• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Manhart Integrale 400: Duitsers pakken een Delta aan

Auteur: willeme, gepost 14 juli 2023 om 08:59 – 17 Reacties

Manhart Integrale 400

Ai, ai, ai. Is dit heiligschennis of wel? De Duitsers pakken de Delta Integrale aan met deze Manhart 400.

De Lancia Delta Integrale is een van de meest legendarische auto’s ooit gebouwd. Het was eigenlijk een voorbode op de hyperhatch zoals wij die tegenwoordig kennen: een rallyauto voor de straat. En wat voor rallyauto was de Delta HF. De Integrale heeft het WRC namelijk 6 keer gewonnen, van 1986 tot 1992. Om dit even in context te plaatsen: Audi heeft dat slechts 2 keer gedaan (1982 en 1984). Toch hebben de Duitsers dat beter om weten te zetten in gunstige verkoopcijfers.

De Delta Integrale was niet alleen een succesvolle rallyauto, maar ook een zeer potente straatauto. Standaard was dat eigenlijk al een sensationele wagen. Naar huidige maatstaven is het niet de snelste auto meer, maar dan mis je het punt. Je hebt namelijk wel het vierwielaandrijvingssysteem en de motor van de rallyauto.

Manhart Integrale 400

Hij klinkt geweldig, de wegligging is uitdagend en de besturing is zo puur en direct dat je je afvraagt waarom we het milieu willen sparen met elektrische stuurbekrachtiging. Ook is het een van de weinige auto’s waarbij turbolag leuk is, je hoort de turbo’s echt fluiten en sissen.

Probleem

Maar wat is nu het probleem? De Duitsers van Manhart (uit Wuppertal) hebben een Integrale onder handen genomen. Ze noemen het de Manhart Integrale 400. Je zou vermoeden dat ‘ie 400 pk heeft, maar dat is dus niet het geval. Want het vermogen blijft steken op ‘slechts’ 375 pk, alhoewel dat alsnog bijna een verdubbeling is ten opzichte van de standaardversie. Die had namelijk 200 pk.

Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400

Dat bereiken ze door onder meer de installatie van een nieuwe turbo-kit, ‘wildere’ nokkenassen, gesmede zuigers, aangepaste zuigerstangen, sterkere Bosch brandstofpomp, nieuwe radiator plus ventilator en een compleet nieuw sportuitlaatsysteem.

Het resultaat is zoals gezegd dus 375 pk, terwijl het koppel 550 Nm bedraagt. De transmissie is aangepast (competitie-spec) met een versterkte Sachs-koppeling.

Manhart Integrale 400

Chassis Manhart Integrale 400

Het chassis is nu ‘lager’ en ‘stijver’, mede dankzij de KW Variant 3-schroefset. Ook vermelden ze hoe de remmerij is aangepast: er is een Brembo-remsysteem met 380 mm grote schijven aan de voorkant en 284 mm aan de achterkant.

Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400

Qua uiterlijke wijzigingen moet het je smaak zijn: een matgroene wrap met de kenmerkende Manhart-striping, ditmaal in grijs en rood (in plaats van goud). Achterop prijkt een EVO-achterspoiler.

Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400
Manhart Integrale 400

Dan de wielen, het zijn OZ Rally Racing-wielen, 17 inch groot. Niet helemaal period-correct, maar het misstaat niet. Rallywielen zien er al jarenlang min of meer hetzelfde uit. Tenslotte het interieur. Er is een Recaro-interieur met alcantara-bekleding, Evo klokkenwinkel, vloermatten en sportstuurwiel.

Prijzen zijn inmiddels bekend: voor 130 mille is ‘ie van jou, maar je kan je wenden tot de Classic-afdeling van Manhart voor alle bijzondere verzoeken.

Ook interessant!

  • Lancia Delta HF Integrale
  • Nederlands bedrijf vindt de Lancia Delta Integrale opnieuw uit
  • Geperfectioneerde Nederlandse Lancia Delta heeft prijs
  • Laatste Lancia Delta Futurista is een geweldige ode
    Laatste Lancia Delta Futurista is een geweldige ode

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

delta, integrale, Klassiekers, Lancia, manhart, tuning, youngtimer

Vorig bericht: « MG EX4 is modern Group B rallymonster
Volgend bericht: Zo snel is de Audi RS4 Competition Plus op de Nordschleife »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    14 juli 2023 om 09:16

    Pure heiligschennis. Laten ze hun eigen auto’s maar verkrachten, blijf met je tengels van de Delta Integrale af.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      14 juli 2023 om 09:20

      Precies.

      Je voegt werkelijk helemaal niets toe met deze operatie.
      Het enige wat is bereikt is dat je een legende om zeep geholpen hebt.

      Jammer dat ik er het geld niet voor heb, want dan zou ik hem NIET kopen.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        14 juli 2023 om 14:50

        😂😂 beetje rare opmerking die laatste.
        De complete carrosserie zou wmb door carbon vervangen mogen worden – de heiligschennis zal er nog groter door worden vrees ‘k.

        Login om te reageren
  2. ggj1987 zegt

    14 juli 2023 om 09:26

    Als je deze kunt bestellen dan heb je vast genoeg geld voor die 25pk extra

    Login om te reageren
  3. Computer Freak zegt

    14 juli 2023 om 09:49

    Samen met dat Nederlandse clubje zorgen ze ervoor dat er straks een enkele Delta meer over is.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      14 juli 2023 om 10:20

      Daar ben ik niet zo bang voor, ik vermoed namelijk niet dat veel eigenaren van een originele Integrale hun auto hiervoor naar Manhart zullen brengen.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        14 juli 2023 om 12:19

        Ik niet i.i.g. 🙃

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 juli 2023 om 10:51

      Niet anders dan wat singer doet met de 911

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        14 juli 2023 om 11:04

        Alleen zijn er iets minder Integrales dan dat er 911’s zijn.

        Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 juli 2023 om 12:10

      Maturo is wel van een iets ander niveau dan Manhart. Die bouwen Integrales om naar WRC/WORKS spec en laten het origineel verder gewoon in tact.

      Login om te reageren
  4. suheyl zegt

    14 juli 2023 om 10:07

    Vindt het wel gaaf! Als die ook maar wat betrouwbaarder is geworden….
    En de prijs is wel bekend, 129.900
    https://manhart-performance.de/produkt/lancia-delta-integrale-16v-manhart-400-limited-01-01/

    Login om te reageren
  5. Exit Luminar zegt

    14 juli 2023 om 10:12

    Hij heeft iets ´exorcistisch´ over zich heen wat hem gelijk gevaarlijk eng maakt.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    14 juli 2023 om 10:42

    Ruitfolie en bestickering er af en hij krijgt een groen vinkje.

    Overigens : 550 Nm uit een 2-liter is best fors, een BMW F8x – toch ook geen kinderachtig spul – heeft daar anderhalf keer zoveel slagvolume voor nodig.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    14 juli 2023 om 11:30

    Prachtig met een kanttekening, de stoelen zijn niet netjes afgewerkt in de kromming onderin, als je toch zoveel geld en energie erin steekt, let dan daar ook op.

    Login om te reageren
    • aerohead zegt

      14 juli 2023 om 14:28

      En die panel gap bij voorbumper.
      Mijn OCD kan dit niet aan.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        15 juli 2023 om 09:14

        De mijne ook niet.

        Login om te reageren
  8. Who_carez zegt

    14 juli 2023 om 11:48

    Ik snap de drama niet echt. Ten eerste weten we niet in welke staat de Delta was toen ze er aan begonnen. En ten tweede hebben ze de auto niet verzaagd of wat dan ook. Dus alles is terug om te bouwen naar origineel. Met een beetje geluk zit zelf de originele lak nog onder de wrap. Ik zie enkel dat ze er een hoop liefde hebben in gestoken en de slijtage onderdelen hebben aangepast naar iets betere onderdelen. Uiteindelijk dient een auto om met te rijden. En dat zal deze nu weer net iets beter doen dan standaard.
    Verder kan ik mij niet inbeelden dat er veel mensen dit gaan doen met hun Integrale.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North