Maar welke Audi is het?

Auteur: , 38 Reacties

Iets uit de S-serie? Een RS-product van Quattro?

Maar welke Audi is het?

Nee, niets van dat alles. We kijken hier gewoon naar de nieuwe A4 (B9). De uitbundig gestileerde en amper van zijn voorganger te onderscheiden D-segmenter die in juni werd gepresenteerd. Spectaculair anders dankzij de met 1 cm gegroeide wielbasis en nieuwe koplampen.

U zult hem straks vaak tegenkomen in leasegrijs, maar dat het anders kan bewijst Audi hier op de IAA-beursvloer. Bestel hem in het rood, gooi er chroomvelgen onder, selecteer het S line-pakket en hij is af. Jammer dat het een tweede hypotheek vereist, maar zo ziet ‘ie er toch prima uit.

Alle prijzen van de nieuwe A4 vind je HIER.




38 reacties

Dat chroom doet het vast goed op de Amerikaanse markt, gelukkig niet de algemene smaak hier in Europa
@metalmike: rare naam voor zo’n comment. Vind chroom persoonlijk altijd goed staan langs raamlijsten en dergelijke. Mensen die contouren van hun achterlichten verchromen en dergelijke das een ander verhaal….
@humpyourdog: Aluminium en magnesium zijn ook metalen…
Ik hou gewoon niet van chroom op moderne velgen, op een oldtimer is het geweldig.
@metalmike: wie zegt dat? Toch mooi dat ze eens wat anders doen vind ik,en ik zou het normaal ook niet mooi vinden maar kijk het totaal plaatje eens dan vind ik dit heel geslaagd! Haters gonna hate gewoon omdat het Vag is, ik vind het dik geslaagd en ik ben vast niet alleen.
@leroyrs5:
Ja, jij vindt een koeienvlaai met 4 cockringen zelfs helemaal fantastisch, dus jouw mening kan ik onmogelijk serieus nemen.
@kylian: jij vindt hem lelijk dus,maar rijd zelf met een daewoo matiz van je moeder en droomt zelf stiekem iedere nacht van 4 ‘cockringen’ waar jou pietje veel te klein voor is? Vraag me af wie jou überhaupt serieus neemt als je nieteens een reden kunt geven waarom hij niet mooi is.. l*l
Zij ziet er zeker prima uit. Maar daar blijft het wel bij. Mooie auto maar niks bijzonders.
Mooie auto ,
Zeker het interieur is er op vooruit gegaan
Enige wat me bevalt zijn die velgen, zien er goed uit!
@henkhupelschoten: de vraag is natuurlijk hoe die velgen er na 1-2 jaar uitzien.

Zijn ze bestand tegen temperatuurverschillen, beetje zout in de winter, bandenwissel met nieuwe loodjes, meegepakt stoeprandje?

Ik vrees het ergste en zou om die reden nooit verchroomde velgen onder mijn daily willen hebben.
@escort77: Temperatuurswisselingen, ja. De rest is je eigen lompigheid en dus nee. Neem jij maar stalen velgen met wieldoppen:)
Heel mooi voor in de showroom, daar houden aub!
Mooi interieur en nu ook net als Mercedes een iPad op het dashboard. Goed afgekeken !
Leuke CD wordt er afgespeeld op de foto van het infotainmentscherm hahaha
@knipperlichtje: haha ik stond ookal te kijken.
Mooi ding, vooral hjet interieur is echt schitterend. Persoonlijk ben ik wel meer van de analoge meters, dat dan weer wel.
Koop een superb combi, exact hetzelfde maar dan waar voor je geld
Volgens mij zijn deze velgen een accessoire. En ik denk dat dit hoogglans gepolijste velgen zijn, geen verchroomde exemplaren.

Ik vind het verder wel een nette auto. Niets mis mee. Het enige nadeel naar mijn mening is de prijs: als je een beetje een paar leuke opties aanvinkt met een redelijke motor zit je al gauw op 55-60k. En dat is erg veel. En ondanks de toegenomen kwaliteit, is het verschil met de ‘gewone’ middenklasse kleiner dan ooit.

Vroeger, twintig jaar geleden was er echt een verschil tussen een A4, 3-serie en C-klasse ten opzichte van een 626, Laguna en Vectra.

Als je een redelijk eenvoudige Premium Duitser hebt of een net uitgeruste 6, Talisman of Insignia, is het verschil niet meer zo dramatisch groot. Zeker niet op motorisch gebied: het zijn allemaal viercilinder turbo’s.
@gtwillem: dat opties als enorme navi en digitale instrumentenclusters op premiumauto’s duur zijn is iets waar we mee moeten leven, maar dat je anno 2015 op een premium middenklasser nog steeds dik 800 euro bij moet leggen voor dimmende spiegels met verwarming is gewoon gestoord.
@knipperlichtje: Inderdaad belachelijk. Ik was laatst even de nieuwe A4 aan het samenstellen om te kijken of deze in het budget valt. Nu ben ik niet iemand die veel opties wilt, maar er waren veel dingen een optie waarvan ik eigenlijk verwacht had dat het er wel op zat.

Het ging om de volgende auto:
Audi A4 2.0 TFSI S-Tronic (190pk) – €39.440

Valt op zich nog mee, zeker aangezien de auto volgens de verkoper ‘completer is dan ooit’. (Excuses voor de onduidelijke weergave, knippen/plakken met smartphone:)

1. Losse sierlijst (ipv plastic, was standaard op de vorige) €253
2. Scuba blauw lak €1.246
3. Gegoten lichtmetalen velgen, ‘5-arm-ster’-design, 17″ €1.482
4. Sportstoelen vóór €461
5. Gedeeltelijk leer/stof bekleding Nogabruin €1.331
6. Gedimde buitenspiegels inklapbaar, verwarmbaar + zelfdimmende binnenspiegel €483 + €344
7. Koplampsproeiers €370
8. Diefstalwerende wielbouten €35
9. Inleg wortelnotenhout bruin €645
10. Opbergpakket €266
11. Automatische Airco €958
12. Verlichte make up spiegel €99
13. Verlichtingspakket €351
14. 3-spaaks lederen stuurwiel Plus €476
15. Middenarmsteun vóór €211
16. Sportonderstel €476
17. Cruise control €420
18. Parkeerhulp achter €560
19. Boordcomputer (BIS) €351
20. Alarmsysteem €673
21. MMI Navigatiesysteem €3.753
22. Audi Phone Box €476
23. Audi Sound System €407
24. Audi Smartphone Interface €420
25. DAB Radio €420

Totaal: €54.692

(Nog niet meegerekend: Kosten Rijklaar Maken, winterbanden, leges en verwijderingsbijdrage komen er nog bovenop)

Dus 55 mille voor een ‘relatief complete’ Audi A4. Bedenk wel: stoelen zijn handmatig, deels bekleed met stof. Kleine velgen. Geen B
Bang Olufsen, schuifdak, led-verlichting, trekhaak, S-Line bumperset, stoelverwarming, scholdemperregeling, Lane assist, inparkeerassistent, HUD,

En dan te bedenken dat het bij een Kia ProCee’d GT of Mazda 6 2.0 GTM allemaal standaard is…
@gtwillem: Als dat alle opties zijn die je wilt, vind ik je toch niet iemand die niet veel opties wilt ;)
@berlinetta: hahahaha, ja. In principe hoef ik niet veel opties. Maar ik was zo stom om er van uit te gaan dat het meeste standaard zou zijn. Dingen als een middenarmsteun, make-up spiegel, navigatie, telefoonconnectie, alarm, metallic lak hoort er gewoon op te zitten. Niemand gaat dat toch zonder bestellen?

En bij veel modellen zit het er ook wel op. Alleen zijn die auto’s niet ‘premium’.
@gtwillem: Het is ook te bizar voor woorden dat het niet standaard is. Maar het verkoopt als een malle op deze manier dus wie is er nou gek? De consument die het ervoor over heeft of de autofabrikant die hier slim op in speelt?
@gtwillem: Bizar. Ongeveer de helft van je lijst was al standaard op mijn 10 jaar oude 147…
@gtwillem: 1, 6, 11, 12, 15, 17 en 19 horen gewoon standaard te zijn in deze klasse. En bij een navigatiesysteem van 3700 euro mogen 22 t/m 25 er wel bij inbegrepen zitten. De wegen van de premiumfabrikant zijn ondoorgrondelijk..
@gtwillem: ik schrok ook al even van de prijs. Had even voor de fun een Audi A4 sedan met de 2.0 tfsi Quattro samengesteld (50.000) en ik moest er nog 25.000 euro aan opties opgooien.
Ik moet wel zeggen het interieur is bloed mooi… Ga over 4 jaartjes weer eens kijken als ik een nieuwe lease auto kan uitkiezen! Mag ik vragen wat jouw budget is exclusief brandstof?
@audirijder: tussen €600 en €700 (48mnd/25.000km)

Mijn huidige leasert zit daar ook in de buurt, maar ik wilde eigenlijk er iets onder gaan zitten. Daarvoor betaalde ik een beetje bij. Plus dat nu de regel geldt: hoe groener het label, hoe hoger de vergoeding. Scheelt geen honderden euro’s, maar wel een aantal tientjes per maand.

Shortlist nu:
Wachten op Alfa Giulia/Talisman
Audi A4
BMW 320i
DS5 THP 165 Chic
Lexus IS300h
Mazda 6 2.0 GT-M
Mercedes C180
VW Passlaap

Of ik laat die hele ‘premium’ bende voor wat het is, en neem een Octavia 1.8 TSI Style. Heb ik alle opties die ik hebben wil, voldoende power en voor een flink lager leasebedrag dan bovenstaande auto’s. Misschien maar eens AB om advies vragen.
@gtwillem: Daarbij moet wel gezegd worden dat ook het verschil in rijgedrag tussen het lagere segment en deze A4 soms erg klein wordt. BMW en Jaguar spelen in op sportiviteit en Mercedes op comfort en onderscheiden zich daarin ook duidelijk, maar Audi heeft niet echt een eigen identiteit qua rijgedrag. Daarmee onderscheiden ze zich minder van de lagere klasse.
@berlinetta: dit ben ik deels met je eens 😉. Ja: BMW is het dynamische en sportievere merk; Mercedes het comfortabelere en luxueuze merk. Audi heeft er altijd een beetje tussen in gezeten. Merkbaar straffer dan een Mercedes, maar minder strak dan een een BMW.

Maar BMW’s worden per model comfortabeler, en Mercedessen dynamischer. Daarbij heb je bij veel modellen van De Duitse Drie de keuze tussen verschillende onderstellen of zelfs instelbare onderstellen. BMW’s zijn comfortabeler dan ooit en Benzen telkens sportiever. En Audi zit nog steeds een beetje in het midden. Eigenlijk rijden ze allemaal strak zat en bieden ze voldoende comfort. Het zijn echt kleine verschillen.
Toch vind ik het hoekige een stuk beter staan dan die vloeiende lijnen. Nette wagen, niet zozeer bijzonder.
Doe mij dan maar 2 modellen terug. Huidige en deze zijn nou niet echt de mooiste A4.
Krijgt de A4 nou ook zo’n opgeplakte ipad op zn dash?? Waneer zien mensen nou in dat het goedkoop en er gewoon niet uit ziet?
Ik moet het toegeven, gewoon een hele nette wagen. Maar wat blijft ervan over zonder de LED koplampen, mooie wielen, s-line, leer binnen en de virtuele cockpit… Als ik toch voor een VAGmobiel zou gaan zou ik een tot de nok toe volgepropte Skoda Superb nemen.
Waar ik de vorige A4 de minst interessante keuze van z’n klasse vond, is deze er echt een stuk op vooruit gegaan. Hoewel de veranderingen zeer klein, is het net genoeg voor mij om hem mooi te vinden. En dat interieur is wel top. Mooiste van zijn klasse. Als Mercedes niet die achterlijke tablet in de C had geplaatst, ging die eer naar hen maar helaas.
Toch zou het nog altijd niet mijn keuze zijn in dit segment. De nieuwe C vind ik ook een aantrekkelijke optie, de XE is mijn favoriet, de 3-serie is al in de herfst van zijn leven maar blijft een waardige concurrent. En ik ben vooral benieuwd naar de normale versies van de Giulia.
Eigenlijk wel een leuk spelletje: Steeds een detailfoto publiceren, en dan de lezers laten uitzoeken wat het was. Moet je wel zorgen dat de reacties met een paar uur vertraging pas zichtbaar worden, want er is altijd wel een fanboy, of iemand die te handig is met Google image search.
En natuurlijk biedt Audi dan de leukste puzzels.
Zijn die andere lampen facelift of optie?
Welke van de 50 tinten grijs is dit?
Silhouet van A3 sedan, A4, A6 of A8?

Maar het werkt met BMW natuurlijk niet veel anders. Of wat dacht je van boxy Volvo’s, of Lada’s…
Is dat nou een Opel insignia?
Voegt weer niks toe aan autoland, ik zie het verschil niet…gaap, dure skoda

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).