
Misschien binnenkort een grote zevenzits SUV van een populair merk wel.
Lynk & Co is een briljant gelukt experiment, als je het zo wil zien. Het is hét bewijs dat veel mensen een lage prijs interessant vinden, ongeacht de rest van de auto. De 01, een vrij forse PHEV die je met een voordelige abonnementsprijs kon scoren, is retepopulair (geweest) in Nederland. Grappig genoeg heeft Lynk & Co, los van die ene auto, niet zo veel ijzers in het vuur in ons land. Met de 02, die slechts zeer recent is onthuld, is pas het tweede model voor onze eigen markt. Dat terwijl het merk elders, vooral in China, een heel arsenaal heeft.
Lynk & Co 900
Daar wordt nu aan de bovenkant een flinke jongen aan toegevoegd in de vorm van de 900. Dit is een zevenzits elektrische SUV die op vele manieren lijkt op de momenteel in Nederland steeds populairder wordende XPeng G9. De 900 is een zeszitter met luxe insteek, met ook een nogal bijzonder design. Tenminste, van voren dan. Van achter lijkt ‘ie nog best wel op de XPeng.

En groot, dat kun je ook wel stellen. De Lynk & Co 900 meet 5,2 meter in de lengte, met een wielbasis van 3,16 meter. Overigens staat de 900 op het SPA Evo-platform, waarmee het evident lijkt dat de Lynk delen deelt met de Volvo EX90. Dat lijkt min of meer hetzelfde te zijn als met een XC40 en 01: het idee is hetzelfde, alleen de uitvoering heel anders.

30 inch scherm
Zo is ook de uitvoering van het interieur erg anders dan bij Volvo. De Lynk & Co 900 heeft een nogal in het oog springend 30 inch(!) aanraakscherm. Deze dient als centraal infotainment, maar loopt helemaal door tot de passagierskant. Het maakt een scherm voor de neus van de bestuurder (bijna) overbodig, dus daar zit een klein infoschermpje.

Net als in bijvoorbeeld een BMW i7 gaat de lol achterin verder en krijgt de Lynk & Co 900 een enorm theaterscherm. Ook 30 inch groot, trouwens. Genoeg dingen te zien in het interieur.

Motoren
Bij de motoren van de Lynk & Co 900 wordt het een beetje vreemd. Het gaat om zeer krachtige PHEV-aandrijflijnen, die gebaseerd zijn op een architectuur met een kleine benzinemotor. Zo heeft de ‘instapper’ 720 pk, met dank aan een e-motor op beide assen. Je kan kiezen voor de upgrade naar een 2.0 liter motor, wat het vermogen opwaardeert naar 735 pk. Of je neemt een versie waar er twee e-motoren bij de achteras geplaatst worden en krijgt 857 pk. Raar eigenlijk dat er dan nog een benzinemotor bij moet, maar goed, voor de range-anxiety wel zo goed.

Lynk lanceert de 900 in China, als full EV zou dit in Nederland wel een mooie concurrent voor de Kia EV9 of XPeng G9 kunnen zijn. Of daar plannen voor zijn, dat weten we nog niet.
Aan de buitenkant een beetje een mix tussen een Rivian R1S en een Range Rover. Van binnen een bioscoop op wielen. Niet heel erg origineel en wat mij betreft de zoveelste nietszeggende Chinese auto.
Op zich een prima design! Toch bijzonder dat de Europese auto’s steeds meer design fratsen krijgen en de Aziatische auto’s steeds eleganter worden. Dat scherm voorin is wel echt een enorm minpunt zeg. Even nieuwsgierig; mogen fabrikanten dit zelf bepalen of is hier toch een soort van typegoedkeuring voor nodig? Mijn widescreen monitor op het werk lijkt zelfs kleiner, kan me niet voorstellen dat die bak licht niet afleidt in het verkeer.
Zit dat scherm niet in de weg van de airbag?
Goed punt!
Dode verschijnt in 3D animatie op het grote scherm, mooi!
Die * verschijnt…
Ligt het aan mij of hummmm zijn die rijders van Link&Co’s niet enorme stumpers wat zich ook vertolkt in hun rijgedrag? Vindt ze over het algemeen slecht en arrogant rijden. Of denk ik dat maar? Wat zijn jullie ervaringen?
Precies dat. Gisteren nog een link&co bumperklevert achter mijn XC90 en toen ik hem er langs liet, zag ik wat een sneu mannetje er achter het stuur zat.
Precies dat ja.
Dat dacht de link&co rijder natuurlijk ook van jou. Eerst in de weg rijden met een XC90 en terwijl je dan eindelijk naar rechts gaat met dat ding ook nog hooghartig op een ander neerkijken…
Hangt van de situatie af. Als iemand met de max snelheid op de linkerbaan rijdt zou er geen enkele reden tot bumperkleven moeten zijn. De link/co rijder begaat dan 2 overtredingen (eigenlijk 3 als je zn auto meetelt).
Mwa. Het zijn figuren die geen zak om auto’s geven. Voorheen reden ze in een Dacia Duster. Nu in dit.
Buitenkant is helemaal niet slecht. Binnenkant is …… : Sorry, lost for words.
Een 30 inch scherm? 1 april komt vroeg dit jaar!
Rare politiek van Geely om Volvo uit te hollen met dit soort modellen. Ik vermoed wederom grote prijsverschillen tussen Volvo en Lynk & Co, net als eerder door Zeekr. Polestar krijgt hier ook last van. Uiteindelijk lijkt Geely naar 1 merk te willen, een Chinees merk, en dan alle marketingbudgetten daarvoor in te richten.
Ik denk juist dat Geely net als de Volkswagen groep de zelfde techniek in verschillende vormen en tegen verschillende prijzen via verschillende merken aan verschillende klanten wil aanbieden. Maar dat ze er nu nog niet voldoende in slagen de merken als verschillend te positioneren.
De zoveelste ‘had niet gehoeven’. Wanneer stopt het eens met die overkill aan niets toevoegende modellen?
Waarom zou je een 30 inch scherm op je dashboard willen??
Ik heb het liefst helemaal geen schermen in de auto.
In onze astra zitten (helaas) 2 schermen en zodra het een beetje donker wordt buiten gaat de helderheid op 1. Die bak licht in je gezicht werkt alleen maar storend.
In mijn Audi zitten drie schermen en die stellen allemaal de helderheid automatisch in zodat ze je nooit verblinden.
Door het enorme scherm gaat de symmetrie van het dashboard verloren en werkt het interieur erg onrustig. Die Chinezen zouden zich eens in Feng shui moeten verdiepen…
Doe dat laatste maar niet. In dat geval komen ze ook nog met stromend water in de auto. Gooooood Feng Shui.
Yeuh, weer een rijdende zeecontainer erbij. 🙄