Maar Honda, hoe zit het met Verstappens feestvreugde?

Auteur: , 28 Reacties

Harde vragen...

Max

Als je de afgelopen jaren lekker mee wilde doen in de F1 op zaterdagen dan moest je je auto even in dieselmodus zetten. Tenminste, als je auto dat kon. Mercedes en later ook Ferrari perfectioneerden de kunst om net een beetje meer vermogen uit hun motoren te peuren door deze kortstondig naast op benzine ook op olie te laten lopen. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling geweest van de FIA, maar de regels omtrent de maximale hoeveelheid brandstof die de auto’s per tijdslimiet mogen verbranden werkte dit ‘gesjoemel’ in de hand. Meer koolwaterstoffen die verbrandingskamer inpompen betekent immers meer power leveren.

In de loop der tijd werd de regel die stipuleerde hoeveel olie je mocht verbranden steeds verder aangescherpt. Dat het issue daadwerkelijk speelde bleek overigens onmiddelijk toen duidelijk werd dat de FIA dit ging doen. Mercedes schroefde voordat dit gebeurde namelijk nog snel even een stel nieuwe blokken in hun auto’s, zodat deze goedgekeurd zouden worden volgens de oude regels. Handige jongens die Stuttgarters.

Het fenomeen werd al snel omschreven als de Party Mode. Teams die de modus niet hadden (aanvankelijk iedereen behalve Mercedes) refereerden er regelmatig aan na alweer een verloren kwalificatie. Let wel; van 2014 tot en met 2016 pakte Mercedes álle poles, met uitzondering van die voor de Grand Prix van Oostenrijk in 2014 (Massa, Williams), de Grand Prix van Singapore in 2015 (Vettel, Ferrari) en de Grand Prix van Monaco in 2016 (Ricciardo, Red Bull Racing). Nou was Mercedes ook in de races natuurlijk gewoon de beste, maar in de kwalificaties was het verschil doorgaans nóg groter.

Gelukkig schreven we in januari al dat Max Verstappen dit jaar ook de beschikking zou hebben tot een fatsoenlijke Party Mode. Honda zou het kunstje namelijk ook eindelijk onder de knie hebben. Dat roept echter wel de vraag op: hoe dan???

In al het enthousiasme waren we namelijk bijna de daadkracht van de FIA vergeten, die het geneuzel kennelijk helemaal zat is en de Party Mode dit jaar écht keihard gaat aanpakken. Zoals we eerder al schreven moeten de teams voor de kwalificaties moeten de teams hun extra olietankjes dit jaar namelijk helemaal leeg maken. Bam, korte metten! Pfff, doe je moeite om een feestje te organiseren, komt er niemand.

Misschien heeft Helmut Marko dus gewoon nonsense verkondigd. Of wellicht heeft Honda eindelijk VTEC geïmplementeerd op haar F1-motor. Enfin, mocht het een misrekening zijn geweest van Der Helmut hoeven we ook niet direct te wanhopen. Als het speelveld wat gelijker wordt voor iedereen qua motor gaan zaken als aerodynamica, mechanische grip en skills achter het stuur het verschil maken. In dat geval zou het allemaal nog weleens goed uit kunnen pakken voor Max Emilian en Red Bull Racing.

Image-Credit: Max via de gramz https://www.instagram.com/p/BsDdjouBA74/



28 reacties

Aha, daarom loopt die olieboot van mij zo lekker. Een audi 3.0tdi die een liter op 500 km slobberd.
@hansiepie: hahaha, ik had ooit een E39 530i met het beruchte M54 blok. Die deed ongeveer een liter op 1000km. Bloedirritant, uiteindelijk maar laten reviseren.
@racerx: Herkenbaar. Heb nu ongeveer hetzelfde met een M54B25. Koop m’n olie per 5 liter
@hansiepie: Word je er niet moe van elke keer die kap open? Mijn alfa die 1500km op 1 liter deed vond ik al een top ergernis om elke keer te peilen.
@hansiepie: dan is er iets niet goed… Haha.. met de huidige en de vorige kan ik altijd van servicebeurt naar servicebeurt rijden a 25k zonder iets bij te vullen 😆
@hansiepie: Dat is wel lichtelijk idioot!
Er zal wel ergens een blikje bedorven Red Bull in het chassis verstopt zitten.
Party hard
cause there ain’t no party like an oilholic party
Kudo’s aan jaapiyo voor “stipuleerde”.
Een Honda verbruikt geen olie.
@utregcity: als het goed is niet, maar ik heb zeker de vroegere CRX VTECjes regelmatig met een blauwe walm uit de uitlaat rond zien rijden.
En ja, zo’n VTEC vind ik fantastisch !
@utregcity: een Honda gebruikt geen olie?? Ik heb altijd Honda gereden en de laatste 3, allemaal 2 liter blokken gebruikten olie. En Accord van 1999 zelfs 1 liter op 1000 km,, wel bij 300000km
@ventus: kijk, dan mag het. ;-)
Vind het jammer dat we zo weinig info krijgen mbt de ontwikkeling van de nieuwe autos en bijvoorbeeld rondetijden.. het is echt stil qua nieuws
@wildbeest: wordt ook een beetje lastig als er geen meter wordt gereden. Of wil je rondetijden vanuit de simulator?!
@wildbeest: de eerste test begint over twee weken. Iets daarvoor zullen de nieuwe waggies onthuld worden.
De enigste keer dat ik de laatste 10 jaar olie heb bij gevuld was bij een polo van een vrouw die hulpeloos stond te kijken bij een benzine station
Moest ook 1,5 liter bij
@supertjeduc: enigste ?
Voor een Honda is het misschien niks, maar er zijn andere merken bij, die lusten wel wat..
Heeft Max botox in z’n lippen gespoten ofzo…
@venividivici: nee joh, gek. Beetje filler misschien.
@jaapiyo: Haha tja, je moet bij die G-star advertenties toch een beetje op Katrien Duck lijken.
On topic

Goede zet van de FIA. Ik stoorde me enorm aan die party-mode.
Vond daardoor FP niet leuk meer, gaf geen beeld van de verhoudingen.
Weet nog MAX33 FP1, 2 en 3 P1. Maar in qualy HAM44 P1
Nu hebben we level playing field.

Dus heel blij mee
@jossebos: meen je dat echt, sport en een leve playing field? Ik moet als sporter even hard lachen :)
Party mode is veel meer dan alleen maar extra olie inspuiten.
De grenswaarden worden opgezocht, net als vroeger bij kwalificatie motoren. De motor moet nu echter veel races mee, dus moet je voorzichtig zijn en niet te veel ‘party mode’ gebruiken want dan kan de motor voortijdig stuk gaan en krijg je grid straf, of geen finish, en het kan ook zijn dat een paar races verder er gewoon minder vermogen is.
Ik denk ook dat met party mode alles wat heter wordt, dus als je dat te lang doet, in de slipstream van een andere auto, dan krijg je problemen. In q3 rijden ze niet vlak achter elkaar dus eventjes kan het dan wel.
@realhustler: idd, en daarom zullen de teams met meer geld en know-how beter zijn met een partymode dan andere teams. Ze hebben zulke strakke toleranties dat ze precies weten hoe ver ze kunnen gaan lijkt me.
Chiptuning is ook constant party mode:) voorlopig houdt ie het nog vol

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).