• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Exige R-GT is klaar voor rally-actie!

Auteur: ricardo, gepost 15 september 2011 om 09:45 – 25 Reacties

Lotus Exige R-GT
In Frankfurt maakten we niet alleen kennis met de opgerekte Exige S (350 pk baby!), ook deze R-GT-variant stond er te shinen. Oké, iedereen die deze Lotus epische rally’s wil zien rijden mag nu zijn vinger opsteken.

Na 30 jaar even helemaal weg te zijn geweest keert Lotus weer terug in het World Rally Championship (WRC). ze doen het gelijk goed, want de auto die in actie komt is gebaseerd op de nieuwe V6-powered Exige S.

De gerolkooide Lotus komt uit in een nieuwe FIA-rallyklasse waarvan de eerste proeven plaatsvinden op het asfalt van Monte Carlo, Tour de Corse en San Remo. De auto weegt 1.200 kg en volgens Lotus is rijden in deze rallybak ook voor beginnende bestuurders een peulenschil.

Specificaties en andere ongein:

Chassis
– Steel rollcage specifically designed and ASN and FIA homologated, bolted and bonded on the original aluminum chassis
– Weight: 1200 kg as by FIA R-GT technical regulation
– Front and rear specific underbody protections
– WRC style crew side protections and lexan side windows
– Roof cockpit air scoop

Suspension
– Front and rear double A-arms
– 3 ways adjustable front and rear specific dampers

Engine
– V6 supercharged 3.5l
– Power 302 bhp
– 34 mm air restrictors as required by FIA tech rules for R-GT

Transmission
– 6 ratio sequential gearbox, two homologated final drives
– LSD differential
– Specific halfshafts

Brake
– Specific front and rear disc and bells
– Upgraded front and rear calipers
– Hydraulic “fly-off” handbrake
– Improved air cooling
– Wheels and tyres
– 7’’ x 17’’ front rims 8’’x18’’ alternative front rims
– 205-62/17 front tyre
– 8’’ x 18’’ rear rims
– 225-65/18 rear tyre

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, exige, exige-s, Lotus, rally, wrc

Vorig bericht: « De nieuwe Ford Focus ontsnapt niet aan tuningboeren
Volgend bericht: Saab kan op termijn 870 miljoen euro krijgen uit China [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. baasbas zegt

    15 september 2011 om 09:49

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      16 september 2011 om 18:26

      @baasbas: lol, deed me aan het volgende denken:
      “you should pass it, right away!”

      Login om te reageren
  2. Nico94 zegt

    15 september 2011 om 09:53

    Ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  3. pininfarina zegt

    15 september 2011 om 09:55

    “De auto weegt 1.200 kg en volgens Lotus is rijden in deuze rallybak ook voor beginnende bestuurders een peulenschil om te besturen.”

    RALLY RIJDEN MOET HARD WERKEN ZIJN!!!!!!!

    Login om te reageren
    • B3nk0 zegt

      15 september 2011 om 10:23

      @pininfarina: Om te besturen niet om races te winnen, ik merk vaak dat er op deze site veel mensen denken dat ze kunnen rijden.

      Je auto voortbewegen is al rijden, je auto tot op de fysieke grensen rijden zonder uit de bocht te vliegen is ook rijden.

      Geef je deze Lotus aan een willekeurige Fin dan zal die net zo goed zijn als de gemiddelde rallyrijder.

      Login om te reageren
      • pininfarina zegt

        15 september 2011 om 10:29

        @B3nk0: Wat een onzin zeg, dat is hetzelfde als zeggen: “geef een voetbal aan een willekeurige braziliaan en hij speelt het Nederlands elftal van de kaart”.

        Daarbij: Waarom zouden veel mensen op Autoblog niet goed kunnen rijden op de fysieke grens? Ken jij ze allemaal persoonlijk? Okee, er zitten een hoop dagdromers bij maar vast niet allemaal ben ik van mening.

        Waarom zou elke Fin goed kunnen rijden? (verwijs me alsjeblieft niet door naar die TopGear aflevering..) Ook niet elke Nederlander loopt op klompen en heeft tulpen in z’n tuin.

        Login om te reageren
        • label89 zegt

          15 september 2011 om 10:46

          @pininfarina: 1

          Login om te reageren
        • KUYL zegt

          15 september 2011 om 11:00

          @pininfarina: Helaas heeft ie wel gelijk. Sommige volken hebben het soort van in de genen om goed te zijn in bepaalde dingen. De gemiddelde Keniaan is namelijk in staat om een marathon in een respectabele tijd te lopen. Dat doet de gemiddelde nederlander zeker weten niet.
          Wat ze dan weer niet goed kunnen is zwemmen.
          En idd brazillianen zijn goed in balsporten, niet alleen voetbal maar ook volleybal om maar wat te noemen.
          Je kunt er misschien niet zo makkelijk je vinger op leggen, maar je kunt er ook niet omheen dat bepaalde volken of groepen standaard al ergens goed in zijn waar andere voor moeten oefenen.

          Login om te reageren
          • pininfarina zegt

            15 september 2011 om 11:19

            @KUYL: Genen zijn gebasseerd op evolutie en levensomstandigheden. Dat een keniaan goed kan lopen op lange afstanden heeft te maken met het feit dat zij al tig generaties lang op grote open vlakten leven waarbij lange afstanden noodzakelijk is om te overleven (eten vinden).
            De Europeaan leeft al duizenden jaren in een heuvelachtige bosrijke omgeving en moest meer klimmen en sjouwen om te overleven. Vandaar dat “wij” beter zijn in krachtsporten en niet zozeer in duursporten.

            Autorijden heeft geen zak met genen te maken. Zoals eerder gezegt, genen ontstaan uit noodzaak voor overleving over duizenden jaren. Autorijden is hier geen onderdeel van. Punt.

            Login om te reageren
        • BaRa zegt

          15 september 2011 om 11:16

          @pininfarina: mja… Finnen zijn bovengemiddeld actief in de rallysport. Niet zo vreemd om dan te beweren dat een “gemiddelde Fin” even goed rijd als een “gemiddelde rallyrijder” :-)

          Login om te reageren
          • pininfarina zegt

            15 september 2011 om 11:20

            @BaRa: Ja dat klopt, maar is iedere jongen die in Nederland op voetbal zit een potentioneel voor het Nederlands Elftal? Didn’t think so.

            Login om te reageren
            • KUYL zegt

              15 september 2011 om 11:35

              @pininfarina: Dat slaat nergens op. nee niet ELKE Fin zal goed zijn. BaRa heeft het duidelijk over de gemiddelde fin. Nu moet je niet snel over elke nederlander die voetbalt beginnen om je gelijk te halen.

              Login om te reageren
              • pininfarina zegt

                15 september 2011 om 12:08

                @KUYL: Ik geloof dat ik m’n gelijk wat betreft genen al wel zo’n beetje gehaald heb, oh daar hoor ik je niet meer over…

        • tom307 zegt

          15 september 2011 om 12:54

          @pininfarina: het is echt waar wat hij zegt, ik heb zel een jaar in finland “oulu” gewoond, -36° weken lang, ze strooien daar geen zout, ze laten gewoon een dikke ijslaag op de weg komen.
          Ik kon op men schaatsen naar men werk.
          Jij zou er op het gemaktje rijden, ,nauw, de gemiddelde finse rijvriend knalt overal(echt waar) dwars over straat bij haast

          Login om te reageren
          • pininfarina zegt

            15 september 2011 om 13:11

            @tom307: Ja ben het ook op elk punt eens, ik ben niet gek en weet dat ze er in Finland over het algemeen wat van kunnen. Maar dat het in de genen zit is gewoon niet waar. Dat kan niet eens.

            Login om te reageren
  4. daanstrijk zegt

    15 september 2011 om 10:35

    Volgens mij mag je in het WRC alleen mee doen met een 4 cilinder turbo. Of zie ik dat verkeerd en gaat het alleen om de grens van die 300 PK

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      15 september 2011 om 10:47

      @daanstrijk: er zijn verschillende groepen in het WRC.
      Zoals de SRWC(super2000 wagens) en PWRC(producutie wagens) en deze wagen zal denk ik voor het PWRC zijn want een Super2000 wagen is het zeker niet.

      Echter ben ik bang dat je helemaal kapot gereden worden door de Lancer en Impreza’s in het PWRC.
      Maar misschien is het een beetje een stratos vs quattro effect, wie weet.

      Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      15 september 2011 om 10:48

      @daanstrijk: Liever lees je het artikel even aandachtig.

      Login om te reageren
      • daanstrijk zegt

        15 september 2011 om 12:30

        @Joost1990_2: Lijkt mij sterk dat er een nieuwe klasse komt!.

        Login om te reageren
  5. birdboy zegt

    15 september 2011 om 10:36

    Leuke auto, maar wel een wannabe Martini kleurtje.

    Login om te reageren
  6. DennisS65B40 zegt

    15 september 2011 om 11:23

    Heerlijk dik rally kanon. Wat mij nooit getrokken heeft aan de Elise / Exige was het ontbreken van een heule dikke motor. Ja ok, wel een laag gewicht maar toch niet een zelfde ervaring… Gelukkig is het nu mooi opgelost!

    Login om te reageren
  7. spykerboy zegt

    15 september 2011 om 11:24

    word leuk!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      15 september 2011 om 12:57

      @spykerboy: Tegen wie heb je het? :)

      Login om te reageren
  8. The360box zegt

    15 september 2011 om 14:44

    Lotus heeft een supercharged V6 nodig, Citroen een 1.6 4 pitter, het gaat om de tractie en grip, en alsnog wint Loeb.

    Login om te reageren
  9. kungfupanda zegt

    15 september 2011 om 15:42

    Wordt de tekst uberhaupt gelezen? Sommige vragen voor welke klasse deze Exige is. Er wordt in de tekst meerdere malen verwezen naar de reglementen voor de R-GT klasse….

    Die Sunbeam is nog leuker trouwens.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North