• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maar Honda, hoe zit het met Verstappens feestvreugde?

Auteur: jaapiyo, gepost 3 februari 2019 om 16:12 – 28 Reacties

Max


Harde vragen…

Als je de afgelopen jaren lekker mee wilde doen in de F1 op zaterdagen dan moest je je auto even in dieselmodus zetten. Tenminste, als je auto dat kon. Mercedes en later ook Ferrari perfectioneerden de kunst om net een beetje meer vermogen uit hun motoren te peuren door deze kortstondig naast op benzine ook op olie te laten lopen. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling geweest van de FIA, maar de regels omtrent de maximale hoeveelheid brandstof die de auto’s per tijdslimiet mogen verbranden werkte dit ‘gesjoemel’ in de hand. Meer koolwaterstoffen die verbrandingskamer inpompen betekent immers meer power leveren.

In de loop der tijd werd de regel die stipuleerde hoeveel olie je mocht verbranden steeds verder aangescherpt. Dat het issue daadwerkelijk speelde bleek overigens onmiddelijk toen duidelijk werd dat de FIA dit ging doen. Mercedes schroefde voordat dit gebeurde namelijk nog snel even een stel nieuwe blokken in hun auto’s, zodat deze goedgekeurd zouden worden volgens de oude regels. Handige jongens die Stuttgarters.

Het fenomeen werd al snel omschreven als de Party Mode. Teams die de modus niet hadden (aanvankelijk iedereen behalve Mercedes) refereerden er regelmatig aan na alweer een verloren kwalificatie. Let wel; van 2014 tot en met 2016 pakte Mercedes álle poles, met uitzondering van die voor de Grand Prix van Oostenrijk in 2014 (Massa, Williams), de Grand Prix van Singapore in 2015 (Vettel, Ferrari) en de Grand Prix van Monaco in 2016 (Ricciardo, Red Bull Racing). Nou was Mercedes ook in de races natuurlijk gewoon de beste, maar in de kwalificaties was het verschil doorgaans nóg groter.

Gelukkig schreven we in januari al dat Max Verstappen dit jaar ook de beschikking zou hebben tot een fatsoenlijke Party Mode. Honda zou het kunstje namelijk ook eindelijk onder de knie hebben. Dat roept echter wel de vraag op: hoe dan???

In al het enthousiasme waren we namelijk bijna de daadkracht van de FIA vergeten, die het geneuzel kennelijk helemaal zat is en de Party Mode dit jaar écht keihard gaat aanpakken. Zoals we eerder al schreven moeten de teams voor de kwalificaties moeten de teams hun extra olietankjes dit jaar namelijk helemaal leeg maken. Bam, korte metten! Pfff, doe je moeite om een feestje te organiseren, komt er niemand.

Misschien heeft Helmut Marko dus gewoon nonsense verkondigd. Of wellicht heeft Honda eindelijk VTEC geïmplementeerd op haar F1-motor. Enfin, mocht het een misrekening zijn geweest van Der Helmut hoeven we ook niet direct te wanhopen. Als het speelveld wat gelijker wordt voor iedereen qua motor gaan zaken als aerodynamica, mechanische grip en skills achter het stuur het verschil maken. In dat geval zou het allemaal nog weleens goed uit kunnen pakken voor Max Emilian en Red Bull Racing.

Image-Credit: Max via de gramz https://www.instagram.com/p/BsDdjouBA74/

Ook interessant!

  • https://www.autoblog.nl/nieuws/uitslag-formule-1-grand-prix-van-engeland-2021-910812
    Verstappen rijdt met gecrashte motor dit weekend
  • Max Verstappen wuift geruchten over Honda-bom weg
  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • GP Frankrijk 2021
    Video: Verstappen geeft leiding uit handen

Nieuwste artikelen

  • Video: Monteur vergeet te remmen in Audi
  • Hyundai onthult in Brussel hun grootste EV ooit
  • Porsche geeft per ongeluk twee S/T’s hetzelfde nummer, biedt excuses aan
  • VW neemt harde maatregelen vanwege tegenvallende verkoop ID. Buzz
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, Honda, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Faal: lichtgewicht pakketje maakt auto juist zwaarder
Volgend bericht: Koop de Rubystone Red Carrera GT van Salomondrin »

Lees Interacties

Reacties

  1. hansiepie zegt

    3 februari 2019 om 16:23

    Aha, daarom loopt die olieboot van mij zo lekker. Een audi 3.0tdi die een liter op 500 km slobberd.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      3 februari 2019 om 16:39

      @hansiepie: hahaha, ik had ooit een E39 530i met het beruchte M54 blok. Die deed ongeveer een liter op 1000km. Bloedirritant, uiteindelijk maar laten reviseren.

      Login om te reageren
      • siebren zegt

        3 februari 2019 om 17:57

        @racerx: Herkenbaar. Heb nu ongeveer hetzelfde met een M54B25. Koop m’n olie per 5 liter

        Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      3 februari 2019 om 16:41

      @hansiepie: Word je er niet moe van elke keer die kap open? Mijn alfa die 1500km op 1 liter deed vond ik al een top ergernis om elke keer te peilen.

      Login om te reageren
    • ri_ck zegt

      3 februari 2019 om 17:06

      @hansiepie: dan is er iets niet goed… Haha.. met de huidige en de vorige kan ik altijd van servicebeurt naar servicebeurt rijden a 25k zonder iets bij te vullen ?

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 februari 2019 om 10:12

      @hansiepie: Dat is wel lichtelijk idioot!

      Login om te reageren
  2. gandini zegt

    3 februari 2019 om 16:32

    Er zal wel ergens een blikje bedorven Red Bull in het chassis verstopt zitten.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    3 februari 2019 om 16:54

    Party hard

    Login om te reageren
  4. qoekje zegt

    3 februari 2019 om 18:09

    cause there ain’t no party like an oilholic party

    Login om te reageren
  5. mopar70 zegt

    3 februari 2019 om 19:20

    Kudo’s aan jaapiyo voor “stipuleerde”.

    Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    3 februari 2019 om 19:42

    Een Honda verbruikt geen olie.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      3 februari 2019 om 19:46

      @utregcity: als het goed is niet, maar ik heb zeker de vroegere CRX VTECjes regelmatig met een blauwe walm uit de uitlaat rond zien rijden.
      En ja, zo’n VTEC vind ik fantastisch !

      Login om te reageren
    • ventus zegt

      3 februari 2019 om 23:22

      @utregcity: een Honda gebruikt geen olie?? Ik heb altijd Honda gereden en de laatste 3, allemaal 2 liter blokken gebruikten olie. En Accord van 1999 zelfs 1 liter op 1000 km,, wel bij 300000km

      Login om te reageren
      • utregcity zegt

        4 februari 2019 om 14:38

        @ventus: kijk, dan mag het. ;-)

        Login om te reageren
  7. wildbeest zegt

    3 februari 2019 om 19:52

    Vind het jammer dat we zo weinig info krijgen mbt de ontwikkeling van de nieuwe autos en bijvoorbeeld rondetijden.. het is echt stil qua nieuws

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      3 februari 2019 om 22:55

      @wildbeest: wordt ook een beetje lastig als er geen meter wordt gereden. Of wil je rondetijden vanuit de simulator?!

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 februari 2019 om 23:39

      @wildbeest: de eerste test begint over twee weken. Iets daarvoor zullen de nieuwe waggies onthuld worden.

      Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    3 februari 2019 om 20:10

    De enigste keer dat ik de laatste 10 jaar olie heb bij gevuld was bij een polo van een vrouw die hulpeloos stond te kijken bij een benzine station
    Moest ook 1,5 liter bij

    Login om te reageren
    • bohica zegt

      3 februari 2019 om 22:10

      @supertjeduc: enigste ?

      Login om te reageren
  9. ghost zegt

    3 februari 2019 om 21:21

    Voor een Honda is het misschien niks, maar er zijn andere merken bij, die lusten wel wat..

    Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    3 februari 2019 om 23:25

    Heeft Max botox in z’n lippen gespoten ofzo…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 februari 2019 om 23:40

      @venividivici: nee joh, gek. Beetje filler misschien.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        4 februari 2019 om 00:13

        @jaapiyo: Haha tja, je moet bij die G-star advertenties toch een beetje op Katrien Duck lijken.

        Login om te reageren
  11. jossebos zegt

    4 februari 2019 om 00:25

    On topic

    Goede zet van de FIA. Ik stoorde me enorm aan die party-mode.
    Vond daardoor FP niet leuk meer, gaf geen beeld van de verhoudingen.
    Weet nog MAX33 FP1, 2 en 3 P1. Maar in qualy HAM44 P1
    Nu hebben we level playing field.

    Dus heel blij mee

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      4 februari 2019 om 09:02

      @jossebos: meen je dat echt, sport en een leve playing field? Ik moet als sporter even hard lachen :)

      Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    4 februari 2019 om 09:29

    Party mode is veel meer dan alleen maar extra olie inspuiten.
    De grenswaarden worden opgezocht, net als vroeger bij kwalificatie motoren. De motor moet nu echter veel races mee, dus moet je voorzichtig zijn en niet te veel ‘party mode’ gebruiken want dan kan de motor voortijdig stuk gaan en krijg je grid straf, of geen finish, en het kan ook zijn dat een paar races verder er gewoon minder vermogen is.
    Ik denk ook dat met party mode alles wat heter wordt, dus als je dat te lang doet, in de slipstream van een andere auto, dan krijg je problemen. In q3 rijden ze niet vlak achter elkaar dus eventjes kan het dan wel.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      4 februari 2019 om 14:20

      @realhustler: idd, en daarom zullen de teams met meer geld en know-how beter zijn met een partymode dan andere teams. Ze hebben zulke strakke toleranties dat ze precies weten hoe ver ze kunnen gaan lijkt me.

      Login om te reageren
  13. steelfighter zegt

    6 februari 2019 om 00:00

    Chiptuning is ook constant party mode:) voorlopig houdt ie het nog vol

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North