Maak je innerlijke @sacha los met deze SL55 AMG

Auteur: , 52 Reacties

VROAAAAAAAAAAAAB.

Mercedes levert nog steeds dikke V8-en in de meeste van haar AMG-modellen, maar ze zijn al wat minder dik dan vroegah. Zelfs de nieuwe G63 AMG moet het doen met een unit van slechts 4.0 liter groot. Wat dat betreft waren dingen vroeger echt gewoon beter. Toen was er bijvoorbeeld de SL55 AMG met 5.4 liter grote M113 onder de kap. Inclusief compressor leverde dit blok (in de SL) aanvankelijk 476 en later 500 pk. De motor kon overigens best nog wat meer hebben, zo bewees de Mercedes SLR McLaren met ruim 600 pk enkele jaren later.

Met de SL55 AMG en de andere modellen die uitgerust waren met hetzelfde blok, balde Mercedes ook voor het eerst weer eens een serieuze vuist in de richting van BMW waar het ging om sportieve pretenties. Tenminste, op papier zaten de AMG’s in de buurt van (of boven) de M-producten uit Beieren. Qua karakter waren de twee kemphanen echter compleet verschillend. BMW zette in die tijd nog in op hoogtoerige atmosferische juweeltjes, terwijl AMG oneerbiedig gezegd een productieblok uit de schappen trok en daar een joekelgrote blazer op plaatste.

Ondanks die wellicht wat minder exotische technieken onder de kap, paste het resultaat perfect bij het concept ‘snelle Mercedes’. De krachtbron was een absolute mokerhamer met enorm veel koppel bij lage toerentallen. Ideaal om, gekoppeld aan een ouderwetse automaat, in recordtempo de Autobahn onveilig mee te maken. Om dit punt te illustreren: toen Mercedes het enkele jaren later verstandig achtte ook met zo’n hoogtoerig atmosferisch blok te komen, was de SL daarmee trager dan zijn voorganger.

Daarbij was er nog een extra bonus: het geluid van de V8 met supercharger was fenomenaal. Als je de toerenteller naar de 9.000 6.000 toeren per minuut joeg, werd je beloond met een machtig mooie combinatie van gebulder en gehuil. Tuurlijk waren er eerder al legendarische AMG’s op de markt verschenen, maar dit was de geboorte van de echte AMG-sound. Of in ieder geval wat we daar nu onder verstaan. Geen wonder dus dat Steve Jobs, Jeremy Clarkson en @sacha overstag gingen.

Inmiddels is dat mooie geluid echter een klein beetje verstild. Nieuwe AMG’s (met V8) klinken in een vacuüm best wel puik, maar zet ze naast zo’n oud beestje en het is toch niet hetzelfde. Gelukkig zijn die oude bakken inmiddels behoorlijk betaalbaar geworden. Tenminste, qua aanschafprijs. Een vroege, ietwat rabberige W211 E55 AMG of CLS55 AMG, pik je op voor plusminus vijftien ruggen. Maar ja, zoals altijd geldt bij dit soort auto’s dat goedkoop vaak duurkoop blijkt te zijn. Daarbij is vooral zo’n W211 in sporttrim inmiddels een beetje een ‘foute auto’.

Dat geldt minder voor de SL55 AMG van de generatie R230. Gevoelsmatig is deze het stadium ‘vout’ alweer aan het passeren en gaat ‘ie rap op weg naar de status van geliefde young- en uiteindelijk oldtimer. Mercedes-bewonderaar @willeme kwam puur toevallig dit exemplaar tegen op Autotrack. Het is met een vraagprijs van 49.995 Euro niet de goedkoopste, maar met 43.501 kilometers op de klok is ‘ie in tegenstelling tot dit exemplaar dan ook nog pas net ingereden. Bovendien is de kleurencombo van Cubanitsilber over rood best bijzonder en stijlvol. Als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens een excuus om je Nokia 6210 of 6310 weer uit de kast te halen. Die is namelijk compatible met de SL. Koop dan?



52 reacties

Sascha !!
Famke Louise .. ook een meisjesnaam ..

Maar ehhh .. 476peekaa uit een 5.4 blok inclusief compressor is toch wel een schrijffoutje neem ik aan ..
@lincoln: Een genderneutrale naam bedoel je. Denk dat een meerderheid geen idee heeft wie Sasha is. De 55 amg heeft zeker 476 pk uit mn hoofd.
@fmgarcia:

Zie het al .. de iAMGay versie ..

(Note to self .. eerst goed lezen .. dan pas reageren) ..
@fmgarcia: Wie kent Autoblog leest kent Sacha vast ook wel. Onze Mr. AMG.
@r32turbo: Wie Autblog leest, weet Sacha vast ook wel….

Wow ik moet voortaan terug lezen, voordat ik iets post.
@r32turbo: volgens mij was je eerste poging beter
@r32turbo: oh ja, en de founder van Autoblog…
@r32turbo: Ik lees net het hele artikel incl comments. Het heeft mij letterlijk 10 minuten gekost om alles te begrijpen met dank aan, hoe kan het anders..@lincoln.. De sl55 amg was tijdens mijn ‘chauffeurs periode’ een van de eerste echt listige wagens waarmee ik aan de haal ging. Er zit zelfs een geniaal verhaal aan vast. Ik beheerde samen met een vriend een paar valetparkings bij tenten in Loosdrecht en omgevig. Dat was dodelijk saai, maar de fooitjes en aftermath na 4 flessen margaux en 4 hapjes doen wonderen. Vooral dubbele ritjes (sportwagens een extra auto van ons incl chauffeur) konden we ook wel eens auto’s later terug brengen. Dus.. Mercedes sl55 amg. Tijdens het diner is zijn alle drie de accu’s leeggelopen. Eigenaar is blauw als een aap en wij bieden direct aan om een taxi aan te bieden. Die meneer quote: jongens, het maakt mij geen ene fuck uit wat je doet! Het is ook mijn speeltje. Morgen ergens in de middag verwacht ik m terug. Hier heb je €250,- voor al jullie moeite. Notoire Zwartwerkers als we zijn pakte we na 15 minuten aan de kabel de sl richting Noordwijk om wat vriendinnetjes te bezoeken. Schipholtunnel was een van mijn eerste eargasms ooit zelf uitgevoerd! Het was 1 uur s’nachts en het had geregend, dus konden gelukkig niet heel gek doen. Ongelofelijk hoe gestoord makkelijk die auto uitbreekt. Na 30 minuten als twee cla45/200amgcokemoccies door de straten van Noorwijk te hebben geparadeerd, komen we eindelijk bij de kroeg aan. Met grote angst halen we de sleutel uit het contact en gaan naar binnen. Na een uur en twee heerlijke meisjes met een fiets en wij met een fucking SL:s starten de auto en zijn weer helemaal de baas! We spreken af op een plek ergens ik Voorhout. We moeten alleen nog even tanken.. We vinden uiteindelijk één van de toentertijd weinige onbemande Shells. Zetten die geweldige v8 uit en tanken m tot de nok toe vol! Dat was toen ook al €100,- denk ik. We hadden nooit de sleutel uit het slot moeten halen denk ik achteraf. Kortom anwb ditect gebeld om asap juice te geven. Die kerel had geen idee what to do? Deze auto heeft schijnbaar 3 accu’s en een idioot leipe elektronica. We hebben tot 7 uur s’ochtends gewacht, samen met een lokale Mercedes dealer op Maandag ochtend. Ik moest zelf om 9 uur een showroom openen en die auto moest terug naar de Polder. Uiteindelijk uit frustratie die begrenzer op de A6 wel aangetikt. Samen €100,- betaald voor de taxi terug en de Mercedes werd gelukkig met de eigenaar zelf geregeld. Enorme dubbele gevoelens bij deze auto, het voelde allemaal zo zwaar en te amg tov 350/500 die ik later heb gereden. Ik zou voor een 350 gaan@willeme! Die amg levert je zeker geen pussy op. Heb die meisjes ook nooit meer gesproken helaas.
@lincoln: Kan aan mij liggen maar volgens mij mis ik een ‘hype’. Kan iemand mij vertellen wie Sacha en Femke Louise zijn?
@simonferrari: Autoblog legend, general hero en medeoprichter van nu.nl. En Famke Louise ga je maar een keer googelen als je een kater hebt en écht niks beters meer te doen hebt ;-)
Wat is die 3e pedaal helemaal aan de linkerkant??
@carspotter058nl: parkeer rem
@carspotter058nl:

Oldskool Amerikaanse handrem ..
@carspotter058nl: ontgrendeling van de elektronische parkeerrem.
@carspotter058nl: nooit Mercedes gereden?
@tvklarenbosch: als je 14 bent niet nee, jij wel?
@carspotter058nl: haha dat verklaart een hoop. Ik wel ja, maar ik mocht dan ook al rijden toen jij nog in de luiers zat.
@carspotter058nl: Dat is die taalpedaal! Jij op drukken, jij helemaal jouw goeiste Nederlands schrijven kunnen!
@Jochempie: ja hoe moet ik het noemen als ik niet weet?🤣
@carspotter058nl: Wat jij niet weet, wat jij kan leren!
Sascha, die mis ik in de autoblog video’s!
Geweldige kleuren combi en de juiste spaakvelgen. Toekomstige klassieker!
Over @Sacha gesproken; ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat er nu zoal op z’n oprit staat. Aangezien de beste man in het verleden al hele leuke auto’s bleek te bezitten.
@rikus: wellicht een Toyota Prius!
@toyotaprius: is wel de ideale opvolger van bijvoorbeeld een G55 AMG.
@rikus: Er staat nu een minitractor met maaier op z’n oprit… No joke.
yes, fixed.
Geweldig apparaat!!
Yep! Fixed.
De beste auto die ik ooit gereden heb. Het geluid is fenomenaal, open rijden bij 180km/h is geen probleem en dit is toch ook echt de laatste mooie SL.
@breinstein: ik vind het ook een supermooie auto die waanzinnig rijd. Maar ik hoor altijd wel dat deze r230 super onbetrouwbaar zijn. Heb jij er 1?
@rovadepo: Ik heb er geen, ook nooit gehad. Mijn neef heeft er 2 gehad (500sl en 55 AMG) die ik wel eens geleend heb. Van wat ik weet heeft hij bij de 500 last van lekkage aan het dak gehad en bij de 55 problemen met de kompressor. Verder durf ik het niet te zeggen.
@rovadepo: m’n vader heeft een SL500 van 2004. Nooit problemen mee! Hij rijdt er overigens ook niet veel mee, heeft nog nooit een korrel zout gezien en komt dus enkel met mooi weer buiten.
@c220amg: Werk je ook bij autoscout? Prachtige wagen, bel me als je er ooit van af wilt!
@fmgarcia: jazeker! Is mooie nette auto met weinig km’s van eerste eigenaar. Wij hebben heerlijke versgemalen koffie voor u klaar staan!!

Fantastische kleurencombinatie.
Was Bofkont niet op zoek naar een Teutoonse cabriolet?
Op de iets te slome automaat na zou dit mijn perfecte auto voor erbij zijn. Maar dat neem ik wel voor lief hoor.
Dit is toch een veel mooier model dan de laatste SL.
Maar nog effe wat ..
Is 2002 voor Mercedes niet het 1983 voor Cadillac ??
Te kitsch en technisch gezien een grafbak waar eigenlijk altijd iets mee aan de hand is ..
Zo dat ie in een constante staat van Total loss is en nooit 100% functioneerd ..

Een soort 1977 van Morris zeg maar ..
Of een 1981 van Lancia ..
@lincoln: en roest niet te vergeten..
Liever een R129, tijdloze elegantie.
via Android app
@maxidyne: true, stuk eleganter. Maar deze is niet elegant bedoeld.
via Android app
Prachtig!
Geweldig dit!!
Een vraag voor de echte kenners of totale randdebielen zoals ikzelf die zich in dit soort zaken interesseren; zie ik nou actieve cruise control (Distronic Plus) op de middenconsole met dat schuifwieltje en die twee auto’s waarmee je -zo lijkt het- de afstand kun instellen? Zo ja, hoe schakel je die in? Niet met de cruis control hendel achter het stuur, lijkt mij?
@rynnus: met dat knopje remt hij automatisch als je te dicht op je voorganger rijd werkt altijd als je aan zet of je nou op het gas staat of cruise aan hebt.
@dirkiii: Ah, dat klinkt logisch. En ook handig. Thanks.
De beste AMG waar ik ooit in heb gereden. Comfortabel en rustig te rijden en als je de hooligan uit wilt hangen kan dat ook. Veel leuker dan de nieuwste c63 cabrio.

Bij de c63 had ik het gevoel dat hij me bij elke rotonde wou vermoorden, niks voor mij.
Dat is toch wel een fijne apparaat
@nvn_1993: deze?
Ken alleen maar kampers en drugdealers die hierin rijden.
@ikleesookoverautos: Bedoel je te zeggen dat zij de enigen zijn die een mooie auto waarderen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).