Ook Fiat is helemaal klaar met diesels

Auteur: , 41 Reacties

In sneltreinvaart ziet de zelfontbrander zijn ondergang tegemoet.

FCA

Het is weer eens hommeles in diesel-land. Het begon natuurlijk met het dieselgate schandaal van Volkswagen. VW kon de cijfers niet op een valide manier behalen en speelde met de software, die tests kon herkennen en zodoende over kan stappen op een onrealistisch schone modus. Heel stout van Volkswagen, maar hij zit het dan met de rest van de fabrikanten? Sinds het hele dieselgate schandaal liggen diverse fabrikanten onder vuur.

Dat gebeurde ook bij Renault, Opel, BMW en ook Fiat. Volgens de Financial Times heeft het FCA het helemaal gehad met diesels. De kwaliteitspublicatie weet te melden dat de diesels in 2022 worden afgedankt. Op 1 juni wordt er een vier-jaren plan onthuld, waarin staat dat de dieselmotoren in die tussentijd worden uitgefaseerd. Fiat is daarmee niet de enige. Toyota is niet meer van plan te investeren in diesels voor personenauto’s (nog wel voor terrein- en bedrijfswagens) en van Porsche druppelde het nieuws vorige week binnen dat de diesel niet meer terugkomt.

De reden van de afkeer naar zelfontbranders is vrij logisch. Sinds dieselgate staan ze in een extra slecht daglicht. Ook het feit dat steeds meer gemeenten dieselmotoren (en cabrio’s) weren uit de drukke steden maakt de oliestokers minder interessant. De verkopen van nieuwe auto’s met dieselmotor hollen achteruit. Voor lange tijd waren dieselmotoren erg interessant voor autobouwers om de gemiddelde CO2 uitstoot laag te houden. Vanwege de hoge stikstofuitstoot lijkt de dieselmotor zijn langste tijd te hebben gehad.

Fiat is zelf pionier op het gebied van dieselmotoren. Zo was Fiat de bedenker van direct ingespoten diesels. Ook was het eind jaren ’90 uitvinder van de common-rail diesel, een principe dat vandaag de dag nog altijd wordt toegepast. Op dit moment maken bijna alle merken van de FCA groep gebruik van dieselmotoren, op Chrysler en Ferrari na.



41 reacties

Geldt dit bericht uitsluitend voor FIAT of FCA breed? Zo’n RAM 2500 hoort met een Cummins diesel, niets meer niets minder.
@thomasbol: Cummins valt niet onder FCA. Ik denk dus dat die motoren niet onder het besluit vallen.
@thomasbol:

Dit bericht heeft een hele andere functie ..
Werken nml best wel wat mensen bij VM Motori ..
Of je wl er vanaf .. of je wil er geld voor ..

Autofabrikant gaat dir soort berichten niet voor nix verspreiden .. en al helemaal niet gratis ..
Wat is nu het probleem met diesel? Co2 is lager, verbruik is minder en koppel hoger.. alleen noX/fijnstof is hoger, maar dat is toch met adblue op te lossen? Of mis ik iets?
@alassad: Als je 10% van je brandstofverbruik aan ureum (adblue) inspuit heb je een aardige reductie ja. Maar dat is in de praktijk nogal lastig want er is niet genoeg beschikbaar om alle diesels daarmee te voorzien. En als de boel koud is werkt het sowieso niet.

Kortom, technisch kan het maar in de praktijk is het te duur en omslachtig en is er te weinig voorhanden om het daadwerkelijk uit te voeren.
@alassad: Het probleem is dat iedereen opeens overal een diesel in moest hebben. In een pick up, terreinwagen, busje of soortgelijk is een diesel ideaal. In een Volkswagen up! of een Ford Focus een een diesel nergens voor nodig.
@alassad: Ze stinken!
@utregcity: de nieuwe diesels stinken helemaal niet.
@moewat: Wat een gel*l. Ik woon in een vinexwijk met veel leasebakken. Plugin hybrids maar ook veel diesels.
En ook die nieuwe diesels stinken, vooral als ze koud wegrijden.
Gevaarlijk voor een bedrijf dat geen hybrides of elektro auto’s aanbiedt…
Dat ze maar snel Mazda aan boord krijgen voor de skyactiv-x technologie
@w0o0dy: https://www.gaspedaal.nl/fiat?brnst=85&srt=df-a Wat? Geen elektrische Fiat’s?
https://www.gaspedaal.nl/fiat?brnst=344&srt=df-a Geen Fiat’s met alternatieve brandstoffen?

Maar goed: In het segment waarin Fiat grootsch speler is ( In de kleine auto’tjes, vanaf Panda tot Punto ) heb je ook niet perse diesel nodig om je klanten te bedienen.
@w0o0dy: Veel te laat, Mazda werkt al met Toyota samen
Klinkt als een broodje aap ..
Sterker nog .. een typisch autoblog.nl soort paniek journalistiek ..
In het leven geroepen voor hoger opgeleiden die neerkijken op telegraaf nieuws ..
@lincoln:

Inderdaad ..

Klopt helemaal nix van ..

Gewoon Trump de schuld geven ..

We zijn allemaal ‘slachtoffers’ ..
@lincoln: Jij klinkt als een broodje aap Xx
@lincoln: waarom zijn hoger opgeleiden nou in feite hoger opgeleid?
@laptom: er is in beginsel een basis nodig om überhaupt (hoog) opgeleid te kunnen worden
@laptom: Simpel: universiteiten en hogescholen hebben hoge gebouwen met meerdere verdiepingen. Basisscholen zijn juist meestal laagbouw. Middelbare scholen zitten er tussen in. Het gaat dus om de hoogte van de lesruimten.
@lincoln: laat “journalistiek” maar beter weg bij autoblog.nl, kennen ze namelijk niet.
Jammer. Vind de JTD’s bijzonder prettig.
@e34m5touring: gelukkig kunnen de meeste JTD’s die al rondrijden nog wel wat jaartjes mee :)
@posthumus: Mijne kan in ieder geval nog even mee. Maar toch, fijne diesels. Heb er een hoop gehad en lopen altijd goed. Snap wel dat het hele diesel verhaal in de verdomhoek zit maar ik vind het zonde.
Jammer maar helaas
“Zo was Fiat de bedenker van direct ingespoten diesels…”

En ik al die tijd maar denken dat dat Rudolf Diesel was ….
@frank2b: dat was de indirecte 😉
@draadloos: Nee hoor. Bosch had al als eerste een fraai mechanisch pompverstuiversysteem voor de metershoge joekels van Dieselmotoren van toen ontwikkeld. In kleinere dieselmotoren werd -recent- de brandstof ingespoten in voorkamers, maar de oorspronkelijke dieselmotoren waren gewoon gebaseerd op directe injectie. Fiat bedacht dus niets nieuws, maar wist de oorspronkelijke Dieseltechniek ook in kleinere motoren toe te passen.
@frank2b: is het nu Bosch of Rudolf?
@ikleesookoverautos: Ja goeie vraag wel eigenlijk …. :)
@frank2b: volgens mij heeft Fiat de common rail bedacht en verkocht aan Bosch met de clausule dat de Alfa 156 de eerste met common rail zou zijn
Ooit vertelde een verkoper in een auto showroom mij dat ik bij 25k KM’s per jaar voor een diesel moet
gaan… Tjah dingen veranderen.
Ik vind het behoorlijk vreemd dat ze diesel uitfaseren zonder zicht op een (gelijkwaardige) vervanger. Er is nog steeds een grote groep werknemers die elke dag nu eenmaal 200 km+ moet afleggen en die dus nu niet meer voor een leasert van FCA (kunnen) kiezen. Ik bedoel: heel leuk die Giulia QV maar voor de meeste leasers is toch de 150 pk JTD the way to go. Je ziet ook dat de Duitse Drie veel voorzichtiger zijn met het terugtrekken van diesel: die willen niet in het gat vallen tussen ‘De laatste diesel’ en ‘de eerste betaalbare longrange EV’. Ik ben niet tegen EVs, doe mij er maar een voor woon-werk ;) maar de transitie naar elektrische mobiliteit gaat om een enorme omschakeling die het uiterste vergt van de wereldwijde industrie (wat meteen weer een deel van het mileuvoordeel om zeep helpt).
Laat de lobby ons niet wijsmaken dat Diesel zo verkeerd is; de moderne Euro 6 Diesels zijn namelijk schoner dan menig benzineauto.

De huidige hetze tegen Diesel is er eentje door een linkse lobby die kort hiervoor nog zo tegen boeren, spuitbussen, benzine auto’s was. Maar ze vliegen wel regelmatig en graag naar hippe en verre bestemmingen met een Boeing of Airbus.
@kroon: even het nieuws niet gevolgd?
@frank2b: want? Jij bent wel op de hoogte van alle feiten? En dan bedoel ik feiten, dus niet achter de ideeën en idealen van een lobby aanlopen? Of dacht je werkelijk dat andere fabrikanten nu van Diesel af willen omdat VW aan het sjoemelen was?
@kroon: Nee hoor, ik ken niet alle feiten. Maar ik weet wel dit: inmiddels is duidelijk en onweerlegbaar aangetoond dat de illusie van schone diesel is debunked en dat sommige fabrikanten – niet alleen VAG – bedenkelijke methoden hebben toegepast om door de keuring te komen. Daarnaast hebben we in personenauto’s helemaal geen diesel nodig – er zijn schonere, zuiniger en krachtiger alternatieven beschikbaar.

Overigens zie ik diesel nog wel als goede -zij het smerige – brandstof voor zware toepassingen zoals zwaar vrachtverkeer en scheepvaart. Ook al omdat dieselolie één van de producten van het kraakproces is en we daar dus ook iets mee moeten.
@frank2b: ” Daarnaast hebben we in personenauto’s helemaal geen diesel nodig – er zijn schonere, zuiniger en krachtiger alternatieven beschikbaar.”

Wat een onzin, niet iedereen kan een Tesla betalen en al die andere accu-zooi heeft geen fatsoenlijke radius. Hybrides zijn nog faker dan diesel zelf; dus er is vaak helemaal GEEN alternatief in de praktijk !
@frank2b: nou kom maar eens op met die feiten! VAG heeft in de VS tijdens de test gesjoemeld. Hebben ze in Europa gesjoemeld tijdens de test? Er is geen rapport die dat zegt. De dieselmotoren (en natuurlijk ook de benzine motoren) stoten in de praktijk meer uit dan tijdens de test. Dat is onwenselijk maar gewoon legaal. De Euro normen zeggen alleen iets over de uitstoot tijdens de test omstandigheden. De Euro 6d norm legt pas voor het eerst een beperking op die geldt voor alle omstandheden. De grap wil dat zo’n 6d norm diesel de schoonste verbrandingsmotor van allemaal is. Lage CO2, lage fijnstof en lage NOx waardes. We moeten het kind dus niet met het badwater weggooien en de huidige anti diesel hetze gewoon zien voor wat het is: een ongefundeerde hetze.
@kroon: Nee, maar ze passen wel allemaal hetzelfde concept toe als VAG, en van VAG is vastgesteld dat hun diesels misschien niet zoveel CO2 meer uitstoten, maar wel VEEL meer Stifstofoxides uitstoten. Er is in Duitsland Autoland een flinke discussie aan de gang over het helemaal verbieden van ALLE diesels in steden omdat de luchtkwaliteit veel slechter is dan men verwachtte. Het enige voordeel dat een diesel nog heeft is het grotere bereik dan een benzinemotor
@alex_79: … en de lagere gebruikskosten. Een benzinemotor verbruik meer en duurdere brandstof.
Overheden zouden dolgraag zien dat we allemaal benzine gaan rijden. Dat we dan omkomen van de fijnstof (bekend probleem van direct ingespoten benzine motoren) is van later zorg. Het lijkt er op dat die rijverboden er ook niet gaan komen, zelfs niet in Stuttgart, de gemeten meest vieze stad in een Bundesland onder bestuur van de groenen.
@mashell: De overheid is juist de reden voor hogere gebruikskosten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).