE FUTURE!!! SCHONER EN BETERE PRESTATIES, DAT KAN TOCH NIET BETER????????????

    waterstof is voor mietjes

    Login om te reageren
  15. Zoef zegt

    25 augustus 2006 om 10:15

    Ethanol is veel beter dan biodiesel, ter redding van de benzinemotor.

    Login om te reageren
  16. Ejay zegt

    25 augustus 2006 om 11:24

    Ethanol is een alcohol, sterker nog ethanol is dat type alcohol det je in bier, wijn, etc. vindt. Door de hogere klopvastheid kan er met een hoge compressie gewerkt worden doordat pingelen – detonatie van de brandstof in de cilinders zonder dat er een bougie aan te pas komt, maar louter de druk die het doet – later optreedt.
    Jammer dat er geen productiewagen komt.

    Login om te reageren
  17. Mark zegt

    25 augustus 2006 om 13:39

    Ik hoop het beste voor Ethanol. Plant maar een eiland in de Noordzee met koolraap en al die meuk :), anders hebben we nie genoeg :)

    Login om te reageren
  18. ddk zegt

    25 augustus 2006 om 16:05

    Vergeet niet dat ethanol veel duurder is om te produceren dan diesel/benzine. En mensen kijken nog altijd eerst naar hun portemonnee ipv naar het milieu.

    Login om te reageren
  19. dekster zegt

    25 augustus 2006 om 16:19

    ik zalf en sla tegelijkertijd ;-)

    Login om te reageren
  20. autoblogger zegt

    25 augustus 2006 om 16:24

    Via Lotus: Het grote voordeel van ethanol is dat deze brandstof meer vermogen in de motor genereert dan conventionele benzine. De Lotus Exige 265E is nu goed voor 197 kW/268 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 249 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Dat betekent een toename van respectievelijk 47 pk (+21%) en 34 Nm (+16%) ten opzichte van de reguliere, benzine-aangedreven Exige S. Met een gewicht van slechts 930 kg resulteert dat in een vermogen/gewicht verhouding van 287 pk per ton.

    Lotus Engineering modificeerde onder meer het brandstofsysteem en de motorkalibratie en vergrote de vier op het inlaatspruitstuk geplaatste brandstofinjectoren. Bovendien monteerde Lotus Engineering twee extra brandstofinjectoren bij de inlaat van de supercharger, om de hoeveelheid brandstof te vergroten die bij zwaardere motorbelasting en voor het koelen van de inlaatlucht voorafgaand aan de verbranding in de motor wordt gespoten.

    Een volgende stap voor Lotus Engineering is het verder optimaliseren van de motorkalibratie tot een flex-fuel afstelling, gevolgd door zelfs een multi flex-fuel voorbereiding. Dat betekent dat de motor naast reguliere benzine en bio-ethanol dan ook geschikt is voor het consumeren van bio-methanol en bio-butanol.

    Login om te reageren
  21. Markus zegt

    25 augustus 2006 om 16:30

    Als ze ‘m niet willen produceren then why the poep er geld in stoppen en het ontwikkelen? Ik dacht toch niet dat Lotus miljoenen winst maakte… snap ik echt niks van.

    Login om te reageren
  22. silasse zegt

    25 augustus 2006 om 16:50

    Gwn alchohol in een diesel auto gieten maakt het al sneller!!

    Vroeger was ik zo gek zelfs dat ik kersosine iliegaal koopte en dat in een scooter giete gemixt met gwn brandstof dat ding was niet normaal ik berkeikte 180 kilometer met gemak.

    Login om te reageren
  23. Eric zegt

    25 augustus 2006 om 17:25

    Ik vraag me af hoe die auto’s gaan ruiken met al dat bio gedoe!

    Straks gaan ze nog aan je uitlaat ruiken als je voor een rood licht staat!!!

    Login om te reageren
  24. Ramon zegt

    25 augustus 2006 om 19:02

    In Londen stinkt het toch ook? Daar rijden deze shit auto’s veel.

    Login om te reageren
  25. Tombnolz zegt

    25 augustus 2006 om 20:14

    Vraagje: gaat je motorblok even lang mee als het op Ethanol draait?

    Enneuh… De Exige vind ik echt geweldig. Rijdt naar het schijnt als een cart.

    Login om te reageren
  26. honda-freakske zegt

    26 augustus 2006 om 11:33

    Natuurlijk weer een motor van toyota…

    Login om te reageren
  27. Sjonnie zegt

    29 augustus 2006 om 21:18

    @ ddk : duurder om te produceren misschien, maar fosiele brandstoffen worden duurder en duurder, terwijl er op ethanol/biodiesel geen accijnzen geheven worden.

    @ Silasse : Liever jij dan ik… ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North