De M3 Sedan (E46) is een bijzondere auto die opvallend onopvallend is.
De BMW M3 is al jaren van de meest begeerde auto’s ter wereld. Een van de redenen is omdat het auto’s zijn waarmee je alles kan doen. Ze zijn dagelijks inzetbaar en je kan er lol mee beleven. Een probleem dat ondergetekende nooit heeft begrepen: waarom zou je dan in hemelsnaam voor de coupé kiezen? Die is krapper achterin en twee deuren minder. Dit terwijl de 3 Serie coupé niet wezenlijk lichter (of fraaier) is dan de sedan. Tenslotte zit je met de concurrentie. Als je toch genoegen gaat nemen met een kleine achterbank en twee deuren, zijn er ineens heel andere concurrenten, zoals de (vul hier de relevante generatie van de Porsche 911 in).
Van de generaties E36, E92, F80 en G80 is er een M3 sedan geweest. De eerste M3 was er alleen als coupé en cabriolet. BMW deed mee aan de racerij met een tweedeurs, dus waren de homologatie-exemplaren dat ook. Om een of andere reden is er nooit een M3 Sedan geweest van de E46. Dat was een bijzondere knappe sedan. Volgens sommigen zelfs een van de meest geslaagde van zijn tijd. Waarom mocht daar geen sedan van komen?
BMW M3 Sedan (E46)
We weten dat BMW ooit een prototype M3 Touring van de E46-generatie heeft getekend, maar verder dan dat stadium kwam die auto nooit. Gelukkig is het allemaal geen raketwetenschap. Met een beetje huisvlijt kun je natuurlijk met een 3 Serie sedan koetswerk en een M3-aandrijflijn jouw ideale M3 Sedan (E46) maken.
De auto die je op de afbeeldingen ziet, begon zijn carrière als BMW 320i Sedan. Vervolgens is deze auto voorzien van alle onderdelen van een M3: motor, onderstel, transmissie, remmen, wielen, diff: alles. Ook de exterieuronderdelen zijn overgebracht. Dus de vier vuistdikke uitlaten, bumpers wielkastverbreders en de motorkap.
Er is overigens wel een stukje kunst afgeleverd, want het de achterste stijl overlopend in de brede achterschermen zijn nooit gebouwd in München. Men moest met een sedan stijld verenigen met de brede spatborden van de coupé.
Stahlgrau
Het is een hele understated M3 Sedan (E46). Er is een badge op de achterzijde te vinden (die te laag is geplaatst, maar een @amghans, eh, @kniesoor die daar op let). De auto is uitgevoerd in Stahlgrau metallic en heeft de kleine 18 inch velgen (waarmee de auto aanzienlijk prettiger rijdt). Het interieur is zwart leder, dus ook hier niets bijzonders. De transmissie is gelukkig de handgeschakelde zesbak, je ziet ook erg veel SMG’s, de gerobotiseerde handbak van BMW.
Ja, het is een rechts gestuurd exemplaar dat via Car and Classic wordt geveild, dus je zou dat eigenlijk óók moeten ombouwen. Gezien de kilometerstand van 154.000 km zou je dat kunnen overwegen. Nadeel: gezien de saaie uitvoering zal niemand ernaar omkijken, maar dat is wellicht ook de charme. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
rollingstoned zegt
“vier vuistdikke uitlaten”
https://www.autoblog.nl/files/2023/09/bmw-m3-sedan-e46-2023-1600-015.jpg
Kindervuistjes dan, want zo groot en dik zijn ze niet. Maar wel een mooie auto verder ;-)
jaapiyo zegt
De coupé is natuurlijk wel fraaier.
kniesoor zegt
Eensch !
petroldrinker zegt
En deze ondergetekende snapt niet waarom je de 4deurs zou kopen, als je niet constant 4 deuren nodig hebt… coupe oogt zoooveel mooier dan een sedan
rikus zegt
En deze ondergetekende vind dat jij maar een rare reactie hebt geplaatst. Nee als je niet constant 4 deuren nodig hebt, koop je inderdaad geen 4deurs auto. Dus wat zou de reden zijn om een 4deurs auto te kopen?
Dutchdriftking zegt
Zitten er in zo’n gave ombouw nu serieus Depo lampen? Kansloos.
kniesoor zegt
Waar leid je dat uit af ? Voor zover ik kan zien zijn dit standaard units. Behalve de rookglaskleur van de clignoteurs,
Dutchdriftking zegt
Ik heb het idee dat dit de niet originele variant van Depo is. Als je op een afstandje staat lijkt het origineel, maar kom je dichterbij dan zie je dat de kwaliteit vele malen minder is. Kijk bijvoorbeeld naar het donkere randje om de led achterlichten. Dat hadden de originele niet volgens mij.
kniesoor zegt
Moet bekennen dat ik het ook niet zeker weet. Enfin, niet enorm belangrijk verder 🙂
e36thuglife zegt
Denk t wel bro want de LED achter lichten waren orgineel alleen voor de facelift coup en die passen niet in de 4d.
leaper035t zegt
Toevallig gisteren naar de video van JayEmm gekeken over de E46 coupe. Viel me tegen hoe gevoelig het onderstel is en hoeveel kosten eraan verbonden zijn voor onderhoud.
jaapiyo zegt
Valt wel mee hoor. Heb ‘m zelf ook. Nu heb ik wel een 320ci van voor de lift, dus met slechts 150 pk. De sterkere versies (328/m3) belasten bij hard gebruik idd het subframe. Dat is wel knudde. Ongetwijfeld ook wel afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt. Maar ben wel van mening dat je een auto moet kunnen belasten als het vermogen er is, dus BMW had dat gewoon beter moeten doen. Voor de rest wel een fijne auto met een prachtig lopende motor. Sta er elke keer weer versteld van. Zijn nog soepeler dan de latere direct ingespoten I6-en. Het sturen en rijden is prima, maar haalt het (uiteraard) niet bij de 944. Beetje zwaar, op zich wel precies maar ook af en toe dribbelig rond de middenstand.
Ik denk dat de sweetspot een 323Ci is. Eventueel een 320i LCI met de 2.2. Een klein beetje koppel mis ik wel. Heb ‘m zelf gekocht op kleur als een wief (Sienarot). M3 met een boel upgrades is ook wel machtig mooi…maar ja dat is dan wel weer andere prijsklasse.
rollingstoned zegt
Ben niet zo’n fan van JayEmm, vind hem meer een autoverkoper dan een echte autotester of journalist. Een stukje serieus sturen is er nooit bij. Doe mij dan maar Davide Cironi, Henry Catchpole of Chris Harris.
@jaapiyo Snap je keuze helemaal, het zijn erg fijne (en mooie) wagens, maar het subframe is inderdaad wel een zwak puntje. Heb zelf ooit een 330i als daily gehad, uitgevoerd in Topaz Blue met zilverkleurige MV1 velgen en een Grey Montana interieur ;-)
retsok zegt
Ik vind Jayemm juist wel goed! Vaak zeer diepgaande informatieve revieuws. Nee hij pushed de auto’s niet to the limit, maar dat doen sowieso toch maar weinig mensen want de meeste rijders hebben niet die skills. Wat jayemm altijd wel belangrijk vind is hoe een auto voelt en wat voor sensatie dat geeft zonder dat je op de grens rijdt. Zeer relevant wat mij betreft want hoe een auto aanvoelt en wat voor sensatie een auto je geeft, dat is toch uiteindelijk ook het belangrijkst?