• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak jij van deze Clio met TLC een Collectable?

Auteur: willeme, gepost 11 juni 2021 om 11:02 – 12 Reacties

Clio met TLC

Als je een beetje handig bent, kun je het een en ander zelf aanpakken en van deze Clio met TLC een heuse Collectable van maken!

Vandaag gaan we het even hebben over de geneugten van een lichte auto. Niets is namelijk leuker dan een auto die weinig weegt. Echter, dat is vrij lastig voor marketingmanagers om te verkopen en het is voor technici vaak erg prijzig om een leuke lichte auto te bouwen. Dus auto’s zijn vaak erg zwaar. Neem Lotus als voorbeeld, dat merk zou veel populairder moeten zijn. Zeker als je ziet hoeveel enorm zware auto’s Porsche weet te verkopen.

Ook als het gaat om hatchbacks geldt: hoe lichter hoe beter. In dit geval halen we de Renault Clio Renault Sport 172 aan. Deze auto is een hoogtepuntje voor de Hot Hatch, in het algemeen en voor Renault in het bijzonder. In principe lijkt het allemaal mee te vallen. Een 0-100 km/u sprinttijd van 7,2 tellen en een top van 220 km/u. Maar vergeet niet dat ‘ie bij 220 bijna de bak uitloopt. Geen achttraps automaat met overdrives. Daarbij heb je 200 atmosferische newtonmeters die ongeveer 1.000 kilogram aan Clio moeten meesleuren.

Clio met TLC

Reactie

De reactie op het gespedaal is direct en de Clio zal direct een gat slaan met wat achter je rijdt. Dat zorgt ervoor dat jouw mondhoeken permanent naar je oren wijzen. Bij het maken van bochten zal het lage gewicht (en uitgekiende onderstel) ervoor zorgen dat je kirrende geluiden maakt. Niets is leuker dan een lichte auto op zijn staart trappen.

  • Clio met TLC
  • Clio met TLC

Dus ja, eigenlijk moeten we allemaal een Hot Hatch rijden. Het nadeel is dat ze niet dik gezaaid zijn en dat de vraagprijzen niet mals zijn. We vonden dit exemplaar op Marktplaats. Natuurlijk, de kleur is saai en het is verder geen speciale uitvoering zoals de Cup en Trophy dat wel zijn. Maar voor een groot gedeelte zijn de sensaties hetzelfde.

Clio moet TLC krijgen

Deze grijze Clio heeft 140.000 km gelopen. Voldoende dat je ermee wat plezierritjes kan maken, maar nog niet zoveel dat je een donorauto nodig hebt voor ruil-onderdelen. De vraagprijs is nu 5.750 euro. Voor het gebodene (een originele Clio) valt dat eigenlijk heel erg mee. Zeker als je kijkt wat een beetje Clio Williams tegenwoordig kost.

  • Clio met TLC
  • Clio met TLC
  • Clio met TLC

Is er dan een skelet in de kast of een anaconda onder het gras? Jazeker, er zijn wat puntjes waar naar gekeken moet hebben (dak lekt, alarm trekt accu leeg, bak zingt in de vijfde versnelling) en nog wat kleine dingetjes om lekker door de zomer te komen. Kortom, de auto heeft wel wat TLC nodig. Het is prijzenswaardig dat de verkoper de gebreken vermeldt, in veel gevallen kom je er pas wat later achter.

  • Clio met TLC
  • Clio met TLC
  • Clio met TLC

Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Is dit de bodem voor onverprutste Clio RS’en? Of moeten we nog even wachten? Laat het weten, in de comments! Bekijk hier de Clio-advertentie!

Ook interessant!

  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn
  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II

Nieuwste artikelen

  • China wil stoplichtsprintjes schrappen met halve maatregel
  • Pas op: waterstofbestelbussen van Stellantis zijn brandgevaarlijk!
  • Oranje-international showt zijn ultieme voetballersauto
  • Over twee jaar zien Peugeots er zo uit: vleugeldeuren en steer-by-wire
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, clio-rs, grijs, marktplaats, occasion, Renault, renault-sport, youngtimer

Vorig bericht: « Nieuwe Nissan Z wordt goedkoper én sneller dan Supra
Volgend bericht: Video: Scania V8 drift op een rotonde »

Lees Interacties

Reacties

  1. Loek zegt

    11 juni 2021 om 11:51

    Zonder cruise control, arme stakker… ;)

    Login om te reageren
  2. dubcars zegt

    11 juni 2021 om 12:05

    Ik dacht dat de Phase II altijd een RS 182 was, maar net als met de M135i (daarna M140i) is er dus ook eem facelift met iets minder vermogen geweest..

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      11 juni 2021 om 13:40

      @dubcars: dat is de Phase III met dubbele uitlaat in het midden. Reservewiel vervalt dan. Dit is de 172 pk versie.

      Login om te reageren
  3. rogerzz zegt

    11 juni 2021 om 12:13

    Zo dan wat een geld.

    Voor 6k aankoop waar nog een andere versnellingsbak bij moet, ‘barst in voorruit’ = nieuwe voorruit, ‘airco bijvullen’ = airco kapot, want voor 50 euro bijvullen had ie vast zelf gedaan. Additioneel dus 1500 euro voor bak/montage, 500 euro voorruit, 1000 euro airco, waarschijnlijk 4 nieuwe bandjes 500 euro + nog gezeur met alarm en alles. Dus dan tik je bijna de 10k aan voor deze bak ellende. Hilarisch in mijn optiek.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      11 juni 2021 om 13:07

      Gewoon best veel geld. Maar met deze relatief bescheiden KM stand kan je er dus ook gewoon wel weer een ruime 9.000 voor vragen straks als ie ‘af’ is.

      Het aanbod is niet zo heel ruim he online. Jij hebt in je hoofd dat 10k echt een belachelijke prijs is. Maar dat is het al niet meer ben ik bang.

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        13 juni 2021 om 21:36

        Mijn reken knobbel zal vandaag wel niet lekker werken maar dan mis ik alsnog 1000 euro, want er zullen nog heel veel kleine dingetjes op de rekening komen, blokjes, remmetjes inc. leiding etc. nee je gaat niet terug krijgen wat je er in stopt.

        Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      11 juni 2021 om 21:49

      @rogerzz: de achterbumper is ook niet meer zoals hij hoort te zijn. Daar hebben ze een stuk uitgezaagd om een andere einddemper onder te hangen.

      Login om te reageren
  4. golf1985 zegt

    11 juni 2021 om 12:26

    Een lichte auto met veel vermogen rijd veel leuker. Ik heb zelf 150 pk op 900 kilo en ik lach nog steeds elke keer als ik erin rijd en hem op zijn staart trap!

    Login om te reageren
  5. mpgc zegt

    11 juni 2021 om 12:35

    Hele leuke auto. Ik heb er destijds precies zo één gehad. Voor die tijd behoorlijk snel en voor Renault begrippen ook best betrouwbaar. Enige nadeel vond ik de positie van het stuur (iets te vlak).

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    11 juni 2021 om 12:41

    Leuk wagentje.
    Maar hoe haal je het in je hoofd om zo’n krakkemikkig na-inbouwdakje er in te schroeven.
    Dat is vragen om lekkage.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      11 juni 2021 om 15:41

      @Hubert: ik heb een 1999 Clio gehad met exact zo’n dakje. Voor een nieuwe auto prima, maar als ie een jaar of 10-15 is gaat het lekken, krijg je druppels in je nek bij een vlot bochtje en tenslotte komt er ook water bij de interieurverlichting en wat sensoren. Heel irritant en lastig te fixen. Zou voor mij een showstopper zijn als ik zo’n auto als hobby auto voor erbij zou nemen.

      Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    11 juni 2021 om 12:53

    Jammer van het aftermarket dakje… Voor de rest een leuke basis om in te investeren denk ik. Kleine Franse hot hatches zijn op latere leeftijd vaak aardig prijzig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North