
Een Zwitser zwemt tegen de stroom in: hij bouwt zijn BMW M5 E39 volledig om naar 520i specificatie. Heel goed plan of zonde van de looks?
Sleepers zijn inmiddels een bekend fenomeen. Er gelden weinig regels voor, een auto moet er enkel langzamer uitzien dan hij werkelijk is. Ongeveer het tegenovergestelde van wat het gemiddelde ‘petje’ probeert. Soms komen ze standaard uit de fabriek rollen, in de vorm van een Volvo 850 T-5R, soms plakt iemand een apart typeplaatje op zijn BMW M3. Ook bestaan er veel zelfbouw sleepers. Volvo stations waar een Corvette V8 in is gelepeld of een ‘gewone’ BMW 3 Serie met Toyota Supra blok doen het altijd goed.
De BMW slaapt op nog een andere manier in. Blijkbaar hebben M5-eigenaren meer dan eens last van frietvreters die willen sporten bij het stoplicht. Het is dan één keer leuk om die Golf GTI zwaar te vernederen, op een gegeven moment wordt het saai.
De oplossing: nog steeds zelf van de ‘binnenkant’ (en onderstel) van je BMW M5 genieten maar er een volledig anonieme buitenkant op plakken. Er was iets werk nodig aan de uitlaat en er was een berg nieuwe onderdelen nodig. Een setje lampen met gele knippers, facelift koplampen en een leuk maar iets meer anoniem setje velgen. Het resultaat is werkelijk niet van een echte BMW 520i te onderscheiden.
I love it. (bron: stanceworks.com)
Sleepers zijn altijd de shit. Respect voor het strakke design maar toch heel fijn cruisen (en natuurlijk iedereen er uit rijden).
Koop dan gewoon een 520i.
Dit doe je niet met een E39 M5.
@BmwMPower: ik vind dit juist gaaf! Zou het zelf niet doen maar toch.. En blijkbaar snap je het nut van een sleeper niet :)
@BmwMPower: Ik vind het juist heel gaaf. Een auto die sierlijk en ‘subtiel’ oogt, bovendien tijdloos, maar ook nog 400pk onder de kap heeft. De oorspronkelijke M5 was een true sleeper, nauwelijks te onderscheiden van de minder potente broertjes, tegenwoordig is het te schreeuwerig. Het 520i logo zou ik weggelaten hebben en wel twee uitlaten eronder. Met zo min mogelijke demping.
@BmwMPower: Snap je het wel joh. Naast iemand staan, en hij/zijn denkt dat je in een 520i zit en dan bam, gat in je wang.
Jaaaaa! Als ik de centen had deed ik exact hetzelfde! Prachtig resultaat
Dit. Is geniaal! Echt waar, het mag zonde zijn van een m5, maar dit is de beste grap ooit bij het stoplicht! En die velgen blijven dik natuurlijk;) Zelf vind ik zo’n volvo 850t5-r enorm gaaf, maar dat heb ik wel vaker gezegd..
Begrijpelijk, een goede vriend heeft net een nieuwe C63 AMG maar ook zonder al die typeplaatjes er op. Hij vind dit soort auto’s geweldig maar hoeft al die poe-ha eromheen helemaal niet.
@xyberborg: alleen bij een C63 AMG jun je zonder de typeplaatjes nog steeds duidelijk zien dat het een C63 AMG is.
Ik begrijp het concept wel, maar welk voordeel heb je er nou van om je lekkere M5 om te zetten naar een lelijkere instapper? Andersom, de looks van de M5 op een 520i, zou ik nog enigszins kunnen begrijpen maar dit is gewoon not done! Jammer
@temptation: aangezien de meeste mensen niet alleen naast hun auto zullen staan kijken maar werkelijk er in rijden lijken de voordelen me duidelijk.
@temptation: Een 520i E39 is nou niet bepaald lelijk.
@temptation: hoe durf je de mooiste BMW ooit gemaakt lelijk te noemen?
Dat is precies wat ik ook zou doen.
Hoezo kan je ooit genoeg krijgen van GTI’s ownen bij het stoplicht?
Dat blijft gewoon tot Sint Juttemis gaaf, helemaal met zo’n ding.
Ik denk trouwens dat je op de linkerbaan meer verbazing oogst.
Alle E39’s zijn er al strak en dik uit. Zelfs zo een 520i ziet er al snel uit. ;)
@Alpinaa: Een E39 is ook een van de mooiste BMW’s die er ooit gemaakt zijn. Nog steeds past het in het straatbeeld zonder ook maar enigszins verouderd te ogen, net zo geldt dat voor de BMW E46! Momenteel aan het kijken bij een aantal van deze auto’s ;)
@jzaero: Moet je wel echt een van de facelift versie’s nemen. Wij hebben zelf een E39 Touring facelift gehad en dat was echt een enorm gave auto. Veel power en een tijdloos design. Maar de pre-facelift versie’s van de e46 en e39 zien er door hun koplampen vaak wel verouderd uit. Zelf zou ik nog graag een van de laatste e46’s coupé willen hebben, die ziet er vaak mooier uit als een oudere e92 coupé.
@Alpinaa: de E46 prefacelift zijn vaak met witte en heldere koplampen geleverd. De E39 pre is inderdaad verouderd, maar vaak hebben de tweedehandsjes nu ook facelift lampen! Een E46 coupe is mijn voorkeur, E46 sedan is ook mooi. Een hele mooie 323i of 330i ! Love it
Ghehe, wat een simpele reacties daar op stanceworks.
Leukste fabrieksklare sleeper blijft de Fabia RS.
Dikke leasebakken eruit trekken in een bejaardenwagentje!
@alcantara:
De passat w8, B5 (volledig rode TDI) en de B6 R36 (allemaal variants natuurlijk) doen het naar mijn ervaring ook niet echt slecht.
@Hupke: Een Passat straalt nog enige klasse uit in tegenstelling tot een labiel wagentje als de Fabia, vandaar dat ik die laatstgenoemde veel meer sleeper vind.
@alcantara: Ik rij ondertussen alweer dik 4 jaar Octavia RS Combi. Ook behoorlijk sleeper!
Plak er dan vier ringen op .
Geweldig, een lekker anonieme M5 en dan ook nog eens een e39.
Wat een baas! Al had ik persoonlijk denk ik voor een iets ander uitlaatsysteem gekozen. Helemaal geen uitlaat uit de bumper is ook zo wat.
@AudiQuatro: Inderdaad, gewoon aan de rechterkant een dubbele pijpjes. Links gewoon onder de bumper laten ;D
@michelyman: Andersom ;) Een E39 heeft ze aan de linkerkant zitten!
@jzaero: owja, komt omdat ik ze niet vaak meer zie rijden. Nahja, niet dat iemand denkt; Het klopt niet, dus supersnelle bak ;)
@michelyman: Dan wel maar één pijpje. Want zelfs de 540i had er geen twee. ;)
Ik vind de ‘sleeper-grap’ wel een beetje overgewaardeerd. Je plezier halen van de gelaatsuitdrukking van je nietsvermoedende tegenstander, als je hem volledig wegrijd bij het stoplicht, omdat je auto stiekem heel anders is dan hij eruit ziet. Kom op, dat is toch flauw!
Hetzelfde effect kun je krijgen door: Heel goed te worden met Excel. Ergens solliciteren voor een kantoor functie, terwijl je aangeeft niet goed te zijn met Microsoft Office. Dan toch aangenomen worden en op je eerste werkdag met een baggie broek, een petje en een Ed Hardy shirt verschijnen EN DAN TOCH de data in Excel razendsnel kunnen analyseren. Die gezichtuitdrukking van je chef…..PRICELESS!……..
@consumptieverplicht:
Da’s helemaal geen grap zo’n sleeper. Het is gewoon bescheiden zijn met je wagen. Het omgekeerde van de nep TURBO en AMG badges.
En het is echt gewoon leuk als iemand met veel show in een porsche achter moet blijven voor een VW of in dit geval een 520i ofzo.
@consumptieverplicht: dat is niet helemaal waar. Het kan zijn dat de eigenaar een standaard 5 serie mooier vind, of dat hij gewoon bescheiden wilt zijn met zijn M5. Veel flauwer vind ik iemand met AMG looks, AMG uitlaten en dan een standaard C180 rijden of zo. Voor de rest natuurlijk alleen maar leuk om bescheiden mensen te zien.. Die zijn over het algemeen ook geliefder dan opscheppers en patsers.
@jzaero: Jep zo’n nep C63 AMG rijdt rond in Houten. Alles is aangepast, bumpers, uitlaten, 6.3 badges, grille, velgen ga maar door. Het is dat ik de remschijven kon zien en die waren dus gewoon origineel waardoor ik maar even z’n kenteken gechecked heb en erachter kwam dat het een C200 CDI was.
@consumptieverplicht:
doet me denken aan het verhaal van de ontwikkeling van de eerste m5, toen reed de baas van bmw in een 745i met 250pk ofzo. en de beveiligers konden hem niet volgen met hun 528i’s.
Het verhaal gaat dat ze toen naar bmw motorsport zijn gegaan om daar iets aan te doen, en vervolgens heeft bmw motorsport daar een 286 pk m1 motor in gezet.
Ik had het gezicht van de bmw baas wel eens willen zien toen hij werd ingehaald door zijn personeel.
En toen zijn de auto’s in de verkoop gegaan als m5 en een legende was geboren.
Ik denk dat de “grap” groter was geweest als hij dit gedaan had terwijl de E39 nog in productie was.
@yerrie: Inderdaad. Volgens mij kun je nu met goed fatsoen wel een oudere M5 rijden. Zet je meer weg als liefhebber dan een nieuwere.
Ik zou gewoon voor de E34 gaan, die is van zichzelf al een street sleeper (als je de spoiler achterwege laat).
Held!
Dit is gaaf zeg! Snap niet dat mensen dit niet kunnen waarderen! Het is weer simpel terug te bouwen, en buiten dat: Het is jou auto niet! hahaha! Wat een eindbaas!
@RickB: wat valt er te waarderen? Het lijkt een saaie 520, niks speciaals. Dit is net zo zinloos als 1000en euro’s aan een golfje 4 verbouwen.
Ik vind het erg geslaagd!
En tot zover heeft hij niks te klagen, wat een held!
’07 – BMW E61 M5 Wagon (not sure if I should sell it . . . )
’00 – BMW E53 X5 4.4i
’99 – BMW E39 M5 -> here
’95 – BMW E34 525ixA Wagon (the mighty AWD winter beater)
’94 – BMW E34 540iA Wagon
’93 – BMW E34 520i Wagon (Euro-spec S50B30 conversion in progress) ->here
’92 – BMW E34 M5 3.6 (giving me all kinds of grief . . )
’90 – BMW E34 M5 3.6
’75 – BMW E12 518 (needs so much work, I don’t even want to start . .)
’74 – BMW E12 525
’73 – BMW E3 3.0SA
@RickB: Leuk lijstje auto’s, allemaal auto’s die ik stuk voor stuk wil hebben. Ik mis alleen een BMW 3.0CSi E9 in zijn lijstje ;) En de 8 serie.
@jzaero:
inderdaad een 3.0csl en een 850csi zouden er mooi bij staan (een e28 m5 ook trouwens)
@jzaero:
Mijn “les auto” E12 M535i mag er ook bij
Ziet er idd gaaf uit. Maar denk dat het geluid al veel verklapt. Zelf ooit een RS6 avant C6 gezien met achterop 2,7 TDI. Ik vind het wel humor hebben.
Haha, super gaaf dit. Alleen dan wel met die onderste velgen, of het liefst nog een setje enorm saaie 16-inch velgen.
@Lan_Evo: ik weet niet of de remmen dan nog passen, ik gok van niet eerlijk gezegd.
@escort77:
O ja, daar had ik even niet aangedacht. Dat zal inderdaad niet gaan passen waarschijnlijk.
En hiermee kun je ook nog gewoon bij een klant aankomen als je net voor jezelf bent begonnen. Erg gaaf :)
Sleeper nr 1 op dit moment nog steeds… Subaru forester Xt.
I love sleepers. Gewoon kwestie van discreet je eigen tempo te rijden zonder dat er iemand ook in heeft.
Wel is die 520i badge er teveel aan, dat is gewoon liegen en als je heb hoort heeft iedere liefhebber je zo door… anders kunnen ze nog denken dat het een oude 540i is (ook niet mis, maar toch twee trapje minder)
@Onehp: sorry kan nt schreiven
Gee-nie-jaal
Ik begrijp de gedachte erachter en het is ook fraai gedaan. Maar een M5 in zijn standaard trim heb ik toch echt vele malen liever! :D
Wel leuk maar toch ook niet helemaal omdat BMW’s over algemeen nou niet bepaald slome auto’s zijn.
Dit is voor mij de ultieme sleeper de B55 AMG
http://www.youtube.com/watch?v=qyFz2GT3mXQ
Dat dier bestaat voor 75% uit wol. Letterlijk en letterlijk.
Maken! Het vetste wat je kunt doen natuurlijk, alleen is het ook wel zonde aan de ene kant dat je de mooie looks weg doet hiermee. Ik zou er dan 2 willen. 1 origineel, 1 sleper :-D
BMW als merk lijkt me ongeschikt voor welke sleeper dan ook. Beter lijkt ’t me om een automerk te nemen dat niet bekend staat om snelle of zwaar gemotoriseerde modellen. Dus zeg een nieuw model SAAB 9-5 met 330 pk Hirsch turbo V6. Of een Volvo S80 AWD met Polestar 329pk/480 nm.
Hier bij ons in de wijk heeft er iemand een Lancia Dedra. Achterop keurig een plaatje 1.8ie. klein standaard spoiltertje op de achterklep van de kofferbak. wel mooie 17″ velgen want het oog wil ook wat toch?
Alleen…. de auto is dus een Lancia Dedra 2.0T Integrale met bijna 300pk onder de kap :)
Dat is toch ook brullen van het lachen . Maar ZUIPEN dat dat kreng doet wow. Kan een volwassen alcoholist niet tegen op
voorbeeldje ;) dit is de dedra van een pool, dus waarschijnlijk gratis gekregen van iemand uit een west-europees land
http://www.youtube.com/watch?v=8K7Huz6cp9k
@Soulmaster: Dat kan ik bevestigen… we hebben thuis ook een Dedra 2.0T Integrale gehad… OMFG Dat ding liep HARD. En zoop meer als Vader & Zoon samen…
zonde, had dan een 520i gekocht en een losse M3 motor… dan vernaggel je geen echte…
Maar dan moet je het chassis weer gaan verstevigen..
@spykerboy: Lol, denk je dat je zomaar een M blok in een 520i kan flikkeren??
@spykerboy:
Hier zijn een paar bumpertjes vervangen, kan je bezwaarlijk vernagelen noemen en het is goedkoop, je 520 ombouwen zou best wel wat geld kosten.
doe mij maar een echte m5:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=156854817&lang=de&__lp=23&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=46&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&pageNumber=1
heeft tenminste een 6 cilinder en is handgebouwd en er zijn mar 588 van.
@undifined1:
wel jammer dat hij ietsjes duurder is dan een e39 m5
Vind het erg grappig, was hem zelf ook al tegengekomen… Wat ik jammer vind is dat die alles facelift gemaakt heeft maar de kofferbak vergeten is.
Overigens kan ik me het in zijn geval wel voorstellen dat je een E39 zo kan opbouwen, als je voor de echte M5 looks nog 2x een E34 M5 en een E61 M5 hebt ;)
Niemand komt onder het verraad van de remschijven uit… Geen standaard 520i met zulke remmen!
Heb het regelmatig met mijne. Veel lui denken dat het een 525I ofzo. Had vd week nog een Belg in een nieuwe TT 2.0TFSI die even wou proberen. In de drie op het gas gegaan en niet weer terug gezien.
Haha, wel lachen!
Ik heb hier nog een steenoude bompa volvo 460 turbo staan die voor onderdelen diende.
Ding staat op ultradunne bandjes, heb het turbo logo erafgedaan, turbodruk zo hoog mogelijk, en dan op de autoweg en de lichten wat dikke bakken gaan belachelijk maken, op zijn geweten staan oa een nieuwe Scirroco en een Porsche Cayenne :p
Wel leuk om zo standaard te laten lijken, maar ik vind het ultiem zonde om zo’n E39 M5 te verbouwen. In gelijk welke vorm dan ook. Standaard één van de mooiste M5 welke Bayern ooit op de straat gezet heeft.
Zonde, zo’n oud beest. Maar als je geld en tijd teveel heb (lees: een andere originele E39 M5 heb staan) dan… dan.. Omdat het kan..
GENIAAL!! hahaha wat een baas. Mijn auto heeft hetzelfde alleen m’n 2 uitlaten achter verklappen nog het een en ander.
Heerlijk dit!!! Als tegenhanger van die shoarma sukkels die E270 cdi’s uit 2002 ombouwen naar E 65’s Of 525 tds’naar M5 ombouwen.
Kansloze, 3 hoog achter, inteelt typjes.
zoiets, schreef ik nou zonder te weten iets over shoarma….?
http://faysal-nador.hyves.nl/album/22621453/Iedereen/EMltC4X8/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_Profile_Photo&pageid=A3YWOR4CML4C0WGG0#mb=180777688.0.|6||5962499|||19||22621453|EMltC4X8||8||180777688|xpWk|&__state__=4
Mooi project, maar typeplaatje lijkt mij misplaatst. Met deze wagen rij je lekker onopvallend rond, wel de lusten niet de lasten.
het idee is wel leuk , maar om daar nu veel geld in te pompen ? Dan liever mijn budget spenderen aan een deftige uitlaat , etc
@cossie300: Veel geld? Zelf de uitlaat verlassen, een standaard E39 bumper en wat oranje knippers. Er zijn mensen die geven meer dan het dubbele uit met een echte 520i om op een M5 te lijken…
Een vette bak, als je het mij vraagt, die zou ik wel op me oprit willen hebben staan!
Ik had 4jaar terug een w124 3,6 Brabus uit 92 met e220 achterop,buitenkant zag je helemaal niet dat je met een Brabus te maken had,en wat heb ik veel gezichtjes zien wit worden toen het gas erop ging:)
Naar mijn mening de enige goede manier van optisch tunen. Niks groter maken dan het is, gewoon stijlvol en subtiel en ondertussen de snelste.
Het fijnste is natuurlijk dat je niet bij elk stoplicht een Golf pompend op het gas naast je hebt staan, kijkend of je wil sprinten.
@jack_abarth: Of een Abarth-je..
@TSI-tje:
Nee hoor, alleen maar tegen vergelijkbare wagen ;-)
Zo is een M BMW ook bedoeld! Geen onzinnig uiterlijk vertoon!
zonde de 4 pijpjes maken de achterkant zo mooi dik
Best zonde eigenlijk, ja het is even leuk maar na een tijdje zou ik al zoiets hebben van damn wat een saaie uitziende bak.
Vind het wel geniaal. Zou ik ook doen, denk ik!
Jaren erug hadden wij een 520i…waarom bmw afgestapt is van de 2.0 6-cilinder is tot vandaag nog altijd een raadsel…wat een schitterende motor was dat.
@boomhauwer: uh… de groene leugen ? 6 (en meer)cilinders kunnen de boomknuffelaars niet bekoren.
Ik heb vroeger een proefrit gemaakt in een splinternieuwe 520i met die 2.0 6 cilinder, maar ik vond er niets aan, te weinig acceleratie, sportiviteit en geluid. Ik had zelf toen een Alfa Romeo 33 1,5 TI die dat allemaal wel had en ook veel sneller aanvoelde en haarscherp stuurde.
Sleeper: mijn oude Lancia Dedra Turbo Integrale…. ook veel verbaasde gezichten gezien.
Nu, zonder sleeper ook leuk : ergens in 1999…. naast mijn Alfa GTV 2.0 V6 Turbo komt zo’n frietvreter met zijn Golfke GTI. Zij geven efkes gas, wat doe je? Ik ook dus. Vroem vroem….Maar bij licht op groen: de Golf schiet met gierende banden weg. …Ik blijf gewoon staan. Had je hem moeten zien zoeken waar ik was? Gewoon achteraan gebleven dus… Hij zijn banden half versleten. En bij volgende rood licht kom je er zachtjes aan…. Licht op groen, hij staat stil, ik vlam ‘m voorbij. Gewoon LOL!
En het geluid? Een 8-pitter klinkt toch echt anders dan een 6.
Ervaring met een M5 is dat je inderdaad vaak uitgedaagd wordt, maar het is toch aan je zelf om er op in te gaan of niet. Beetje zonde van een mooie auto is dit.
Koop dan een standaard 520 en leg daar dan een v8 in. dan is de wereld een stoer auto rijker geen m5 armer