De échte Lucid Air instapper is eindelijk te bestellen in Nederland!
Van alle nieuwe EV’s van start-ups is de Lucid Air toch wel een van de meest indrukwekkende. Qua technologie is de Lucid Air ‘state of the art’ en het is zowel vanbuiten als vanbinnen een fraaie auto. Maar ja, dat prijskaartje… Je bent minstens €115.000 kwijt voor een Lucid Air.
Althans, dat wás je kwijt. Lucid introduceert vandaag echter de langverwachte instapper: de Lucid Air Pure RWD. Er was al wel een Pure met vierwielaandrijving leverbaar, maar dit is dus de echte instapversie met één elektromotor.
Echt afzien is het niet in deze instapper, want je hebt alsnog 442 pk tot je beschikking. Daarmee zit je in 4,7 seconden op de 100 km/u. Dat zou voldoende moeten zijn. Laten we ook niet vergeten dat dit een luxe sedan is, geen supercar.
Qua actieradius kom je er al helemaal niet bekaaid vanaf. Integendeel, met 747 km heb je juist een zeer riante actieradius. Er is op dit moment maar één EV met een grotere range, en dat is de Lucid Air Grand Touring. Laden gaat ook vrij vlot: in 20 minuten moet je er 400 km range bij kunnen hebben.
De hamvraag is natuurlijk: wat moet ‘ie kosten? De nieuwe Lucid Air Pure RWD kost slechts €88.000. Dat is alsnog veel geld, maar we hebben het wel over een sedan van bijna 5 meter lang.
‘Veel geld’ is natuurlijk een relatief begrip, dus laten we vooral even naar de concurrentie kijken:
- Mercedes EQE 350+ Long Range (292 pk, 671 km range): €82.028
- Lucid Air Pure RWD (442 pk, 747 km range): €88.000
- Tesla Model S (680 pk, 723 km range): €95.990
- Mercedes EQS 450+ (360 pk, 735 km range): €112.720
- Porsche Taycan Performance Battery Plus (435 pk, 678 km range): €113.044
Met de nieuwe instapversie is de Lucid Air nu goedkoper dan de Model S, die ook nog eens een kleinere range heeft. De Model S is met 680 pk een stuk sneller, dat dan weer wel. Maar de Tesla is in dit geval zeker niet de prijspakker.
Bij Mercedes kan de vergelijking twee kanten op, want de Lucid Air zit een beetje tussen de EQE en de EQS in. Een EQE heb je voor minder, maar dan heb je een auto die én minder range heeft én veel minder vermogen. In dit prijssegment is de Lucid Air dus helemaal geen gekke keuze. Nu afwachten of mensen ‘m ook daadwerkelijk gaan bestellen…
bietje zegt
(op de plaatjes) wel een stuk mooier dan de Tesla
Flutterbear zegt
Meer dan 700 km bereik is gewoon ouderwets ver plassen.. Als je dat echt regelmatig doet zou ik gewoon lekker een diesel pakken.
Robert zegt
Mooi hoor. Dit laat hèt referentiekader, de Tesla Model S, in een klap een stuk ouderwetser uitzien. Fraai ook hoe die onvermijdelijke schermen mooi zijn geïntegreerd in het dashboard. Als ze de bouwkwaliteit ook op orde hebben, mag de genoemde concurrentie zich stiekem wel een beetje zorgen gaan maken.
TheMaster zegt
Ik mis de /s…? De bouwkwaliteit is drama. De software is verschrikkelijk (traag), los van de talloze storingen. Dan heb ik het nog niet eens over het 800v laden, wat op maar zéér weinig plaatsen kan (als die laders het überhaupt doen). De concurrentie maakt zich hier geen seconde druk om. Dit is hooguit een kwartaal uitstel voor het einde van het bestaan. Nog een paar jaar dat de Saudi’s dit van de beurs afhalen, en dan nog 2 jaar wachten totdat een grote OEM enkele interessante delen van Lucid overneemt en je er verder niks meer over hoort.
mashell zegt
Valt wel mee. Heb bij een fabrikant met een referentie Lucid gespeeld, software is niet traag. User interface goed doordacht. 800V laden kan in Nederland (bijna) bij elke Fastned en sowieso bij elke iOnity.
Interieur design is wel erg Amerikaan maar de wagen is vooral heel erg groot. Of je er in dagelijks gebruik ook blij mee bent en of Lucid nog lang zal bestaan weet ik niet maar de eerste indruk was niet slecht.
Dutchdriftking zegt
Het zal vast een goede aanbieding zijn, maar niemand heeft ook maar enige vorm van binding met het merk. voor die 90k koop je ook een elektrische of plug-in premium Duitser. En dan weet je wel wat 95% van de gegadigden zal doen.