De Elise gaat al een poosje mee dus werd het tijd voor een facelift.
Het is de bedoeling dat de nieuwe Elise meer lijkt op de Evora. Daarnaast belooft dit dit model een betere stroomlijn en lagere CO2 uitstoot te hebben.
Het nieuwe instapmodel wordt de 1.6 S. Deze heeft een uitstoot van 155 gram CO2 per kilometer. Belangrijker is dat deze instapper 136 pk levert. Accelleratiecijfers zijn nog niet bekend. De 1.8 Elise R (192 pk) en de 2.0 Elise SC (220 pk) blijven gewoon leverbaar. Ook belooft Lotus een nieuwe close-ratio zesbak voor de ijverige schakelaar.
De nieuwe Elise wordt tevens voorzien van dagrijverlichting en is leverbaar vanaf april.
Tja. Nog steeds mooi.
Kan wat mij betreft nog jaren mee!
@Bertus: Helemaal mee eens.
Welliswaar geface-lift, maar gelukkig niet verkracht!
Leukste autotje wat je met zo’n budget kan kopen. Kan er weer jaren tegen!
ik ben een beetje zat van de achterkant. Altijd hetzelfde. Die hadden ze wel wat mooier mogen maken.
So Hot!
Wel een geslaagde facelift wat mij betreft! Die nieuwe instapper klinkt ook best goed, 140 pk is genoeg voor in een Elize, en een 1.6 in een auto van dit gewicht zal wel mooi zuinig zijn;)
@EJS: de oude (1.8) instapper had ook 136 pk, alleen had die een CO2-uistoot van 196 g/km. Dit nieuwe 1.6 (Toyota) blok is met een uitstoot van 155 g/km dus een flink stuur schoner (en zuiniger).
Ook de Elise R & Elise SC stoten nu allebei minder dan 200 g/km uit.
@robbie:
Ik weet dat die ook 136 pk had;) Daarom vind ik dit ook een behoorlijke verbetering, het blok is namelijk vermoedelijk lichter, het blok is efficienter, en het past op een bepaalde manier ook beter dan het een klein, opgefokt 1.6je is dan dat ’t een relatief luie 1.8 is;)
Sws van de zotte eigenlijk dat de R en SC nog boven de 200g/km uitkwamen, voor een auto van dat formaat en gewicht…:O
het is tijd voor een compleet nieuw model en niet weer een minimale verbetering.
-edit: je mag meer dan één woord typen, en liefst ook nog relevant-
Het blijft een mooie en begerenswaardige auto. Kan wat mij betreft ook nog wel even mee!
prachtig ding, ecth waar. nu moet ik er zeker 1 hebben, alleen mocht de achterkant wel ledjes gebruiken, dat is toch lichter?
Echt gewoon weer mooi.
Hij heeft nu wel veel weg van de California:
@VantageR: niet zo raar hoor, als je weet waar de designer van Lotus vandaan komt ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/15/lotus-krijgt-ferrari-designer
Donato Coco = ontwerper van de Ferrari California en nu dus de ontwerper van de Lotus Elise facelift.
Hij is echter pas op 4 januari bij Lotus begonnen, dus heel groot zal zijn invloed niet geweest zijn gok ik.
@VantageR: ik dacht echt precies hetzelfde.. :D
@VantageR: wou net zeggen maar was te laat!
Dit noem ik eerder een facefuck.
Hij is nog steeds mooi!
Enkel die achteruitkijkspiegels zouden wat anders mogen, daar is iets raar mee. En die achterkant, die zou ook eens anders mogen, dat zou eens wat anders zijn.
@edit: Zouden jullie misschien wat foto’s van de Elise van generatie? Dat zou handig kunnen zijn om gemakkelijk de verschillen te zien met de vorige generatie.
(het is maar een idee…)
Idd, véél California en nee ze is niet meer mooi :(
Foto 2 lijkt wel op een California. Jammer. Ze konden ook zelf wat verzinnen dan een Elise te baseren op een mooie Ferrari.
Nette auto hoor, altijd al fan geweest van de Elise. Weet iemand hoeveel deze weegt toevallig?
@VantageR: Goed opgemerkt, hij heeft er inderdaad veel van weg.
so not
nu alleen hopen dat ie niet weer een stuk zwaarder is geworden..
Ziet er nog steeds mooi uit hoewel hij niet kan tippen aan een Exige in het zwart of oranje.
Evora-achtige voorkant, en dat is goed, alleen de achterkant had wat mij betreft ook door de facelift molen gemogen.
echt een prachtbak :D net zoals alle andere lotussen! al had de achterkant iets anders gemogen
Hij lijkt nu alsof er een disgner mee bezig is geweest, terwijl een lotus eigelijk een engeneers-auto moet zijn. Mischien dat het uiteindelijk allemaal beter is, maar zo op het oog voelt het niet echt lotus
Ik weet niet goed wat, maar er scheelt iets met die nieuwe voorbumper… Ik denk dat ik hem er wat “wannabe supersportcar” vind uitzien. Die nieuwe bumper past gewoon niet bij het imago van de Elise
schattig..
blijft natuurlijk vreselijk lelijk maar t moet een heerlijke autootje zijn om mee te rijden
Zie ik nu slecht of steekt die nummerplaat vanonder wat uit?
Ik dacht dat ze de aerodynamica hadden verbeterd…
@robbie: nu wordt het duidelijk… Was er zelf niet opgekomen denk ik. ;)
Blijft de benaming nog steeds Elise S2 of is dit de Elise S3?
pfff, ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Eerst vond ik hem mooier dan de vorige, dan toch lelijker, nu terug mooier,…
Laten we zeggen dat hij even goed is. Of toch niet… nee, toch wel…
MX-5 anyone?
Met nu ook nog die 1.6 jappeneese instappert begin ik bijna wantrouwen te krijgen.
@JanJansen: Zet deze even naast elkaar open op je scherm en zie hoeveel die NIET op elkaar lijken:
http://www.mazda.nl/Templates/Controls/Popup/ModeKeyFeaturesPopupT7a.aspx?CallerId=37900&ImageNo=0&NoSelectedImages=2
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Lotus/Elise_2010/Elise_MY2011_Front_Threequarters_On_Black.JPG
@janjansen: viel mij ook net op. Die muil is net hetzelfde
Performance
Lotus Elise
0 – 100 km/h 6.7 seconds
Maximum speed 200 km/h
Less than 155 g of CO2 /km
Lotus Elise R
0 – 100 km/h 5.4 seconds
Maximum speed 222 km/h
196 g of CO2 /km
Lotus Elise SC
0 – 100 km/h 4.6 seconds
Maximum speed 233 km/h
199 g of CO2 /km
blijft de prijs hetzelfde of is de prijs gezakt??
@laulau: in Nederland zal waarschijnlijk gelden: lagere uitstoot = lagere prijs. De basisprijs zal ongetwijfeld iets stijgen, maak bottomline zal de Elise S wel iets goedkoper worden gok ik zo. Hoewel de prijs per 1 januari al fors omlaag is gegaan van alle Elise modellen.
@ikke ferrari:
Niet heel de auto, enkel de muil.
@Freude_am_Fahren: Zelfs dan zie ik nouwelijks overeenkomsten…
Zozo, ze hebben de lampen en voorbumper veranderd. Big facelift!
Ja donders zeg!! gewoon een kopie van de california!!,
En de elise had toch al een facelift ondergaan?
@phantom: de Elise is al sinds 1997 op de markt, een extra facelift kan dus geen kwaad ;)
Leuk autootje.. Zou ik wel eens in willen rijden..
prachtig!
Grappig dat er maar 1 liedje in mijn hoofd draait als ik kijk naar de plaatjes:
http://www.youtube.com/watch?v=FWOsbGP5Ox4
met de nadruk op california ;)
Liever een compleet nieuw model hoor. Vind de facelift ook geen verbetering. Koplampen en bumpers vind ik wat braver dan de huidige
Eindelijk zijn we af van die fake roosters!
Jammer dat ze de rommelige diffuser achter hebben gehouden… Uitlaten hangen er zo maar bij.
Beter zoals bij de S1!
Ultra lichte velgen lijkt me zo ook!
S1 achterkontje.:
Blijft een lekker wagentje dus mooi dat hij nog even mee mag gaan, maar die serie 1 was eigenlijk de lekkerste, zoals zo vaak bij auto´s. Leukste koplampjes, mooiste kontje.
Vorige week was ik nog bij Lotus Cars fabriek in Engeland. Even over de parkeerplaats achter gereden. Prachtig, echt een stuk of 60 Lotussen: Evora’s, Exiges, Elises maar zelfs ook Tesla’s. Helemaal niets van een nieuw model te bekennen. Mocht alleen absoluut niet binnen in de grote loods kijken, misschien dat er wel iets van stond?
Ik vind de facelift van de S2 helaas minder geslaagd. Hij is veel braver geworden. Volgens mij doet de standaard S2 122 pk op 710kg en 5.7 naar de 100. Dat is toch veel netter dan de facelift met 136 pk en 6.7 naar de 100 ?!?
heren, die vergekjkende foto’s “oud-nieuw zijn altijd zeer welkom waarvoor dank
Hij kijkt nu bijna net zo blij als een mx-5… geen verbetering in mijn ogen. Jammer, want na de prachtige Evora geeft dit weinig hoop op een mooie esprit.
@Ahura: Leuk dat je ze even naast elkaar zet. Nuttig ook. Ik wilde gaan zeggen dat het een verbetering was, echt een verfrissing, maar ik moet nu toegeven dat het helaas wel de veilige weg is tov de oude Elise. Beetje te klinisch. Hij ziet er íets moderner uit, maar ook een stuk braver. Al met al wat mij betreft minder.
Mooi! Maar nog altijd een Elise.. Ik wil iets nieuws en revolutionairs zien van Lotus!